Humánökológia 2. előadás Darwinizmus és emberi viselkedés. 2.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Valóban a majmok bolygója?
Advertisements

Az emberi élet előzményei, A mai ember kialakulása
Pedagógiai eszközök és módszerek a században
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Tudás, közösség, hatalom
• Természeti örökség: 10 millió éves szigetcsoport, területe 7882 km2, három földlemez találkozásánál fekszik. Tizenkét vulkanikus eredetű szigetből áll,
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
1-2.óra: Bevezetés a biológiába
és a legkevésbé teljes az
Készítette: Frankó Ádám Prog. Info, 14.csop.
A FÖLD egyetlen ökológiai rendszer
Antropológa III. Az élet.
Tisztelt Hölgyeim és Uraim!
AIDS Acquired ImmunoDeficiency Syndrome (Szerzett Immunhiányos Tünetegyüttes)
„A gyermek évszázada” Szabolcs Éva.
A személyiség Vagyok, mint minden ember: fenség, Észak-fok, titok, idegenség, Lidérces, messze fény. (Ady)
Newton mechanikája gravitációs elmélete
AIDS Világnap: december 01..
Mi a filozófia? bevezetés. Mi a filozófia? bevezetés.
KERESZTÉNYSÉG A KULTÚRÁK VÁLSÁGÁBAN február SEK A vallás és a vele kapcsolatos tárgyak / tudományágak.
Hit és Tudás Szombathely, SEK, április 4. Dr. Németh Norbert.
Művelődés és életmód a kora újkorban
Dr. Brezovits László tudományos igazgató KÖRNYEZETTUDOMÁNYI INTÉZET ALAPÍTVÁNY KITÖRÉSI PONTOK A HATHATÓS VÁLTOZÁSOK FELÉ ELŐADÁS 2011.november 23. Magyar.
Evolúciósan stabil stratégiák előadás
A humánetológia szerepe a modern emberkép kialakulásában
Az ember mint evolúciós rejtvény
Az anyanyelv elsajátításának elméletei
EGYETEMES ÉS MAGYAR AGRÁRFEJLŐDÉS DR KOVÁCS JÁNOS.
MŰVELŐDÉSTÖRTÉNET.
4. előadás A szociáldarwinizmus után
Biológia 2.. Petrarca a studiolójában (15. sz., miniatúra)
1. zárthelyi dolgozat 60 perc 1.A darwini elmélet előzményei 2.A szociáldarwinizmus kialakulása (19. sz.) 3.A behaviorizmus.
Isaac Newton.
Az emberré válás folyamata
A pszichikumról általában
Naturalista filozófia Avagy milyen állásponton lehetünk azzal kapcsolatban, hogy hogyan épül fel a világ? Sipos Péter Budapest, 2007 október 10.
„Múzeumandragógiai nevelésfilozófia és mintaprojekt”
A nevelés értelmezése – célja – feladatrendszere
A nevelés értelmezése - célja –feladatrendszere
A csillagászat keletkezése
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
ban született a francia Le Haye-ben - jezsuita és katonaiskolában tanult - sokat utazott, pl. Magyarországon is - Ulm-ban misztikus álmot látott:
Marie Curie Skłodowska (Varsó,1867-Sallanches, 1934)
Szociológia Közgazdászoknak BEVEZETÉS A SZOCIOLÓGIÁBA
A metafizika és a természettudomány. Különböző érzékszervi ingereket érzünk, melyeket alkalmi mondatokkal fejezhetünk ki. Pl.: a tej látványára a „Tej.
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK BBTE Szociológia és Szociális Munkásképző Kar Szociológia Tanszék Szociológia szak Péter László.
3. Mit tudunk biztosan, és mit tanítsunk az iskolákban az élőlények származásáról?
Evolúcióbiológia és asztrobiológia
7.Az elméleti redukció 1.A mechanizmus-vitalizmus vita –Szélesebb értelemben: redukálható-e a biológia a fizikára és a kémiára, vagy beszélhetünk-e autonóm.
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Az üzleti döntéshozók szerepe és felelőssége Egy fenntartható gazdaság esélyei.
„Ez velünk nem fordulhat elő!”
A magyarság őstörténete
XVIII. sz. , skót felvilágosodás Empirista, szkeptikus
A világnépesség növekedése
EVOLÚCIÓ VAGY INTELLIGENS TERVEZÉS?
Készült a HEFOP P /1.0 projekt keretében
Készítette: Ivic Zsófia 10.d
GÉNEK ÉS VISELKEDÉS.
Darwin egy megtervezett bolygón Tények és tévhitek.
Kultúra értelmező kéziszótár alapján három jelentés
Humán Papillóma Vírus (HPV)
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
A fizika mint természettudomány
2. előadás Darwinizmus és emberi viselkedés.
III. Kérdések a teremtéssel és az anyagi világgal kapcsolatban
Az együttműködés és a tudomány iskolája
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Hegel ( ) rendszerfilozófiája
Felvilágosodás kora A VILÁG MEGISMERÉSE.
Előadás másolata:

