A többszintű kormányzás – többpólusú kormányzás értelmezése Az Európai Unió irányításának sajátosságai
EU működése? Viták kereszttüzében: - Cél-orientáltak - még ma is megtaláljuk a föderatív és kormányközi álláspont képviselőit – elég csak Joschka Fischer humboldti beszéde nyomán kialakult vitára gondolnunk. - Intézmény-orientáltak – institucionalisták, akik szerint az integráció intézményesített kooperáció, amely alapja a kölcsönös függőség. (Kaiser, ) - Funkció-orientáltak – neofunkcionalizmus és a rezsim- elmélet hirdetői. - Kormányzás-orientáltak – amely szerint az EU-ban már megvalósult vagy a megvalósulás küszöbén van a kormányzat nélküli kormányzás a különböző szintek sajátos együttműködése miatt (multilevel governance MLG).
Kormányzás Értelmezése: kormányzat és kormányzás kategóriái különbsége - a végrehajtó hatalom megtestesítője + hatalmi központ ↔módszer, tevékenység, ahogyan az alternatívák közötti választás, a cselekvés történik:„nyitott koordináció módszere”Jean Monnet:’73: előretervező kormányzás: Tanács+Bizottság!
Governance Értelmezés: állami – nem-állami szereplők kollektív cselekvése; „Public-private partnerség” – intézményes döntésben részvétel, hatáskör átengedés - csak output-legitimáció erősítése! Input-legitimáció hiányos: bevont szereplők: közvetett felhatalmazás Neoliberális paradigma: állam visszaszorul posztfordista gazdaságmodell
2001 bizottsági fehér könyv Többszektorúság – többszintűség vizsgálata hatáskör-átadás: 1, racionális okok – költséghaszon-számítás! 2, parl-i többség az eu-i belpolitikát saját érdekei alapján; 3, hat. decentralizálása: kormány helyi támogatottsága ; 4, nem képes akadályozni jogosítványai csökkenését; Bizottság: közvetlen kapcsolattartás a szereplőkkel, bár „korlátozott hatalom-átruházás”. - Szakpolitikák: kizárólagos, megosztott (versengő), kiegészítő és tagállami. Gond: nincsenek szétválasztva a jogalkotói és végrehajtó kompetenciák.
2008-as válság hatása ápr. Herman Van Rompuy:„az összes kormányzati szintnek együtt kell működnie közös stratégiánk megvalósítása érdekében..” dec. Spinelli csoport: Európa csak akkor lesz erős, ha újra egyesítik érdekeiket és közösen gyakorolják szuverenitásukat – „szemeszter” – európai szintű gazdasági kormányzás!
Régiók Bizottsága 2009: többszintű kormányzásról szóló fehér könyv: „az Unió, a tagállamok, valamint a regionális és helyi önkormányzatok partnerségen alapuló összehangolt cselekvéseként fogja fel, amelynek célja az Európai Unió politikáinak kidolgozása és végrehajtása. Ez a különböző érintett hatalmi szintek megosztott felelősségét vonja maga után, valamint a demokratikus legitimitás valamennyi forrására és a különböző bevont szereplők reprezentativitására támaszkodik”
Célok elérése Szubszidiaritás + MLG – feladatok: RB - egyeztetés a többszintű kormányzás chartájának kidolgozásáért; - kezdeményezi a szorosabb együttműködést az EP-tel és az Európai Bizottsággal; - kéri a nemzeti kormányokat, hogy a szubnacionális szintek ugyanakkor megkaphassák a közösségi előterjesztéseket, mint a nemzeti parlamentek; - magas szinten épít ki kapcsolatot a helyi és regionális hálózatokkal mind Európában, mind Európán kívüliszervezetekkel; - Erasmus típusú kapcsolatépítési lehetőséget szorgalmaz a szubnacionális képviselők részére; - a helyi média figyelmét az EU napi gyakorlatának megvalósítására irányítja; - megvizsgálja a nyitott koordinációs módszer jobb alkalmazásának lehetőségeit.
Valóság 1. Régiók helyzete? EP: vita a kohéziós és strukturális alapok megőrzéséről: Új tagállamok: centralizáció! Válság nyomán: nemzeti érdekek dominánssá válnak – kormányok szerepe Európában ma sok vezetőnk van, de nincs vezetésünk. (Harms: EP ’ ) (Paul Krugman: The New York Times )
Valóság 2. Többpólusú folyamatok: lobbizás 3435 szervezet regisztrált 2011-ig: döntéselőkészítés befolyásolása! Hálózatos Európa Többintézményes, többpilléres, sokszereplős rendszer (Tabajdi, o.), amely magában rejti a formális és informális befolyásolhatóságot, sőt a manipuláció eszközrendszerét is.
Hogyan tovább? Köszönöm a figyelmet: Tuka Ágnes