Számít, hogy 0,61 m2 ? A pedagógusok élet-, és munkakörülményei, a pedagógus életpálya teljességének tükrében Sági Matild Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet „Kongresszus után – a változások folyamatában” - a VII. nevelésügyi kongresszus követő konferenciája Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, 2011. május 27-28.
Mitől függ az oktatás minősége? Pisa adatok elemzési eredményei, kompetencia-kutatások eredményei, stb.: Mi befolyásolja a gyerekek iskolai teljesítményét? A család szerepe a legfontosabb Az iskolán belüli drága megoldások (csoportbontás, felszerelés, stb.) nemigen hatnak Az iskolán belül a TANÁR A LEGFONTOSABB! McKinsey elemzések: „Mi áll a világ legsikeresebb iskolai rendszerei teljesítményének hátterében?" A megfelelő emberekből legyenek a tanárok A tanárképzés valóban eredményes oktatókká képezzen A rendszer a lehető legjobb színvonalú oktatást nyújtsa minden gyermek számára. OECD „A tanárok számítanak!” A tanítás mint életpálya vonzereje A tanárok toborzása, kiválasztása és alkalmazása Az eredményes tanárok iskolában tartásával A tanárok ismereteinek és készségeinek fejlesztése
Mitől függ a tanári munka minősége? (2. McKinsey jelentés, 2010) A rekrutációtól A tanárképzés minőségétől A pályakezdők „betanításától” A tanári munka minőségének értékelésétől, ezek visszacsatolásának módjától, a megfelelő jutalmazási és támogatási rendszer kiépítésétől Iskolavezetéstől Képzés, továbbképzés, hivatásbeli-szakmai fejlődési lehetőségek rendszerétől Attól, hogy hosszú távon (is) mennyire vonzó a tanári pálya: A fizetés számít A későbbiekben a tanári pályaív (oktatáson belüli karrier lehetőségek, önmegvalósítási lehetőségek) legalább ilyen fontosak Munkafeltételek, iskolai légkör, tanítási környezet Iskolai környezet (Iskola és település, gazdaság, szülők partnersége)
Az értékelés kimenetei % OECD nemzetközi tanár kutatás (TALIS), 2008
A kívánt továbbképzésben való részvétel elmaradásának okai % OECD nemzetközi tanár kutatás (TALIS), 2008 Három területen érzik úgy a tanárok, hogy szakmai fejlődésükhöz nagyobb mértékben lenne szükség továbbképzésre: a speciális tanulási igényű tanulók oktatása a tanulók viselkedési és fegyelmezési problémái megoldásának technikái, valamint a tanításhoz szükséges számítógépes ismeretek
Az egyetemi végzettségű és főiskolai végzettségű pedagógusok bruttó keresete az azonos végzettségű diplomások keresetének arányában, gyakorlati idő szerint 2009 % Forrás: Varga Júlia számításai az ÁFSZ Bértarifa felvételek adatainak felhasználásával Három területen érzik úgy a tanárok, hogy szakmai fejlődésükhöz nagyobb mértékben lenne szükség továbbképzésre: a speciális tanulási igényű tanulók oktatása a tanulók viselkedési és fegyelmezési problémái megoldásának technikái, valamint a tanításhoz szükséges számítógépes ismeretek
Pedagógusok munkaterhelése Forrás: „Pedagógus 2010” kutatás, TÁRKI-TUDOK A magyart pedagógusok teljes heti munkaideje a nemzetközi átlag körül van (heti 51 óra) A pedagógusok mégis a második legnagyobb problémának a munkaterhelést érzik. Miért? A pedagógushiány megjelent a magyar iskolákban is: minden negyedik iskolában van betöltetlen álláshely A pedagógus-hiánnyal küzdő iskolákban a túlmunkák néhány (a szaktudása, vagy a terhelhetősége alapján kiválasztódott) pedagógus hátán tornyosulnak Így a pedagógusok munkaterhelése egyenetlen: 5 % héti 35 óránál kevesebbet dolgozik, 17% pedig 60 órát vagy többet Különösen megterhelőnek tartják az adminisztratív és kisegítő feladatokat. Minden harmadik pedagógus számára jelentős problémát jelent a pedagógus munkát segítő alkalmazottak hiánya. Három területen érzik úgy a tanárok, hogy szakmai fejlődésükhöz nagyobb mértékben lenne szükség továbbképzésre: a speciális tanulási igényű tanulók oktatása a tanulók viselkedési és fegyelmezési problémái megoldásának technikái, valamint a tanításhoz szükséges számítógépes ismeretek
Az oktatás fizikai környezete Forrás: „Pedagógus 2010” kutatás, TÁRKI-TUDOK Egy pedagógusra átlagosan 0,61 m2 íróasztal jut a tanári szobában. A pedagógusok felének nincs az iskolában megfelelő számítógépes hozzáférése. A pedagógusok ötöde számára biztosított csak az iskolában kikapcsolódásra, feltöltődésre, szakmai továbbfejlődésre, szakmai-kollegiális megbeszélésekre alkalmas helyiség. Három területen érzik úgy a tanárok, hogy szakmai fejlődésükhöz nagyobb mértékben lenne szükség továbbképzésre: a speciális tanulási igényű tanulók oktatása a tanulók viselkedési és fegyelmezési problémái megoldásának technikái, valamint a tanításhoz szükséges számítógépes ismeretek
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Számít, hogy 0,61 m2 ? Számít. De: a pedagógusok élet-, és munkakörülményeit a pedagógus pálya teljességének tükrében érdemes vizsgálni. Köszönjük a figyelmet! Sági Matild Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet