Miként lehetnék érdekelt az egészségügyi reformban, avagy szubjektív megjegyzések az egészségügyi reform egyetlen kérdéséhez.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kormányszóvivői tájékoztató NYUGDÍJ-INTÉZKEDÉSEK 2006.
Advertisements

GKI Zrt., Bér- és bérteher-reform Akar László vezérigazgató március 10.
8. Nemzetközi Egészségügyi Rendszertudományi Konferencia Genf, szeptember 1-3. International Society on System Science in Health Care.
GKV - kötelező egészségbiztosítás (előre meghatározott szolgáltatások előre meghatározott önrésszel) A kötelező egészségbiztosítás alapelve: minden biztosítottnak.
Állóeszköz-gazdálkodás
Kornai János: VITAINDÍTÓ ELŐADÁS Egészségbiztosítási reform konferencia január
1 BALESETBIZTOSÍTÁS (munkahelyi egészségbiztosítás) az üzleti biztosítók szerepvállalásával Összeállította: Magánbiztosítók egészségügyi reformbizottsága.
A magyar egészségbiztosítási rendszer
Az egészségügy átalakítása közgazdász szemmel A tervezett reformok hatásai Skultéty László GKI-EKI Egészségügykutató Intézet Kft.
A szociális biztonság koordinációja az Európai Unióban
A magyar egészségügy reformja június Dr. Kincses Gyula ESKI Főigazgató.
CAFETERIA RENDSZER
Foglalkoztatói nyugdíj
Az egészségügy finanszírozásának problémái Adalékok a járulékreform kéréseihez Dr. Kincses Gyula ESKI.
Semmelweis terv - Értékek, alapelvek, célok és megvalósíthatóságuk feltételei Önkormányzati Egészségügyi Napok január 18. Orosz Éva tanszékvezető.
Az öngondoskodás és a magánforrások szerepe az egészségügyi reformban
Dr. Kincses Gyula 17/1 A keresleti oldal élénkítésének lehetőségei az egészségügyi szolgáltatások piacán Dr. Kincses Gyula Dr. Kincses Gyula Zell.
Az egészségügyi rendszer Az egészségügy "piac" sajátosságai
Az egészségügy finanszírozásának informatikája
A globális világgazdaság és az USA világgazdasági szerepköre
Az Ön egészsége közös szívügyünk!. Mi az egészségpénztár Magánszemélyek által létrehozott, a tagok számára TB ellátásokat kiegészítő, pótló, helyettesítő.
Egészségpolitika.
Tájékoztató az OTP Bank Partnerei részére
Új dolgozóval bővül szalonja. Milyen járulékfizetési kötelezettségei vannak? Hasonlítsa össze a mellékletek segítségével egy START kártyás foglalkoztatott.
A gondoskodás területei Mit tehet a munkáltató és mit a munkavállaló?
Mit ér a forint az egészségügyben ?
Egy biztosító több pénztár modell az üzleti oldal szemében
Milyen egészségbiztosítási rendszerünk lehet év múlva? Prof. Dr. Orosz Éva Egyetemi tanár, ELTE Egészség-gazdaságtani Kutatóközpont vezetője, az.
1 Kétségek között Göd, November 6-7. dr. Kiss József magánszemély.
Egészségügy átalakítás előtt Nógrádi Tóth Erzsébet egészségügyi szerkesztő Világgazdaság Konszenzus az egészségügyért II. konferencia szeptember.
Nemzeti Egészségügyi Számlák
Az első lépések Dr. Kadocsa Ildikó, osztályvezető
Javaslat az ágazati információ-politika átalakítására Dr. Kincses Gyula mb. főigazgató MEDINFO.
Fiskális Politika Államháztartás - központi költségvetés - társadalombiztosítási alapok - egészségbiztosítási alap - nyugdíjbiztosítási alap - elkülönített.
Egészségi állapot, egészségügyi rendszerek Dr. Jávor András.
