Mile Csilla csillamile@uranos.kodolanyi.hu GAZDASÁGPOLITIKA Mile Csilla csillamile@uranos.kodolanyi.hu.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Regionális politika
Advertisements

Globalizáció Globalizáció:
Az EU gazdasága Mg. Terület: 130 millió ha (a teljes terület 550%-a) Gazdaságok száma: 7 millió.
Merre tart a magyar foglalkoztatáspolitika? Garzó Lilla.
Munkáltató és a részvételi intézmények Kisgyörgy Sándor ÉTOSZ.
1 „ Gazdasági kihívások 2009-ben ” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Dunagáz szakmai napok, Dobogókő Április 15.
Strukturális Politika múltja és jelene. Fejlettség közötti különbségek az EU-ban nemzeti szinten  Egyetlen új tagállam sem éri el A 27-ek GDP-jének 90%-át.
Elkülönített állami pénzalapok
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
Görögország és az euró Artner Annamária április 15. MTA VKI 1.
Tájékoztató az aktuális foglalkoztatási és képzési programokról.
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
A gazdaságpolitika elméleti alapjai és gyakorlata
„G A Z D A S Á G P O L I T I K A” SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR ELŐADÁS SOROZAT 10 x 10 makrogazdasági trendek Szeged, február.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
A régiók Európája Az EU regionális politikája Az EU alapelvei
Az Európai Unió intézményrendszere Unger Anna december 1.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. EU ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A regionális politika és az agrárpolitika kapcsolata
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
1 Az Európai Unió Agrárpolitikai célkitűzései a kezdetekkor és napjainkban Csordás László.
NOVÁK TAMÁS Nemzetközi Gazdaságtan
Pénzügytan II. – február 23. Dr. Farkas Szilveszter
1 A kohéziós politika a költségvetés fogságában 49. Közgazdász-vándorgyűlés, Pécs, szeptember 30. dr. Iván Gábor.
Fiskális Politika Államháztartás - központi költségvetés - társadalombiztosítási alapok - egészségbiztosítási alap - nyugdíjbiztosítási alap - elkülönített.
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
Gazdaságpolitika 2014 tavasz
szakmérnök hallgatók számára
Segélyezési rendszer átalakítása
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
1 Az Európai Unió Strukturális és Regionális politikája Előadó: Tóth István.
Controlling a gyakorlatban Dr. Szegvári Péter kormány-főtanácsadó Magyar Controlling EgyesületMiniszterelnöki Kabinet Uniós körkép - Az európai regionális.
Környezetileg káros támogatások a mezőgazdaságban
1 Adóterhelés és a hazai gazdaság nemzetközi versenyképessége Halász Anita tudományos munkatárs ICEG Európai Központ Az EU-csatlakozás és a hazai gazdaság.
Strukturális és Kohéziós Alapok
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
Gazdasági kapcsolatok és regionális együttműködések Félixfürdő május 17. Miklóssy Ferenc alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
Agrár- és vidékfejlesztési támogatások 2004 I. félévében 1. SAPARD 2. NFT, Agrár és Vidékfejlesztési Operatív Program Intézkedései.
A Strukturális Alapok rendszere, tervezése és végrehajtása.
Foglalkoztatáspolitika az Európai Unióban
EU regionalizmus Az EU regionális politikájának gyakorlata, megvalósulása, eszközrendszere, fejlesztési lehetőségei Pelle Anita Szegedi Tudományegyetem.
Az Európai Unió közös agrárpolitikája (CAP)
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 3. Az Európai Unió politikái.
Pályázatírás módszertana
1 Gyarapodó Köztársaság Növekvő gazdaság – csökkenő adók február 2.
A lisszaboni stratégia és a magyar foglalkoztatáspolitika Kordás László április 29. Balatongyörök.
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
A munkaerőpiac átalakulása a válságban
Válság Kényszer és lehetőség. A magyar gazdaság örökölt hátrányai.
Államháztartási alapismeretek
A szociális munka fő fejlődési irányai Az EU stratégia és Magyarország stratégiájának hatása a szociális munka gyakorlatára.
1 Az Európai Unió Agrárpolitikai célkitűzései a kezdetekkor és napjainkban Csordás László.
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
Európai Uniós ismeretek Az Európai Unió jogrendszere; Versenyjog.
Új egyensúly Sikerek és kihívások. 2 Felzárkózik a gazdaság.
Nemzeti Foglalkoztatási Akcióterv (2004) Magyarország 2006.június
Európai Uniós ismeretek Közös Agrárpolitika (CAP).
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
Az euró bevezetésének lehetőségei Magyarországon Tabák Péter Gazdaságpolitikai főosztály Pénzügyminisztérium Budapest, május 23.
Európai pénzügyi intézményrendszer
Az államháztartás.
Európai Uniós ismeretek
Kormányzati szektor a vegyes gazdaságokban
A foglalkoztatáspolitika jövője az Európai Unióban
Magyar gazdaságpolitika a rendszerváltás után 2. A 2010 utáni korszak
Költségvetés.
Előadás másolata:

Mile Csilla csillamile@uranos.kodolanyi.hu GAZDASÁGPOLITIKA Mile Csilla csillamile@uranos.kodolanyi.hu

A költségvetés gazdaságpolitikai szerepe 2 Költségvetés (központi költségvetés): a kormányzat pénzügyi terve, amely egy évre vonatkozóan meghatározza a központi kormányzat bevételeit és kiadásait. Az országgyűlés törvényben határozza meg. Államháztartás: A kormányzat egészének pénzügyi mérlege. Alrendszerei: Központi költségvetés Társadalombiztosítás Elkülönített állami pénzalapok (pl. útalap, munkaerő-piaci alap) Helyi önkormányzatok pénzügyi mérlegei.

Az államháztartás szerkezete 3 Bevételek: 80-90%-ban kötelező befizetésekből (adók, illetékek, járulékok) 10-20%-ban vegyes jellegű bevétel (kamat, osztalék, technikai tételek) Kiadások: többféle csoportosítás lehetséges: a.) ADMINISZTRATÍV b.) KÖZGAZDASÁGI c.) FUNKCIONÁLIS

Költségvetés és gazdaságpolitika 4 A központi költségvetés gazdaságpolitikai szerepe: Gazdasági ciklusok tompítása (konjunktúra politika) Erőforrások allokációja Jövedelmek átcsoportosítása (redisztribúció) A költségvetés kialakításáról nagyrészt (75-80 %-ban) az Országgyűlés dönt. Önálló döntési jogkörrel rendelkeznek az önkormányzatok, de ezek bevételének is jelentős része (kb. 40%) központi támogatásokból, átcsoportosításokból származik.

Adózás 5 Adók: az államháztartás által előírt olyan kötelező befizetések az állampolgárok, jogi személyek és (itt élő) külföldiek részéről, amelyek a költségvetési kiadások fedezését szolgálják. Kialakításuk gazdaságpolitikai és társadalompolitikai célok figyelembevételével történik. Adók befizetése ellenében a befizető számára az állammal szemben gyakorolható közvetlen jogok nem keletkeznek. A befizetés elmulasztása azonban szankciókat von maga után.

Az adók típusai 6 Társasági adó (társas vállalkozások nyereségének adója) Személyi jövedelemadó Forgalmi adó és egyes termékekre kivetett ún. fogyasztási v. jövedéki adók Társadalombiztosítási járulékok Vagyon-, illetve tárgyi adók Vámok.

Az adók csoportosítása 7 KÖZVETLEN ADÓK Az adót az adó alanya fizeti, és a terheket is ő viseli. KÖZVETETT ADÓK Az árban foglalt adót a vevő viseli, de az adót rendszerint az eladók számítják fel és fizetik be.

Főbb adók néhány fontos jellemzője 8 Személyi jövedelemadó: Sávosan progresszív 0 - 1 500 000 Ft 18% 1 500 001 Ft-tól 270 000 Ft + az 1 500 000 Ft-on felüli rész 38%-a Társasági adó: Jogi személyiségű gazdasági társaságok nyeresége után fizetendő, lineáris adó (18%). Vám- (és import) illeték: A behozott áru értékét terhelő befizetés, rendszerint nemzetközi egyezmények keretei között alkalmazva.

