Szemereyné Pataki Klaudia alpolgármester

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Pásztor Tibor főosztályvezető
Advertisements

Ifi István ügyosztályvezető november 2 4. Esélyegyenlőség a fővárosi TISZK-ekben.
Kossuth Lajos Kéttannyelvű Fővárosi Gyakorló Műszaki Szakközépiskola
A kamara megnövekedett szerepe a szakképzésben
Országos Egyházi TISZK Szakképzés-szervezési Kiemelkedően Közhasznú Nonprofit Kft.
A TISZK támogató szerepe a szakképzésben április 18. Szebenyiné Csóka Beáta szakmai vezető.
„A szakképzés koordinációjának lehetőségei a Dél-Dunántúli Régióban” Egy konferencia „beharangozója”
Szeretettel köszöntjük a TÁMOP „Jó pályán”! projekt békéscsabai TÁMOP „Jó pályán”! projekt békéscsabai szakmai fórum résztvevőit! szakmai fórum résztvevőit!
TOVÁBBTANULÁS 2012 Felvételi eljárás a középfokú intézményekbe a es tanévre.
Az ÉRÁK felnőttképzési tevékenysége, a fejlesztés főbb irányai.
TÁMOP /2/B PROJEKT Network-Együttműködés-Tudástár szakmai támogató hálózat kiépítése a Dél-Dunántúli Régióban Szénássy Gábor projektmenedzser 2010.
Szakképzési szakemberek kompetenciáinak meghatározása
A szakképző iskolai intézményrendszer változásai és új képzési utak
„Szociális és Oktatási Önkéntes Tevékenység
Az új szakképzési törvény alkalmazása, a tanulók gyakorlati képzése
Pályaorientációs tapasztalatok, hiányszakmák népszerűsítése Győrben
Széchenyi István Egyetem, Győr
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
SZAKKÉPZÉS A FEJLESZTÉS ESZKÖZE
Változások a szakképzés irányítási rendszerében A szakképzés és a Térségi Integrált Szakképző Központok jelentősége Szőke István szakmai igazgató 2008.
A képzett szakemberekért Fejlesztés és szolgáltatás a szakképzésben. Budapest augusztus 27.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
ÚMFT TÁMOP / „A képzés minőségének és tartalmának fejlesztése” Juhászné Víg Éva programvezető május 26.
FELVETÉSEK A SZAKKÉPZÉS ÁTALAKÍTÁSÁHOZ Előadó: Szymczak Judit.
FOGLALKOZTATÁSI PAKTUM, MINT A HELYI ÖSSZEFOGÁS FÓRUMA Gödöllő, március 9.
A „Nógrád megyei TISZK infrastrukturális fejlesztése” TIOP-3.1.1/08/ című projekt célja Dénes Anita ERFA projekt menedzser.
Mi a TISZK? T: Térségi I: Integrált SZ: Szakképző K: Központ.
TISZK létrehozása és a TIOP-3. 1
A TÁMOP-2.2.3/07/2-2F projekt megvalósítása Nógrád megyében
Nógrád TISZK sajtótájékoztató 2009 december 14. A Nógrád TISZK fejlesztése.
Vállalati kapcsolatok fejlesztése Nógrád Megyei Szakképzés-szervezési Társulás.
Nagykanizsa és Térsége TISZK Szakképzés – szervezési Kiemelten Közhasznú Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság.
Évindító Informatikai Szakképzési Fórum
A Mercedes és Kecskemét jövőjének összekapcsolódása
A szakképzés helyzete Magyarországon
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
INTEGRÁCIÓ A SZAKKÉPZÉSBEN (avagy TISZK?)
Kecskemét, június 20. Szemerey Szabolcs HÍRÖS BESZÁLLÍTÓI KLASZTER
A projekt neve: A Berettyó-Körös Térségi Integrált Szakképző Központ modell létrehozása TÁMOP /2-2F A projekt az Európai Unió támogatásával,
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
Nem kötelezettség, mindkét fél számára lehetőség Duális képzés.
Balaton-felvidék – Somló Szakképzés-szervezési Társulás TÁMOP /
A Békéscsabai Központi Szakképző Iskolai tapasztalatok a vasútgépészeti szakmák képzésében április 29.
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
Szakképzési közfeladatok a Kamarában
Duális képzés „kecskeméti” modellje és tapasztalatai
A kamara szerepe a duális szakképzésben január 27.
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
Expak AT-HU „Szakképzési rendszerek összehasonlítása az osztrák-magyar két oldalán Gazdasági társaság és képzőintézmény együttműködése a térségi foglalkoztatás.
Akkreditált Felnőttképzési Intézmény FÉMES NAPOK Fejér megye szakképzési helyzete, különös tekintettel a fémipari szakképzésre Dávid Lajos - Fejér.
Learning by working! Dualizáció Magyarországon „A holisztikus megközelítés” Dr. SZILÁGYI JÁNOS Képzési igazgató Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Magyar.
SZAKKÉPZÉSI REFORM ÉS A FELNŐTTKÉPZÉS MEGÚJÍTÁSA Dr. Vartman György Szakképzési és Felnőttképzési Főosztály Szakképzési osztályvezető.
OPTOMEHU projekt bemutatása Dr. Kiss András Projekt menedzser Hajdú-Bihar Megyei Kereskedelmi és Iparkamara.
A köznevelési intézményi rendszer változása, Szakképzési Centrum és Kamara együttműködése a kamarai garanciavállalás sikeres megvalósításáért Kalmár Andrea.
Őszi Attila főigazgató. ELŐZMÉNYEK A szakképzés kezdetei városunkban  Dunaújváros – új, tervezett, város  A szakképzés kezdete 1953 Technikum/(1969)Főiskola.
MFKB Roadshow Változások a szakképzésben – Gondoljuk újra együtt Csongrád megye szakképzés fejlesztési koncepcióját október 10. Előadó: Dr. Kőkuti.
Vörös-Gubicza Zsanett oktatási és képzési igazgató Magyar Kereskedelmi és Iparkamara október 10.
11 A Nemzetgazdasági Minisztérium koncepciója a magyar szakoktatás megújítására Dr. A Nemzetgazdasági Minisztérium koncepciója a magyar szakoktatás megújítására.
A legnehezebben betölthető munkakörök Magyarországon:
Szakmai nap Észak- alföldi Régió Kisvárda, november 24.
NEMZETI FEJLESZTÉSI TERV
Szakiskolai fejlesztési program
Pályaválasztási Kiállítások 2008
Határokon átívelő projektek.
Fővárosi Petrik Térségi Integrált Szakképzési Központ
Foglalkoztatás, szakképzés, jó gyakorlatok
A Mercedes-Benz duális szakmunkás képzés bemutatása
PÁLYAVÁLASZTÁS? SZAKMAVÁLASZTÁS?
Előadás másolata:

