Az informális tanulás szerepe

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Nagybajomi Általános Művelődési Központ tagiskolája
Advertisements

Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Egész életen át tartó tanulás „Egész életen át tartó tanulás” ■ Az „Egész életen át tartó tanulás” COMENIUS 2011 pályázat nyertese iskolánk COMENIUS 2011.
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
Internet alapú tanulás vidéki térségben. Székelyföldi tapasztalatok Kiss Adél Pro Educatione Egyesület – Tanulmányi és Felnőttképzési Hálózat, Csíksomlyó.
Iskolai teljesítmény pszichológiai determinánsai
Memorandum, 2000 ● Memorandum az egész életen át tartó tanulásról
A kompetencia alapú oktatás elterjesztéséért Szolnokon (TÁMOP-3. 1
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN
TANULÁS-TUDÁS-MINŐSÉG Farkas Katalin címzetes főiskolai tanár, SZTE Tanárképző Főiskolai tanár Budapest, november 29.
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
© Zsuzsa Gömöry, Györ 2005 Helen Parkhurst A Dalton-terv Gömöryné M. Zsuzsa.
„Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben” TÁMOP /
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
Modern tanulási környezet Civitas Pedagógiai Intézet DPM TISZK 2007.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
KÖRNYEZETTANULÁS A PEDAGÓGUSKÉPZÉSBEN
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
AZ ISKOLAI SZERVEZET ÉS FEJLESZTÉSE
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
  Kitartás  Önbizalom  Magabiztosság  Versenyképesség  Sokoldalúság  Gyakorlati érzék  Kreativitás  Alkalmazkodóképesség  Kommunikációs készség.
Nyíregyházi Főiskola március 6. Dr. Kokovay Ágnes Kompetenciaalapú képzés és a távoktatás.
Művelődés és szórakozás
Nevelés és érték Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
Országos Közoktatási Intézet Tantárgyi obszervációs vizsgálatok
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Kisújszállás: itt mindenkire szerep vár TÁMOP A közművelődés a nem formális és informális tanulás szolgálatában.
A diákok/fiatalok és az aktív államporság „Civil szervezetek és a közoktatási intézmények közösségi kapcsolatai” Salgótarján, január 29.
Fogd A Kezem Alapítvány
Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében Benedek András Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében VI. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Tanulási partnerségek kezdeményezése A NYITOK hálózatfejlesztési program bemutatása Balázs Ákos Szövetség az Életen Át Tartó Tanulásért június 22.
Párbeszédkultúra, a múzeumandragógia egyik lehetősége, az „Egyetemes Művelődéstörténet” útján Nemzeti Múzeum Múzeumandragógiai konferencia Budapest,2011.
A nevelés értelmezése – célja – feladatrendszere
A nevelés értelmezése - célja –feladatrendszere
A nevelés értelmezése – célja – feladatrendszere
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
Az Európai Unió által társfinanszírozott projekt 1 Ikonok és Indexek Projekt (A felnőttképzés hozzáférésének fejlesztése Újpesten, különösen a halmozottan.
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
Közismeret Osztályfőnöki Kommunikáció-magyar ( KO-MA) Matematika Idegen nyelv Természetismeret Társadalomismeret.
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
Az iskolai pedagógiai program átdolgozásának előkészítése Nevelési értekezlet 2007.szept.20.
Az idegen nyelvi képzés kihívásai, tanulás-módszertani problémái
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Az egész életen át tartó tanulás koncepciója
Önkéntesség, mint társadalmi szerepvállalás
Péter Katalin December 2. Aszód.  Hol dolgozik?  Hogyan?  Kikkel?  Milyen tevékenységeket végez?  Milyen eszközöket használ?  Mit szeret csinálni?
Tartalmi szabályozók változásai a közoktatásban Reményi Zoltán Budapest
A Francia Tanszék 50 kredites képzési formái az alapképzésben (BA)
Az Emelt szintű eTanácsadó akkreditált felnőttképzés tapasztalatai Dr. Tóth András - Herpainé Lakó Judit AGRIA MEDIA 2011 KONFERENCIA OKTÓBER ,
Andragógia Kraiciné Dr. Szokoly Mária (2004): Felnőttképzési módszertár. Új Mandátum Könyvkiadó, Budapest Összeállította: Marton Eszter.
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Pedagógus szerepek és hatékonyság BMEGT51K011
Kulcskompetenciák, munkaerő-piaci kulcskompetenciák
„A tanácsadás emberi oldala” – az érzelmi kompetencia jelentősége a tanácsadásban – Dr. Szabó Szilvia (PhD.) főiskolai docens, ZSKF elnökségi tag, HSZOSZ.
Barcsák Marianna - KPSZTI
PROCSEE projekt 1. Szakértői Fórum disszeminációs esemény Racsko Réka
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
Köszöntünk mindenkit a Nyíregyházi Egyetem Nyílt Napján!
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Köszöntünk mindenkit a Nyíregyházi Egyetem Nyílt Napján!
Előadás másolata:

Az informális tanulás szerepe Dr. Juhász Erika (Ph.D.) EKF, tanszékvezető főiskolai docens DE, főiskolai docens

A képzési tartalmak változása ISMERETEK: Lexikális, tudományterületekhez egyértelműen köthető és elhatárolható, egy-egy tudományterület szakértője által átadott tudás. KOMPETENCIÁK: rugalmasság és alkalmazkodóképesség, az önálló és társas tanulásra való képesség, problémamegoldó képesség, kreativitás, a bizonytalanság kezelésének képessége, megbízhatóság és kiszámíthatóság, együttműködési és közvetlen kommunikációs képesség, az írott kommunikáció alkalmazásának képessége, idegennyelvű és különböző kultúrák közötti kommunikáció, az információ- és telekommunikációs technológia (ITK) alkalmazásának képessége. (Halász Gábor 2001; OECD 2001)

Elegendő-e az iskolai, formális keretek között folyó képzés az életben szükséges kompetenciák elsajátítására? Vállalhatja-e az iskola a teljeskörű felkészítő szerepet?