Kormányszóvivői tájékoztató Újabb elfogadott reformtörvények 4/5.
. 1/12 Az egészségügy átalakításának új szakaszáról Budapest, Január 22. Dr. Kökény Mihály.
Az egyes egészségügyi tárgyú törvények módosításáról.
Konzervatív alternatíva Avagy: A normális megoldás Dr Pusztai Erzsébet MDF.
Szike helyett machate-t? avagy lesz-e kiút a „protokoll- dzsungelből”?
Egészségügy a beteg szemszögéből Jogszabályi útmutató.
GENERALI Alapkezelő Zrt. Az oroszlán erejével GENERALI Alapkezelő Zrt. Milyen új együttműködés szükséges a választható portfoliós rendszer bevezetése során.
Szabályozási reform – az intézményrendszer és a járadékszabályozás továbbfejlesztése Szikszainé dr. Bérces Anna PM, főosztályvezető Pénztárkonferencia.
RSM DTM Hungary Adótanácsadó és Pénzügyi Szolgáltató Zrt. A személyi jövedelemadó évi változásai Lucz Zoltánné főosztályvezető Pénzügyminisztérium.
Kormányszóvivői tájékoztató T ö b b e n, j o b b a n, t o v á b b Zöld könyv az egészségügyről.
Európa sereghajtói között Magyarországon 2007 óta 0,5%-kal csökkent a GDP-hez viszonyított díjbevétel Az európai átlag harmada, Hollandia és Nagy-Britannia.
HVG konferenciák Önkéntes pénztári változások január 25. dr. Lukács Marianna, az előadás letölthető:
Az évi XCVI. tv. alapján m ű köd ő önkéntes egészségpénztárak által 2005-ben 21 milliárd forint értékben finanszírozott szolgáltatások szerkezete,
A hippokratészi eskü értelmezése
HOGYAN KÉSZÜLNEK A MAGYAROK NYUGDÍJAS ÉVEIKRE?. A magyarok fele nem, vagy alig törődik a nyugdíjjal.
Placebó vagy védőoltás? Tartós megoldást jelentenek-e a reformlépések, vagy csak hiszünk bennük? november 14. Skultéty László GKI-EKI Egészségügykutató.
Dr. Kincses Gyula, Kincses Gyula Javaslat az egészségügyi technológiák egységes életciklus-esemény- rendszerének kialakítására Dr. Kincses Gyula.
www.reformazdravotnictva.sk Az Szlovák egészségügyi reform első lépései Peter Pažitný.
Az egészségügyi reform egy esélye: A “köz” és a “magán” új együttélése az egészségügyben Dr. Kincses Gyula /1.
A Tartós Befektetési Számla előnyei, működése, típusai, megnyitásának és megszűnésének módja.
KI FIZET A VÉGÉN ? Dr. Csiba Gábor elnök Stratégiai Szövetség a Magyar Kórházakért Budapest, november 10.
Adómentes juttatási elemek: egészségbiztosítás
Készítette: Tóth Zsuzsa Borsodi Szabolcs
1 Stabilitás Pénztárszövetség Van jövő – Válságban? Budapest, október 14.
JÓLÉT ÉS IDEOLÓGIÁK: FEJLETTSÉG ÉS BÉREK
Merre vagy előre? Versus: Merre van az előre?
Családtámogató ellátások
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
1 Szociális védelmi kiadások Magyarországon és az Unióban Tokaji Károlyné, KSH „Kérdés és válaszok”, avagy SZEGÉNYSÉG és SEGÉLYEZÉS I. című szakmai konferencia.
1 Egészség, biztosítás... Hidvégi Áron közvélemény- és piackutatási igazgató.
Lantos Csaba. Egészségügyi kiadások a GDP százalékában között OECD átlag Egészségügyi kiadások a GDP százalékában 2012-ben Forrás: OECD Health.
Új egyensúly Sikerek és kihívások. 2 Felzárkózik a gazdaság.
And what else?... Leszakadó gyerekek.
KORMÁNYZATI CÉLOK AZ EGÉSZSÉGÜGYBEN
Önkormányzati Egészségügyi Napok január 18. Orosz Éva
Előadás másolata:

Miként lehetnék érdekelt az egészségügyi reformban, avagy szubjektív megjegyzések az egészségügyi reform egyetlen kérdéséhez

Koherensen átgondolandó Az egészségügyi rendszer modellje; Az egyes szereplők felelőssége és tehermegosztása; Az ellátórendszer fejlesztésének kérdései; Az egészségbiztosítási rendszer stabilitása és struktúrája; Az ellátórendszer szerkezete, működése, tulajdonosi viszonyai; Az egészségügyi rendszerrel kapcsolatos elvárások; A lakosság egészségtudatos és tájékozott fogyasztói magatartásának alakítása.

A lakossági szerep megváltoztatása, erősítése A lakossági terhek növekedése; Fogyasztóvédelemmel erősített legális szolgáltatás vásárlás; Értéktudatos és tájékozott fogyasztói magatartás; Az ellátás minőségének, betegközpontúságának javítása; Az öngondoskodás szélesítése és az érdekeltség megerősítése.

Öngondoskodás Out of pocket Előtakarékosság Gyermekek Üzleti biztosítások Ingatlan Pénztárak Befektetések Magánnyugdíj

Öngondoskodás Egészség vagy ápoláscélú önkéntes, nem szolidáris előtakarékosság, amely finanszírozza: a kötelező önrészt, a TB által nem fedezett egészségügyi, a szabályoktól eltérően igénybevett, a preventív célú, valamint az életmódjavító egészségipari szolgáltatásokat.

Az egészségügyi kiadások megoszlása a teljes egészségügyi kiadás %-ban

Nemzetközi trendek Nő az idősek aránya, csökken a járulékfizetőké, az egészségügyi kiadás jobban nő mint a GDP és a jövedelmek, az adóból finanszírozott részarány nő, a járulékból fedezett csökken, a magánforrás nő, a közösségi csökken, az önkéntes, vagy kötelező magánbiztosítások szerepköre nő, az életminőség javító beavatkozások kikerülnek, vagy várólistássá vállnak.

A magyar egészségügy forrásképzésének fő jellemzői Nemzetközi átlagban megfelelő mértékű közfinanszírozáson belül a járulékalapú túl magas, A magánfinanszírozás gyakorlatilag kizárólag out of pocket jellegű és kirívóan alacsony a megfelelő szociális védelmet nyújtó „előrefizetett” szolgáltatások aránya, A rendszer „unfair”, nem elég igazságos

A magyar népesség várható korösszetétele között

A lakosság összetételének változása gazdasági aktivitás szerint

Melyik korosztály takarékoskodjon?

Az egészség célú előtakarékosság lehetséges előnyei Flexibilis szolgáltatás finanszírozás, (nem kell előre eldönteni, hogy milyen típusú szolgáltatást milyen szolgáltatónál veszünk igénybe), Jó eszköz lehet a co-payment finanszírozásához, Átláthatóvá teheti a magánszolgáltatók tevékenységét, segíthet kifehéríteni a fekete és szürke gazdaságot az egészségügyben, Nincs kockázati szelekció, mindenki számára nyitott, Flexibilis: előtakarékosságként átjárást biztosíthat a nyugdíjbiztosításba, vagy a létrehozandó ápolásbiztosításba.

Az egészségpénztár lehetséges előnyei 1. Önálló döntési, választási lehetőségek bővülése, Ellenőrzött, értékarányos szolgáltatások, Differenciálódó egyéni igények kielégítése, Tudatos egészség magatartás támogatása, Betegút menedzselése,

Az egészségpénztár lehetséges előnyei 2. Több információ, nagyobb biztonság, Csökkenő kiszolgáltatottság, A tagok felelősségérzetének növekedése, Saját egészségügyi szolgáltató lehetősége, Más tulajdonában levő egészségügyi intézmény működtetése.

Az egészségpénztári előtakarékosság jelenlegi adatai A pénztártagok száma: I. félévi tagdíj: Egyéni tagdíjat fizet: 18 % (97.200) Éves átlag tagdíj: Ft A tag által felhasználható keret: (adó visszatérítés) (5 %-os szolgáltatói kedvezmény) = Ft Ebből:  Gyógyszerre 38 %-ot,  Gyógyászati segédeszközre 22 %-ot  Egészségügyi szolgáltatásra 13 %-ot  Egyébre (sport, üdülés) 27 %-ot használnak fel.

