Nagyné dr. Réz Ilona ELTE GYOSZI

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
TÁMOP A/ projekt: Intézményi együttműködés, pedagógiai módszertani megújulás – pedagógiai szemléletváltás a sajátos nevelési igényű.
Advertisements

Az OH TÁMOP fejlesztései
„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
A hálózattá alakulás útján
„Ezt egy életen át kell játszani”
2005. november 18. Magyarországi LEADER Közhasznú Egyesület Tevékenységi Prezentáció VIDÉKFEJLESZTÉSI FÓRUM Jászfényszaru Molnár Katalin elnök.
Mozgáskorlátozott emberek foglalkoztatását, önálló életvitelét segítő eszközfejlesztő műhely és szolgáltatási hálózat  Azonosító szám:TÁMOP /
Koragyermekkori (0-7 éves) kiemelt projekt -TÁMOP 6.1.4
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Az együttműködés színterei a segítő pedagógus szemszögéből
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
A HEFOP program bemutatása Nyíregyháza,
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Szakképzési szakemberek kompetenciáinak meghatározása
A fejlesztés hatása a szervezetre
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
ELTE TÁMOP /2/B/KMR projekt workshop
Didaktika 2. Tanügyi és iskolai szabályozás
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
A TÁMOP projekt cél-és feladatrendszere, kapcsolata a TÁMOP 4
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Gyakorlatvezető mentortanárképzés
Pedagógiai Értékelési Konferencia
Szaktanácsadás szerepe az óvodák pedagógiai munkájában
MINŐSÉGFEJLESZTÉS A FELSŐOKTATÁSBAN TÁMOP kiemelt program VESZPRÉM 2007 november 28.
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Az Inklúziós Index hazai adaptációja
NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEM REGIONÁLIS PEDAGÓGIAI SZOLGÁLTATÓ KÖZPONT 1 A KOMPETENCIA ALAPÚ PEDAGÓGUSKÉPZÉS ELŐKÉSZÍTÉSÉNEK (HEFOP PROJEKT) EREDMÉNYEI.
Az SNI tanulók státuszhelyzete a jogszabályváltozások tükrében
Pályaorientációs program SNI tanulók számára Éltes Mátyás Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény Pécs.
Az SNI gyermekek integrációját támogató intézményi háttér és átalakulási folyamat A Magyar Gyógypedagógusok Egyesülete XXXII. Országos Szakmai Konferenciáján.
Egyensúlyban a világgal TÁMOP A konzorcium tagjai Zuglói Benedek Elek Egységes Gyógypedagógiai Zuglói Benedek Elek Egységes Gyógypedagógiai Módszertani.
Neuropszichológiai vizsgálatok az igazságügyi pszichológiai gyakorlatban Pataky Ilona December 2.
Felkészítés az Integrált /inkluzív nevelésre a pedagógusképzésben
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
AGRÁRMÉRNÖKI SZAK (MSc.) NYME Mezőgazdaság- és Élelmiszertudományi Kar
TÁMOP /2 – Nyitórendezvény. A Liget Úti Általános Iskola, Előkészítő, Készségfejlesztő Speciális Szakiskola és EGYMI felkészülése a.
Integráló iskolák a közoktatásban
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
TÁMOP / „Integrációs bázisiskola a Jászságban”
A gyakorlati képzés megújítása a pedagógia szakos képzésben
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
HEF OP / A SAJÁTOS NEVELÉSI IGÉNYŰ TANULÓK EGYÜTTNEVELÉSE
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
A PEDAGÓGIAI SZAKSZOLGÁLATOK MEGÚJULÁSÁNAK SZAKMAI TÁMOGATÁSA, EREDMÉNYEI (TÁMOP B) Kapcsáné Németi Júlia szakmai vezető.
A beiskolázás előkészítése
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
Javaslatok a tanár mesterszak gyakorlati félévéhez OKM, OFI bizottság jelentése alapján.
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
A Magyar Tehetséggondozó Társaság tehetségfejlesztést segítő tevékenysége a gyakorlati programokban Debrecen, szept Dr. Polonkai Mária a.
Nyitó konferencia szakmai elemei 1.Duális képzési filozófia alapelemei (10 parancsolata) 2.Duális képzések nemzetközi gyakorlatának összefoglalása 3.Duális.
Közoktatás-fejlesztési programok 2007-ben Új Magyarország Fejlesztési Terv Hámoriné Váczy Zsuzsa OKM Balatonfüred, november 14.
Cím szöveg – Second level Third level – Fourth level » Fifth level TÁMOP Tájékoztató Nap „Interaktív elektronikus tananyagok fejlesztése” projekt.
Sajátos nevelési igényű tanulók a szakiskolai programban Kapcsáné Németi Júlia.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM „A” komponens Schottner Péterné komponensvezető
Kistérségi gyerekesély programok támogatása MTA Gyerekprogram.
Csík Orsolya, Horváth László TÁMOP X. Pedagógiai Értékelési Konferencia Szeged április Kompetencia- és tanulási eredmények alapú képzési.
CURIE TEHETSÉGPONT. A Nemzeti Tehetségsegítő Tanács Tehetségpontok mind Magyarországon, mind a határon túl élő magyarlakta részekre kezdeményezi és támogatja.
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
Diákportfólió minden szinten a tanulók tudatos önfejlesztése érdekében
Márkus Lászlóné Intézményvezető Közoktatási szakértő
Diákportfólió minden szinten a tanulók tudatos önfejlesztése érdekében
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
ORSZÁGOS FELNŐTTKÉPZÉSI TANÉVNYITÓ KONFERENCIA
Tét - TANULÓI ÉLETÚT TÁMOGATÁSA AZ ÓVODÁTÓL A FELSŐOKTATÁSIG a tanulók tudatos önfejlesztése érdekében Hujber Tamásné kovács Gabriella Kaposvári Klebelsberg.
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
főosztályvezető-helyettes
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Nagyné dr. Réz Ilona ELTE GYOSZI rezili@barczi.elte.hu Új mérőeszközök hitelesítése a gyógypedagógiai pszichodiagnosztika szolgálatában, tapasztalatok, távlatok Nagyné dr. Réz Ilona ELTE GYOSZI rezili@barczi.elte.hu