9 Forgalmi adó: Fogyasztásra vásárolt termékeket terhelő %-os adó. Visszaigényelhető viszonteladás, beruházás és export esetében. A végső fogyasztó fizeti meg. (5-15-25%) Jövedéki és fogyasztási adó: néhány termékre kivetett termékadó (pl. ital, dohány, kávé stb.) Társadalombiztosítási járulék: Bérarányos, nagyobb részben a munkáltató, kisebb részben a munkavállaló által fizetendő adó, amely a TB szolgáltatások fedezetét képezi. Vagyoni adók: Szervezetek vagy egyének tiszta vagyonát –esetleg progresszív módon terhelő adó. M.o.-on nem alkalmazzák. Helyette: tárgyi adók –vagyoni értékkel bíró tárgyak adója, pl. ház, föld, gépkocsi.

A „jó” adórendszer ismérvei 10 Legyen igazságos (különböző jövedelem helyzetű szereplők teherviselő képességük szerint eltérő adót fizessenek). Ne torzítsa a termelési tényezők allokációját. Stabilizációs hatása érvényesüljön gazdasági ciklusok esetén. Legyen átlátható az adóalanyok számára. Legyen egyszerű, betartható és betartatható, beszedése pedig olcsó.

Stabilizációs (konjunktúra) politika 11 Eszközei a monetáris és fiskális politikák. Ezek egyszerre érvényesülve egymás hatását erősíthetik, esetenként gyengíthetik. Konkrét lépései lehetnek: a.) irányultságtól függően - bevétel változtatók - kiadás változtatók b.) működésüktől függően - automatikusak (progresszív adórendszer) - szabályhoz kötöttek („csengők”) -diszkrecionálisak (politikai döntésektől függő).

Allokációs politika 12 A költségvetés allokációs szerepe: a termelési erőforrások újra elosztása egy olyan állapothoz képest, ami kizárólag a verseny, illetve a piaci szereplők döntései nyomán alakult volna ki (amikor a „láthatatlan kéz” szabályoz). Megjelenési formái: 1.) közjavak szolgáltatása (pl. honvédelem, rendőrség, közoktatás, infrastruktúra stb.) 2.) meritorikus* javak szolgáltatására irányuló kiadások *meritorikus javak: olyan szolgáltatások, amelyek fogyasztását a lakosság vagy annak egy része számára (pl. tanulók) a kormányzat „közérdeknek” tekinti, ezért ingyen, vagy nagy támogatással adja (mély szubvenció). Ilyen például a közoktatás vagy közgyógyellátás.

3.) növekedési és struktúrapolitikai célokat szolgáló kiadások 13 3.) növekedési és struktúrapolitikai célokat szolgáló kiadások (A költségvetés megkülönböztető elvonásokkal és támogatásokkal eltéríti az árakat illetve jövedelmeket attól a helyzettől, amit a piaci mechanizmus tisztán kialakítana.) Leggyakoribb beavatkozási indokok: Megtakarítás, befektetés ösztönzése a tartós növekedés érdekében (TL határ kifelé mozdítása!) Gazdasági struktúra befolyásolása egyes ágazatok, tevékenységek, régiók fejlődésének gyorsítására vagy problematikus folyamatok fékezésére, lassítására.

A támogatások főbb formái 14 Export-promóció Mezőgazdasági támogatások, intervenciók Elmaradott régiók támogatása Kis- és középvállalkozások támogatása Foglalkoztatás növeléséhez fűződő támogatás Környezetvédelmi támogatás

Redisztribúciós politika 15 Redisztribúció: Az állam az adózással elvont pénz felett rendelkezési jogot szerez, majd annak újra elosztásával adminisztratív-redisztributív módon dönt. Az állam az elvont pénzt részben annak adja vissza, akitől elvette („transzer-illúzió”). A redisztribúció célja: A piacon kialakuló igazságtalan jövedelemkülönbségek enyhítése (méltányos jövedelemelosztás) Általános hozzáférés biztosítása a meritorikus javakhoz (oktatás, egészségügy, munkanélküli segély stb.) Esélyegyenlőség elősegítése Szociális biztonság és minimális életfeltételek biztosítása.