Nem érdekelt az öngondoskodásban Teljes körű állami ellátásra vár, Nincs jövedelme vagy minimálbéres, illetve nem fizet adót, Nincs munkáltatói támogatásra lehetőség, (önfoglalkoztatók, jövedelem hiányos ágazatok) Túl sok jövedelme van, Más befektetési-megtakarítási formát választ.

Az egészségpénztári megtakarítási forma jelenlegi hátrányai Csak kötött egészségügyi célra használható Magas a kezelési díja (5-10 %) Erősen korlátozott, változatlan összegű az adókedvezmény A számlán lévő megtakarítás éves hozama alacsony A kártya elfogadó helyek száma alacsony A visszatérítés bürokratikus, nehézkes Az „önkormányzati, non-profit” jelleg csökkent A tagok tájékoztatása, érdekérvényesítése gyenge

Kedvezőtlen környezet 1. Évente változó szabályok Meghatározatlan az állampolgári jogon járó, illetve a TB által finanszírozott szolgáltatások köre A nem finanszírozott szolgáltatások ára meghatározatlan Kettős finanszírozás a foglalkozás egészségügyi, a szűrő- és a laborvizsgálatok esetében A háziorvos nem lát el térítésmentesen egyébként előírt feladatokat az önkéntes biztosított számára

Kedvezőtlen környezet 2. A beteg igénybe vett szolgáltatásra vonatkozó adatait nem egyezteti a két rendszer Összehangolatlan az állami-társadalombiztosítási- egészségügyi szolgáltatásokra és az egészségpénztári szolgáltatásokra vonatkozó szabályozás (szűrővizsgálatok, új beutalási rend, vizitdíj, gyógyszerkereskedelem szabályozása, gyógyászati segédeszköz támogatás, stb.) Az egészségügyi reform eddigi lépései egyáltalán nem számolnak az egészségpénztárak szervezeteivel és szakmai tapasztalatával (Felügyelet, ápolásbiztosítás, versengő biztosítók, kapacitás szabályozás, stb.)

Javíthatná az érdekeltséget 1. Az ellátási csomag pontosítása, a finanszírozó technológiák felülvizsgálata az egyes ellátások szakmai tartalmának, az eljárásrendnek, az elvárható hotelkörülményeknek, a beteg választási lehetőségeinek a meghatározása A vizitdíj fizetés esetében előnyt jelenthetne a pénztári kártya (kedvezmény nem csak a patikában) Ha: A nyugdíjasok tagságát is megoldanánk, a tervezett ápolásbiztosítás is kötelező és önkéntes részből állna Teljes körű lenne a szolgáltatóknál a kártya elfogadóhelyek aránya Csökkenne az egyéni számlavezetés költsége

Javíthatná az érdekeltséget 2. Ha: Változó adókedvezmény kapcsolódna az egyéni számla különböző célú felhasználásához (választható egyéni portfoliók) Készpénzfizető szolgáltatást is nyújtana (az üzleti biztosítók termékeihez hasonlóan) Lehetőség lenne tagi kölcsön felvételére Lenne saját tulajdonú intézménye, szolgáltatója az egészségpénztáraknak (vagy azok szövetségének) Működtetnének más tulajdonában lévő intézményt, vagy szolgáltatást, kiküszöbölődnének a társadalombiztosítás és az önkéntes biztosítások közötti párhuzamosságok A biztosító orvosa is lehetne háziorvosa, foglalkozás egészségügyi orvosa a tagnak

Konklúzió 1. Más megtakarítási lehetőségekkel és a közfinanszírozás átalakításával szorosan összehangolva kell és lehet egyéni érdekeltséget is teremteni az egészség célú megtakarításban. Az OECD országok lakosainak átlagosan 10 %-os önkéntes egészség és ápolás célú megtakarítása számunkra is reális lehetőség. Olyan egészségpénztári forma lehet hosszabb távon is működőképes, amelyik tartalékolási technikákat is alkalmaz, ugyanakkor a folyó kifizetéseknél a legnagyobb mértékben rugalmas és bürokrácia mentes.

Konklúzió 2. Megfelelő alapossággal és körültekintéssel koherens módon kellene az egyes feladatokat, a lehetséges forgatókönyveket, a javasolt politikai és kormányzati döntéseket áttekinteni és összehangolni.

Köszönöm a figyelmüket!