Sajátos nevelési igény a fels ő oktatásban Sulyok Tamás f ő iskolai adjunktus Zsigmond Király F ő iskola
Hipotézis A közoktatásban felderített, de kezeletlen és a fel nem derített diszlexiások egy része megjelenik a fels ő oktatásban és el is végzi azt. Innen a munkaer ő piacra kerülnek, ahol a sikert és a teljesítményt már más mércével mérik, más körülmények között kell teljesíteniük, leginkább egyedül.
A program ötlete Közoktatás –korábban felfedezett probléma –kezelési megoldások Fels ő oktatás –egyre nagyobb mértékben jelentkezik –egyenl ő re nem foglalkozik a problémával Munkaer ő piac –sajátosan „kezeli” a problémát
A mérés módszerei 1800-nál több felmér ő lap demográfiai adatok és 4 feladat önfelmér ő teszt szövegértés szintaktikai hibakeresés szabad fogalmazás kézírással 30 órás kurzus
A fels ő oktatás tapasztalatai Törvényi háttér –felmentés –vizsgakönnyítés Általában mit szoktak kérni –eseti felmentések –nem jelentik be, félnek a diszkriminációtól Nyelv –felmentés a diplomához (5 eset)
Az önértékelés eredménye N=1168 Diszlexiás: főnél több?
Diszlexia és munkaer ő piac Egyre többen lépnek ki a problémával a munkaer ő piacra. A munkaer ő piac ezt a problémát nem kezeli. A felvételi során nem derül ki, vagy másként értelmezik. A munkavégzés során akadályokat jelent.
Megoldási javaslatok A munkaer ő piaci szerepl ő knek mélyebben kellene foglalkozni a problémával –megismerni (a problémát és mérni azt - HR), –kezelni (kompetenciafejlesztés). Megfelel ő feladat az arra alkalmas egyénnek. Az elektronikus eszközök alkalmazása –a probléma felderítésében, –a probléma kezelésében.
Kompetencia alapú fejlesztés Hallgató, tanuló (aktív és végzett) Felsőoktatási intézmény Munkaerő- piaci szereplő Kompetenci a alapú fejlesztés
Köszönöm a figyelmüket! További információk: