UEFA „A” ELIT UTÁNPÓTLÁS KÉPZÉS A tehetségek felfedezése és fejlesztése ELMÉLET Marc Van Geersom 15.10.08, 13:30 - 14:30.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az NBI.-NBII. U17-U19 edzők konferenciája
Advertisements

Magyarországon új sportként, minél szélesebb körben megismertetni az általunk oly szeretett játékot. Olyan környezetet teremteni, ahol harmonikus közösségben.
Sport XXI. triatlon 2010 évi közgyűlési beszámoló (2010 május 1.)
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program •Időtartam: •Célja: –Fiatalok tapasztalati tanulása nem-formális tanulási.
Új pályán! MKOSZ-STRATÉGIA.
UEFA-A /UEFA PRO Tanfolyan Mérkőzés megfigyelés BELGIUM - SPANYOLORSZÁG Bob Browaeys , 19: :30.
OTP-MOL BOZSIK – PROGRAM Tehetségkutató és Foglalkoztató program
Bozsik Gyermek Egyesületi Program U8/9
20 éves a Tisza Volán SC Labdarúgó Szakosztálya
1. 2 Hol vásárol? Hogyan vásárol? Mikor vásárol? Milyen szempontok alapján dönt? Ki vagy mi befolyásolja a döntést? ( fekete doboz elmélet)
Komplex Instrukciós Program
MRGSZ Stratégiai terv Verzió: 2. RC2. JÖVŐKÉP Aktuális MRGSZ cél: Láthatóvá tenni a a rögbit Magyarországon és a Magyar rögbit Európában!
Magyar labdarúgó hagyományok - a jövő útja
MAGYAR LABDARÚGÓ UTÁNPÓTLÁS KÉPZÉS, MAGYAR LABDARÚGÓ HAGYOMÁNYOK
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
Alapinformációk az átmenetben nyújtott munkaerőpiaci szolgáltatásról Munkaerőpiaci szolgáltatás az iskola és a munkaerőpiac közötti átmenetben.
TÁMOP /2 „Lenni, akik vagyunk, és azzá válni, amivé válni tehetségünk adatott: ez életünk egyetlen célja.” Robert Louis Stevenson.
KAPUS KÉPZÉS EDZŐI SZINT 1. (UTÁNPÓTLÁS) ELMÉLET
Minden csapatjátékban, a legfontosabb része a játéknak a VÉDEKEZÉS.
A Belga LSZ fejlesztési terve
1905->. A csapat amióta létrejött még soha nem esett vissza a Spanyol másodosztályos bajnokságába.
Készítette: Novák Edvin
A MAGYAR NŐI KÉZILABDÁZÁS
 Citybau Junior European Tennisteam július óta Babos Timi ajánlásával (ha többet szeretnél megtudni Timiről: vagy
I. ALBA REGIA RÖPLABDA GÁLA
A TÁRSADALMI KOHÉZIÓT ERŐSÍTŐ BŰNMEGELŐZÉSI ÉS REINTEGRÁCIÓS PROGRAMOK MÓDSZERTANI MEGALAPOZÁSA” TÁMOP / kiemelt projekt Elítéltek többszakaszos,
A tételek eljuttatása az iskolákba
A les Edzőtábor j úli u s Egy játékos leshelyzetben van ha: közelebb van az ellenfél kapuvonalához, mint a labda és az utolsó előtti ellenfél.
A fejlesztések hasznosulása az ágazati tervezésben október 18.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Logikai szita Izsó Tímea 9.B.
A BELGA LABDARÚGÓ SZÖVETSÉG UTÁNPÓTLÁS NEVELÉSI FILOZÓFIÁJA
EDZŐKÉPZÉS A MŰKÖDÉS Bob Browaeys , 17: :00.
UEFA STUDY GROUP OCT 2008 A BELGA LABDARÚGÓ SZÖVETSÉG TECHNIKAI OSZTÁLYA A MŰKÖDÉS Michel Sablon , 17: :15.
MLSZ FKI Edzőképző vezető
Royal Sporting Club Anderlecht Utánpótlás Technikai Igazgató
UEFA STUDY GROUP OCT 2008 UTÁNPÓTLÁS AKADÉMIAI IGAZGATÓ (DYA) ELMÉLET Marc Van Geersom , 10: :10.
JÁTÉKRENDSZEREK CSAPATJÁTÉK NAPI TAKTIKA.
A SOKMOZGÁSOS TÁMADÓ JÁTÉK
Az SNI tanulók státuszhelyzete a jogszabályváltozások tükrében
Az intézményvezetők szerepe az oktatási intézmények fejlesztésében
Szervezeti viselkedés Bevezetés
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
1 1 NUSI-UPI, Sport XXI. Program Triatlon sportág 3 éve a programban ( ) Sportági keretösszeg: 25m Ft/év.
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
PEDAGÓGIAI KÍSÉRLET KOOPERATÍV MÓDSZEREK ALAKAMAZÁSA II. OSZTÁLYBAN A MATEMATIKA TANÍTÁSÁBAN ARI LÁSZLÓ II. év- távoktatás.
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
Labdarúgó foglalkozások sajátosságai
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Tanulói elégedettségvizsgálat ismertetése HJK
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Amatőr labdarúgó csapat felkészítése
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Edzéselméleti témák Kiválasztás
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Arsenal Football Club. A következőkben az Arsenal labdarúgó csapatról tudhatunk meg fontosabb információkat.
Kiemelt célok és feladatok
A talentum A tehetségfejlesztés programja SZOMBATHELY(kick-off)
EDZÉSTERVEZÉS.
Mobilitási stratégia Jövőkép: 2013-ra a mobilitás váljon a humánerőforrás fejlesztés elismert, bevett és könnyen hozzáférhető eszközévé Magyarországon.
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TERVEI 2008
A mennyiségből a minőségbe – az MKOSZ stratégiai terve
A DANONE és az MLSZ együttműködésében
UEFA Grassroots Fesztiválok szervezése
PSV AKADÉMIA 2007/2008.
UEFA Grassroots Tornák szervezése
SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK „ Az intézményi felelősök felkészítése a Szakképzési Minőségbiztosítási Keretrendszer (SZMBK) követelményeinek figyelembevételével,
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 2. Az önértékelés végrehajtása 5
Előadás másolata:

UEFA „A” ELIT UTÁNPÓTLÁS KÉPZÉS A tehetségek felfedezése és fejlesztése ELMÉLET Marc Van Geersom 15.10.08, 13:30 - 14:30

Program A tehetségek felfedezésének szervezeti célterületei Célterületek A folyamat/Célcsoportok/Utazási Menetrend Alapfelállási terv(zóna + 1-4-3-3) Tovább fejlődés

BELGIUM -ÖRMÉNYORSZÁG Brüsszel 11/10/08 B+

1 3 4 2 5 8 11 7 10 9 6 Stijnen Kompany (86°) Simons Gillet (°85) Vandamme (°82) 6 8 Vertonghen (°87) Fellaini (°87) 7 11 Witsel (°89) 10 Defour (°88) Dembele (°87) 9 Sonck

BELGIUM -SPANYOLORSZÁG Brüsszel 15/10/08 B+

1 11 4 3 5 2 8 7 10 9 6 Stijnen Kompany (86°) Vanbuyten Simons Vermaelen (°85) Vandenborre (°87) 6 8 Vertonghen (°87) Fellaini (°87) 7 10 Witsel (°89) Dembele (°87) 9 Sonck

Célterületek Minden fiatal fejlődésének a legjobb lehetőségeket biztosítani Ez csak akkor lehetséges, ha minden egyes játékos a neki megfelelő szinten dolgozik A tehetség felfedezése és a fejlődés megfelelő szintjére való irányítás a lényeg (a mennyiségi változás másodlagos fontosságú)

A felfedezéstől az „A” csapatba való bekerülésig Mit keresünk? Kritériumok? 2. KLUB TAGSÁG Abszolut fontos (fejlődés-értékben) Teszt? 3. FEJLŐDÉS 4. BEKERÜLÉS AZ „A” CSAPATBA

6 Alkalmasság GYŐZTES MENTALITÁS STABIL ÉRZELMEK LÉLEKJELENLÉT ROBBANÉKONYSÁG A JÁTÉK ÁTLÁTÁSA LABDA ÉS TESTKONTROL

Kiértékelési lap – Belga LSZ

Jellemzők Kapus Szélső hátvéd Középső védő Védekező középpályás Támadó középpályás Szélső csatár Ék játékos

Feladatok Keresni, felismerni, kiválasztani A tehetségek fejlődését a Belga LSZ irányelvei szerint irányítani A minőség kialakításáról gondoskodni Az edzések, edzőtáborok, meccsek megszervezése Kiértékelés Kapcsolattartás a Belga LSZ és a klubok között

A felépítés Kiválasztás régiós szinten Kiválasztás országos szinten

A kiválasztás kritériumai A játék átlátása Gyors cselekvés, anticipációs képesség... Mentális erő és viselkedés Győztes mentalitás és emocionális stabilitás... Fizikai kapacitás Állóképesség, robbanékonyság, erő a párharcokban... Technikai készség Bánásmód a labdával, mindkét láb használata...

Régiós felépítés Technikai felelős (válogatott edző) Technikai tanácsadó (válogatott edző) Fő megfigyelő Megfigyelő asszisztens (titkár) Koordinátor (végzett edző) Edzők (1 fő kategóriánként) Régiós megfigyelő (+/- 25 régiónként)

Régiós kiválasztó rendszer Célcsoportok – 6 kiválasztó D1 : játékosok az 5-ik régiótól a 3-ik nemzeti bajnokságig D2 : játékosok az 5-ik régiótól a 3-ik nemzeti bajnokságig C2 : játékosok az 5-ik régiótól a 3-ik nemzeti bajnokságig C1 : játékosok az 5-ik régiótól a 2-ik nemzeti bajnokságig (*) B2 : játékosok az 5-ik régiótól a 3-ik nemzeti bajnokságig (*) B1 : játékosok az 5-ik régiótól a 2-ik nemzeti bajnokságig (*) (*) Megjegyzés: Azok a játékosok, akik részt vettek az elmúlt évi kiválasztáson és egy 2-ik osztályú klub leigazolta őket, lehetőséget kapnak a pótkiválasztóra

Régiós kiválasztó rendszer Munka menetrend Periódusok Periódus 1. (Augusztus 15-től November 30-ig) A kiválasztás lebonyolítása Periódus 2. (November 30-tól Május végéig) Régiós kupa mérkőzések Kiválasztó napok Tevékenységek mérkőzések edzések Edző táborok Mérkőzések, vagy tornák

Kiválasztó rendszer: Országos/Régiós Országos és Régiós Utánpótlás Kiválasztó Napok (YDD) Területek Tehetséges játékosok a 4-ik és a 3-ik nemzeti bajnokságból Tehetséges játékosok az Élsport iskolákból Szervezés Periódus 1: megfigyelés minden területen (Október végéig)) Periódus 2: kiválasztó mérkőzések a 3-ik nemzeti bajnokság játékosai részére (November) Periódus 3: régión belüli mérkőzések (Húsvét) Periódus 4: YDD a B és a C csoportnak Májusban

Kiválasztó rendszer: Országos/Régiós Országos és Régiós együttműködés Országos stáb A régiós rendezvények megfigyelése Tanácsadás: alapfelállás Kiértékelő megbeszélések Országos utánpótlás kiválasztó napok

Országos kiválasztó rendszer Felépítés Technikai felelős Edzők (4) Megfigyelők (8) Első periódus: heti értékelés Minden megfigyelő egy korosztályra van kijelölve Megfigyelés ugyanazon régión belül

Klubok és megfigyelés D OL A O CL W B G Ju GB HZ V G CB LI W LO M H G Jo OH R W ZW B U K N R A Mo T ST SL Q E D M LL Ch V

MEGFIGYELÉSI TERV Első kör Csoport KIJELÖLÉS Született Hónap # Év Kor-határ Koroszt. From To Res. Div. 1&2 2 -19 A1 1990 Aug Okt 10 1 -18 A2 1991 Uefa Div. 1&2 3+2 Schol Div 1&2 -17 B1 1992 Sep 2+2 -16 B2 1993 Oct Kn/Ca Div 1&2 -15 C1 1994 Nov -14 C2 1995 TSS FSE Lijsten

Országos kiválasztó rendszer Működési terv Utánpótlás kiválasztás Klub lista 1-ső 2-ik osztály és régiós kiválasztás 746 játékos Érettség Régiós kiválasztó nap 4 körzetben 2-szer Nemzeti kiválasztó nap 2 nap 140 játékos 3 régiós kiválasztó

Országos kiválasztó rendszer Működési terv Nemzeti kiválasztó –U/15 Fázis 1: 1-ső és 2-ik osztályú csapatok megfigyelése Fázis 2: régiós edzések szervezése Fázis 3: nemzeti edzőtábor szervezése Fázis 4: nemzetközi mérkőzések szervezése

Országos kiválasztó rendszer Működési terv Nemzeti kiválasztás –U/16, -U/17,-U/18,-U/19 Terv 2 edzés a bő keretnek (30 játékos) edzőtábor (2-4 nap) 20 játékos/csoport Táborzárás: barátságos mérkőzés 2 edzés a szűkített keretnek (18 játékos) 1-2 barátságos mérkőzés torna Tevékenységek -U/17 és –U/19 vesz részt az Európa Bajnokságon -U/16 és –U/18 barátságos mérkőzéseken (tornán) vesz részt

Országos kiválasztó rendszer A korán és a későn érő játékosok elkülönítése Tevékenységek -U/15 tapasztalat szerzés hazai csapatok ellen -U/16 nemzetközi tapasztalat szerzés

Országos kiválasztási rendszer Eszközök Megfigyelési formák Mérkőzés kiértékelés Egyéni kiértékelés Játékosok csoportjai Klub látogatások Éves beszámoló

Tehetségek felfedezése: elképzelés Alap: ÖRÖM & ALKOTÁS Több futball, több játék, több rálátás AZ ALKOTÁS FILOZÓFIÁJA: ZÓNÁK Eszközök: MÉRKŐZÉS FORMÁK Alapfelállás: 1-4-3-3 Tanulási terv: minden korosztálynak külön célkitűzés MINDIG A JÁTÉKOS ÁLL A KÖZÉPPONTBAN

Tehetségek felfedezése: játék a zónában Az alakzatok legtökéletesebb útja A zónában való játék támogatása = > intelligens játékos Különbség B+ és B- között (labda birtoklás, labdaszerzés) A terület racionális felhasználása Azonos felelősségvállalás Az erőfeszítés elosztása Az alakzat összeköti a posztokat

A tehetség fejlődése – a legfontosabb célkitűzések korosztályonként -U/15 Az 1-4-3-3 szisztéma tanulása zónában -U/16 Útbaigazítás a legfontosabb részletek átlátására Az alap feladatok végrehajtása A játék alakulásának megtanulása A lehetőségek kipróbálása -U/17 Az alapfeladatok végrehajtása csapatban Az alapfeladatok végrehajtását gátló tényezők kiküszöbölése Útbaigazítás a legfontosabb részletek átlátására csapat szinten A cselekvés hatékonyságának növelése

A tehetségek fejlődése – a legfontosabb célkitűzések korosztályonként -U/18 A játékosok továbbfejlődése a kivételes tehetségekkel együtt a csapatban Megtanulni, hogyan lehet többféleképen alakítani a játékot Az együttes automatizmusok ismétlése Új játékosok beilleszkedése -U/19 Megtanulni a csapatért játszani A lelki tulajdonságok hangsúlyozása A játék belga útjának teljes megismerése Ellenfél megbecsülése

