HEFOP 3.3.1. Minőségirányítás 13. hét: A minőségfejlesztést segítő technikák I.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
MINŐSÉGMENEDZSMENT 6. előadás
Advertisements

Az utólagos ellenőrzésre és az előzetes biztosításra épülő rendszerek összehasonlítása dr. Csikesz Tamás.
PTE PMMK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 4. ELŐADÁS.
Mi van a számítógépházban?
Minőségmenedzsment 9. előadás
Készítette: Pápai Zsolt Lex Ákos Kiss Gábor Borbély Csaba
MINŐSÉGMENEDZSMENT 5. előadás PTE PMMK MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK 2011.
Értékelés a pedagógiában
Érvelés, tárgyalás, meggyőzés
Projekt tervezése-, elemzése Ellenőrző kérdések
tételsor 2. tétel A kistérség a korábbi együttműködési lehetőségek alapján megtartotta a soron következő ülését. Az ülés célja a logisztikai.
Statisztikai folyamatszabályozás
14. hét: A minőségfejlesztést segítő technikák II.
12. hét: A TQM és a Minőségdíj Modellek (EFQM)
Minőségmenedzsment 4. előadás
Benchmarking.
Helyzetfelmérés Helyzetfelmérés elemzése, értékelése
Előnyök és alkalmazási területek
Rendszer és modell szeptember-december Előadó: Bornemisza Imre egyetemi adjunktus.
Zalayné Kovács Éva: Minőség és könyvtár
A szervezetek elemzésekor felvetődő kérdések A szervezetek strukturális és funkcionális kérdései (a szervezetek felépítettségére vonatkozó kérdések). A.
Gyógyszerész t.képzés okt. 28. A validálással kapcsolatos új fogalom a PAT PAT (Process Analytical Technology) egy új típusú munkaelv (koncepció),
Robert S. Kaplan – David P. Norton Csanádi Gábor Tamás C8ITGY 2007.
Döntéselőkészítés, döntéstámogatás
Projektkontrolling A dolgozatot készítette: Bodnár Zsuzsanna Buskó Nóra Csépe Krisztina Szőke Zoltán Varga Nóra.
Kvantitatív módszerek

A Mezőgazdaságtudományi Kar minőségbiztosítási rendszere
Kérdések a második zh-hoz
Projektek monitorozása. Elvek és módszerek
Vállalkozások elemzése
A MINŐSÉG FOGALMA A minőség az egység (az egyedileg leírható és vizsgálható folyamat, termék, szervezet, illetve ezek kombinációja) azon jellemzőinek összessége,
Statisztika.
HEFOP hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő minőségirányítási rendszer II. rész A diákhoz itt kellene beszúrni a tanári magyarázatokat.
2. hét: a minőségmenedzsment rendszerek
Az elemzés és tervezés módszertana
Vállalkozásgazdaságtan 8. Előadás
Az adatok értékelése A főiskolai könyvtárról kialakult kép összegezve.
Lineáris regresszió.
„Az igazi kérdés nem az, mennyit javultál tegnapi önmagadhoz képest, hanem, hogy milyen jól teszed a dolgod versenytársaidhoz képest.”
Költség-minimalizálás az ellenőrző kártyák alkalmazásánál Feladatmegoldás, kiegészítés.
Minőségbiztosítás II_5. előadás
Controlling tevékenységek kritériumai Jelentésdialógus A jelentésben fontos tényezők ELŐADÁS ÁTTEKINTÉSE.
Minőségbiztosítási ismeretek
Visegrád, Könyvvizsgálat, Minőség-ellenőrzés és
 A matematikai statisztika a természet és társadalom tömeges jelenségeit tanulmányozza.  Azokat a jelenségeket, amelyek egyszerre nagyszámú azonos tipusú.
Készítette: Májer Dávid
Minőségbiztosítás II_4. előadás
Projektirányítás – kifejtős kérdések Feladatsor. 1. Adja meg a PCM szakaszait!
MINŐSÉGMENEDZSMENT 4. előadás
PTE PMMIK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 5. ELŐADÁS.
1 Szervezet és minőség 2. előadás 1. 2 Az előadás tartalmi elemei Alapfogalmak A minőségfejlesztés jogszabályi háttere Minőségfejlesztési megközelítések.
Minőségmenedzsment alapjai Minőségmenedzsment alapjai November 27. Dénes Rita.
Gazdasági informatika - bevezető …avagy miért emlegetünk szakdolgozat írást informatika címén???
1 Statisztikai folyamatszabályozás D R. TÓTH ZSUZSANNA ESZTER M ENEDZSMENT ÉS VÁLLALATGAZDASÁGTAN TANSZÉK ÜZLETI TUDOMÁNYOK INTÉZET GAZDASÁG - ÉS TÁRSADALOMTUDOMÁNYI.
PÉNZÜGYI ELEMZÉS 1. előadás PhDr. Antalík Imre SJE GTK szeptember 21.
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
Statisztikai folyamatszabályozás
2. hét: a minőségmenedzsment rendszerek
A problémamegoldás 7 lépéses módszere:
Statisztikai folyamatszabályozás
Statisztikai folyamatszabályozás
SZÖM II. ÖNÉRTÉKELÉS TAPASZTALATAI
12. óra Kenőpénz és korrupció.
6 szigma.
Szabályozott és képes termékek/szolgáltatások, folyamatok, rendszerek
Statisztikai folyamatszabályozás (a diasort készítette Kotsis Ágnes)
A leíró statisztikák alapelemei
Mérések adatfeldolgozási gyakorlata vegyész technikusok számára
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Előadás másolata:

HEFOP Minőségirányítás 13. hét: A minőségfejlesztést segítő technikák I.

HEFOP QFD Ellenőrző kártya Ok-okozati diagram ELŐADÁS ÁTTEKINTÉSE

HEFOP Minőségfunkció fejlesztés QFD (Quality Function Deployment)

HEFOP A QFD dokumentumai: tervezési mátrix, folyamatterv és ellenőrző kártyák, műveleti utasítások. A tervezési mátrix megadja azt a módot, hogy a vevő követelményeit hogyan lehet átalakítani kritikus, szabályozható termékjellemzőkké úgy, hogy a lehető legjobb minőségű terméket adja. A mátrixban a vevő követelményeit kell felsorolni, és összehasonlítani a termék jellemzőivel. Ez visszajelzi a termék erős és gyenge pontjait egyaránt. A mátrix megadja, hogy milyen korreláció van a vevő követelményei és a végtermék jellemzői között.

HEFOP Az ellenőrző kártya Az ellenőrző kártya olyan grafikus módszer, amellyel azt lehet értékelni, hogy a folyamat „statisztikailag szabályozott” (ellenőrzött) állapotban van-e. Az ellenőrző kártya a tényleges termék-, alkatrész-, vagy más egység minőségi jellemzőinek időrendbeli grafikus összehasonlítása azokkal a határokkal, amelyek a gyártóképességet tükrözik, az egység minőségi jellemzésére vonatkozó tapasztalat alapján. Az ellenőrző kártya módszere eszköz arra, hogy gyári emberek tényszerűen szétválasszák a változást „szokásos” és „nem szokásos” elemekre.

HEFOP Felső ellenőrzési határ /UCL/ Középvonal /CL/ Alsó ellenőrzési határ /LCL/ Az ellenőrző kártya

HEFOP Ellenőrző kártyák csoportosítása Méréses vagy méréses jellemző kártyák: - -R kártya (átlag érték és terjedelem) - kártya (mért érték); Jó- rossz minősítésre vonatkozó kártyák vagy minősítéses jellemző kártyák: - kártya (hibás termékek száma); - kártya (hibás termékek számaránya); - kártya (hibák száma); - kártya (hibák száma termékenként).

HEFOP Eltérés a normálistól UCL CL LCL Az ellenőrző kártyák leolvasása: Normális esetben az ellenőrző kártyába berajzolt pontok a középvonal (CL) körül helyezkednek el, mind a két oldalon a két határ között, ilyenkor beavatkozás nem szükséges. Beavatkozási intézkedés szükséges a következő esetekben: 1.) Ha egy pont az ellenőrzési vagy beavatkozási határon kívül helyezkedik el, akkor nem megengedett eltérés lép fel. Ilyenkor meg kell keresni az eltérés okát és meg kell tenni a korrekciós intézkedéseket.

