AZ ELŐZMÉNYEK 16-17. század.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Arany János élete és munkássága
Advertisements

Móricz Zsigmond Családi háttere Iskolái Foglalkozása, munkája Művei.
Tanulók fejlődésének nyomon követése
Benedek Elek  „a nagy mesemondó”.
Tarczy Lajos Alapiskola Hetény
Reformáció. Reformáció Kérdés: milyen vallásokat ismertek?
VERES PÉTER GIMNÁZIUM Tanulmányi eredmények 2006.
Pedagógiai eszközök és módszerek a században
A REFORMÁCIÓ ÉS HATÁSA A MAGYAR MŰVELŐDÉSBEN
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Reneszánsz Magyarországon
A KÖZÉPKORI NEVELÉS.
Polgári szellem és értékrend Márai Sándor művében
Református közoktatás Pécsett A Polgári Leányiskola története
Arisztotelész életútja.
BORDÁS ANDREA: A KOMÁROMI VÁROSI EGYETEM CHERD–H KONFERENCIA Debrecen, május 14. A teljesített küldetés.
ERDÉLY.
A REFORMÁCIÓ MAGYARORSZÁGON
A RENDEK ÉS AZ URALKODÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSE
Varga Katalin Gimnázium (Varga Katalin Secondary School)
A felvilágosult abszolutizmus
A Reformáció Magyarországon
A Szerb,Horvát,Román és Szlovák Nemzetiségi kultúra kibontakozása Készítette: Rezi Noémi.
Felvilágosodás Bevezető óra.
Eötvös Loránd élete és munkássága
A hazai iskolai könyvtárak fejlődéstörténete
Szótárak: fajták és tipologizálás
A legjobb osztály Avagy a csodálatos, megismételhetetlen 9.C Avagy a csodálatos, megismételhetetlen 9.C.
MTA Regionális Kutatások Központja A vidék polgárosodása Erdei Ferenc műveiben Kovács Teréz DSc. tudományos tanácsadó, egyetemi tanár MTA Regionális Kutatások.
Bevezetés. A jó pap holtig tanul – tartja a mondás A múlt század közepéig azonban, általában, csak azokra az emberekre volt ez igaz,  akiknek a génjeiben.
A FELNŐTTKÉPZÉS KEZDETEI MAGYARORSZÁGON
A reformáció és ellenreformáció nevelésügye XVI-XVII. század
A XVII. SZÁZAD KIEMELKEDŐ NEVELŐI
MŰVELŐDÉSTÖRTÉNET.
A RENESZÁNSZ KULTÚRA MAGYARORSZÁGON
A XVII. SZÁZAD KIEMELKEDŐ NEVELŐI
Rendező: Ranódy László 96’
A misszió Oktatás a közép- és dél-amerikai katolikus rendek misszióiban század.
Ajándékok és viszonzásuk
A XVII. SZÁZAD KIEMELKEDŐ NEVELŐI
Tehetséggondozás a Miskolci Egyetemen. „csak tanult emberek tarthatják fent a nemzetet, illeszthetik be Európába.” „csak tanult emberek tarthatják fent.
Ányos István Pál Készítette: Horváth Vivien. Amiről szó lesz… Élete Művei Stílusa Gróf Zrínyi Miklósról című verse Utóélete.
Kazinczy és Csokonai iskolája: a Debreceni Református Kollégium
Egyetemek és vágánsok 14/A.
Rajczy Mária Mechtilda
Kultúránk bölcsője: Zemplén 25/A. 1. Gönc a via regia útvonalon fekszik, amely Itáliát Lengyelországgal és Oroszországgal kötötte össze a 136 literes.
Mikes Kelemen 22/C.
Bolyai János.
A MAGYAROK ÉS A NYELVTANULÁS Készítette: Beta Viktória ÁVF Közszolgálati Alapszak XXX. Jubileumi Országos Tudományos Diákköri Konferencia Társadalomtudományi.
Készítette: Ócsai Gerg ő „Gondolkodom, tehát vagyok” Tovább.
Kultúra a török hódoltság korában
Dr. Polgár Marianna Tanárképzés – továbbképzés. Történeti előzmények A tanárképzés (tágabban pedagógusképzés) a felvilágosodás korától intézményesült,
René Descartes élete Károly Alexandra 9.b. Tartalomjegyzék Élete Fontosabb művei.
Brassó Belvárosi Református Egyházközség A magyar reformáció nagy alakjai Előadás sorozat 2011 esztendő Reformáció nagyhetében.
Készítette: Ivic Zsófia 10.d
A PARTIUMI KERESZTÉNY EGYETEM – A KULTURMISSZIÓ FELVÁLLALÁSÁNAK KONTEXTUSAI ÉS KIHÍVÁSAI Horváth Gizella.
FELKÉSZÍTÉS AZ ORSZÁGGYŰLÉSI VÁLASZTÁSOKRA Down Alapítvány Az Értelmi Fogyatékosok Fejlődését Szolgáló Magyar Down Alapítvány TÁMOGATOTT ÜGYINTÉZÉS 1145.
Készítette : Kovács Máté 10.d
Vidó Angelika 9.c. Tartalomjegyzék: Életútja Filozófiája A tudományok felosztása A filozófia három ága Ködképek (idolumok) A helyes módszer kiválasztása.
Debreceni Egyetem Kompetencia-alapú tanítási-tanulási programok elterjesztése a Hajdú-Bihar megyei pedagógusképzésben. HEFOP / /1.0.
Készítette: Bezzeg Tibor 10. c
Tehetséggondozás Mezőkovácsházán
Készítette: Malinovszki Dárius
Magyar reneszánsz Készítette : Szollár Péter.
CSOKONAI ÉS PETŐFI KÖZÖTT VERSENYTÁRS NÉLKÜL A LEGKIMAGASLÓBB KÖLTŐI EGYÉNISÉG KÉSZÍTETTE: MÓCSÁNNÉ NAGY ÁGNES Vörösmarty Mihály
KOLPING-MOZAIK. ADOLF KOLPING ÉLETE I ban született a németországi Kerpenben ig különböző cipészműhelyekben segédként dolgozott ben.
Arany János.
Makovecz-program Jakabné dr. Szalai Krisztina Pécs, augusztus 31
Nyíregyháza és a Felvidék között
Professzor Ujvárosi Miklós életútja és munkásságának hatása
Előadás másolata:

AZ ELŐZMÉNYEK 16-17. század

A REFORMÁCIÓ (16. század) Az anyanyelv használata A magyar nyelvű nyomtatott könyvek elterjedése

TINÓDI LANTOS SEBESTYÉN (1505?-1566) A históriás ének és a köznép ismereteinek gyarapítása Tinódi munkássága

HELTAI GÁSPÁR (1510?-1574) Munkássága és Műveinek szerepe a nép tudatformálásában

Hitvitázó dráma A vallásos színjáték egy fajtája Egész Európában elterjedt Jellemzői: népies hang, szatirizáló stílus Magyar képviselői: Sztárai Mihály, Máliusz Juhász Péter

A PURITANIZMUS 17. század Az angol reformáció radikális ága Magyarországon és Erdélyben a 17. század harmincas éveiben jelent meg. Képviselői: Apáczai Csere János, Tolnai Dali János Puritánok csoportja 1620 körül

TOLNAI DALI JÁNOS (1606-1660) Működése Sárospatakon Törekvései a felnőttképzés terén Lorántffy Zsuzsanna

Apáczai Csere János (1625-1659) művelődési elképzelései

Élete 1. a székelyföldi Apácán (Brassó megye) született 1625-ben, szegény sorsú, szabad paraszti szülőktől 1638-tól Kolozsvárott tanul 1644-től a gyulafehérvári kollégium növendéke 1648-tól ösztöndíjjal hollandiai egyetemekre kerül ( franekeri-, leydeni-, utrechti-, majd a harderwijki egyetem hallgatója) Hollandiában megismerkedik Descartes tanaival, ami egész munkásságára nagy hatással volt 1651-ben a teológia és a filozófia doktorává avatják

Élete 2. 1653-ban visszatér Gyulafehérvárra, ahol tanári állást kap és megkezdi pedagógiai tevékenységét Ebben az évben írta meg fő művét, a Magyar Encyclopaediát 1654-ben tanítótársaival komoly összetűzésbe került az oktatás tartalma és módszere miatt, de nem ért el semmi eredményt 1656-ban kartéziánus nézetei miatt a kolozsvári kisiskolába helyezték, ahol ugyanolyan buzgó tanító maradt Az ő közbenjárásának köszönhette az intézet a Lórántffy Zsuzsánna református alapítványát, és a Barcsay fejedelemtől nyert cameraticum beneficium-ot, mely tíz szegény tanuló ellátását tette lehetővé 1659-ben Kolozsvárott, tüdőbajban hunyt el

A puritanizmus Feudalizmusellenes mozgalom, Angliából indult ki Látszólag vallásos, valójában politikai mozgalom, ahol a polgárság követelései jutottak kifejezésre A magyar puritánus mozgalom ideológusai angol és holland egyetemeken végzett értelmiségiek voltak A puritánusok törekvései: Írni-olvasni tanulás az elemi iskolákban, a felnőttek analfabétizmusának csökkentése Középiskolában a retorika és a latin grammatika mellett számtan, geometria, természettudományok, tanítása A magyar puritánusok tevékenysége Apáczai munkásságában csúcsosodott ki

Hollandiánan ismerkedett meg a nyugati társadalom gazdasági életével, kultúrájával, tudományával és iskolaügyével Tudatosult benne a magyar társadalmi-, politikai-, gazdasági-, művelődési viszonyok elmaradottsága Itt bontakozott ki a polgári haladásért lelkesedő egyénisége, szilárdult meg puritánus világnézete Megismerkedett Descartes filozófiájával Hollandiai tartózkodása alatt meggyőződhetett a természettudományok gyakorlati használatáról (holland ipar és mezőgazdaság fejlettsége) A Magyar Enciklopédia és jelentősége a felnőttek oktatásában Erdélyi működése