Jóléti politika 16 A költségvetési politika legfontosabb társadalompolitikai feladatai: Piaci jövedelemelosztás szélsőségeinek enyhítése Szegénység enyhítése Szociális biztonság erősítése, foglalkoztatottság elősegítése Esélyegyenlőtlenségek mérséklése Munkáltatói és munkavállalói jogok és kötelezettségek szabályozása Beavatkozások jellege: Rendszerszabályozás folyamatszabályozás

A jóléti szolgáltatások igénybevételét megszabó jogosultságok 17 A jóléti szolgáltatások igénybevételét megszabó jogosultságok Állampolgársági jogosultság (pl. nyugdíj, családi pótlék) Munkaviszonyhoz fűződő jogosultság (meghatározott munkában töltött idő esetén) Társadalmi segély (alacsony jövedelem esetén) Társadalombiztosítás

Szolgáltatások tipikus formái 18 Természetbeni ellátás (pl. oktatás, gyógyítás, munkaerő-piaci szolgáltatás) Pénzjuttatás, jövedelempótlás, transzfer (pl. nyugdíj, táppénz, segély, pótlék) Fogyasztói ártámogatás

A finanszírozás módjai 19 KÖZFINANSZÍROZÁS - adókból táplálkozó támogatások, - járulék fizetéséhez kötődő támogatások MAGÁNFINANSZÍROZÁS (iskolák, egészségügyi intézmények, otthonok) Az intézmények költségeinek egy részét az érintettek viselik.

A jóléti politika három típusa 20 LIBERÁLIS - Segélyezés rászorultsági alapon - szerény mértékű társadalombiztosítás - csekély mértékű redisztribúció KONZERVATÍV -a szociális jogok többnyire osztályhoz és státuszhoz kapcsolódnak -közepes mértékű redisztribúció -a jövedelem fenntartó programoknak leginkább státusz-konzerváló szerepük van SZOCIÁLDEMOKRATA -egyenlőségre való törekvés (nagyfokú redisztribúció) -társadalmi alapjövedelmek biztosítása -középosztályos társadalmi jelleg.

Társadalombiztosítás 21 A társadalom egészét érintő, közös és mérhető (biztosítható) kockázatokra terjed ki, mint pl. nyugdíj, egészség-, baleset- és munkanélküliségi biztosítás. A finanszírozás elvileg a kockázat mértéke alapján kalkulálható járulékfizetésen alapul. A TB rendszerekben a díjfizetés (járulék) és a szolgáltatás (járadék, természetbeni szolgáltatás) közötti kapcsolat többségében nem tisztán a biztosítási elvet követi, hanem szolidarisztikus, ezért redisztribúciót is megvalósít.

Nyugdíj rendszer Állami Magán (nyugdíjpénztárak) 22 Állami Magán (nyugdíjpénztárak) Garantálja az ekvivalenciát a járulék- és járadék fizetés között, mentes a szolidaritástól és a redisztribúciótól. Nem része az államháztartásnak. A pénztárak aktív tőkepiaci szereplők.

Adóból finanszírozott szociális ellátások 23 Méltányossági újraelosztási elven történő finanszírozás. A fizetés és az ellátás között nincs kapcsolat. Rendszerei: Családsegítés (eltartottak számának figyelembevételével – legnagyobb részben családi pótlék) Segélyezés (a költségvetés önálló tétele, megítélése egyedi elbírálást és vizsgálatot igényel. Ismert esete a munkanélküli segély, a szociális segély és az időskori járadék)

24 Gondozó hálózatok (pénzzel nem kompenzálható élethelyzetek megoldására, pl. fogyatékosok foglalkoztatása, alkoholisták gyógyítása, egyedülálló idős emberek ellátása stb.) Lakásprogramok (lakhatást elősegítő kedvezmények meghatározott csoportok számára, pl. adók ill. kamatkedvezmények).

GAZDASÁGPOLITIKAI TRANSZFORMÁCIÓ KÖZÉP- ÉS KELET-EURÓPÁBAN 25 GAZDASÁGPOLITIKAI TRANSZFORMÁCIÓ KÖZÉP- ÉS KELET-EURÓPÁBAN

Az átmenet gazdaságpolitikájának legfontosabb feladatai 26 Az átmenet gazdaságpolitikájának legfontosabb feladatai Privatizáció Versenyszabályozás Demonopolizáció, dereguláció Liberalizáció Bank- és pénzügyi rendszer átalakítása Költségvetési és államháztartási reform TB-reform, szociális háló kialakítása Valutakonvertibilitás

Az átmenet problémáinak fontos összefüggései 27 Az átmenet problémáinak fontos összefüggései A feladatok sorrendjének meghatározásakor el kell kerülni a vákuumokat, méghozzá oly módon, hogy az államnak később ne kelljen újra „visszanyúlni” az adott problémához (megfelelő ütemterv készítése) Nem lehet valamennyi állampolgár számára védőernyőt nyújtani, csak egy jól meghatározott, kisebb csoportnak.

28 Az átmenet „érdemjegyei” Közép- és Kelet-Európa országaiban (1995-ös tanulmány) Ismérvek: Kis- és nagyvállalati privatizáció Vállalati működés átalakítása Árliberalizáció Külkereskedelem és devizarendszer Versenypolitika Bankrendszer és kamatpolitika liberalizációja Értékpapír piacok, nem banki pénzügyi intézetek Külföldi beruházások jogi szabályozása

Csehország és Magyarország (33 pont)* Lengyelország (32 pont) 29 Rangsor: Csehország és Magyarország (33 pont)* Lengyelország (32 pont) Szlovákia (31 pont) Szlovénia (30 pont) Észtország (20 pont) * Maximális elérhető pontszám: 45

Az 1990-es évek gazdaságpolitikai dilemmái Magyarországon 30 Az 1990-es évek gazdaságpolitikai dilemmái Magyarországon GDP 19%-os csökkenése az átalakulás első három évében Fogyasztás csökkenése 10%-kal Beruházás csökkenése 20%-kal Államháztartás hiánya: 9% Infláció 1991-ben: 35% Folyó fizetési mérleg hiánya: 9% Bruttó külföldi adósságállomány: 32 Mrd $

Napjaink gazdaságpolitikai dilemmái Magyarországon 31 Napjaink gazdaságpolitikai dilemmái Magyarországon Az éves növekedést figyelembe véve (~4%) minimum 30 év a felzárkózásig Lakossági megtakarítások eltűntek (90-es évek közepén még a GDP 9-10%-a, 2003-ban: 0,1%!) A beruházások finanszírozását csak külföldi hitelekből lehet megoldani – adósság spirál Folyó fizetési mérleg hiánya: 9% Államháztartás hiánya: 4,5% Államadósság: 11 760 Mrd Ft – a GDP 57,6%-a

AZ EURÓPAI UNIÓ GAZDASÁGPOLITIKÁJA 32 AZ EURÓPAI UNIÓ GAZDASÁGPOLITIKÁJA

Az európai integrációs folyamat kihívásai 33 Globalizáció Harmonizáció Folyamatos bővülés (csatlakozásokból adódó feladatok) Reformok

Az integrációnak van egy extenzív és egy intenzív vetülete 34 Tendenciái: Az integrációnak van egy extenzív és egy intenzív vetülete A folyamatok következtében az országok politikai és gazdasági szuverenitása csökken, szűkül a nemzeti gazdaságpolitika arzenálja A Közösség feladatainak növekedésével megnő a kötelező befizetések mértéke Az uniós gazdaságpolitika területei két csoportba oszthatók: A nemzeti szinten is jelentkező feladatok egy részét az unió látja el (pl. EMU bevezetése után a monetáris politika) Közösségi szintű feladatok, melyekben minden tagországnak részt kell vállalni (pl. területfejlesztés, agrár-környezetvédelem).

Integrációelméletek 35 Az integráció legáltalánosabb megfogalmazásban egyesülési folyamat, részeknek egésszé való összeolvadása, egyesülés, beilleszkedés, beolvasztás vagy hozzácsatolás. Integrációelméleti iskolák: Lineáris és neoliberális iskola (legnagyobb szerepet az áruk és tényezők szabad áramlásának tulajdonít) Munkamegosztás elméletek (magas fokú, szervezett kooperáció, hatékony munkamegosztás) Konfliktuselméleti iskola (hatékony konfliktus kezelés) Dirigisa elmélet (az integráció az optimális gazdaságpolitika kialakításának eszköze. Állami szerep hangsúlyozása! Funkcionalisták (az integráció a célok és funkciók hatékonyabb megvalósításának lehetősége)

36 Integrációs formák Preferenciális vámövezet (kereskedelmi kedvezmények a tagok között – „laza integráció”) Szabad kereskedelmi övezet (az előzőnél jelentősebb kedvezmények, liberalizált kereskedelem, pl. EFTA) Vámunió (közös külső vámok és külkereskedelmi politika) Közös piac (a fentieken túl a termelési tényezők áramlásának liberalizációja) Gazdasági unió (gazdaságpolitikák teljes integrációja monetáris unióval, vagyis közös pénzzel) Politikai unió (közös kormányzás, közös bíráskodás stb.)

Az EU intézményrendszere 37 Az EU intézményi kereteit három szövetség alakította ki: Montánunió EGK Euratom Döntéshozó szervek: Európai Tanács Miniszterek tanácsa Európai Bizottság Európai parlament

A tagországok állam- és kormányfőiből áll 38 EURÓPAI TANÁCS 1975 óta működik A tagországok állam- és kormányfőiből áll Az Európai Unió legfontosabb döntéshozó szerve Évente kétszer ülésezik MINISZTEREK TANÁCSA Jogilag a Közösség döntéshozó szerve, végrehajtó hatalommal is felruházva Tagjai a tagországok külügyminiszterei és a szakminiszterek A végső döntéshozatal előtt konzultál a parlamenttel Az egyes országok eltérő szavazati súllyal rendelkeznek.

Nemzetek felett álló, független döntéshozatali és végrehajtó szerv 39 EURÓPAI BIZOTTSÁG Nemzetek felett álló, független döntéshozatali és végrehajtó szerv Feladata a döntések előkészítése, javaslattétel, a rendelkezések végrehajtásának biztosítása Közösségi érdekeket védelmez: „a Szerződés őre” EURÓPAI PARLAMENT Pártpolitikai szinten rendeződik Véleményező és ellenőrző szerep a közösségi intézményrendszerben Bizottság elnökének és tagjainak jóváhagyása

Foglalkoztatáspolitika az EU-ban 40 Alapelvek: Munkavállalók szabad áramlása Nők és férfiak azonos bérezése Vállalkozáshoz való jog Munkahelyteremtés, munkaerő mobilitás elősegítése (ESA) Fiatalok átképzésének, elhelyezkedésének elősegítése Cél az egyes tagországok szociálpolitikájának összehangolása (sok helyen problémákba és ellenérdekekbe ütközik)

Versenypolitika az EU-ban 41 A verseny fenntartása gazdaságpolitikai funkció. A versennyel összefüggő szabályozások az EU-ban két csoportra oszthatók: Vállalatokra vonatkozó versenyszabályok Versenyt korlátozó megállapodások kezelése - horizontális és vertikális kartelek - termelés vagy technológiai fejlesztés korlátozása - árucikkek együttes visszatartása a piacról (bojkott) - diszkrimináció, árukapcsolási kikötések Domináns piaci helyzettel való visszaélés - monopol irányba mozdító fúziók

Tagállamokra vonatkozó főbb versenyszabályok 42 Tagállamokra vonatkozó főbb versenyszabályok Az állam piaci jelenléte háromféle lehet: TULAJDONOS Itt fennáll a veszély, hogy hatalmánál fogva kedvezményeket nyújt saját vállalatainak, ezzel nem csak a hazai magáncégek, hanem a külföldi versenytársak érdekeit is sérti. MEGRENDELŐ A közbeszerzések jelentős súllyal bírnak egy ország gazdaságán belül. A Római Szerződés diszkrimináció ellenes rendelkezéseinek megfelelően kell(ene) kiírni a pályázatokat. Külföldiek azonban ritkán nyerik el ezeket (nemzeti prioritások)

43 TÁMOGATÓ Egyes piaci szereplők kiemelt támogatása előfordulhat a külgazdasági pozíció erősítése érdekében. Ilyen például a csúcstechnológiát előállító cégek, kutató-fejlesztő központok túlzott támogatása, ami versenyt torzító hatással bír.

Az EU ipar- illetve struktúrapolitikája 44 Az EU ipar- illetve struktúrapolitikája Technológiai elmaradás az USA-val és Japánnal szemben Pozitív struktúrapolitika csak az 1980-as évektől (hatékonyság növekedés, modernizáció) Reformok akadályozása – ellenérdekelt csoportok Jelentős hátrány a húzóágazatokban (pl. informatika) a piaci részesedés és fejlettségi szint tekintetében.

Az EU regionális politikája 45 Az EU regionális politikája Főbb feladatai: Egyes régiók közötti eltérések, a megkésett fejlődésből adódó esélykülönbségek mérséklése Összehangolt nemzeti, közösségi gazdaságpolitika és strukturális eszközök kialakítása A Közösség különböző pénzügyi forrásainak koordinálása a hatékony regionális politika érdekében

A bővítések hatása az EU teljesítőképességére 46 Bővítés Terület növekedés % Népesség növekedés % GDP növekedés % GDP/fő változása % Változás EU6=100% EU6 – EU9 31 32 29 -3 97 EU9 – EU12 48 22 15 -6 91 EU12 – EU15 43 11 8 89 EU15 – EU25 34 9 -16 75

Kedvezményezett térségek és támogatott célkitűzések 47 1. Célkitűzés: Gazdaságilag elmaradott régiók fejlődésének és szerkezeti átalakításának elősegítése Elmaradott régiók, ahol az egy főre eső GDP nem éri el az uniós átlag 75%-át Finnország és Svédország gyéren lakott (8fő/km2-nél alacsonyabb népsűrűségű régiók Távol eső régiók, mint Kanári szigetek, Azori szigetek, Madeira.

Vidéki térségek (agrárvidékek) Halászattól függő térségek 48 2. Célkitűzés: Strukturális nehézségekkel küzdő térségek gazdasági és társadalmi szerkezetváltásának támogatása Ipari térségek Vidéki térségek (agrárvidékek) Halászattól függő térségek Nehézségekkel küzdő városi körzetek ahol jellemző a hagyományos tevékenységek hanyatlása és átmeneti támogatás szükséges.

Munkanélküliség leküzdése Munkaerő piaci alkalmazkodás elősegítése 49 3. Célkitűzés: Az oktatási, képzési és foglalkoztatási rendszerek modernizációjának támogatása Oktatási, szakképzési és foglalkoztatási intézmények fejlesztése és korszerűsítése Munkanélküliség leküzdése Munkaerő piaci alkalmazkodás elősegítése

Közösségi kezdeményezések 50 INTERREG III. határokon átnyúló, országok és régiók közötti együttműködést támogató program LEADER+ vidékfejlesztési kezdeményezések támogatása URBAN legjelentősebb városok válság sújtotta negyedeinek helyreállítását előirányozó program EQUAL munkaerő piaci esélyegyenlőtlenség és diszkrimináció felszámolására irányuló kezdeményezés

Strukturális Alapok Az EU regionális politikájának pénzügyi eszközei 51 1. Európai Regionális Fejlesztési Alap (ERDF) 1975 óta működő pénzügyi alap. Feladatai: A gazdasági és társadalmi kohézió támogatása Infrastrukturális és munkahelyteremtő beruházások támogatása Innovációs társadalom fejlesztése Idegenforgalmi és kulturális befektetések Határokon átnyúló együttműködések támogatása SME-k támogatása

