MLSZ FKI Edzőképző vezető 2008. DECEMBER 15 MLSZ - UEFA EDZŐKÉPZÉS PRO – A – B INSTRUKTOROK MEGBESZÉLÉSE Bicskei Bertalan MLSZ FKI Edzőképző vezető
RÉSZVEVŐK Dr. Kalicz Éva, MLSZ FKI Igazgató Jámbor László, MLSZ Sportágfejlesztési Igazgató Bicskei Bertalan, MLSZ FKI Edzőképző vezető UEFA „A” instruktor: Dajka László UEFA „B” instruktorok: Hagymási Zoltán Koleszár György Lóczi István Németh Károly Pári Sándor Rónai István Sákovics Péter Tóth János
N A P I R E N D I P O N T O K 1. JÁMBOR LÁSZLÓ: A magyar labdarúgás fejlesztése (50’) SZ Ü N E T (10’) 2. Az MLSZ új edzőképzési rendszerének a felépítése (5’) 3. Az MLSZ FKI Edzőképző 2009 évi programja (5’) 4. Az UEFA Pro-A-B tanfolyamok szervezésének követelményei és feladatai (20’) 5. A Study Group Scheme Belga Tanulmányút tapasztalatai (10’) 6. A sokmozgásos támadójáték (10’) 7. Konzultáció (50’)
AZ MLSZ UEFA SZERŰ EDZŐKÉPZÉSÉNEK FELÉPÍTÉSE 2009. MLSZ EDZŐKÉPZÉS 2009 Futsal edzőképző Kapus edzőképző UEFA „B” + MLSZ „D” TOVÁBBKÉPZÉS OKJ OKTATÓI + MLSZ „D” (TF + MEGYÉK)
AZ MLSZ FKI EDZŐKÉPZŐ 2009 ÉVI PROGRAMJA
AZ MLSZ FKI UEFA EDZŐKÉPZÉSI INSTRUKTOROK FELADATAI Az UEFA Edzőképzési Konvenció betartás: -A Konvenció minimum szinteket állapít meg ennél több lehet fejlesztés -UEFA Edzőképzési vezetők évenkénti továbbképzése (irányvonal, módszerek) -instruktorok önképzése saját tanfolyam fejlesztése -az MLSZ FKI által kiadott diploma nemzetközi diploma UEFA Jira Bizottság alapelveinek betartása: -edzőképzés saját hagyományok + UEFA irányelvek -az UEFA Jira Bizottság írásos tájékoztatása minden változásról INSTRUKTOR MLSZ FKI UEFA JIRA BIZOTTSÁG SPORTÁGFEJLESZTÉSI IGAZGATÓ
AZ MLSZ FKI UEFA EDZŐKÉPZÉSI INSTRUKTOROK FELADATAI A tanfolyamok vezetése: -fegyelmezett, alkotói légkör megteremtése -a tanfolyam adminisztrációjának kézben tartása (hiányzás: 5%, késés, munka…) -órarend elkészítése (alap órarend + új anyag elhelyezése) -óraadó tanárok felkérése -az össz óraszám 70%-nak megtartása -órákra felkészülés alapos, a legjobb tudás szerint -az óraadó tanárok minősítése -kapcsolattartás szakmai kérdésekben az MLSZ FKI Edzőképző vezetőjével -kapcsolattartás adminisztratív ügyekben az MLSZ FKI-el -vizsgatételek kidolgozása -a vizsgák megszervezése, levezetése
UEFA STUDY GROUP SCHEME BELGIUMI TANULMÁNY ÚT
MIT TANULTUNK? EDZŐKÉPZÉS -Speciális edzőképző tanfolyamok szükségessége: -Futsal -Kapusedző -Női edző -Kondíció edző -Elit „A” utánpótlás edző -Az állami és az UEFA edzőképzés egymásra épülése: -Alapképzés: állami képzés -Ráépül: UEFA Edzőképzés
MIT TANULTUNK? UTÁNPÓTLÁS KÉPZÉS -Minden kis játék kapussal (4:4 is) nem mérvadó, lehet -A gyerekek minden pozíciót játsszanak -”ÖRÖM” aspektus !!! -U/11-15: 3-4-3 felállás U/11-nél logikus, mi is ezt favorizáljuk, mert: 4:4 rombusz 7:7 dupla rombusz 10:10 tripla rombusz (alul egyenesedik) -Testnevelő tanárok (iskolai foci) edző = pedagógus (előny)
MIT TANULTUNK? HOGYAN HASZNOSÍTJUK? TOVÁBBKÉPZÉS: -UEFA edzőképző instruktorok -Pro-A-B továbbképzések instruktorai -utánpótlás vezető edzők -MLSZ honlap
MIT TANULTUNK? MIKOR INDUL? -A technikai tudás felhasználásán alapuló labdarúgás oktatása: már folyamatban van -Új programok 2009: -Futsal edzőképzés -Kapus edzőképzés -Új programok 2010: -Elit „A” utánpótlás edzőképzés -Női edzőképzés -Kondíció edzőképzés
MIT TANULTUNK? HOL ÉRHETŐ EL A LEGNAGYOBB BEFOLYÁS MAGYARORSZÁGON? -Az edzőképzés területén -MLSZ Elnökség Verseny Bizottság MGYLSZ
MIT TANULTUNK? A CSELEKVÉS ÚTJA INSTRUKTOROK MLSZ FKI SPORTÁGFEJLESZTÉSI IGAZGATÓ MLSZ ELNÖKSÉG
