Központi Érettségi Nyílt Nap Szeptember 24.
Magyar nyelv és irodalom kétszintű érettségi analízis Előadó: Bánki István
Középszint vagy emelt szint? végső döntés: a vizsgára jelentkezéskor felvételi, továbbtanulási irány (szándék) a vizsgák formái, tartalma, követelményei felkészültség, a felkészülés lehetőségei
Forrás: OM
Összes vizsgázó (emelt szint, magyar nyelv és irodalom): 3010 Forrás: OM
Forrás: OM
Középszintű vizsga Írásbeli 240 perc 100 pont 2 rész Szóbeli 10–15 perc 50 pont 2 rész
Emelt szintű vizsga Írásbeli 240 perc 100 pont 2 rész Szóbeli 20 perc 50 pont 2 rész
Középszintű vizsga Írásbeli 1. Szövegértési feladatsor 2. Szövegalkotás
Középszintű vizsga 1. Szövegértési feladatsor külön feladat 60 perc 40 pont
Középszintű vizsga, szövegértés A szöveg: nem irodalmi szöveg ( egy ismeretter- jesztő tanulmány, esszé vagy publicisz- tikai mű egésze vagy részlete), kb szó (2005.: 1026!).
Középszintű vizsga, szövegértés A kérdések vonatkozhatnak a szöveg felépítésére, összefüggéseire, nyelvi és stílusbeli jellemzőire, jelentésére, jelentésének rétegeire.
Középszintű vizsga, szövegértés Feladat lehet (pl.) önálló következtetés, álláspont megfo- galmazása, valamilyen, a szöveghez kapcsolódó rövid (néhány soros) írásmű, pl. érvelés készítése.
Középszintű vizsga, szövegértés Javítás központilag kiadott értékelési útmutató (a lehetséges, illetve elvárható válaszok elemei és az adható részpontszámok) alapján a szaktanár javítja az ezektől eltérő minden jó megoldást el kell fogadni HELYESÍRÁS!
Középszintű vizsga 2. Szövegalkotási feladat 180 perc 60 pont 3 feladattípus (választható!)
Középszintű vizsga, szövegalkotás A feladat a) érvelő fogalmazás VAGY b) egy mű adott szempontú elemzése, értelmező bemutatása VAGY c) két, esetenként három szöveg adott szempontú összehasonlítása
Középszintű vizsga, szövegalkotás Terjedelem 4–5 oldal (2005.: „A megadott öt oldal terjedelmen belül legalább 3–4 oldalt írjon!”) Értékelés központi értékelési útmutató, 3 pontszám egyéni megközelítés elfogadható HELYESÍRÁS! (Szótár!)
Középszintű vizsga, szövegalkotás Az értékelés szempontjai a) a dolgozat tartalma (20 pont) b) a dolgozat szerkezete (20 pont) c) a dolgozat nyelvi minősége (20 pont)
Középszintű vizsga, szövegalkotás Az értékelés szempontjai helyesírás: legfeljebb 15 hibapont (az egész dolgozatban rendezetlen íráskép (pl. ékezethasználat): legfeljebb 3 hibapont magyar helyesírási szótár használható
Középszintű vizsga, szóbeli 1 nyelvi és 1 irodalmi tétel (min ) a tételsort a vizsgáztató tanár állítja össze központi útmutató, meghatározott összetétel a tételsort a vizsgáztató tanár hirdeti meg tételenként egy feladat (a vizsgázók nem ismerhetik meg előre!)
Középszintű vizsga, szóbeli tételekhez tartozó műveket, szerzőket a tételek meghirdetésekor meg kell adni a vizsgán szöveggyűjteményt, kötetet, illetve a feladatokkal összefüggő más nyomtatott vagy digitális anyagot lehet használni
Középszintű vizsga, szóbeli Értékelés a témától független, általános értékelési szempontok a vizsgáztató szaktanár által meghatározott (lehetséges) tartalmi elemek a nyelvi és az irodalmi feleletet együtt kell értékelni (tartalom: 25, előadásmód: 25 pont)
Emelt szintű vizsga Írásbeli 1. Nyelvi-irodalmi műveltségi feladatsor 2. Szövegalkotási feladatok (3)
Emelt szintű vizsga, írásbeli Javítás „központilag” javított (nem a tanító szaktanár) „felüljavítás” megtekintés az iskolában vagy az OKÉV által megjelölt helyen
Nyelvi-irodalmi műveltségi feladatsor nem külön kiadott feladat egy szöveghez kapcsolódik a szöveg nem feltétlenül a tananyag része Emelt szintű vizsga, írásbeli
Értékelés értékelési-javítási útmutató HELYESÍRÁS Emelt szintű vizsga, írásbeli
Szövegalkotási feladatok (3!): egy mű adott szempontú elemzése (25 pont) reflektálás egy jelenségre, korjelenségre (20 pont) gyakorlati írásbeliség (15 pont) Emelt szintű vizsga, írásbeli
Emelt szintű vizsga, szövegalkotás Értékelés központi értékelési útmutató lehetséges válaszelemek témafüggetlen nyelvi-tartalmi útmutató
Emelt szintű vizsga, szövegalkotás helyesírás: legfeljebb 15 hibapont (az egész dolgozatban rendezetlen íráskép (pl. ékezethasználat): legfeljebb 3 hibapont magyar helyesírási szótár használható
Emelt szintű vizsga, szóbeli 1 nyelvi és 1 irodalmi tétel, összesen a tételeket szakmai bizottság állítja össze a részletes vizsgakövetelmé- nyek alapján minden tételhez 2 feladat, a vizsgázó választ
Emelt szintű vizsga, szóbeli a tételeket a bizottság hirdeti meg, a feladatokat a vizsgázók előre nem ismerhetik az irodalmi tételekhez a vizsgázók saját olvasmánylistát állítanak össze
Emelt szintű vizsga, szóbeli Értékelés „külső” vizsga, 3 tagú bizottság a nyelvi és az irodalmi feleletet együtt kell értékelni (tartalom: 25, előadásmód: 25 pont)
Emelt szintű vizsga, szóbeli Értékelés központi értékelési útmutató a témától független, általános értékelési szempontok a tételeket összeállító bizottság által meghatározott (lehetséges) tartalmi elemek
Felkészülés a vizsgára a középiskolai tananyag elsajátítása a részletes vizsgakövetelmények megismerése a vizsgafeladatok megismerése legkésőbb a 12. évfolyam elejétől tudatos felkészülés az írásbelire (100 / 150 pont!) a tételek meghirdetése után tudatos felkészülés a szóbelire
Felkészülés a vizsgára A középiskolai tananyag elsajátítása adatszerű, lexikális tananyag tevékenységi formák (órai munka) emelt szint: egyéni munkavégzés (hozzáolvasás, tájékozódás)
Felkészülés a vizsgára A részletes vizsgakövetelmények megismerése Kompetenciák Ismeretkörök — magyar nyelv — irodalom
Felkészülés a vizsgára A vizsgafeladatok megismerése évi (első „éles”) feladatlapok — változások, „meglepetések”: a feladatok jellege, szemlélete a javítás elvei
Köszönöm a figyelmet! Sok sikert kívánok a FISZ, és jómagam nevében az érettségihez!