4. előadás A szociáldarwinizmus után

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A humán ökorendszer A humán ökorendszer egy hasznos keret, „amelynek segítségével megértjük az ember és környezete között fellépő kölcsönhatásokat.” (Welch)
Advertisements

A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Megnyitó Új közgazdasági perspektívák szakpolitikai relevanciái Fazekas Károly főigazgató MTA KRTK AZ MTA KRTK Közgazdaságtudományi Intézet és az MTA Emberi.
Tudás, közösség, hatalom
MAKROKÖRNYEZET /1/ ÜZLETI KÖRNYEZET 2. előadás 2006/2007. tanév.
és a legkevésbé teljes az
A személyiség.
Vallásantropológia rítus, totem, tabu, mágia, mítosz
Befogadó tervezés. Átlagosak – nem átlagosak átlagosak – nem átlagos.
Nevelés- és oktatásszociológia
A személyiség Vagyok, mint minden ember: fenség, Észak-fok, titok, idegenség, Lidérces, messze fény. (Ady)
POLITIKAI IDEOLÓGIÁK © kurtán sándor pefele 2009.
Pitagorasz tétel és életútja.
Környezetértékelési módszerek
A társadalmi modernizáció és a szociológiai gondolkodás gyökerei
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Dr. Tóth Olga PTE Illyés Gyula Főiskolai Kar, Szociális munka szak Társadalmi problémák szociológiája Levelező.
KERESZTÉNYSÉG A KULTÚRÁK VÁLSÁGÁBAN február SEK A vallás és a vele kapcsolatos tárgyak / tudományágak.
ME-ÁJK, Bevezetés az állam és jogtudományokba 1. Előadás vázlata
Jogviszony és jogi felelősség
Összehasonlító politikatudomány. 3 egymással összefüggő elem Más országok berendezkedésének izolált tanulmányozása – angolszász kultúra – így csak implicit.
A középvárosi dzsentrifikáció várospolitikai dilemmái
Kulturális antropológia /I.
A kulturális antropológia etológiai aspektusa. "Az embernek mint fajnak nagy evolúciós újítása a közösség kifejlődése. Nem az egyének versenye a döntő.
KULTURÁLIS ANTROPOLÓGIA III.. A 60-as évek antropológiája E. Wolf: részterületek, terminusválság El ő zmények: 1.Angolszász strukturalista funkcionalizmus.
Kulturális antropológia II.. Evolucionizmus* Evolúció = Változás? Fejlődés? Rendezőelv? Integráció ~ differenciálódás Szociáldarwinizmus * Teoretikus.
KULTÚRA, ÉRTÉKEK, NORMÁK, DEVIANCIA
Társadalmi állapotrajzok konferencia
Az ember mint evolúciós rejtvény
Filozófia és Tudománytörténet Tanszék
„A tudomány kereke” Szociológia módszertan WJLF SZM BA Pecze Mariann.
NEVELÉSTÖRTÉNET.
NEVELÉSELMÉLET.
1. zárthelyi dolgozat 60 perc 1.A darwini elmélet előzményei 2.A szociáldarwinizmus kialakulása (19. sz.) 3.A behaviorizmus.
Nemzeti konfliktus és egyetemesség Öllös László Intézményi logó.
Ideológiák.
A modell fogalma, a modellezés jelentősége
A pszichikumról általában
A professzionalizmus formálódása és jelentése (Kozma J.2002)
MI A TUDOMÁNY?. 1.A világegyetem és saját magunk megismerésének egyik legfontosabb útját, a tudományos kutatást mint folyamatot, cselekvést, és társadalmi.
Történelemtanítási stratégiák a nemzetközi történelemdidaktikai koncepciók tükrében F. Dárdai Ágnes
Ajándékok és viszonzásuk
Edward Sapir ( ).
Bevezető előadás Történelemdidaktika Dr. habil. Dárdai Ágnes /I.szem.
A nevelés értelmezése – célja – feladatrendszere
A nevelés értelmezése - célja –feladatrendszere
A csillagászat keletkezése
A létezés válasz arra a kérdésre, hogy „Hogyan van?”, a lényeg térbeli és időbeli megnyilvánulásait foglalja magába, és megnevezi az ember sajátos létmódját:
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
Szociológia Közgazdászoknak BEVEZETÉS A SZOCIOLÓGIÁBA
Társadalmi és kultúraközi kommunikáció I.
Karl Popper: A tudományos forradalmak racionalitása (1975) Készítette: Takács Viktória november 7.
Antropológia VII. Személy - Lélek I..
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK BBTE Szociológia és Szociális Munkásképző Kar Szociológia Tanszék Szociológia szak Péter László.
7.Az elméleti redukció 1.A mechanizmus-vitalizmus vita –Szélesebb értelemben: redukálható-e a biológia a fizikára és a kémiára, vagy beszélhetünk-e autonóm.
A nemzeti film fogalma Példa: francia külvárosfilmek.
Általános társadalomföldrajz – bevezető gondolatok
1 „Még korunk szélhámosainak is tudósnak kell magukat színlelni, mert különben senki sem hinne nekik.” C.F. Weizsacker.
13K – Tárgyalási technikák – 2. előadás
GÉNEK ÉS VISELKEDÉS.
Filozófiatörténet előadások 1I.
Aldo Rossi ( ) The Architecture of the City.
Kultúra értelmező kéziszótár alapján három jelentés
I. MI A SZOCIOLÓGIA?. Mai órán Félévi követelmények A szociológia, mint tudomány.
A pedagógia mint tudomány Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens.
I. MI A SZOCIOLÓGIA?.
Antropológusok – a Földön
Általános társadalomföldrajz – bevezető gondolatok
40. GLOBALIZÁCIÓ ÉS GLOBÁLIS FOLYAMATOK.
Hegel ( ) rendszerfilozófiája
Előadás másolata:

4. előadás A szociáldarwinizmus után Humánökológia 4. előadás A szociáldarwinizmus után

A szociáldarwinizmus vége A biologizmus vállfajának, a szociáldarwinizmusnak a csúcspontjai: Angolszász felsőbbség – amerikai-angol imperializmusban nyilvánul meg Ária-mítosz – német jobboldal ideológiájának elemei ennél azonban több helyről származnak emberfajták ‘tudományos’ osztályozása eugenetikai program (házassági törvények, fajkitenyésztés) Hitler programjában felfedezhető Lombroso és Galton elmélete

A szociáldarwinizmusra azonban az említett kettőnél sokkal több politikai ideológia hivatkozott a liberálisok számára: a kognitív képességek az evolúció termékei a vallásosok számára: a keresztény erkölcs és értékek (altruizmus, szeretet, őszinteség) az ember természeti sajátosságaiban rejlenek szocialisták számára: az evolúció megjelenik a társadalomban, s ez mozgatója a szociális-politikai változásoknak Valamennyi koncepcióban a közös az a feltevés, hogy az evolúció morális értelemben is létezik. A darwinizmust – azaz egy tudományos eredményt - így mindegyik egy lehetséges mítoszként vetette föl. S mindegyik tagadja végső soron a természetes szelekciót (amely a káosz, a brutalitás, a véletlenszerűség hangsúlyozója) - és minimalizálni akarja a konfliktusokat. Az egyének és a társadalmak közötti egyenlőtlenséget hirdető szociáldarwinista gyakorlatok végső soron a demokratikus mozgalmak fellépésének eredményeként azonban ellehetetlenedtek. Idővel a tudomány is megküzdött a doktrína magyarázataival: - nem szabad túlhangsúlyozni az egyének és csoportok genetikai adottságait - a társadalmi folyamatoknak van némi autonómitásuk A szociáldarwinizmust azonban nem az élettudomány, hanem a társadalomtudományok számolták fel

A szociáldarwinizmussal leszámolás alapvető feltétele annak felismerése, hogy - az ember nem csupán biológiai lény - hanem inkább társadalmi lény (autonóm sajátosságokkal és törvényszerűségekkel) Emile Durkheim (1858 - 1917) ‘a szociológia atyja’ az egyén élettani, pszichológiai sajátosságaira nem lehet visszavezetni a a kollektív gondolatokat, érzelmeket, jelenségeket azok egy új szintet alkotnak (azaz: az egész nem egyenlő a részek összegével) A durkheimi elvek hatása a darwini forradalommal vethető össze de: egyoldalú, mert az emberi magatartás és kultúra magyarázatából a biológiait teljesen kizárta A kulturális determinizmus térhódításához járult hozzá A kulturális antropológia kifejlését szorgalmazza (pl. Malinowski iskolája)

„ A csoport egésze másként gondolkozik, érez és cselekszik, mint ahogy cselekednének a tagok, ha izolálva volnának. Ha tehát az utóbbiból indulunk ki, semmit sem érthetünk meg abból, ami a csoportban végbemegy. Egyszóval, a pszichológia és a szociológia között a folytonosság éppúgy megszakad, mint a pszichológia és a fizikai-kémiai tudományok között. Következésképpen, valahányszor a társadalmi jelenséget közvetlenül pszichikus jelenség segítségével oldjuk meg, biztosak lehetünk afelől, hogy a magyarázat hamis.” Durkheim, E. (1964) A szociológia módszere. Szöveggyűjtemény. Balogh J. szerk. Tankönyvkiadó. Bp.

A kulturális antopológia - elméleti és módszertani fejlődés - néprejzi, antropológiai, nyelvészeti kutatók konkrét terepen végett kutatásokat kezdenek el pl. Franz Boas, német antropológus (eszkimók, indiánok vizsgálata) Korábbi elképzelés szerint: Lineáris az evolúció pályája primitív sámánizmus – animizmus –politeizmus – magas civilizáció egyistenhite Boas megállapítja, hogy a szociális viselkedés a ‘primitiveknél’ bonyolult emberfajta és személyiségtípus között nincs fix kapcsolat a különbségeket környezeti és társadalmi jellegek okozzák, s nem az öröklés AZAZ: az embert formálják az - természeti-ökológiai hatások - társadalmi környezet - történelmi fejlődés kevésbé formálja: biológiai adottsága

Minden kulturúra egyszeri és saját történelmű önálló világ megítélésük a bennük szerephez jutó értékek, szabályok mentén lehet nem ítélhetők meg (pl. európai) standardok alapján pl. - arab világ időfogalma Szerinte a pánhumán jellegek (az emberi természet közös vonásai) nem játszanak szerepet a társadalmi folyamtokban. Szemben áll a humán genetikai kutatásokkal. (mert veszélyes, s mert nem ismeri el a gének létezését) Nem lát kapcsolatot a darwinizmus és az antropológiai között Azaz: a munkássága a biológiai determinizmus tagadásaként jött létre - a biológiai funkciók és az univerzális emberi motivációk magyarázatai helyébe a kultúra öntörvényűsége és a társadalmi folyamatok magyarázata került