Tapasztalatok az NFT „Közlekedés, energia” munkacsoportjával kapcsolatban Lukács András Levegő Munkacsoport „Civil szervezetek feladatai és lehetőségei az EU-tagság kapcsán” Budapest, április 15.
Egyetlen ülés volt. Többszöri írásbeli megkeresést kaptam, hogy véleményezzek anyagokat – rövid határidővel. Néhány javaslatom beépült az anyagba (nem dolgoztam teljesen feleslegesen!). Ami nem épült be, arról nem kaptam visszajelzést, hogy miért utasították el.
Konkrét példa
A célok teljesülését mérő indikátorok: gyorsforgalmi úthoz 30 percen belüli elérhetőséggel rendelkező lakosság aránya (%) szállítás-logisztikai ipar teljesítményének növekedése (%) meghatározó városok, regionális és térségi központok településekről való elérhetőségének javulása (perc - %) közlekedésbiztonsági mutatók javulása.
„gyorsforgalmi úthoz 30 percen belüli elérhetőséggel rendelkező lakosság aránya (%)” A nemzetközi adatok azt mutatják, hogy a közlekedési infrastruktúra fejlettsége gyakorlatilag nem befolyásolja azt, hogy az emberek naponta mennyi időt töltenek közlekedéssel. Ez az idő – például – Tanzániában ugyanakkora, mint az Egyesült Államokban. Nem javul, sőt romlik a versenyképesség, ha (a gyorsabb eljutási idő miatt is) az emberek tömegesen költöznek ki a városból, és naponta kilométert autóznak, hogy eljussanak a munkahelyükre és vissza.
„gyorsforgalmi úthoz 30 percen belüli elérhetőséggel rendelkező lakosság aránya (%)” Az emberek sokszor inkább vállalják a napi araszolást a dugókban, minthogy a városban maradjanak. Tehát van, ami számukra fontosabb, mint a gyors elérhetőség.
„gyorsforgalmi úthoz 30 percen belüli elérhetőséggel rendelkező lakosság aránya (%)” A buszsáv létesítésével és betartásával (egy rendőrrel!) sokkal több ember számára javítható az elérhetőség, mintha sok milliárd forintért autópályát építenénk.
„gyorsforgalmi úthoz 30 percen belüli elérhetőséggel rendelkező lakosság aránya (%)” A hazai termékek sokszor alulmaradnak a versenyben a több ezer (sőt, nemegyszer több mint tízezer) kilométer távolságból ideszállított termékekkel szemben. Ezen aligha javít, ha a magyarországi közúti tranzitfolyosókat kiépítjük.
„gyorsforgalmi úthoz 30 percen belüli elérhetőséggel rendelkező lakosság aránya (%)” A versenyképességet sok tényező befolyásolja. Ha ezek közül az egyikre aránytalanul sok forrást fordítunk, akkor azt azoktól az ágazatoktól vonjuk el, amelyek esetleg sokkal hatékonyabban járulhatnának hozzá a versenyképesség fokozásához.
„gyorsforgalmi úthoz 30 percen belüli elérhetőséggel rendelkező lakosság aránya (%)” A közlekedésnek (ezen belül elsősorban a közúti közlekedésnek) az állam már ma is olyan irdatlan mértékű támogatás nyújt, ami az egész rendszert (nemcsak a közlekedést, de a nemzetgazdaságot) is finanszírozhatatlanná teszi, súlyosan rontva a gazdaság működését és a versenyképességünket.
„gyorsforgalmi úthoz 30 percen belüli elérhetőséggel rendelkező lakosság aránya (%)” A közlekedésbiztonsági és környezetvédelmi mutatók alakulása is nagymértékben befolyásolják a versenyképességet, viszont a közúti közlekedés fokozása ezek romlását szokta előidézni.
Zöld könyvtár Olvasóterem
Mindezekre – és sok más felvetésemre – semmiféle választ nem kaptam. Ez is arra mutat, hogy már eleve eldöntötték, mire költik az EU- forrásokat. Nem számítanak sem a szakmai érvek, sem a nemzetgazdasági szempontok. A döntések elsősorban az egyes befolyásos érdekcsoportok szűk, rövidtávú érdekeit szolgálják.
Köszönöm a megtisztelő figyelmüket.