ÖRÖKLÉS, KÖRNYEZET, NEVELÉS

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Nagybajomi Általános Művelődési Központ tagiskolája
Advertisements

Számadás a talentumról
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
Neveléselmélet, nevelésfilozófia
Első előadás.
Médiapedagógia.
1. 2 Hol vásárol? Hogyan vásárol? Mikor vásárol? Milyen szempontok alapján dönt? Ki vagy mi befolyásolja a döntést? ( fekete doboz elmélet)
TÁMOP /A Személyiség kialakulása, fejlődése.
1 SCHIFFER SÁRA GRUNDFOS Magyarország Gyártó Kft. Üzemi szociális munkás „SZOCIÁLIS MUNKA A PIACI SZEKTORBAN”
BEVEZTÉS A PEDAGÓGIÁBA
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Hatékonyság, eredményesség, méltányosság a köznevelési rendszerben:
Az integrált oktatás modellje Nahalka István Egyetemi docens
Mutációk.
A személyiség.
A harmadik erő elméletei
Önismeret Horváth Renáta.
Szocializáció Fogalmak:
Birta-Székely Noémi Pszicológia és Neveléstudományok Kar Kolozsvár
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY
A személyiség Vagyok, mint minden ember: fenség, Észak-fok, titok, idegenség, Lidérces, messze fény. (Ady)
Vállalati folyamatok, alrendszerek, tömegszerűség, külső környezet, belső adottságok, hierarchia, kultúra.
Környezetértékelési módszerek
Természeti erőforrások védelme
Szabóné Kármán Judit PTE NTI BTK Oktatás és Társadalom Doktori Iskola
Talaj.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A NEVELÉS FOLYAMATA ÉS MÓDSZEREI
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
Képesség, készség, adottság, tehetség
Az ellenőrzés, értékelés szerepe, módszerei A teljesítménymérés
Nevelés és érték Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens
Az emberi tanulás.
KULTÚRA, ÉRTÉKEK, NORMÁK, DEVIANCIA
Az öröklődés - Dedičnosť
A BELGA LABDARÚGÓ SZÖVETSÉG UTÁNPÓTLÁS NEVELÉSI FILOZÓFIÁJA
NEVELÉSELMÉLET.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Intelligencia és képességrendszerek elmélete és vizsgálata
A genetika (örökléstan) tárgya
A pszichikumról általában
A vállalkozás indításának előnyei és veszélyei korosztályonként.
A nevelés értelmezése – célja – feladatrendszere
A nevelés értelmezése - célja –feladatrendszere
A nevelés értelmezése – célja – feladatrendszere
Az alapvető művelődési igények meghatározói
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
A SERDÜLŐK SIKERESSÉG FELFOGÁSA A siker mint társadalmi érvényesülési cél az információs társadalom korában Dr. Szabó Éva.
Petrou Thessalia, spanyoltanár MA_LMK
A munkával való elégedettség
A NEVELÉS TERÜLETEI.
Dr. Gyarmathy Éva MTA Pszichológiai Kutatóintézet
Speciális gyermekvédelem
Edzéselméleti témák Kiválasztás
Gének, környezet, viselkedés
A sporttudomány helye a tudományok rendszerében
Az országos mérések megújult rendszere
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
A tanulás segítése – a tanulás tanítása a napköziben
A reklám centruma.
A pedagógia mint tudomány Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS Az egészség fogalma, egészségfejlesztés, prevenció.
A szocializáció folyamata
Környezet és egészség.
A FEJLŐDÉSLÉLEKTAN TÁRGYA, JELENTŐSÉGE, MÓDSZEREI
lecke A gének megváltozása. A génösszetétel megváltozása
Humángenetika Makó Katalin.
Komenczi Bertalan Információelmélet
Előadás másolata:

ÖRÖKLÉS, KÖRNYEZET, NEVELÉS

ELMÉLETEK 1. Biogenetikus elmélet: a gyermek személyiségének fejlődését az öröklés determinálja. Az ember minden alapvető vonása öröklődik. 2. Szociáldeterminizmus: mindenben a környezet szerepét hangsúlyozza. Az emberi személyiség az őt érő környezeti hatások eredménye. 3. Konvergencia elmélet: a gyermek személyiségének fejlődésében két tényező működik együtt: az öröklés és a környezet. A két tényezőből az öröklés szerepe a hangsúlyosabb. (60/40 százalékos arányban.)

A személyiség fejlődését befolyásoló tényezők A személyiség fejlődését három tényező befolyásolja: az öröklés, a környezet és a nevelés. Biológiai öröklődés A minta öröklődése Szociokulturális öröklődés Környezet Nevelés

Biológiai öröklődés Kromoszóma = sejttani egység, mely az öröklődésért felelős anyagot tartalmazza Gén = az öröklődés funkcionális egysége, a DNS molekula egy meghatározott szakasza Mutáció = a gének sorrendjében bekövetkező módosulás, kimaradás Genotipus = a szülőktől öröklött gének összessége Fenotipus = a genotipusnak az a része, amelynek megfelelő tulajdonságok megjelennek az utódokban Az öröklődés az a folyamat, amelynek során az utódokban megjelennek a szülőktől öröklött gének, ill. azok kombinációi.

A „minta” öröklődése Imprinting = az élet korai szakaszában igen gyorsan végbemenő, nem tudatos bevésődési folyamat

Szociokulturális öröklődés A család által közvetített, korábban felhalmozott értékek. Nyelvi kód: kidolgozott kód korlátozott kód Az öröklött nyelvi kód hatása az iskolai teljesítményre

Környezet Környezet = az embert körülvevő természeti és társadalmi tényezők összessége Hatása a személyiség fejlődésére: - hely ahol él (szűkebb, közvetlen környezet) - település - a terület kultúrája Az intellektuálisan stimuláló környezet szerepe a személyiségfejlődésben

A nevelés lehetőségei Az ember adottságait - mivel azok a fogamzás pillanatában eldőlnek - befolyásolni csak külső hatásokkal lehet. A befolyásoló tényezők között a legjelentősebb a nevelés személyiségformáló hatása. Az öröklött adottságokból a nevelés, tanulás, gyakorlás által képességek fejlődhetnek. A képesség alkalmassá teszi az egyént bizonyos tevékenységek sikeres elvégzésére. A környezet biztosítja azokat a feltételeket, amelyek révén az adottságból képesség, tehetség fejlődhet. A nevelés, oktatás megvalósítja az adottságban rejlő lehetőségeket.

A nevelés korlátai A nevelés korlátai azok a külső vagy belső eredetű zavarok, amelyek a nevelés folyamatában fellépnek, és ezáltal nehezítik a tervszerű nevelést. A zavaró tényezőknek két forrása van: 1. a szociális kapcsolatok megromlása. 2.fizikai zavarok A rossz szociális helyzet, az öröklött rendellenességek, az idegrendszeri és szervi megbetegedések, a különböző fogyatékosságok határt szabnak a nevelésnek.