Mulian megmenti anyját – Kínai buddhista pokoljárás-história Polyák Eszter ELTE-BTK Kínai BA március 19.
Forrásjegyzék Cole, Alan : Mothers and Sons in Chinese Buddhism. Stanford University Press, Stanford, California, 1998 Mulian megmenti anyját – Kínai buddhista pokoljárás história. ford.: Kalmár Éva. Syllabux Könyvkiadó, Budapest, 2010 Mulian saves his mother 0/A10c.html Utolsó megtekintés: március /A10c.html The Ullambana Sutra Utolsó megtekintés: március 17.
A történet eredete A történet eredetileg az Ullambana-tál szútrájában található meg, amelyr ő l a buddhista Ullambana ünnep kapta a nevét Mulian eredeti neve Maudgaly ā yana, Buddha egyik közeli tanítványa volt Az ünnep során „a három alantas karma oszlik, a tíz jó karma növekszik” A történet többféle változatát tartalmazó iratok a Kínában, Gansu tartományban található Dunhuangi barlangtemplomból származnak
A pokoljárás históriája Mulian, világi nevén Luobu, külföldre utazott, ezalatt anyja saját céljaira használta vagyonát, s tetteir ő l hazudott fiának Anyját és apját három éven keresztül gyászolta haláluk után „Buddha, légy kegyes, tanítványodat átvezessed,/ hogy az Utat tanulván szívét/ a két szül ő je iránti hálának szentelhesse” Ezután buddhista szerzetes lett, a Szellemerd ő ben Buddha taníjványai között az els ő
Alászállás a pokolba Az erd ő mélyén meditációjából kikerülve szellemerejét használja, hogy Brahma egében kereshesse szüleit. Apját, Fu Xiangot megtalálja a Mennyei Palotában, ám anyja a pokolba került. Jambudv ī pa alvilági útjain indul a pokolba, s útjának során megismeri a pokol bürokráciáját, szembesül anyja, Qingti b ű neivel Megtudja az Öt Létalak Generálisától, hogy anyja az Av ī ci-pokolban senyved Egyre mélyebbre kerülve más és más büntetéseket lát más és más b ű nök következményeként (Kések Hegye, Bronzoszlopok és Vaskerevetek pokla)
Azonban nem tud lejutni az Örök pokolba, csak Buddha nevének szüntelen ismétlésével A pokol ura a Buddha által küldött tizenkét karikás ónbotot látva engedi ki Mulianhez az anyját, aki a hetedik rekeszben van, éhes szellemként Mulian Buddha erejéb ő l találkozhat anyjával, s ételt is koldul neki Rajagrha városában, azonban miel ő tt szájába vehetné azt, hamuvá ég A hetedik hónap tizenötödik napjáig vár, amikor b ő séges ullambana-tálat készít, s eddigi érdemei következtében anyja fekete kutya képében újjászületik Rajagrhában Hét napon és hét éjjelen keresztül mondja a nagy kocsi könyveit, míg anyja emberként újjá nem születik Karmájában nem talál Buddha sem b ű nt, s végül Qingti is elnyeri a Három Ékk ő ajándékát
Hatása A taoista tisztító szertartások részét képezi az ún. Mulian-játék vagy – dráma Az eredeti 10. századi szöveg a bianwen (átváltozás) m ű forma egyik els ő példája Kyoto egyik templomában a 20. században találták meg egy 1251-es kínai példány 1346-ban Japánban újranyomott példányát (Mulian=Mokuren) Az Ullambana-ünnepet a mai napig tartják valamilyen formában a Távol-Kelet több országában