2. Európai Szociális Alap (ESA) 1960 óta működő pénzügyi alap 52 2. Európai Szociális Alap (ESA) 1960 óta működő pénzügyi alap Feladata: Foglalkoztatottság fenntartása Szakmai átképzés támogatása Munkahelyteremtő konstrukciók támogatása Hátrányos helyzetű csoportok támogatása Humán erőforrás komplex fejlesztése

3. Európai Mezőgazdasági Orientációs és Garancia Alap (EAGGF) 53 3. Európai Mezőgazdasági Orientációs és Garancia Alap (EAGGF) 1962 óta működő pénzügyi alap Feladata: Agrárstruktúra korszerűsítése Fiatal gazdálkodók támogatása Agrár-környezetvédelem előmozdítása Vidékfejlesztés támogatása Falusi turizmus, ökoturizmus támogatása Mezőgazdasági termékek feldolgozásának és értékesítésének fejlesztése

4. Halászati Orientációs Pénzügyi Eszköz (FIFG) 54 4. Halászati Orientációs Pénzügyi Eszköz (FIFG) 1994 óta működő pénzügyi alap Feladatai: Összefoglalja a halászatban érdekelt térségek szerkezetváltását támogató pénzügyi eszközöket Támogatja a csökkenő halászati tevékenység miatt kevesebb bevételhez jutó térségek gazdaságának szerkezetátalakítását és diverzifikálását Elősegíti a halászati szektor életképességének javítását Támogatja a halászati termékek feldolgozottsági szintjének növelését

Kohéziós Alap 55 Nem tartozik a Strukturális Alapok közé. Célja a legkevésbé fejlett tagországok felzárkóztatása. Országos szintű kategória! Főbb területei: Környezetvédelem Transz-európai közlekedés EMU-ra való felkészítés Jogosult országok: ahol az egy főre eső GDP értéke az uniós átlag 90%-a alatt van.

Az EU agrárpolitikája (CAP) 56 Az EU agrárpolitikája (CAP) A CAP eredeti céljai: A mezőgazdasági termelékenység növelése A mezőgazdasági lakosság számára méltányos, társadalmilag elfogadható jövedelem és életszínvonal megteremtése Az agrárpiac stabilizálása Az élelmiszer-ellátás biztosításának garantálása Fogyasztói igények méltányos áron történő kielégítése

A célok érdekében végrehajtott intézkedések: 57 A célok érdekében végrehajtott intézkedések: Ártámogatás -minél többet termelt a gazdálkodó, annál nagyobb támogatást kapott Intervenció -állami felvásárlás a piaci ár meghatározott szint alá csökkenése esetén Exporttámogatás -az állami készletek Közösség határán kívül történő értékesítéséhez a kereskedőknek nyújtott támogatás Importlefölözés -a közösségi piaci árnál alacsonyabb világpiaci áron kínált import termékeket terhelő illeték. A behozott termék ára a közösségi ár szintjére nőtt.

Az intézkedések következményei: Óriási túltermelés 58 Az intézkedések következményei: Óriási túltermelés Nemzetközi feszültségek a tisztességtelen verseny miatt (exportszubvenció, importlefölözés) Komoly környezeti problémák az iparszerű, intenzív termelés következtében A reformok elkerülhetetlenné váltak.

A CAP reformok (1992, 1999, 2003) eredménye: 59 A CAP reformok (1992, 1999, 2003) eredménye: A CAP „két lábra állítása”: vidékfejlesztés, mint a Közös Agrárpolitika „második pillére” Intervenciós árak csökkenése Közvetlen –terület alapú támogatások Moduláció –támogatások átcsoportosítása vidékfejlesztési és agár-környezetgazdálkodási programokba Kölcsönös megfeleltetés (Cross Complience) – a közvetlen támogatások kifizetése alapvető környezetvédelmi kötelezettségek teljesítéséhez kötődik „Nemzeti Boríték” –a közösségi támogatások kiegészítésének lehetősége nemzeti költségvetésből.

Köszönöm a figyelmet! Mile Csilla