Tartalom 1. Saját élmény 2. Új mérőeszközök hitelesítésének előzményei 3. A hitelesítési folyamat 4. Mit nyertünk 5-6. Szakmai következmények 7. Gazdasági következtetések 8. További igények 9. Újabb tervek 10. Összefoglalás

1. Saját élmény Egy cseppnek lenni, de tengerben.. Id. Angyal

2. Új mérőeszközök hitelesítésének előzményei A WISCIV standardizálási programja egy aktuális társadalmi problémához kapcsolódott, amelyen belül az iskolai szelekció során, az intellektuális képességek minősítési folyamatában felmerült a korszerszerűbb, országos szinten egységesen alkalmazható intelligenciavizsgálat bevezetésének igénye. Kapcsolódás az NFT-hez illetve a HEFOP 2.1.1.B. -hez

3. A hitelesítési folyamat A teszt standardizálásának programja 2004 és 2007 között zajlott 1000 fős mintán Tervezés (munkacsoport kiválasztás, munka és ütemterv) Szervezés (Irányítás, szakemberek kiválasztása, kiképzése, a munka koordinálása, ellenőrzése, rögzítése) Megvalósítás ( engedélyek beszerzése, szerződéskötések, fordítás, adatfelvételi és rögzítői, pszichológiai, gyógypedagógiai, szociológiai , matematikai statiszikai szakértői és tudományos munka) - Országos intézményhálózatot mozgató maroknyi csapat munkájaként, jelentős anyagi támogatással valósult meg

4. Mit nyertünk? A WISCIV gyermek-intelligenciateszt mai hazai és nemzetközi elvárásoknak megfelelő pszichodiagnosztikai eljárás Korszerű és jogtiszta, amely nem csak az eddigieknél átfogóbban képes közelíti az intellektuális képességeket, hanem olyan pszichés funkciók, képességek feltárásának diagnosztikus eszköze, amelyek kompatibilisek a korszerű iskolai tudás elsajátításának szempontjából vizsgált kognitív képességekkel Széles felhasználói, szakértő kör A standardizálról szóló részletes elemző tanulmánykötet a nyomdában van. A további tapasztalatokról, kapcsolódó gondolatokról szólnak a jelen műhelymunka további előadásai

