1. A 101 pályaszámú kocsi hajtott tengelyeinek száma..

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
1. Hány kocsi nagyfeszültségű ellátása biztosítható egy áramszedőről?
Advertisements

a sebesség mértékegysége
Vonóhorgos, 4 kerékpáros szállító
1. Milyen módon tudja a járművezető működésbe hozni a RET-féket? a)
„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
Ik típusú trolibusz éves vizsga tesztkérdések
1. A vasúti kerékpár jellegzetessége, hogy … a)
1. Hogyan hozható működésbe a homokszóró? a)
1. Hány darab vészfék kar van elhelyezve a járműben?
1.Az FVV villamos rugózása a, a,A villamos kerékpárjai laprugózásúak, A laprugók felrögzítő kengyelein keresztül az állítócsavaroknál gumitárcsákra feszülnek.
1. A T5C5 hármas szerelvény melyik kocsiján kell üzembe helyezni az áramszedőt? a) A két szélső kocsin. b) A középső kocsin. c) Mindig a menetirány szerinti.
1. Milyen hosszú a kocsiszekrény /homlokfaltól homlokfalig/?
GÉPIPARI AUTOMATIZÁLÁS II.
1. Milyen hosszú a kocsiszekrény /homlokfaltól homlokfalig/? a)
1. Mivel tudjuk becsukni a jobb első ajtót, ha a reteszkulccsal nyitottuk ki? a) A reteszkulccsal belülről becsukom. b) Az „összes ajtó” nyomógombbal becsukom.
Járművek és Mobilgépek II.
Járművek és Mobilgépek II.
Elektronikai Áramkörök Tervezése és Megvalósítása
Elektronikai Áramkörök Tervezése és Megvalósítása
Műszaki ábrázolás alapjai
Bevezetés Hegesztő eljárások Fémek hegeszthetősége
Elektrotechnika 12. előadás Dr. Hodossy László 2006.
VÁLTOZÓ SEBESSÉGŰ ÜZEM
Rögvest kezdünk MÁMI_05.
Csík Zoltán Elektrikus T
Soros kapcsolás A soros kapcsolás aktív kétpólusok, pl. generátorok, vagy passzív kétpólusok, pl. ellenállások egymás utáni kapcsolása. Zárt áramkörben.
Ma igazán feltöltőthet! (Elektrosztatika és elektromos áram)
1. Száva kocsiszínből kiálláskor (50-es oldalra) az egyvágányú pályaszakaszon lévő elágazó váltót… a) egyenes állásba állítja. b) kitérő állásba állítja.
1. Mit kell figyelembe venni az irányváltó kapcsoló "E1","E2","E3" helyzeteinek kiválasztásakor? a) Az elérni kívánt (maximális) sebességet. b) A szerelvény.
1. Mit akadályoz meg a Brown-Boveri menetkapcsolóban lévő mechanikus reteszelés? a) A mechanikus reteszelés azt akadályozza meg, hogy az irányváltó kapcsoló.
1.Válassza ki a 436-os pályaszámú „L” típusú nosztalgia jármű menetkapcsolójának fokozat kiosztását! a)A 3 óránál található „nulla” fokozaton kívül meneten.
1. Milyen módon szabályozzuk a kivonulást az Ispotály utcai egyvágányú pályaszakaszon? 1. Milyen módon szabályozzuk a kivonulást az Ispotály utcai egyvágányú.
1. A vasúti kerékpár jellegzetessége, hogy … a)
1. Milyen kialakítású a 19-es jelzésű villamos Batthyány tér végállomása? a) Fejvégállomás, két csonka vágány, kettős vágánykapcsolattal. b) Fejvégállomás,
Az elektromágnes és alkalmazása
1.Milyen jelzésű villamosokkal jár közösen az 59-es jelzésű villamos? a)18-as, 56-os és 61-es jelzésű villamossal. b)18-as és 61-es jelzésű villamossal.
A NAGYNYOMÁSÚ (NYOMÓOLDALI) PRESSZOSZTÁT
Ideális folyadékok időálló áramlása
Aszinkron gépek.
1. Milyen hosszú az iker Ganz-csuklós szerelvény?
Az elektromos áram.
1. Az utastéri vészfék működtetésekor ... a)
Pernye Energia és környezet keletkezése, tulajdonságai,
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
1 Gyorsul a gazdaság növekedése. 2 Nő a beruházás.
Egyenáram KÉSZÍTETTE: SZOMBATI EDIT
VILLAMOS, VEZETŐ NÉLKÜL KBSZ SZAKMAI NAP november 18. Chikán Gábor balesetvizsgáló.
Csővezetéki szerelvények csoportosítása funkció szerint
Csővezetéki szerelvények csoportosítása funkció szerint
KBSZ SZAKMAI NAPOK – VASÚT Budapest, november 18. dr. Gincsai János
Gyorsulás, lassulás. Fékút, féktávolság, reakció idő alatt megtett út
Biztosítóberendezési ismeretek Szigetelések elhelyezése Rétlaki Győző TEB Technológiai Központ.
es vonal Fiumei út/Magdolna utca - Hungária körút/Salgótarjáni utca 1. a.)a megállóhelytől távolabbi csúccsal szemben fekvő váltó kezelhető,
CAF Urbos 3 Budapest 1. a.)Csúszás- és perdülésvédelmi berendezés működése esetén automatikusan. b.)Nyomógombról működtetve, az irányváltó kapcsoló bármely.
Száva kocsiszín 1. a.)Nem található hurokvágány b.)Igen, a 2. vágány visszafordul a kocsiszín mellé az udvarra c.)Két hurokvágány is található,
1. Az FVV villamos rugózása
Található-e hurokvágány a kocsiszín területén?
7. előadás Gépkocsi vizsgálati műveletek fogalma, fajtái és módszerei.
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Tesztlap Teszt megkezdése.
Elektromágneses indukció
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
ZIU9B járműismeret és kezelés
Elektrotechnika – ZIU9B
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
A 37-es és a 37A jelzésű villamos vonalán – menet az Élessarok felé – a Hidegkuti Nándor Stadion megállóhelynél található szánszerkezettel… a.) a megállóhelytől.
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Előadás másolata:

1. A 101 pályaszámú kocsi hajtott tengelyeinek száma.. 2db. b 3db. c 4db. 1 1

2. A 101 pályaszámú kocsi hajtott tengelyeinek csapágyazás… Önbeálló görgős. b Mélyhornyú golyós csapágy. c Bronz perselyes sikló csapágy. 2 2

3. A 101 pályaszámú kocsi alváza … hegesztett kivitelű, csavart rugókkal és olajos lengés csillapítóval. b szegecselt kivitelű, köteges laprugókkal, hordrugókengyelekkel és görgőkkel c hegesztett kivitelű, köteges laprugókkal, hordrugókengyelekkel és görgőkkel 3 3

4. A 101 pályaszámú kocsi üzemi fékrendszere…. rugóerő tárolós fék. b solonoidfék rendszerű. c Böcker rendszerű légfék. 4 4

5. Nyomáscsökkentő feladata A nyomáscsökkentő feladata a levegőnek az ajtó működtető léghengereihez és a fékhengerhez való odavezetése. b A nyomáscsökkentő feladata a nagyobb nyomást kisebb állandó nyomásra történő csökkentése, 5,5 bar-ról ajtók léghengereihez: 2,5 bar, fékhengerek: 1,5 bar. c A nyomáscsökkentő feladata a kisebb nyomást állandó nagyobb nyomásra történő növelése, 5 5

6. Biztonsági szelep feladata, működése.. A légtartályból a levegőt nem engedi a kompresszor irányába, súlyérzékeléssel működik b A túlnyomást elengedése a főlégtartályból, pl: a kompresszor kapcsolója nem állítaná le a kompresszort, állandóan termelne. A beállított rugóerőt győzi le a túlnyomás és a szabadba engedi a levegőt. c A túlnyomást elengedése a főlégtartályból, a fékhenger irányába. Működése a túlnyomást a fékhengerbe engedi és megállítja a járművet. 6 6

7. Mekkora feszültségről üzemel az 101 – es 7. Mekkora feszültségről üzemel az 101 – es pályaszámú motorkocsi légsűrítője? a 600 V DC b 380 V AC c 400V AC 7 7