A JÖVŐ = A TECHNIKAI TUDÁS FELHASZNÁLÁSÁN MIT TANULTUNK? PRIORITÁS EGYSÉGES ÁLLÁSPONT: A JÖVŐ = A TECHNIKAI TUDÁS FELHASZNÁLÁSÁN ALAPULÓ LABDARÚGÁS
A SOKMOZGÁSOS TÁMADÓJÁTÉK
A SOKMOZGÁSOS TÁMADÓJÁTÉK Mi a pozíciós támadó játék? A támadó játékosok a saját zónájukban próbálják meg áttörni az ellenfél védelmi falát Mi az elmozgó rendszerű támadó játék? A támadó játékosok keresztirányú és rézsútosan keresztirányú elmozgásokkal keresik, ill. kényszerítik ki a réseket és törnek át az ellenfél védelmi falán Mi a sokmozgásos támadó játék? A sokmozgásos támadójáték egyaránt tartalmazza a pozíciós és az elmozgó rendszerű támadó játék elemeit (labdarúgás globalizációja – modern labdarúgó stílus)
A sokmozgásos támadó játék független a játékrendszertől Ausztria 3-5-2 Hollandia 4-2-3-1 Portugália 4-1-4-1 (4-3-3)
A SOKMOZGÁSOS TÁMADÓJÁTÉK A sokmozgásos támadójáték független a játékrendszertől Spanyolország 4-3-3 (4-1-4-1) Spanyolország 4-4-2
A SOKMOZGÁSOS TÁMADÓJÁTÉK A sokmozgásos támadójáték oktatásának követelményei: -másfajta alkalmazkodásokat kíván edzőtől, játékostól: -labda nélküli koordinációban -általános labdás koordinációban (minden irányból és magasságból érkező labdák tovább játszása minden irányba és magasságba) -alkalmazott labdás koordinációban (a sokmozgásos támadójáték alapelvei szerint) -kis és nagyobb létszámú játékoknál (a sokmozgásos támadójáték alapelvei szerint)
A SOKMOZGÁSOS TÁMADÓJÁTÉK A sokmozgásos támadójáték oktatásának követelményei: -nehezebb megtanulni és kivitelezni, mert: -az elmozgások miatt gyorsan változó helyzeteket kell felismerni (az egysíkú pozíciós játéknál nem) -az elmozgások miatt több lehetőség közül kell választani és a helyzetet meg kell oldani -fizikailag magasabb követelmények, mert: -az elmozgások váratlanok, tehát gyorsak -dinamikát kívánnak mozgásban – gondolkodásban A technikai-taktikai cselekvési szinten minden labdás és labda nélküli elemet magas szinten meg kell tanulni és fel kell tudni használni a játék folyamán
A SOKMOZGÁSOS TÁMADÓJÁTÉK A stílust megtanuló labdarúgó pontosan annyit és olyan intenzíven fog mozogni, amennyit a stílushoz alkalmazkodó gondolkodás módja és a cselekvéshez szükséges technika felhasználása tőle megkíván. Az a labdarúgó, aki az idő-tér csökkenését nem képes technikai tudása felhasználása révén megoldani, lemarad
A SOKMOZGÁSOS TÁMADÓJÁTÉK Sokmozgásos támadó játék a 4:4 elleni játékban (rombusz)
A SOKMOZGÁSOS TÁMADÓJÁTÉK A sokmozgásos támadó játék a 7:7 elleni játékban (dupla rombusz)
A SOKMOZGÁSOS TÁMADÓJÁTÉK A sokmozgásos támadó játék a 10:10 elleni játékban (tripla rombusz – védők vonala kiegyenesedik)
A SOKMOZGÁSOS TÁMADÓJÁTÉK FC CHELSEA A LEGJOBB PÉLDA
AMI ELÉG VOLT 2008-BAN, NEM LESZ ELÉG 2009/2010-BEN! KONZULTÁCIÓ MOTTÓ: „UEFA JIRA PANEL POZITÍV VISSZAJELZÉS – DE! AMI ELÉG VOLT 2008-BAN, NEM LESZ ELÉG 2009/2010-BEN”
GYENGE FUTBALL EDZŐK EDZŐKÉPZÉS AMI ELÉG VOLT 2008-BAN, NEM LESZ ELÉG 2009/2010-BEN! MOTTÓ: „MINDENKI SÖPÖRJÖN A SAJÁT HÁZA TÁJÁN” A FUTBALL TELJESÍTMÉNY SOK ÖSSZETEVŐS – EGYIK (NEM KICSI) AZ EDZŐK MUNKÁJA AZ EDZŐI TELJESÍTMÉNY SOK ÖSSZETEVŐS – EGYIK (NEM KICSI) AZ EDZŐK KÉPZÉSE GYENGE FUTBALL EDZŐK EDZŐKÉPZÉS FEJLESZTÉS EDZŐKÉPZÉS EDZŐK JOBB FUTBALL
AMI ELÉG VOLT 2008-BAN, NEM LESZ ELÉG 2009/2010-BEN! MOTTÓ: „TÉGY FEL KÉRDÉSEKET – HOGY TUDJÁL VÁLASZOLNI” EDZŐKÉPZÉS: Tananyag? Fejlesztés? Légkör? Következetesség? Visszakövetelés? További kérdések… EDZŐI MUNKA Tudás? Tanultak felhasználása? Önképzés? Mentalitás? Munkamorál? Hivatástudat? További kérdések… VÁLASZOK FEJLESZTÉS