5. Szakmai következmények (A) A kognitív képességek szélesebb spektrumú feltárásának elősegítése alapján javul a differenciált megítélés, megismerés esélye. Az egyéni képességek figyelembe vételének nagyobb lesz a lehetősége már az iskolába kerüléskor is, ezáltal csökkenhet a lemorzsolódás mértéke, amennyiben a képességek sokoldalú feltárása segíti az egyénre szabott képességfejlesztés megalapozását. A standardizálás során olyan adatbázis alakult ki a 6 – 16 éves magyar gyermekek jelenkori kognitív képességeiről, amelyek további feldolgozása bővíti a fejlődés- nevelés- és oktatáslélektani szaktudást. A teszt bevezetésének további hozama lehet, hogy elindulhat több olyan vizsgálat, amelyhez az összehasonlítási alapot az elkészült standard képezi.

6. Szakmai következmények (B) Javítja a pedagógiai-pszichológiai szolgáltatások (pl. szakértői és rehabilitációs munka) működésének feltételeit, minőségét. A standardizált teszthasználat biztonságossá teszi a használatára felkészült kompetens szakemberek közreműködését az alkalmazott területeken. A standardizálásban részvevő szakértői munkacsoport tagjai kiképzett szakértői az eljárás használatának, a további képzés avatott szakemberei, amely az eljárás országos terjesztésének fontos feltétele. Fellendülhet több új képességvizsgáló eljárás bevezetése, standardizálása, amelyre a minőségét folyamatosan fejleszteni tudó, protokolláris alapon működő pedagógiai, pszichológiai gyakorlatnak nagy szüksége van.

7. Gazdasági jellegű következtetések A stadardizálás, majd az alkalmazás bevezetésének költségigénye nagy. ( Nem lehet figyelmen kívül hagyni a közoktatási feladatok tervezésében sem) Eljárások megvétele külföldről Használati jog, Forgalmazási , kiadási jog A tesztek eszközeinek kutatási céllal történő megvétele Standardizálás költségei A megújított teszt és kézikönyv (ek), kiegészítők megvétele A tesztértékeléshez szükséges űrlapok, tesztlapok folyamatos beszerzése A tesztek karban tartása, megújítása Saját diagnosztikai eszközök előállítása

8. További igények…. A standardizálási folyamat a jogtiszta teszthasználat megszerzésére irányuló törekvés tanulságaként megvilágította, hogy a nemzetközi gyakorlathoz alkalmazkodóan a minőségi követelményeknek való megfelelés, a diagnosztikus eszközök, módszerek megújítási folyamatának megvalósulása egyelőre az anyagi, szakmai és szakmaetikai támogatások ellenére is meglehetősen akadályozott hazánkban. Hiányzik egy olyan egységes rendszerszerű működés, amely megkönnyítené, lerövidítené, gazdaságosabbá tenné a külföldről beszerezhető diagnosztikus eszközökhöz való hozzájutást, illetve ezek hitelesített használatba vételét Magyarországon. Szükséges lenne tehát egy olyan kutató, fejlesztő, szolgáltató központ működtetésére is, amely irányítója, szervezője, végzője lehetne a tesztfejlesztő és adaptációs kutatásoknak, nyomon követné a felmerülő szükségleteket az új és megújítandó eljárások terén, és folyamatosan segítené a hazai gyakorlat számára az elérhetőséget.

9. Újabb tervek Elkészült a további gyógypedagógiai pszichodiagnosztikai eljárások standardizálásának programja amely tartalmazza : a korai felismerés segítő korszerű fejlődési teszt, az óvodás- és iskoláskor előtti korosztály átfogó képességvizsgálatára irányuló teszt, az adaptív viselkedés megismerését segítő skála, a tanulási zavarok felismerésérését segítő neuropszichológiai tesztbattéria A nyelvi fejlődés és zavarainak feltárását segítő teszt hazai adaptációjának előkészítő munkálatait.

10. Összefoglalás Az új eljárás adaptálása több szempontból szükségszerű volt A WISC-IV gyermek-intelligencia teszt ma már a (gyógyógypedagógiai) -pszichodiagnosztikai gyakorlat része A diagnosztikai eljárások korszerűsítésének folyamata nem állhat meg A további támogatás folyamatban van Szükség lenne egy kutató, fejlesztő, szolgáltató intézmény hatékony működésére

Köszönöm a megtisztelő figyelmet !