Schumpeter szállóigévé vált kifejezésével a válság feladata a „teremtő pusztítás”. Ugyanakkor rajtunk is múlik, hogy mekkora a pusztítás mértéke. Az egyén.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Regionális politika
Advertisements

A logisztika szerepe országunk és vállalataink versenyképességében Chikán Attila Igazgató, Versenyképesség Kutató Központ, BCE Társelnök, Magyar Logisztikai,
Komplex kistérségi programok a gyerekszegénység csökkentéséért Kun Zsuzsa, MTA KTI Gyerekprogram Iroda.
PTE PMMK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 4. ELŐADÁS.
Egészségérték-gazdálkodás: Mitől függ az egészségünk?
Egészségügyi finanszírozás
Miért boldogabbak az emberek az egyik országban, mint a másikban?
Egészségügy Intézmények Kontrollingja
Az egészségügy és az egészség „ügye” „Képes vagy-e EGÉSZ-séget ÉP-íteni?
Semmelweis terv - Értékek, alapelvek, célok és megvalósíthatóságuk feltételei Önkormányzati Egészségügyi Napok január 18. Orosz Éva tanszékvezető.
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
A gazdaságfejlesztés jelentősége a települések és a térségek megélhetése és életben maradása szempontjából Az önkormányzatok működési és beruházási költség.
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
A gazdasági fejlettség mutatói
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
Hogyan lehet a növekedést fenntartani adózás helyett? Előadó: Gurabi Attila
Az ÉRÁK felnőttképzési tevékenysége, a fejlesztés főbb irányai.
„G A Z D A S Á G P O L I T I K A” SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR ELŐADÁS SOROZAT 10 x 10 makrogazdasági trendek Szeged, február.
1 A magyar gazdaság helyzete, perspektívái 2008 tavaszán Dr. Papanek Gábor Előadás Egerben május 7.-én.
Településmarketing Értékaudit.
Közoktatás irányítás Minőségirányítási rendszer Tapasztalatok alapján kiegészítések Farkas Olga Budapest, október 5.
Életbiztosítási Program
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Az egészségügy ma és a távlatok
B ÉRES G YÖRGY Gazdasági főigazgató Az egészségügy háttérszolgáltatásának és egyéb népgazdasági ágazatoknak a kapcsolata március 31.
Az EU többéves pénzügyi kerete
MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Tájékoztató a Vidékfejlesztési Albizottság i üléséről Finta István Ph.D.
EGÉSZSÉGÜGY-EGÉSZSÉGIPAR TÉNYEK ÉS TERVEK DR. RÁCZ JENŐ BUDAPEST, 2OO3.O5.29.
GKI Zrt., Vitaanyag az új EU-költségvetésről A 2013 utáni EU-költségvetés fő kérdései Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt. Budapest,
Az egészségügy közgazdasági és makrogazdasági összefüggései és erre alapozottan a Nemzeti Egészségügyi Stratégia szükségessége „Tőlünk függ, megtanuljuk-e.
A külföldi működő tőke szerepe a magyar gazdaságban avagy Mit adtak nekünk a Rómaiak? Havas István Amerikai Kereskedelmi Kamara, elnök Közgazdász Vándorgyűlés.
Mikro és kisvállalkozások szerepe a rövid ellátási láncban Gyaraky Zoltán főosztályvezető Élelmiszer-feldolgozási Főosztály.
A költségvetési intézmények feltételrendszereinek változása recessziós gazdasági környezetben, egy felsőoktatási intézmény szemszögéből Mag Zoltán Debreceni.
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
Konzervatív alternatíva Avagy: A normális megoldás Dr Pusztai Erzsébet MDF.
Tudásalapú társadalom és fenntartható fejlődés a globális felmelegedés korában Milyen globális és európai kihívásokra kell válaszokat találnunk? Herczog.
Emberi Erőforrás Menedzsment Stratégia, politika, tervezés az emberi erőforrások menedzsmentjében EEM. 02.
Merre, hogyan tovább budapesti egészségügyi ellátás?
Előtérbe kerül-e a természeti erőforrások fenntartható használata, vagy a gazdaság és a fogyasztás okozta környezetszennyezést minimalizálandó még ebben.
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Az EEM helye a menedzsmentben
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
A stratégiai kulcsmentorok bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.
Szabályozási reform – az intézményrendszer és a járadékszabályozás továbbfejlesztése Szikszainé dr. Bérces Anna PM, főosztályvezető Pénztárkonferencia.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
Válság és megújulás? Lehetőség vagy krízis?
Mindennapi veszteségeink
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
A muzeális intézményrendszer átalakítása
KI FIZET A VÉGÉN ? Dr. Csiba Gábor elnök Stratégiai Szövetség a Magyar Kórházakért Budapest, november 10.
Megszorítások, reformok, versenyképesség – Magyarország 2006.
Dr. Rácz Jenő ÖNKORMÁNYZATI EGÉSZSÉGÜGYI NAPOK BUDAPEST FEBRUÁR 24.
AZ ÁPOLÁS ÉS AZ ÁPOLÓ.
Törzsök Erika: Színes szőttest - avagy milyen kisebbségpolitikára van szükség? 2006.
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
„I. Alternatív finanszírozási stratégiák” Sopron, október 3.
A társadalmi részvétel elve és az NGO-k jogai dr. Pánovics Attila március 5.
„Szervezeti hatékonyság fejlesztése az egészségügyi ellátórendszerben – Területi együttműködések kialakítása” TÁMOP B Magyar Kórházszövetség XXVII.
Merre tovább…? Dr. Horváth Ágnes államtitkár november 15.
A támogatott lakhatás kihívásai
A PAKSI BŐVÍTÉS LEHETSÉGES HATÁSAI TOLNA MEGYÉRE: KAPCSOLÓDÁSI PONTOK, EGYÜTTMŰKÖDÉSEK A TELLER-LÉVAI PROJEKTEKHEZ NASZVADI BALÁZS TERÜLETFEJLESZTÉSI OSZTÁLYVEZETŐ.
Az Erős Magyarország egészségügyi programja Megújulás és megőrzés az egészségügyi szektorban.
Migráció, bérek és a humán erőforrás helyzete az egészségügyben. DR
PÉCS FEJLESZTÉSI STRATÉGIÁJA A VÁLLALKOZÓI SZFÉRA SZEMSZÖGÉBŐL
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
A tudásalapú gazdaság és társadalom: helyzetkép és kihívások Dr
Önkormányzati Egészségügyi Napok január 18. Orosz Éva
Előadás másolata:

Schumpeter szállóigévé vált kifejezésével a válság feladata a „teremtő pusztítás”. Ugyanakkor rajtunk is múlik, hogy mekkora a pusztítás mértéke. Az egyén és a közösség is alapvetően kétféle módon reagálhat a válságra:  Az egyik lehetőség a passzív kivárás. Ezzel csak a vesztesek közé kerülhetünk.  A másik reagálási mód a győzteseké: a stratégiai gondolkodás, a válság megrázkódtatásának felhasználása a távlatosabb jövő kialakítására. A válsághelyzet a lehetőségek újszerű értékelésére, felmérésére kötelez. Arra is "jó", hogy újraértékeljük adottságainkat és azokból sokkal többet hozzunk ki. A gazdasági világválság nyomán felszínre kerültek olyan problémák, melyek megoldása nem tűr további halogatást annak érdekében, hogy az egészségügy teljesíteni tudja küldetését. A kórházi menedzsment gyakorlatában helyet kell kapnia az innovatív szemléletmódnak és fel kell tárni a kórházak közötti együttműködésben rejlő lehetőségeket.

Az egészség a társadalom jólétének alapja. Az egészségesebb népesség nem csupán boldogabb polgárokat jelent, hanem magasabb termelékenységet és kevesebb kieső munkanapot is. A magyar egészségügyi mutatók rendkívül rosszak. Változásra van szükség az egyenlet mindkét oldalán, a szolgáltatásnyújtásban és a finanszírozásban egyaránt. Az egészségügyre úgy kell tekinteni,mint az életminőség, a termelékenység, a GDP és a versenyképesség javításába eszközölt befektetésre. A magyar egészségügyi szektor előtt álló kihívások leküzdésére tett lépéseket öt alapelvnek kell vezérelnie:  nagyobb hangsúlyt kell helyezni a megelőzésre és az egészségi kockázatok csökkentésére;  a kormány szerepének el kell tolódnia a szolgáltató irányából a szabályozó irányába;  át kell venni a modern egészségügyi menedzsment módszereket;  jobb gazdasági ösztönzőket kell teremteni az egészségügyben;  meg kell valósítani egy fogyasztóbarát és szolgáltatás-orientált rendszert.

Az egészségügyet nem pusztán „pénzfaló” ágazgatnak, hanem az emberi erőforrásokba eszközölt befektetésnek kell tekinteni, amely javítja az emberek életminőségét. Paradigmaváltásnak kell bekövetkeznie abban, ahogy a magyar döntéshozók az egészségügyről gondolkodnak. Hiszen az egészségipar 430 milliárddal járul hozzá az állam költségvetéséhez. Tehát nem közpénzt elnyelő ágazatként, hanem a GDP-hez való hozzájárulását kell számon tartani. Ugyancsak paradigmaváltásnak kell megtörténnie az egészségügyben dolgozók és a teljes lakosság gondolkodásmódjában is. Ennek pénzügyi hozadéka is van – javítja az ország versenyképességét. Az egészséges, termelékeny, képzett és motivált munkaerő vonzza a befektetőket, és elősegíti a gazdasági növekedést.

országlakosok száma (millió) kórházak számaEgészségügyi kiadás / GDP Születéskor várható élettartam Ausztria8,226210,177,5 Belgium10,421810,477 Franciaország60, ,177 Görögország11,123629,177 Németország82, ,677 Spanyolország43,067878,478 Olaszország ,078,5 Románia Magyarország10,021408,369 A politikusok révén a közbeszédben egyre gyakrabban merül fel, hogy szükség van- e ennyi kórház megtartására Magyarországon? Nézzük a tényeket: A nemzetközi összehasonlítást figyelembe véve Magyarországon ez a kórházszám nem sok, de a jelenlegi szerkezet elavult, ennek halaszthatatlan átalakítása szükséges. A jelenlegi magyarországi egészségügyi adatok megdöbbentőek. A várható élettartam majdnem 10 évvel alacsonyabb, mint az EU-15 országokban. A betegségek nemcsak óriási (és gyakran megelőzhető) szenvedéseket okozhatnak, hanem a társadalmi és gazdasági költségei is hatalmasak. A szívkoszorúér-megbetegedés Magyarországon becslések szerint egyedül 2003-ban 132 millió euró (33,5 milliárd Ft) nem-egészségügyi jellegű költséget okozott. Ebből 90 millió euró (22,8 milliárd Ft) volt a halálozás, 12 millió euró (3 milliárd Ft) a megbetegedés miatti termeléskiesés, és 30 millió euró (7,7 milliárd Ft) a családi gondozás költsége.

Napjainkban az egészségügyet a szűkülő források mellett egyre nagyobb kihívások jellemzik. Súlyos működési és finanszírozási problémákkal küzd az ágazat. Ugyanakkor az egészségügyi ellátásnak lépést kell tartani a szakmai, technikai fejlődéssel, alkalmazkodnia kell a változó lakossági igényekhez, megbetegedési viszonyokhoz és strukturális követelményekhez. Közhelyszerűen elcsépelt megállapítás, hogy az egészség nem érték. Ahhoz, hogy az egészségügy megítélése, forrás-ellátottsága, helyzete változzon, alapvető feltétel, hogy az egészség visszakapja értékét, elnyerje méltó helyét a közgondolkodásban. Ezt nem lehet önmagában deklarációkkal elérni, hiszen a reálfolyamatok szerint érték az, aminek szükségletkielégítő (használati vagy élvezeti) vagy jövedelemszerző (forgalmi értéke vagy jövedelemtermelő) képessége van. Ahhoz, hogy az egészség ténylegesen érték legyen, ezekben a funkcióiban kell megerősíteni, illetve ennek a szempontrendszernek megfelelően kell az egészséghez való viszonyunkat felülvizsgálni. Az átértékelésnek mind a közösség, mind az egyén szintjén meg kell történnie. Új szemlélet kialakítására van szükség. Az egészségügynek hosszú távú, több kormányzati cikluson átívelő és elfogadott stratégiára és reorganizációs programra van szüksége. Mind a humánerőforrás, mind a materiális javak (épületek, technika, stb.) tekintetében nagy az adósság a rendszerben. A több évtizedes kedvezőtlen folyamat állandósulása elkerülhetetlenül a gyógyító tevékenység színvonalának csökkenését, a kórházak lecsúszását, ellehetetlenedését eredményezte.

Az egészségügy a magyar társadalom felértékelődő, és egyre nehezebben megoldható problémája. A probléma régen (és ma már jól látható módon) túlnőtt az egészségügy határain: a lakosság egészségi mutatóinak tragikus volta ma már kezd közismertté és társadalmi-erkölcsi teherré válni, másrészt az egészségügyi rendszer finanszírozhatósága a gazdaság egyik alapvető problémája. Napjainkra egyre nyilvánvalóbb, hogy az egészségügy problémái – mint ahogy a világban, úgy Magyarországon sem – a hagyományos gondolat- és eszközrendszerben nem oldhatók meg.  A rendkívül gyors technikai fejlődés következtében vált a gyógyítás központi kérdésévé a „gyógyítás árának, vagy általánosabban az egészségügyi ellátás finanszírozásának kérdése”, mely nem függ a világgazdaság jelenlegi válsághelyzetétől.  Egyre mélyülő szakadék tátong az orvosilag lehetséges és a gazdaságilag megengedhető között és nyilvánvaló, hogy minél szegényebb egy társadalom, annál tágabb ez a szakadék.  Míg az orvoslás technikai feltételeit az orvosnak az orvosi etika szerint kell alkalmaznia, addig a finanszírozó ezeket a gazdaság szabályai szerint engedélyezi

Az egészségügy magyarországi helyzete nem tartható tovább a jelenlegi keretek között. Az ellátó rendszer külső és belső tartalékai kimerülnek. A finanszírozási gondok a gyógyítás napi gyakorlatában is jelen vannak. A munkaerőpiaci változások legnagyobb vesztese az egészségügy. A rendszer utolsó tartalékait éljük fel, amikor az egészségügyi dolgozók morális tartásával és hivatástudatával élünk vissza. Előfordulhat, hogy egyes munkaterületekről egyszerűen elfogynak a dolgozók, így intézmények válhatnak működésképtelenné. A szerkezet átalakítás, az erőforrás bővítés szakmai szempontú folyamata hosszú folyamat, valószínűleg több évtizedes komplex reorganizációs és országos egészségügyi konszolidációs programra lenne szükség, mely hosszútávon tervezhetővé teszi a folyamatokat. Viszont vannak teendők, melyek küldetése a megoldás keresésben teljesülnek.

Ma nem a források bővítéséről, vagy a jelenlegi forrásokhoz igazodó szolgáltatásokról akarok beszélni, ezeket ismerjük. Beszéljünk egy olyan kérdésről, mely nem más, mint az innováció kérdésköre. Innováció a Magyar Értelmező Szótár szerint újítás, újjáalakítás, felújítás, átalakítás, ésszerűsítés, forradalmasítás; megújulási, fejlődési, átalakulási folyamat. Ezzel olyan lehetőség áll rendelkezésünkre, melyhez nem kell többletforrás, csak jó szándék és józan belátás mind a fenntartó önkormányzatok, mind a kórházak menedzsmentje részéről. A megoldás nem más, mint a térségi összefogás, az innovatív együttműködés. Tudjuk az egész mindig több mint a részek összessége. Összefogással, az „én is nyerek, te is nyersz” stratégiával enyhíteni tudjuk a jelenlegi nehézségeket. Hogy valósítható ez meg? A megoldás: INNOVATÍV EGYÜTTMŰKÖDÉS

Szükséges a megkövült és korszerűtlenné vált egészségügyi szervezeti struktúrák megváltoztatása, mivel a jelenlegi merev osztályszerkezet már nem felel meg a ma kórháza feladatainak, nem igazodik a betegek igényeihez, nem szolgálja a célszerű munkafolyamatokat. Ahhoz, hogy a kórház „innovatív” legyen, a kórházvezetőknek a változást kikényszerítő eseményeket megelőzően tudatos tervezéssel és döntéshozatallal kell válaszolni ezen hatásokra :  szervezeti változásokat kell bevezetni, amelyek lehetővé teszik, hogy a kórház megfeleljen a szervezeten kívülről jövő kihívásoknak,  egyidejűleg az alkalmazottak magatartásmintáit is módosítani szükséges mind az egymáshoz, mind pedig a munkájukhoz való viszonyuk tekintetében,  kiemelt figyelmet kell fordítani az intézményi gazdálkodásra, a kapacitások optimális kihasználására és azok fenntartható szintjére.

Új típusú együttműködést kell megvalósítani az egymástól elkülönült kórházaknak, amelyben megvalósul:  a kapacitások optimális működtetése és összehangolt fejlesztése,  a beruházások összehangolása,  s talán a legvitatottabb kérdés a párhuzamosságok kérdésköre, melyek áttekintésére alapozottan indokolt a kapacitások horizontális és vertikális átrendezése. Mert az egészségügyben világszerte olyan védekezési mechanizmus van kibontakozóban, amely rendszerszervezéssel és a minőség viszonylagos egzaktságának biztosításával kívánja megvédeni az érdekeit az extramedikális, korlátozó gazdasági mechanizmusokkal szemben. S minden országnak, ahol reformokban gondolkodnak, figyelemmel kell lenni az egészségügy nemzetközileg definiált alapelveinek változásaira – az egyre erősödő átalakítási okokra, valamint az egészségügyi szervezetekhez kapcsolódó megváltozott körülményekre.

„A nemzet egészsége kulcsfontosságú a jövőjére, gazdasági erejére, polgárainak hangulatára és teljesítményére nézve” J.F. Kennedy