Humánökológia 2. előadás Darwinizmus és emberi viselkedés. 2.

Egy kortársi példa az evolúcióra AIDS – fölfedezése: Pneumocystis tüdőgyulladásban elhaltakban találták 1985-re amerikai halt meg AIDSben 1998: a világ nemileg aktiv népességének minden 100. tagja fertőzött egyes afrikai országok népességének 50 %-a fertőzött Amit tudunk nemi érintkezés útján terjed a vírusa: Human Immunodeficiency Virus = HIV retrovírus (azaz nem DNS-ből, hanem RNSből állnak) kb bázist tartalmaz a vérsejtek sejtfal-felszínébe képes a gazdasejttel termeltetett enzim beépülni az immunrendszer összeomlik enyhe fertőzéssel kezdődik, majd újabb betegségek jelennek meg 6-10 év a fertőzés és a nyilvánvaló betegség közti átmeneti idő

Módosulással kísért evolúcióról van szó. Minden vírus naponta 1x osztódik A véletlen mutációk követi a természetes kiválasztódás. Ez teszi lehetővé, hogy a vírus alkalmazkodjék a test védelméhez, orvosságokhoz. Idővel megjelennek a vírus új formái. Mi az oka a HIV sikerességének? 1.„a társadalmi változás, az utazás és a promiszkuitás” 2. az, hogy a vírus nem képes pontosan másolni önmagát. (A másoló enzim hibarátája milliószor nagyobb mutációs sebességű, mint a gazdaszervezeté.) -Minden új részecske legalább 1 változást tartalmaz az RNS-én -Minden betegben igen hamar sokféle RNS-ű víruscsoport lesz -A legtöbbjük hibás és elpusztul, de némelyet nem tud elpusztítani a szervezet immunrendszere -A sértetlen vírusok elszaporodnak, s ezek újabb változatai hamarosan megjelennek

A természetes kiválasztódás megváltoztatja a vírus mibenlétét ahogy a betegség terjed. A gyógyszerek maguk is előidéznek evolúciós változást. a HIV esetében az RNS-ének elég 5 döntő ponton megváltozni ahhoz, hogy már újabb gyógyszert kelljen ellene bevetni Rivotril - kezdetben sikeres volt a gyógyszer - új, ellenálló vírus jelent meg, s mind négy mutáció egyforma keveréke - együtt 20x-ára emelik a vírus ellenállóképességét

Charles Darwin ( )

„Fény derül majd az ember eredetére és történetére is.” Darwin, C. (2001) A fajok eredete. Typotex, Budapest ford. Kampis Gy.

Az emberről A természetes szelekció elve alkalmazandó az emberi fajra is Tisztázandó mindenek előtt a faj múltja - időközben felfedezik a Neander-völgyi ősemberek maradványait - őslénytani és régészeti leletek garmadája kerül elő - elkezdődik az emberszabású főemlősök megfigyelése (etológia) - primitív társadalmak vizsgálata (Morgan, Tylor) - darwinisták tábora nő (pl. Haeckel, Huxlay) – akik a darwini elveket az emberre is alkalmazzák Az ember származása és az ivari kiválasztás, az élővilág és az ember alakulása ugyanazon törvényszerűségek alapján zajlik - az ember legjellegzetesebb vonásai a természetes kiválogatódás útján alakul ki ilyenek pl.- két lábra emelkedés és a kéz felszabadulása - a kéz szerszámkészítésre felhasználhatósága - ami hozzájárul az értelmi képesség növekedéséhez - közösségi kooperáció értéke a társas szerveződésekben - artikulált beszéd, - intelligencia - kötelességtudat, önzetlenség, kölcsönösség, bátorság