Az Élsport projekt részletei A feladatok magas szintje segíti a klubokban követett feladatokat (SEGÍTŐ FELADAT) A tehetségek, akik elérik az Élsport státuszt: automatikusan utánpótlás válogatottak vagy a kiválasztáson megfelelnek (D1, D2 - a régiós kiválasztásokon)

Flandria - Vallónia Flamandok: Vallónia: A flamandok Élsport konvenciója alapján indul a 98-99-es születésűek kiválasztása – önállóan, de együttműködve más szövetségekkel 12 óra (8 óra futball, 2 óra elmélet, és 2 óra fizikai felkészítés) az Élsport általános és technikai képzés 2-ik és 3-ik fokozatán Vallónia: A 2001-2002-es születésűekkel a flamand modellhez hasonlóan indul, de más sportszövetségek részvétele nélkül 8 óra futball a 2-ik és a 3-ik fokozaton

Az Élsport Egész Flandria = 206 Összesen : 229 játékos 44 47 Brugge Merksem 44 34 Gent 37 Genk 25 Leuven 21 23 Mouscron Tubize Liège Összesen : 229 játékos Egész Vallónia = 69 Geográfiai elosztás alapján

Minden játékosnak joga önmaga kifejtése a korosztály határain belül Továbbfejlődés Minden játékosnak joga önmaga kifejtése a korosztály határain belül A tanulás akkor a legegyszerűbb, ha: Minden játékos hisz a saját lehetőségeiben (jó hangulat kialakítása) Mindenki maga dönt, mit tanul meg(tanácsadás) Mindenkit irányítanak és elfogadja azt, amit tesznek és tanulnak

21 éves korban az „A” csapat élvez 100%-os elsőbbséget Továbbfejlődés 21 éves korban az „A” csapat élvez 100%-os elsőbbséget A beilleszkedés egyéni megtervezése Figyelni a hiányosságokra Túlterhelés Időbeosztás (futball és diploma)) Megtanulni, hogyan kell elviselni a nyomást Kivételek

UEFA ‘A’ ELIT UTÁNPÓTLÁS Hogyan történik a tehetségek felfedezése és fejlesztése? GYAKORLAT Marc Van Geersom 15.10.08, 15:00 - 16:00

A gyakorlati feladat leírása Regionális edzőmérkőzés 1994-es születésűek részére Feladat 1: (1’-20’): a 3 legjobb játékos megnevezése Feladat 2: (21’-40’) : egy játékos megfigyelése az előzőekben leírt 6 kritérium alapján Feladat 3: (41’-60’) : a teljes mezőnyből megnevezni egy játékost, akiről úgy gondolja a megfigyelő, hogy később a profi első osztályban tud középső védőt játszani

Feladat 1 (1’-20’) Nevezd meg a 3 legjobb játékost és okold meg, miért 1. Csapat szine : ............ Mez száma :............. A döntés oka: ----------------------------------------------------------------------- 2. Csapat szine : ............ Mez száma :............. A döntés oka: 3. Csapat szine : ............ Mez száma :............. A döntés oka: ----------------------------------------------------

feladat 2 (21’-40’) Kövesd a 8-as számú játékost (sárgáknál) és döntsd el, a megadott 6 kritérium alapján kiválasztanád-e őt az U/15 válogatott részére Csapat szine :................... Mez száma :............. Döntés, IGEN/NEM (ÁTHÚZNI, AMI NEM MEGFELELŐ) 1. Győztes mentalitás 2. Emocionális stabilitás 3. Lélekjelenlét 4. Robbanékonyság - gyorsaság 5. Elképzelés, játékintelligencia, a játék „olvasása”, döntésképesség 6. Labda és test kontrol

Feladat 3 (41’-60’) Nevezz meg egy játékost, aki később a profi első osztályban szerinted képes lesz középső védőt játszani és indokold meg döntésedet Csapat szine:................... Mez száma:............. A döntés indoklása :