Intelligens Szoba Fejlesztése 2011 Készítette: Tusor Balázs Konzulens: Dr. Várkonyiné Dr. Kóczy Annamária.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
GRIN: Gráf alapú RDF index
Advertisements

ADATBÁZISOK.
Fejmozgás alapú gesztusok felismerése
1/13 Péter Tamás, Bécsi Tamás, Aradi Szilárd INNOVÁCIÓ ÉS FENNTARTHATÓ FELSZÍNI KÖZLEKEDÉS KONFERENCIA Budapest, szeptember 3-5. Útmenti objektumok.
A BIZTONSÁGTECHNIKA ALAPJAI
SZÁMÍTÓGÉP- HÁLÓZAT.
K-Chat Dr. Szepesvári Csaba Kutatási Alelnök mindmaker.
BSP-fák használata játék- engine fejlesztésében a nagy kiterjedésű zárt terek megjelenítéséhez Előadó: Boromissza Gergely Konzulens: dr. Szirmay-Kalos.
Pac-Man játék tanulása Megerősítéses Tanulással Mesterséges Intelligencia algoritmusok tesztelése játékokon Gyenes Viktor Eötvös Loránd Tudományegyetem.
Képességszintek.
Petyus Dániel, Szederjesi Miklós konzulens: Dr. Molnár András
A hatalom és felelősség kérdése a személyközpontú segítő kapcsolatban
IRE 8 /38/ 1 Óbudai Egyetem, NIK Dr. Kutor László2011. TÁMOP – I ntelligens R endszerek E lmélete 8.
Készítette: Zaletnyik Piroska
ZigBee alapú adatgyűjtő hálózat tervezése
Mágneses lebegtetés: érzékelés és irányítás
13.a CAD-CAM informatikus
Intelligens ébresztő óra Számítógépes látás projekt 2011.
Objektum osztályozás Képfeldolgozás 2. Blaskovics Viktor, Hantos Norbert, Papp Róbert Sándor.
A Neumann-elvű számítógép jellemzői:
Algoritmizálás Göncziné Kapros Katalin humaninformatika.ektf.hu.
Mesterséges neuronhálózatok
SZÁMÍTÓGÉP ARCHITEKTÚRÁK
Persa György Témavezető: Szabó Csanád Pázmány Péter Katolikus Egyetem Információs Technológiai Kar 1.
Mérnöki objektumok leírása és elemzése virtuális terekben c. tantárgy Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János Informatikai Kar Intelligens Mérnöki Rendszerek.
Feladatok - BAR K+F Vámossy Zoltán 2010 Summer School on Image Processing (SSIP) nyári egyetem feladatai és saját ötletek alapján.
Bevezetés a robotok döntéshozatalának folyamatába és módszereibe Készítette : Fodor Bence II. Éves Programtervező Informatikus Nyíregyházi Főiskola V2.
FPAD alapú neuron modellek Ormos László Miskolci Egyetem Villamosmérnöki Intézet Automatizálási Tanszék.
Vezetői Információs Rendszer Kialakítása a Szegedi Tudományegyetemen Eredmények - Tapasztalatok Vilmányi Márton.
Anyagadatbank c. tárgy gyakorlat Féléves tematika Adatbázis alapfogalmak, rendszerek Adatmodellek, adatbázis tervezés Adatbázis műveletek.
Mesterséges Intelligencia Alapjai II. beadandó Orosz György – Vörös Gyula – Zsiák Gergő Pál.
Mesterséges Intelligencia Alapjai II. beadandó Orosz György – Vörös Gyula – Zsiák Gergő Pál.
Fejmozgás alapú gesztusok felismerése Bertók Kornél, Fazekas Attila Debreceni Egyetem, Informatikai Kar Debreceni Képfeldolgozó Csoport KÉPAF 2013, Bakonybél.
Hálózati architektúrák
A logaritmusfüggvény.
Közlekedésmodellezés Készítette: Láng Péter Konzulens: Mészáros Tamás.
Agy-számítógép interfész Önálló laboratórium Konzulens: Mészáros Tamás Készítette: Bartók Ferenc 2012 tavaszi félév.
Ember-központú ágens kommunikáció Ambiens Intelligens környezetekben Ambiens Intelligencia (AmI) Számítástechnikai intelligencia beleolvad a lakott terek.
Budapest, június 28. Ontológia kezelő modul tervezése szöveges információt kezelő informatikai rendszer számára Förhécz András BME Méréstechnika.
Intelligens Felderítő Robotok
Textúra elemzés szupport vektor géppel
Készítette: Gergó Márton Konzulens: Engedy István 2009/2010 tavasz.
Intelligens felderítő robotok Készítette: Györke Péter Intelligens rendszerek MSC szakirány Konzulens: Kovács Dániel László Méréstechnika és Információs.
Önálló labor munka Csillag Kristóf 2005/2006. őszi félév Téma: „Argument Mapping (és hasonló) technológiákon alapuló döntéstámogató rendszerek vizsgálata”
1 Tudásalapú információ-kereső rendszerek elemzése és kifejlesztése Célkitűzés: Információk téma-specifikus, különböző típusú forrásokból (internet, intranet.
Matematika I. 1. heti előadás Műszaki Térinformatika 2013/2014. tanév szakirányú továbbképzés tavaszi félév Deák Ottó mestertanár.
A PLC és használatának előnyei
Objektumorientált tervezés Út az objektumig Az objektum fogalma, jellemzői Objektummal kapcsolatos fogalmak Hardverfogalmak A rendszer modell nézetei Objektumorientált.
BMF-NIK-IAR Macska Nagy Krisztina Kancsár Dániel Sipos Péter.
Dplusz projekt 1 Dplusz projekt Készítők: Kerti Ágnes, Cseri Orsolya Eszter Konzulens: Vámossy.
TransMotion Emberi mozgás digitalizálása
Two countries, one goal, joint success!
Rendszám Felismerő Rendszer Fajt Péter Vácz István
KINECT© szenzor intelligens terekben
Processzor, alaplap, memória
Szabályzó tervezése intelligens kamerával
Útmutató a szakdolgozat elkészítéséhez
Adatbáziskezelés. Adat és információ Információ –Új ismeret Adat –Az információ formai oldala –Jelsorozat.
Mobil alkalmazások fejlesztése Vonalkód leolvasó Symbian alapú mobiltelefonra Készítette: Tóth Balázs Viktor.
1 Számítógépek felépítése 13. előadás Dr. Istenes Zoltán ELTE-TTK.
Készítette: Kokrák Mihály Konzulens: Smid László
Modern Alarm Hungary.  A szoftver telepítése előtt telepítse a hardware kulcs drivert (ne csatlakoztassa a hardware kulcsot amíg nem telepítette a drivert)
PÁRHUZAMOS ARCHITEKTÚRÁK – 13 INFORMÁCIÓFELDOLGOZÓ HÁLÓZATOK TUDÁS ALAPÚ MODELLEZÉSE Németh Gábor.
Adatbázisszintű adatmodellek
Tűzfal (firewall).
Operációkutatás I. 1. előadás
Grosz Imre f. doc. Sorrendi áramkörök
Nagy Roland | Robotika PMB2530, PMB2530L Nagy Roland |
A mesterséges neuronhálók alapjai
Bevezetés a mély tanulásba
Előadás másolata:

Intelligens Szoba Fejlesztése 2011 Készítette: Tusor Balázs Konzulens: Dr. Várkonyiné Dr. Kóczy Annamária

Az előadás szerkezete Intelligens Tér (iSpace) A feladat ismertetése Az architektúra felépítése –Kézmozdulat felismerő A megvalósítás jelen állása Összefoglalás és kitekintés

Intelligent Space (iSpace) 1996 óta fejlesztik a Tokiói Egyetem Hashimoto Laborjában Az intelligencia elosztottan van jelen a térben, nem az egyes ágensekben –Tudomása van az ott zajló történésekről –Szolgáltatást nyújt a benne tartózkodóknak –Nem szükséges az egyes ágensekbe bonyolultabb logikát / szenzorokat helyezni Fő egységek: inteligens szenzorok (DINDs, Distributed Intelligent Networked Devices) Keretrendszer néhány alkalmazása: emberek térbeli lokalizálása, robotok irányítása Általános megoldás iSpace Architektúra

A Feladat Cél: egy intelligens szoba-tér fizikai kialakítása valamint intelligenciájának fejlesztése. –a hardware kialakítás egy számítógépes rendszer valamint kamerák összekapcsolását jelenti az intelligens térben –az intelligencia kialakítása képfeldolgozási, beszédanalizálási (és –szintetizálási), programozási, etológiai elemző feladatokat foglal magában. Célok részletesebben: 1.képes értelmezni és végrehajtani szóbeli illetve kézjelekkel megadott egyszerű parancsokat, esetleg választ/információt is adni beszédszintézis segítségével; 2.a korábbi parancsok elemzése révén, az azokban rejlő szabályszerűségeket felismerni, megtanulni és automatikusan alkalmazni; 3.felismerni és a felkínált szolgáltatások jellegén keresztül alkalmazkodni a szobában tartózkodó személy viselkedésének hangulati elemeihez; 4.keretet biztosítani további fejlesztésekhez, mint például intelligens otthon felügyeleti rendszere, hátránnyal élők támogatása, stb.

A rendszer felépítése

A tudásbázis Gráf alapú struktúra Absztrakt objektumok csomópontokként A csomópontok névtelenek és homogének Szótárakon keresztül történik név szerinti azonosításuk Viszonyukat jelzik az egyes élek Absztrakt világ és valós világ Éltípusok: Leszármazási élek Példány élek Meta élek Heurisztika élek Fuzzy élek Képesség “élek” Szinoníma élek Asszociációs élek

Absztrakt és valós szótárak

Parancs-előkészítő modul Feladata: a parancs típusának megállapítása és részekre bontása Parancs 2 típusa: –Utasítás Pl.: Set the alarm to 7:00 –Tiltás Pl.: DO NOT make coffee on Saturday!

Továbbfejlesztett Parancs Előkészítő

Hipotézis A rendszer az értelmezett parancsok alapján hipotéziseket állít fel A hipotézis felépítése –Cselekvés –Tárgy –Számértékek (opcionális) –Triggerek Megerősítettség Feltételek (fuzzy halmaz) –Feltétel csomópont –Érték –Eltérési távolság –Ponáltság

Kézmozdulat Felismerés - Bemenetek: A Detektált Kéz 3D Koordinátamodellje A módszer két kamerát használ –Két különböző látószögből Megkötések: –a bemeneti képeken csak egy detektálható testrész látható –homogén háttér előtt Az eljárás működése: –A szenzorok képén az emberi bőrfelület megkeresése színhisztogram visszavetítéssel szín alapján –Jellegzetes pontok kinyerése a visszavetített képen a kontúrok megkeresésével, majd a görbületek szélsőértékének meghatározásával –Végül a két kamerán megtalált pontokat megfelelteti egymásnak és térben lokalizálja. Az eljárás eredménye: a kéz 3D koordinátamodellje, 15 db térbeli pont

Kézmozdulat Felismerés: Fuzzy Kéztartás Modell 14 vonás, 3 vonástípusra osztva: (A) A relatív távolság az egyes ujjak között (4 vonás) (B) A relatív hajlítottsága az egyes ujjaknak (az ujjpercek által bezárt szögre alapozva) (5 vonás) (C) A relatív szög a legalsó ujjperc és a tenyér síkja között (5 vonás) A vonások lehetséges lingvisztikai értékei: –Kicsi (small) –Közepes (medium) –Nagy (large) Minden egyes vonásnak egy egyenlőszárú fuzzy háromszög felel meg, középpontját az értéke határozza meg A modelleket a ModellBázis tárolja A BC

Parancs Előfeldolgozó: Kézmozdulat Felismerő Szükséges detektorok: 2 kamera Átlagosan % pontosság

Cirkuláris Fuzzy Neurális Hálók A bemeneti és a rejtett rétegek közötti összeköttetések kerültek átrendezésre Egy rejtett rétegbeli neuron 3 szomszédos koordináta hármast kap a bemenetére Három különböző hálózat, más-más vonáscsoportra (így csak a kimeneti neuronok számában különböznek) 15 rejtett rétegbeli neuron 4-5 kimeneti rétegbeli neuron 45 bemenet (= 15 koordináta hármas)

A Megvalósítás Állapota Az intelligens szoba megvalósítása még folyamatban van az Óbudai Egyetem intelligens laboratóriumában 4 kamera –A szoba 4 sarkában –2 mikrofonnal felszerelt A padló sakktábla mintás, hogy segítse a kamera kalibrációt

Összefoglalás és kitekintés Feladat: intelligens szoba fejlesztése Készen van: –A rendszer elméleti része Gráf alapú tudásbázis –Egyszerű és rugalmas struktúra –Könnyen és dinamikusan bővíthető –Természetes nyelvtől független Parancs értelmező és végrehajtató rendszer Heurisztika alapú hipotézis-tanulás Kéztartás felismerő részrendszer –A labor alapfelszerelése (4 kamera + központi számítógép) Továbbfejlesztési lehetőségek: –A Parancs-Előkészítő elemző része algoritmusának kidolgozása –A kéztartás detektáló és felismerő alkalmazás működésbe hozása –Az emberi felhasználók azonosítása –A Kimenet Vezérlő Modul részletes tervezése és implementálása –Beszédfelismerés tervezése és/vagy implementálása

Köszönöm a figyelmet, várom kérdéseiket!