A pedagógus
A pedagógus személyisége Azonosulási mintát nyújt (modell) Hitelesség Tolerancia Magas szintű pedagógiai, pszichológiai, módszertani műveltség Kreatív személyiség Megértő, ismeri a gyerekek gondolat- és érzelemvilágát Gyermekszeretet Humorérzék Találékonyság Tekintély
„Jó tanár-rossz tanár” mindent megmagyaráz az órán mindig segít irányítja és szervezi az órát több módszert alkalmaz bízik tanítványaiban igazságosan osztályoz szereti a tanulókat egyformán bánik mindannyiukkal figyel az egyéni különbségekre türelmes, aktivizál érdekessé teszi a tananyagot nem magyaráz nem segít az óra széteső, szervezetlen módszerei egysíkúak félnek tőle segítséget kémi a tanulók, egyes tanulókkal kivételez állandóan fegyelmez türelmetlen bizalmatlan túl szigorú
A pedagógus és a tanuló kapcsolatrendszere Szimetrikus és asszimmetrikus kapcsolatok az egyik fél fölényben van (pl. szülő-gyermek, felnőtt-gyermek) aszimmetrikusnak nevezzük. ha a kapcsolat egyenrangú (pl. barátság), akkor szimmetrikus kapcsolatról beszélünk. Jó tanár-diák kapcsolat: alapja az ösztönző tanári magatartás aktív, motiváló tanulási környezet (a tanuló képessé válhat tulajdonságai és képességei teljes kibontakoztatására)
A pedagógus vezetési stílusa autokratikus demokratikus laissez faire nagyon autokratikus autokratikus passzívan beavatkozó aktívan beavatkozó
Nevelési helyzetek - megoldási lehetőségek Agresszív megoldás Korlátozó megoldás Együttműködő megoldás Tehetetlenség
A tanuló és a tanári elvárások Az elvárások és a tanulói teljesítmény előrevetítő jelleg normatív jelleg előítélet attribúció
Iskolai konfliktusok Típusai Látszatkonfliktus Peremkonfliktus Központi konfliktus Extrém konfliktus Konfliktuskezelő stratégiák Versengő stratégia Alkalmazkodó stratégia Elkerülő stratégia Kompromisszumos stratégia Problémamegoldó stratégia