SNI kérdések Szakmai tapasztalatok: OKA Csépe Valéria Magyar Tudományos Akadémia & MTA Pszichológiai Kutatóintézet.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A nevelési tanácsadók szerepe a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének tartós és súlyos organikus okra vissza nem vezethető rendellenessége.
Advertisements

Gyógytestnevelés tanítására felkészítő szakirányú továbbképzési szak
A sajátos nevelési igényű gyermekek, és a pedagógiai szakszolgálatok finanszírozása 2010-ben Előadó: Dr. Gergőné Babina Jusztina- igazgatónő Egységes Pedagógiai.
Korai fejlesztés, korai intervenció tapasztalatai Biztos Kezdet mentorképzés Velence Meszéna Tamásné Apáczai Nevelési és Általános Művelődési Központ.
A Nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. törvény
Peőcz Veronika Béki Andrea
Sajátos nevelési igényű (SNI) gyermekek utáni normatív hozzájárulások
Új utakon a szaktanácsadás, tantárgygondozás A TÁMOP 3. 1
A FEJLESZTŐ PEDAGÓGIA SZEREPE AZ ÓVODÁBAN
Záró Konferencia Nógrád Megyei Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény és Gyermekotthon TÁMOP /
EGYMÁS-KÖZT Szakmai fórum l Nyíri Úti EGYMI - Kecskemét, Nyíri út Web:
A Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért Közalapítvány bemutatása az egyenlő esélyű hozzáférés tükrében Budapest, június 17. Szentkatolnay Miklós.
A foglalkoztatás és a szociális szolgáltatások összekapcsolása
Az együttnevelés jogszabályi háttere
SNI együttnevelés törvényi szabályozása és intézményi gyakorlata 2012
A foglalkozási rehabilitáció helye és szerepe a munka- ügyi szervezetben Harkány, október 16. Szellő János.
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Didaktika 2. Tanügyi és iskolai szabályozás
Beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézség, sajátos nevelési igény
Családi napközi.
Dr. Szilágyi Klára Szent István Egyetem
Iskolai könyvtárak külföldön. Kezdetben közös fejlődés  USA és Európa – sz. közös fejlődés a közművelődési könyvtárakkal Németország, Dánia, Franciaország,
A sajátos nevelési igényű tanulók ellátásának új törvényi szabályozása
Az SNI tanulók státuszhelyzete a jogszabályváltozások tükrében
Az esélyegyenlőséget szolgáló törekvések a törvényalkotásban, különös tekintettel az SNI témakörére.
Együttműködés a HUMÁN TISZK és a Mérei Intézet között SÁRIK ZOLTÁN.
A sajátos nevelési igényű tanulókkal kapcsolatos változások Dömötör Monika, gyógypedagógiai tanár szeptember 8.
Pályaorientációs program SNI tanulók számára Éltes Mátyás Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény Pécs.
"Legyen az esély egyenlő ..."
2011. JÚNIUS 28. NYÍRBÁTOR A GYERMEKVÉDELEM ZSÁKUTCÁI A MENTÁLISAN SÉRÜLT FIATALOK GONDOZÁSA SORÁN.
Az SNI gyermekek integrációját támogató intézményi háttér és átalakulási folyamat A Magyar Gyógypedagógusok Egyesülete XXXII. Országos Szakmai Konferenciáján.
Egyensúlyban a világgal TÁMOP A konzorcium tagjai Zuglói Benedek Elek Egységes Gyógypedagógiai Zuglói Benedek Elek Egységes Gyógypedagógiai Módszertani.
1 A évi kistérségi közszolgáltatás-szervezés és ellátás Budaörs Kistérség Többcélú Társulása január 30.
Törvények, feladatok, vizsgálatok, szakvélemények,
Óvodai és iskolai szűrő vizsgálatok
Beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő tanulók ellátása a jogszabályi előírások alapján Ammerné Nagymihály Emília közoktatási szakértő.
Felkészítés az Integrált /inkluzív nevelésre a pedagógusképzésben
Tájékoztató a 2011/2012-es tanév legfontosabb feladatairól
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
A sajátos nevelési igényű gyermekek, és a pedagógiai szakszolgálatok finanszírozása 2008-ban Előadó: Dr. Gergőné Babina Jusztina- igazgatónő Egységes Pedagógiai.
Készítette: Gellénné dr. Nagy Valéria igazgató
1 Mégis, kinek az érdeke? Szakvélemények, tantárgyi felmentések a nevelési tanácsadó, a szakértői bizottság és az iskolák szemszögéből Fehérvári Katalin.
14/1994 MKM r. változásai Nevelési tanácsadásra vonatkozó részek Dr. Szakács Katalin Készült az Oktatási és Kulturális Minisztérium támogatásával.
Munkamegosztás és együttműködés Iskolapszichológia a nevelési tanácsadó ellátó rendszerében Horváth Ágnes Klinikai szakpszichológus Zuglói Nevelési Tanácsadó.
Az óvoda-, és iskolapszichológia szakmai feladatkörei
Iskolapszichológia a Nevelési tanácsadóban
RMÁI Kazinczy Ferenc Tagiskola Kincsesbánya, Iskola u. 1.
Integráló iskolák a közoktatásban
Sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók nevelésének-oktatásának törvényi szabályozása Összeállította: JANKÓ ISTVÁN.
MÓDSZERTANI KÖZPONT MŰKÖDÉSE A KAPOSVÁRI KISTÉRSÉGBEN
Inkluzív pedagógia Előadó: Török Mária.
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
A Mozgássérültek Állami Intézetének bemutatása Február 22. Kogon Mihály igazgató.
A Veszprém megyei pszichiátriai ellátó rendszer ismertetése
Integráció és inklúzió
Az IKT szerepe a kompetencia alapú oktatásban. THE EDUCATION INFRASTURCTURE IN HUNGARY I. The number of personal computers and users in educational institutions.
A betegellátás keretei és rendszere
Iskolapszichológus protokoll – vitapontok, dilemmák és megoldási javaslatok 2. N. Kollár Katalin és Martonné Tamás Márta március 22.
Pedagógiai szakszolgálatok és pedagógiai szakmai szolgáltatók a tehetséggondozásban Kállai Gabriella.
Nagyné Heidenwolf Erzsébet Hallássérült gyermekek integrált oktatásának segítése.
II. Kerületi PSZSZ Honfiné Nagy Andrea Gál Nóra
„KAPASZKODÓ” SZOCIÁLIS BÖRZE
Szakszolgálati feladatellátás a JNSZMPSZ Kunhegyesi Tagintézményben
Equality and solidarity in school practice
Magnetic Miskolc Gergely Virág
A nem állami, nem önkormányzati iskolák helyzete Magyarországon
VÁLTOZÁSOK címszavakban.
Andrea Karpati, Eotvos University, Budapest
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
O5 AgroTeach 4.0 further training program for VET teachers
Előadás másolata:

SNI kérdések Szakmai tapasztalatok: OKA Csépe Valéria Magyar Tudományos Akadémia & MTA Pszichológiai Kutatóintézet

1 2a 2b 3 1. Ábra Az oktatási és nevelési szükséglet megoszlása 2/B (~SNI-b) A teljesítmény jelentősen az átlag alatti A különleges oktatási szükségletet erre specializált szakember azonosítja Komplex szakdiagnózis szükséges (standardizált diagnosztikai rendszer) A tanuló integrált oktatásban vesz részt, a fejlesztést ezen felül kapja A fejlesztés külön, erre a területre specializált szakember (szükség esetén specializált intézet) bevonásával történik 3 (~SNI-a) A különleges oktatási szükségletet és rehabilitációs célú fejlesztési igényt erre specializált szakember azonosítja Intenzív szakellátás szükséges Komplex szakdiagnózis szükséges (standardizált diagnosztikai rendszer) Az ellátáshoz speciális szakember szükséges Az ellátás helye az oktatás adott, vagy teljes szakaszában szakintézményben történik

A magyar SNI-a és SNI–b* Iskolai szempontból meghatározó –A diagnosztikában Érzékszervek épsége / Orv. és más Mozgás korlátozottsága /Orv. és más Általános mentális képességek (IQ, de hogyan mérve?)/ Pszich. és más Kognitív profil / Pszich. és más Magatartásszabályozás /Pszich. és más Oktathatóság, nevelhetőség /Ped. és gyógyped. –Az ellátásban és az oktatásban SNI-a –fejlesztés /Ped., gyógyped. és szükség esetén más szakma SNI-b – rehabilitáció, fejlesztés /Gyógyped. és szükség esetén más szakma *Feltéve, ha vannak olyan szakemberek, akik az organikus/nem organikus dichotómia szerint megbízhatóan diagnosztizálnak (kérdés milyen eszközzel?)

„megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének organikus okokra vissza vezethető/ vissza nem vezethető tartós és súlyos rendellenességével küzdő gyermek, tanuló” Organikus okokra visszavezethető Organikus okokra vissza nem vezethető Rehabilitációs foglalkozás Kt. 52. § (6) bek. Fejlesztő foglalkoztatás Kt. 30. § (7) bek. Kt § (1) bek. 29. pont a) pont Kt § (1) bek. 29. pont b) pont Szakember által azonosított, extra fejlesztéssel kielégíthető plusz szükséglet, az 1. ábrán ez a 2.b csoport Szakember által azonosított, intenzív szakellátást igénylő plusz szükséglet, az 1. ábrán ez a 3. csoport

Széles alapellátás (diagnosztika is, mindenekelőtt általános és szűrő eljárások) (coaching institutes, ez Magyarországon a Nevelési Tanácsadók hálózata) Szűkebb szakdiagnosztika (regionális központok, szakintézetek, Magyarországon ezt a feladatot látják el a tanulási képességeket vizsgáló területi és országos feladatkörű intézmények Speciális diagnosztika (ritka, speciális fejlődési zavarok, általában a terápia is itt történik)

CÉL:Egységes Ellenőrizhető Szakmailag Megalapozott Finanszírozható SNI-ellátó rendszer Feladatterületek: –Ellátó szakmák: a szükségletazonosítás komplex szakmai programja és egységes protokollja diagnosztikai rendszer képzés, továbbképzés, feladatellátás (törvényi szabályozás nem teljes) szakmai kompetenciaterületek (pedagógus, gyógypedagógus, fejlesztő pedagógus, iskolapszichológus, speciálisan képzett pszichológus, szakorvos) minőségbiztosítás, szakmai ellenőrzési rendszer –Ellátó rendszerek: a szakmai feladatok transzparens intézményrendszerének működtetése Önkormányzati és állami feladatok harmonizációja Az ellátás szintjeinek egységes, követhető működése Az ellátás szakmai kompetenciaterületeinek (oktatási, egészségügyi, szociális) egyeztetése Az SNI-vel kapcsolatos tevékenységek régiók szerinti összehangolása –Állami kötelezettségek Törvényi szabályozás korszerűsítése (ha kell) Finanszírozás és ellenőrzés

Szakmai tapasztalatok: EU projektek

Saját példa olvasási probléma vs. diszlexia Neurodys (EU 6. kutatás) ProRead (EU 6th FP/ Socrates) –Kognitív profil /gyenge……diszlexia/ –Támogató rendszer – internetes kérdőív EU ajánlások és tanácskozás 2009 január vége, FARO (Portugália) NL-P-HU diagnosztika fejlesztés

Data collected in Hungary database of 3014 schools 802 nonexisting s 2212 valid address Respondents of 961 different teacher 761 remedial teacher 313 external expert 1223 teacher 524 remedial teacher 181 external expert VALID: ∑ % ≈ 600 schools  27% of valid address ≈ 2/3 Valid Criteria: nonmissing below 50% and "sent"

Occupations REMEDIAL TEACHERSEXTERNAL EXPERTS psychologist special educationalist teacher speech therapist none of the above

Proportion of poor readers* *Teachers’ answers 35% of students 18% of students

Proportion of poor readers ** *Remedial teachers’ answers

Proportion of diagnosed dyslexics *Remedial teacher answers

Types/ causes of poor readers’ problems REMEDIAL TEACHERS EXTERNAL EXPERTS insufficient education insufficient mastery of language general language problems neurobiological/genetic problems general learning problems behavioural problems 53 %

Environment: Family REMEDIAL TEACHERS EXTERNAL EXPERTS no negative influences native language(s) different from language used in reading instruction no/little exposure to and/or support for written language at home TEACHERS

Environment: School REMEDIAL TEACHERS EXTERNAL EXPERTS no negative influence insufficient teaching level insufficient remedial support TEACHERS

Most typical support teacher provide to poor readers

Most typical compensation to poor readers more time for written exams use of oral examinations no grading of reading skills Exercises /read aloud shorter exercises use of technical support REMEDIAL TEACHERS EXTERNAL EXPERTS TEACHERS neversometimesregularly

Proportion of poor readers receiving this compensation Mean: 52% of poor readers

Effectiveness of the poor reader support “system” in Hungary 81% 61% 76% 80% 62% 76% REMEDIAL TEACHERS EXTERNAL EXPERTS financial resources practical facilities human time resources

General effectiveness of the poor reader support “system” in Hungary highly ineffective highly effective REMEDIAL TEACHERS EXTERNAL EXPERTS TEACHERS

Actual remedial teaching sensory-based training combination of written and spoken language training oral or written comprehension training PA linked with reading instruction training PA with oral means motor training spelling training speech therapy extra (normal) reading psychotherapy none of the above REMEDIAL TEACHERS EXTERNAL EXPERTS Activities mentioned as most or 2nd most typical

Diagnostic procedure of trained expert REMEDIAL TEACHERS EXTERNAL EXPERTS reading accuracy letter knowledge spelling skills verbal expression reading speed vocabulary speech perception sensory skills verbal working memory intelligence motor skills phonological abilities orthographic knowledge rapid naming alwayssometimes

Széles alapellátás (diagnosztika is, mindenekelőtt általános és szűrő eljárások) (coaching institutes, ez Magyarországon a Nevelési Tanácsadók hálózata) Szűkebb szakdiagnosztika (regionális központok, szakintézetek, Magyarországon ezt a feladatot látják el a tanulási képességeket vizsgáló területi és országos feladatkörű intézmények Speciális diagnosztika (ritka, speciális fejlődési zavarok, általában a terápia is itt történik)