Major Ildikó Osztályvezető-helyettes SAP/CO modulvezető MCE Konferencia 2005 A controlling gyakorlata A BKV Rt. esete a controlling gyakorlatban való alkalmazásával Major Ildikó Osztályvezető-helyettes SAP/CO modulvezető
1. A BKV Rt-ről röviden 1968-ban alakult meg a BKV, 1996. óta részvénytársaság. Évi kb. 1,3 milliárd elszállított utas. 21 milliárd férőhely-kilométer teljesítmény, 3000 db. járművel. 500 milliárd forintos mérlegfőösszeg, 12 500 alkalmazott.
2.Controlling a BKV Rt-nél Stratégiai controlling: Társaság jövőjének hosszú távú biztosításával foglalkozik. Környezeti hatások figyelembevétele. Operatív controlling: Feladat: adott cél, erőforrás, lehetőségek mellett az optimális döntés meghozatalának segítése. Tárgyi (termék előállítás) és gazdasági ( jövedelmezőség, likviditás) célok elérése.
3. Operatív controlling eszközei BKV-nál Tervezés: taktikai és operatív, költségvetés tervezés Beszámolás Vezetői számvitel Termék és tevékenység elő- és utókalkulációja Árpolitika Szervezeti egységek közötti értékáramlás leképezése
4. Operatív controlling szervezeti elhelyezkedése Decentralizált Átfogó controlling feladatok központi controlling Gazdasági Igazgatóság Kontrolling Főosztály. Részletes üzletági tervezés és beszámolás szakigazgatóságok gazdálkodó szervezetei.
5. Operatív controlling eszközei a BKV Rt-nél - tervezés A tervezés célja a BKV Rt. tevékenységét szolgáltatási képességét, gazdálkodását és annak pénzügyi folyamatait, valamint eredményét előrevetítse középtávra és/vagy a következő gazdálkodási évre vonatkozóan rendszerezze, optimalizálja. Szakigazgatósági szintű és komplex társasági tervek. Költségnemes és tevékenységenkénti bontás. Szakigazgatóságok részterületekre osztják fel saját terveiket. Társasági szintű terv jóváhagyását követően helyi véglegesítés.
6. Operatív controlling eszközei a BKV Rt-nél – tervezés (2) Tervezési folyamat fő elemei: Előzetes társasági szintű keretszámok Komplex üzleti terv elkészítése Szakigazgatóságon belüli tervezés ( Leányvállalatok komplex üzleti tervei portfolió kezelés)
7. Operatív controlling eszközei a BKV Rt-nél – beszámoló Folyamatos tájékoztatás és az átláthatóság biztosítása a BKV Rt. működéséről, gazdálkodásáról, eredményéről. Annak ellenőrzése, hogy a tervekhez való igazodás a gyakorlat és az idő függvényében hogyan valósul meg. Lehetőség a korrekciós döntések meghozatalára, a beavatkozásra.
8. Operatív controlling eszközei a BKV Rt-nél – beszámoló (2) Többszintű beszámolási rendszer - központi: Társaság teljesítményeiről (havonta, központi controlling) Jelentés a BKV Rt. gazdálkodásáról (havonta, negyedévente, központi controlling) Szolgáltatási Szerződés értékelése (6 havi, központi szervezetek) Éves beszámoló, Üzleti jelentés (évente, központi kontrolling)
9. Operatív controlling eszközei a BKV Rt-nél – beszámoló (3) Többszintű beszámolási rendszer - szakigazgatósági: Havi üzleti jelentés (szakigazgatóságok) Negyedéves üzleti jelentés (szakigazgatóságok) Saját beszámolók, belső használatra
10. Alkalmazott vezetői számviteli rendszer jellemzői Alapvetően utókalkulációs feladatokat lát el, de egyes tervezési feladatok megoldására is használatos. Fő feladatai: Alap- és azt közvetlenül kiszolgáló tevékenység költségeinek megállapítása. A költségszámítás célobjektuma a járat . Egyéb tevékenységek és a számviteli törvény által előírt termékek-tevékenységek költségeinek megállapítása. Döntéstámogatás (pl. termelés, finanszírozás)
11. Vezetői számvitel eszközrendszere Megvalósítás SAP rendszerben történik, más rendszerek adatait is felhasználva. Költséghelyek és rendelések hálózata. Alap- és azt közvetlenül kiszolgáló tevékenységek költségeinek megállapítása: Közvetlenül a tevékenység érdekében felmerülő költségek a költségviselőnél rendelésre kerülnek. A szolgáltató költséghelyek kapacitására jellemző teljesítményeket teljesítménytípusok felhasználásával rendeljük tevékenységhez. (BTSZ-tervköltség számítás)
12. Vezetői számvitel eszközrendszere (2) Költségek megállapítása (folyt.): Teljesítmény- jármű és infrastruktúra típushoz nem rendelhető költségek költségviselőre kerülnek átterhelésre. (Átterhelés-tényköltség számítás. Járatok költségeinek megállapítása: BTSZ + átterhelés (terv + tényköltség számítás).
13. Vezetői számvitel eszközrendszere (3) Előkalkuláció: A tömegközlekedési járművek közvetlen üzemeltetési és fenntartási költségeinek megtervezése. (Bázis alapon tervezett, a szükséglethez igazodó tervezés helyett, lehetőségekhez igazodó tervezés). Tömegközlekedési teljesítmény változásának hatása a tevékenységgel kapcsolatos változó költségekre.
14. Operatív kontrolling fejlesztésének irányai A szervezetek közötti belső elszámolások finomítása, lépések a belső piaci feltételrendszer megteremtésére Teljesítmény alapú tervezés megalapozása (finanszírozási helyzet rendezésével együtt).
Köszönöm megtisztelő figyelmüket! majori@bkv.hu