A felvilágosodás nevelésügye Európában
A francia felvilágosodás nevelésügyi törekvései Helvetius Diderot Voltaire Rousseau
Rousseau (1712-1778) Élete * Genf 1712 Rézmetszést tanul zenetanár, kottamásoló, nevelő autodidakta tanulmányok Párizs--> az Enciklopédia szerkesztése 1749-->dijoni akadémia pályázata 1761 --> Uj Heloise 1762 --> Társadalmi szerződés 1762 --> Emil, vagy a nevelésről + 1778
Pedagógiai rendszere A természetes nevelés elve A negatív nevelés elve Iskolai vagy családi nevelés
A gyermeki fejlődés szakaszai 1. Szakasz: 0-2 év 2. Szakasz: 2-12 év (az értelem alvásának ideje) 3. Szakasz: 12-15 év (az értelem kibontakozásának korszaka) 4. 15-20 év (az érzelmek kibontakozásának korszaka) Rousseau a nőnevelésről
A német felvilágosodás nevelésügyi törekvései Herder Nagy Frigyes Kant Humboldt Schiller Goethe
A filantropizmus pedagógiája Basedow 1733-1790 Campe 1746-1818 Salzmann 1744-1811
A filantropisták pedagógiai nézetei A nevelés célja: a gyermeket felruházni minden olyan ismerettel, készséggel és jellembeli tulajdonsággal, melyre az életben szüksége lesz. A nevelés területei: testi nevelés erkölcsi nevelés értelmi nevelés az oktatás módszerei Salzmann intézete Schnepfenthalban
a korszak legmodernebb egyeteme A neohumanizmus Fő képviselői: Gesner (1691-1761) Heyne (1729-1812) Lessing (1729-1761) Wolf (1759-1824) Herder (1744-1803) Humboldt (1767-1835) Cél: A humanitásra nevelés A tananyag tartalma:az antik irodalom alkotásainak megismertetése, de matematika és reáltárgyak is Göttingen - a korszak legmodernebb egyeteme