Történelmi előzményekből Mesék, énekek Művelődési formák (színház, könyvtár, kiállítás, hangverseny stb.) Olvasás Önnevelő körök Önművelő körök Szabadkőműves páholyok Népoktatási körök

Alexander Bernát 1907. Pécs „A most meginduló század a szabad tanítás teljes érvényesülését fogja elérni. Mindenütt a világon föl fogják ismerni, hogy a szabad tanítás szükséges kiegészítője az iskolai tanításnak és e kettő együtt még eddig nem sejtett módon fog tovább fejlődni. Ez a kettő kölcsönösen támogatja és kiegészíti majd egymást.”

Az önnevelés, önművelés Durkó Mátyás (1926-2005) Egész életen át tartó tanulás megalapozója (permanens nevelés) Szabad akaratból (motiválni, animálni lehet) Tudatos/akaratlan Bármely tevékenység során megjelenhet (család, barátok, munka-hely, szórakozás, civil szervezetek stb.)

Formális – nonformális – informális (Memorandum alapján szabadon) Formális tanulás: oktatási és képzési (iskolarendszerű) intézményekben valósul meg, és a tanulási eredményeit oklevéllel, szakképesítéssel ismerik el. Nem formális tanulás: az iskolarendszerű oktatási és képzési rendszerek mellett történik, és nem feltétlenül jár hivatalos bizonyítvánnyal. Informális tanulás: a mindennapi élet természetes velejárója akár tudatos, akár akaratlan formában.

Az oktatás négy alappillére (Delors) Megtanulni megismerni/tanulni Megtanulni dolgozni Megtanulni élni Megtanulni együtt élni másokkal

Az iskola kulcsfontosságú szerepe: megtanítani tanulni, és ezáltal felkészíteni az egész életen át tartó tanulásra.

Autonóm tanulás kutatás OTKA-projekt 2007-2009. K63555 Vezető kutató: prof. dr. Forray R. Katalin „A felnőttkori autonóm tanulás és tudáskorrekciós elköteleződés” 1200 fős kérdőíves minta, 4 régióban interjúzás tanulási esettanulmányok, életutak feltérképezésére

Tanulás – autonóm tanulás Tanulás: mindazok a tevékenységek, amelyekről a felnőtt maga úgy gondolja, hogy hozzájárulnak ahhoz, hogy elsajátítsa mindazt, amit valamilyen okból meg akar tanulni. Autonóm tanulás: amikor a tanulást saját maga kezdeményezi a tanuló, és önálló tanulási programot valósít meg saját elhatározása alapján.

Önálló ismeretbővítés területei Fizetett munkavégzéséhez kapcsolódó szakmai ismeretek Informatikával, számítógép használattal, Internettel kapcsolatos tudnivalók Idegen nyelv Háztartással kapcsolatos tudnivalók Egészségmegőrzéssel, betegségekkel kapcsolatos ismeretek Munkahelye megváltoztatásához, elhelyezkedéshez szükséges tudnivalók, új ismeretek Pénzügyekkel, adózással, jogi kérdésekkel kapcsolatos tudnivaló Politikával, történelemmel, társadalmi kérdésekkel kapcsolatos témák Vallási, spirituális, ezoterikus témák Hobbihoz, szabadidős tevékenységhez kapcsolódó ismeretek Természettudományos kérdések Kulturális, művészeti ismeretek, művészi tevékenység Sportoláshoz kapcsolódó tanulás Öltözködéssel, kozmetikával, testápolással kapcsolatos ismeretek Mezőgazdasággal, állattenyésztéssel, kertészkedéssel kapcsolatos ismeretek Egyéb szakterületek, éspedig

Tanul a társadalom?! Formális képzésben részt vesz a felnőtt lakosság 3,3%-a Nonformális képzésben becslések alapján további 6,5%-a Autonóm, informális tanulásban az eddig válaszadó 927 fő mindegyike bővíti ismereteit legalább 2 területhez kapcsolódóan!!

Néhány befolyásoló faktor A magasabb iskolai végzettségűek, ill. jelenleg is tanulók autonóm tanulási aktivitása széles körűbb A tanulást nehezítő körülmények az autonóm tanulást jobban „bénítják” (időhiány, fáradtság, betegség, személyes problémák stb.) A környezet hatása erőteljesebb (társ, gyerek, ismerősök stb.)

A tanulás fő indokai 1. azonnal alkalmazható információ (a formális oktatás egyik gyakran emlegetett hiányossága…) 2. érdeklődés (a formális oktatásban sokszor hiányzó motiváció…), illetve hobbi tevékenységhez fűződő információszerzés

www.autonomtanulas.hu juhasz.erika@ektf.hu Köszönöm a figyelmet! www.autonomtanulas.hu juhasz.erika@ektf.hu