8. Kézifék feladata? a Álló helyzetben rögzíti mind a négy tengelyt. Fékhiba setén kisegítőfékként is lehet használni, de ilyenkor a jármű meglaposodik. Csatolásnál a finom rájárást biztosít a jármű részére. b Álló helyzetben a jármű rögzítése. Fékhiba setén kisegítőfékként is lehet használni. Csatolásnál a finom rájárást biztosít a jármű részére. c Álló helyzetben a hajtott kerékpárokat rögzíti. Fékhiba setén kisegítőfékként is lehet használni, hisz a sínféket is működteti. Csatolásnál a finom rájárást biztosít a jármű részére. 8 8

9. Tartalék vágányon lehúzott áramszedő 9. Tartalék vágányon lehúzott áramszedő esetén a kézifékkel történő rögzítés… a a jármű mindkét vezetőfülkéjében lévő kéziféket ütközésig be kell tekerni a jármű elhagyása előtt. b a jármű „A” vezetőfülkéjében kell behúzni a kéziféket, mivel egyenes pályán áll. c a járművezetését befejező vezetőfülkében lévő kézifék betekerésével kell rögzíteni a járművet. 9 9

10. A 303 pályaszámú sin szállító kocsi csak a … 508 pályaszámú kocsival csatolva közlekedtethető. b 101 pályaszámú üzemi kocsival csatolva közlekedtethető. c 1884 pályaszámú kocsival csatolva közlekedtethető 10 10

11. A sin szállító szerelvény megengedett 11. A sin szállító szerelvény megengedett legnagyobb sebessége tolt menetben … a 5 Km/ó b 10 Km/ó c 20 Km/ó 11 11

12. A sin szállító szerelvény léghálózatának 12. A sin szállító szerelvény léghálózatának megengedett legnagyobb üzemi nyomása … a 5,2 bar. b 3,2 bar. c 5,3 bar. 12 12

13. A 1884 – 1984 pályaszámú ikerkocsi hossza ütközőtől ütközőig… 20280 mm. b 21060 mm. c 32040 mm. 13 13

14. A 1884 – 1984 pályaszámú ikerkocsi hord műve… hegesztett kivitelű, köteges laprugókkal, hordrugó kengyelekkel és görgőkkel. b A3 típusú lemezes hord rugók, láncszemes felfüggesztéssel. c csavart rugókkal és olajos lengés csillapítóval. 14 14

15. A 1884 – 1984 pályaszámú ikerkocsik.. Mindkét kocsiszekrény tetején kengyeles áramszedő helyezkedik el, Fischer-féle csúszó lemezzel ellátva. b Mindkét kocsiszekrény tetején kengyeles pantográf áramszedő helyezkedik el, Fischer-féle csúszó lemezzel ellátva. c Érzékeny a haladási irányra, csak a vezetett kocsi áramszedője engedhető fel. 15 15

16. Mi a feladata a menetszabályzó reteszelésének? A menetirány kiválasztása, vontatómotor selejtezés esetén csak a páros fokozat történő szabályzókar működtetés engedélyezés. b Irányváltás, Vontatómotor selejtezés. c A menetirány kiválasztása, vontatómotor selejtezés esetén csak a sorsfokozatig történő szabályzókar működtetés engedélyezés. 16 16

17. Áramszedő feladata? a Menetközben az áramszedő folyamatosan hozzáér a felsővezetékhez, követi annak magasság változásait. Folyamatosan továbbítja a felsővezetéki egyenáramot a jármű részére. b Menetközben az áramszedő folyamatosan koptatja a felsővezetéket, Folyamatosan továbbítja a felsővezetéki váltakozó áramú energiát a jármű részére. c Menetközben az áramszedő folyamatosan hozzáér a felsővezetékhez, követi annak magasság változásait. Folyamatosan továbbítja a felsővezetéki váltakozó áramot a jármű részére. 17 17

18. Áramszedő kötél feladata Az áramszedő kötéllel lehet az áramszedőt felemelni, lehúzni. A rugóerő biztosítja, hogy az áramszedő midig 100 N erővel nyomja a felsővezetéket. Felengedéskor a kötélt gyorsan engedjük, hogy az áramszedő rövididő alatt érje el a felsővezetéket. b Az áramszedő kötéllel lehet az áramszedőt lehúzni, felengedni. Lehúzáskor az áramszedő rugóerejét le kell győzni. A rugóerő biztosítja, hogy az áramszedő midig 70 N erővel nyomja a felsővezetéket. Felengedéskor a kötélt lassan engedjük, hogy a rugóerő hirtelen ne csapja a felsővezetéknek a szedőt. c Az áramszedő kötéllel lehet az áramszedőt lehúzni, felengedni. Lehúzáskor az áramszedő rugóerejét le kell győzni. A rugóerő biztosítja, hogy az áramszedő midig 50 N erővel nyomja a felsővezetéket. Felengedéskor a kötélt úgy kell megkötni, hogy egy bizonyos magasságfölé ne emelkedhessen az áramszedő. 18 18

19. Felsővezetéki szakaszigetelő feladata, alatta történő áthaladási előírás: A 600 V-os betáplálások szétválasztására, szakaszolására szolgál. A szakaszszigetelő előtt a visszatápláló fékezést meg kell szüntetni és gördülve kell alatta áthaladni. A szakaszszigetelő alatt az áramszedőnek megállni nem szabad mivel feszültség mentes, alatta nem lehet elindulni. b A 600 V-os betáplálások szétválasztására, szakaszolására szolgál. A szakaszszigetelő előtt a vontatási áramot ki kell kapcsolni és gördülve kell alatta áthaladni. A szakaszszigetelő alatt az áramszedőnek megállni nem szabad mivel feszültség mentes, alatta nem lehet elindulni. c A 600 V-os betáplálások szétválasztására, szakaszolására szolgál. A szakaszszigetelő előtt a vontatási áramot ki kell kapcsolni és gördülve kell alatta áthaladni. A szakaszszigetelő alatt történő megállás esetén, csak vezetőfülke cserével lehet megmozdulni. 19 19

20. Áramszedő törés esetén történő eljárás. Áramszedő törés esetén a túláramkapcsolót ki kell kapcsolni, az utasok leszállítása után a vezetett helytől függő vontatómotort le kell selejtezni és után csökkentett sebességgel a kocsiszínbe kell vonulni. b Áramszedő törés esetén a főkapcsolót ki kell kapcsolni, amennyiben látható, hogy az áramszedő bármely része érintkezik a felsővezetékkel, akkor utasok nélkül a kocsiszínbe kell vinni a járművet. c Áramszedő törés esetén a túláramkapcsolót (OG) ki kell kapcsolni, a szedőt le kell húzni. Fel kell készülni a tolásra. Műszaki szakszemélyzetnek a szedőt le kell kötöznie, kocsiszínbe kell vonulni. 20 20

21. Túlfeszültség levezető feladata? A túlfeszültség levezető a légköri túlfeszültségek levezetésére szolgál (pl.: villámcsapás), a kocsi testen keresztül a sínbe vezeti a létrejött energiát. Működése után meg kell várni amíg a kondenzátorok kisülnek, csak utána folytatható a forgalom. b A túlfeszültség levezető a légköri túlfeszültségek levezetésére szolgál (pl.: villámcsapás), a kocsi testen keresztül a sínbe vezeti a létrejött energiát. Működése esetén tönkre szokott menni, ekkor a járművel nem lehet tovább haladni, az áramszedőt le kell húzni. c A túlfeszültség levezető a légköri túlfeszültségek levezetésére szolgál (pl.: villámcsapás), külön vezetéken keresztül a sínbe vezeti az energiát és a főkapcsolót kikapcsolja. A főkapcsoló visszakapcsolásával a forgalom folytatható 21 21

22. Sínfékek darabszáma, kapcsolásuk, működtető feszültségük. Sinfékek ezeken a járműveken nincsenek. b Futóművenként 2 db található, összesen 4 db van. Futóművenként párhuzamosan vannak kapcsolva és akkumulátor feszültségről működnek, így 24 V-ot kap egy darab sínfék. c Futóművenként 2 db található, összesen 4 db van. Futóművenként sorba vannak kapcsolva és felsővezetéki feszültségről működnek, így 300 V-ot kap egy darab sínfék. 22 22

23. Mi a teendője ha az 1884-1984psz. szerelvény szakaszszigetelő alatt áll meg? Megvárom a követő szerelvényt, csatolást hajtunk végre és a szakasz alól kitoljuk. b Átmegyek a másik vezető állásba és megpróbálok alóla kimenni. c A szerelvény rögzítése után szedőt lehúzom, a szerelvény másik vezetőállásában a szedőt felengedem és annyira elmegyek a szakasztól hogy biztonságosan már átlehessen haladni. 23 23

24. Miből fogom tudni, hogy a felsővezetékben ismételten van feszültség, egy áram szünet után? Hallom hogy a generátor megindul, ami 600V-os feszültségről működik. b Látom, hogy szemből jönnek a járművek,ha csak nem én vagyok az utolsó járat, mert akkor sehonnan. c Utastéri világítást felkapcsolom vagy a levegőt annyira elengedem hogy a kompresszor be induljon amikor feszültség ismételten lesz a felsővezetékben. 24 24

25. Ismertesse a villamos indítását és sebesség szabályozását. A BT típusú menet-szabályzókart menetállásba húzom. Fokozatonként emelem a sorba kapcsolt vontatómotorra jutó feszültséget az ellenállások értékének csökkentésével. A soros – párhuzamos kapcsolatban kivárok és utána fokozatosan növelem a párhozamosan kapcsolt motorok feszültségét a sebesség igénynek megfelelően. b A CS37 típusú menet-szabályzókart menetállásba húzom. Fokozatonként emelem a párhuzamosan kapcsolt vontatómotorra jutó feszültséget az ellenállások értékének csökkentésével. A fokozatkapcsolót gyorsan mozgatom ne hogy a kontaktork beégjenek és a kívánt sebességet hamar el tudjam érni. c A CS37 típusú menet-szabályzókart kis rántásokkal határozottan kapcsolom felfelé, hogy a rugóerő a kontaktorokat gyorsan kapcsolja ki-be. Így a körtűz nem tud kialakulni. 25 25

26. Mi értünk kifuttatáson? A menetkapcsoló féküzemében kis lassulással fékezünk, hogy a felsővezetéki energia visszatáplálás minél tovább tartson és így hosszan fut a jármű. b Pályaív előtt lekapcsolom a járművet és hagyom, hogy az ív fogja meg a járművet és lassítsa le az engedélyezett sebességre és így kifusson. c A menetkapcsoló kapcsolásával elérjük a járműre engedélyezett sebességet és „0-ra” kapcsolunk vissza. Hagyjuk hogy a járműben felhalmozódott mozgásenergia vigye a kocsit. A sebességigénynek megfelelően lehet ismételni, gyorsít –kifutat. 26 26

Ismertesse a vontatómotor kapcsolási módját az 1884-1984psz járműszerelvénynél? Induláskor a vontatómotorok sorba vannak kapcsolva. Kisfeszültség – nagyindító áram. Az indító ellenállások kikapcsolása után a vontatómotorra jutó feszültséget a párhuzamos kapcsolással és ellenállások kiiktatásával tudjuk tovább növelni, így nő a fordulatszám. b A vonatató motorokat lehet egyesével kapcsolni a terhelés, vagy a selejtezés igényének megfelelően. I-es vontatómotorral indulunk és nagyobb sebesség elérésekor kapcsoljuk a II-es motort. c A vontatómotorokat induláskor párhuzamosan kapcsoljuk. A sebesség növeléssel sorba köthetjük őket. Így egy vegyes keresztbe kapcsolást tudunk végezni. 27 27

28. Hogyan működik a jelzőharang? Egy kapcsoló közbeiktatásával 24V-ról. b Sűrített levegővel egy kis nyomású szelep közbeiktatásával. c Kézzel a jelzőharangra megnyomásával. 28 28

29. Ismertesse az utastér világítást. Az utastér világítás 600 V felsővezetéki feszültségről történik. A főkapcsoló felkapcsolás után a kocsi részekben külön lehet szakaszolni a világítást. Egy körre 5-6 rezista izzó sorba van kötve. b Az utastér világítás 24 V akkumulátor feszültségről történik. A vezetőfülkében lévő főkapcsoló felkapcsolás után a kocsi részekben (A,B,C) külön lehet szakaszolni a világítást. c Az utastér világítás 24V / 240 V feszültségről történik, neoncsövekkel. A vezetőfülkében lévő főkapcsolóval lehet ki-be kapcsolni a világítást. 29 29

30. Az indításjelző működése, mikor fog megszűnni? Húzószíjas kalauz csengő, megszűnése mikor csengő megáll. b A menetkapcsoló rögzítő fokozatra húzása esetén. c A menetkapcsoló soros fokozatára kapcsolása esetén. 30 30

Helytelen válasz 31

Vége a gyakorlásnak