A természetes szelekció azoknak a népcsoportoknak kedvezett, amelynek na tagjai magasabb fokon rendelkeztek az együttműködés képességeivel. Ez tette lehetővé a kultúra felépülését erősödtek a szociális késztetések a morális hajlamok háttérbe szorultak az individuális törekvések Van egy pillanat, amikortól biológiai és a szociális evolúció együttese válik fontossá. Honnan erednek a szociális képességek? Darwin: magából az állatvilágból, főként a majomból - mégpedig a mai majmok és ember közös ősétől ez a nézet megváltoztatta a vallásos ill. korábbi filozófiai/teológiai és a tudományos világképek emberképét - az ember része a természetnek - része az állatvilágnak - nem létezik az ember és a majom, az állat, a természet között áthidalhatatlan szakadék

Darwin következetes a természetes szelekció elvéhez: 1.Ha a kiválogatódás az egyetlen hatóerő az emberiség fejlődésében, akkor a különböző környezetben élő embercsoportok eltérő fejlődésen mennek keresztül 2.A ‘magasabb fokra’ jutottak idővel kiszorítják a ‘vadakat’ -pl. a kaukázusiak az alacsonyabbrendű törököket Mindez Darwinnak nem idológiai-politikai kérdés volt – hanem a tudományos gondolkodás következménye. Meg volt arról győződve, hogy a biológiai átalakulásunk tekinthető a történelmi fejlődés legnagyobb mozgatójának. Ma: -az emberré válásban a természetes szelekciónak szerepe van -A kultúrának, a történelemnem némi autonómiája van

Eszmetörténeti összefoglalás 1. A kor pozitivizmusa szerint a tudós a kortársak nézeteitől függetlenül szedi össze a természet tiszta tényeit, s mind a metafizikai, mind a társadalmi ismereteken/hatásokon kívül áll. - ez Darwinra sem igaz 2. Először történik meg, hogy egy tudós átformálja a kora (és a jövő) antropológiai felfogását - ezzel az embertani önálló kutatások elindítójává is válik - korábban az antropológia világnézeti kérdés volt - Descartes: embernek ‘vele született’ eszméi vannak (ezzel elkerülhetők a tapasztalati tévedések) - angol empirikusok (Locke, Hume) a tapasztalat és a nevelés mindenható (tabula rasa elmélet) - Kant: az ember megismerő képessége olyan, hogy csak a világ jelenségeihez képes hozzájutni, a magánvaló világ azonban rejtve marad előle (erkölcsi és vallásfilozófiai meggyőződéseken nyugszik a véleménye) 3. Az antropológiai gondolkodás új alapokra kerül a tudományos magyarázat többé nem hagyható figyelmen kívül a filozófia korábbi elveit fel kell hogy adja a keresztény vallásos világkép antropológiája széthull

A tudományos gondolkodásban bekövetkező változások A tradicionális vallásképen túl filozófiai és tudományos iskolák világképe is sérült. - pl. karteziánus dualizmus (szerintük a mechanikai természet és a szellem között van hasadék) - nincs értelme a diszkrét hierarchiáknak - Az emberi test működése nem magyarázható kizárólag a mechanika törvényeivel (pl. preformációnak sincs értelme) KÖVETKEZMÉNY: biológiai törvényszerűségek a fontosak a magyarázatok számára 1. A biologikum sajátosságainak gyors felfedezései (élettan, embriológai, etológia stb.) 2. Az evolúció eszméje a biológiát egységesítette. (Darwin a biológia Galileije) 3. A biológia megállapításai alkalmazottak lesznek a közgazdaságtanban, politikában, történettudományban, művészetekben stb. 3. A POZITIVISTA ESZMÉK ELLEN IS HATott a progresszió nem érvényes a természetben (azaz a tudomány kritériuma közé nem tartozik) Ámbár Darwin pozitivistának állította magát: az elmém olyan…”gép, amely általános törvényeket képes kidarálni tények nagy tömegéből.”

Javasolt irodalom Darwin, Charles (2000) A fajok eredete. Typotex. Bp. Jones, Steve (2003) Darwin szelleme. A fajok eredete – mai változatban. Typotex, Bp. Fortey, Richard (1997) Life: an Unauthorised Biography. HarperCollins, London