HEFOP ) Ha egymás után hét pont a középvonal fölé vagy alá esik, szintén a normálistól eltérő helyzet alakul ki. UCL CL LCL

HEFOP Ha hét egymás után következő pont egyre emelkedő vagy egyre csökkenő tendenciát mutat, szintén a normálistól eltérő helyzetet jelent. UCL CL LCL 4. Ha az ábrán ciklusos változások jelentkeznek, gondos vizsgálattal kell ezek okát is keresni. UCL CL LCL

HEFOP Pareto - elemzés A kevés számú de jelentősnek számító, és a sok, de önmagában kis befolyást gyakorló tényező (hiba-okok) szétválasztásának elvét végzi a gyakorlatban. Célja, hogy láthatóvá tegye a legfontosabb hiba-okokat, diagramban ábrázolva, az empirikus megfigyelésekre építve. Továbbá segít a döntésben, amikor arról van szó, hogy mihez kell először hozzáfogni.

HEFOP A Pareto-elemzés alkalmazási területei: a problémák okainak csoportosítása, a javítás hatékonyságának becslése, a javítás eredményének vizsgálata.

HEFOP A Pareto diagram jellemzői: kimutatja a legfontosabb problémákat, azonosítja az elsőként megoldandó problémát, a problémák kb. 80%-ának az oka a lehetséges okok kb. 20%-a. A Pareto - elemzés az adatokat oszlopdiagram formájában ábrázolja, és megmutatja az egyes adattípusok szerint az előfordulások relatív gyakoriságát. Az oszlopdiagram készítésekor szokásos, hogy az adattípusok előfordulását csökkenő nagyságrendben rajzolják.

HEFOP

Ishikawa (Halszálka vagy Ok-okozati) - diagram A feldolgozás tárgyát képező információ két típusú: nem számszerű információ. A minőségi adatokat mérőműszerekkel mérhetjük, feljegyezhetjük a paraméterek értékét a folyamatban, készleteket, darabszámokat, stb. határozhatunk meg. Másrész viszont a vevőktől érkezett panaszok, követelmények, igények mondatokban fejeződnek ki.

HEFOP Ok-okozati diagram: A módszer széleskörűen hasznosítható a szervezet működésének feltárására is. Előnye, hogy megakadályozza az elhamarkodott válaszadást egy-egy probléma okainak feltárására. Alapvetően négy fő tényező lehet, amelyek a hibákat okozhatják: eljárások, folyamatok, emberi tényezők, eszközök, környezet (politika, normák, szabályok, stb.)

HEFOP emberanyaggép mérésmódszer Ok-okozati diagram EREDMÉNY

HEFOP Az okozat olyan jelenség, amelynek forrása valamely tevékenység vagy eljárás. Ilyen lehet a termék minősége, költségei, egyes kiadások, a gyártott darabszám, az évi forgalom, stb. Az ok-okozati diagram készítése: 1. lépés: Rögzíteni kell a „hal fejébe” a kimenő problémát, helyzetet, eredményt, vagy következményt, azaz az okozatot, amit tanulmányozni szeretnénk. 2. lépés: A nagy szálkára kell felírni azokat a főbb okokat, tényezőket, amelyek felelősek lehetnek az okozatért. (pl.: ember, gép, módszer, anyag, környezet, eszköz, stb.)

HEFOP Az ok-okozati diagram készítése: 3. lépés: A „kicsi” szálkákra kerülnek azok a résztényezők, amelyek befolyásolják, vagy módosítják a fő okokat. 4. lépés: A legkisebb szálkákra a résztényező elemeket kell írni. 5. lépés: Az összes szükséges információ rögzítése. Az ok-okozati diagram alkalmazásának előnye, hogy segíti az átgondolt, kellően elemzett problémafeltárást, az okok strukturált feltárását.

HEFOP ELŐADÁS ÖSSZEFOGLALÁSA QFD Ellenőrző kártya Ok-okozati diagram

HEFOP ELŐADÁS ELLENÖRZŐ KÉRDÉSEI Ismertesse a QFD fogalmát és módszerét Mutassa be az ellenőrző kártyát és használatát Mutassa be az Ok-okozati diagramot és alkalmazásának lehetőségeit

HEFOP Szakirodalom: Dr. Varga Emilné Dr. Szűcs Edit: Minőségmenedzsment, Debrecen, Campus Kiadó, ISBN ELŐADÁS Felhasznált forrásai

KÖSZÖNÖM A FIGYELMÜKET KÖVETKEZŐ ELŐADÁS CÍME A minőségfejlesztést segítő technikák II. Következő előadás megértéséhez ajánlott ismeretek kulcsszavai: korrelációs diagram, trend diagram, hisztogram Előadás anyagát készítették: Dr. Varga Emilné Dr. Szűcs Edit