A duális szakképzés kialakításának folyamata és működtetésének tapasztalatai Kecskeméten Szemereyné Pataki Klaudia alpolgármester Kecskemét Megyei Jogú Város Önkormányzata 6000 Kecskemét, Kossuth tér 1. Tel.: +36-76-513-594 Fax: +36-76-513-551 E-mail: szemereyne@kecskemet.hu

A Kormány – Kamara szakképzési keretmegállapodása és a duális szakképzés Tartalmi elemek: a képzési rendszer átalakítása és a gazdasági igényekkel összehangolása a duális szakképzési rendszer bevezetése a duális szakképzés német modell szerinti felülvizsgálata szakmai és vizsgakövetelmények gondozása, karbantartása központi programok felülvizsgálata szakmai vizsgák vizsgatételeinek, azok értékelési útmutatójának kidolgozása szakmai záróvizsgára vizsgaelnöki delegálás szintvizsgák szervezése, koordinálása közreműködés a pályaválasztási, tanácsadási rendszerben A Magyar Köztársaság Kormánya programjában célként határozta meg, hogy a szakmai képzés szerkezete, a kibocsátott tanulók száma és felkészültsége minél jobban és rugalmasabban alkalmazkodjon a gazdaság, a munkaerőpiac igényeihez, piacképes tudást adjon a tanulók számára. 2010. november 11. NGM-MKIK megállapodás

Átalakítás A szakközépiskolai képzés átalakítása: A szakközépiskolákban kötelező lesz a komplex szakmai érettségi. Ez önmagában is munkakörök betöltésére jogosít. A szakközépiskolák 9. évfolyamra történő beiskolázása ágazatonként történik. A szakiskolai képzés átalakítása: Jelentősen átalakul a szakmunkásképzés A képzési idő általában 3 évre rövidül, és mindhárom évfolyam szakképzési évfolyamként fog működni Nagyobb hangsúlyt kap a képzés elejétől a szakmai gyakorlati képzés A tanulók minél szélesebb körben valós munkahelyi gyakorlathoz juttatása a duális képzés keretében Szakmai cselekvőképesség a képzés központjában

A duális képzés előnyei Kétkezi munka becsülete A fiatal tanonc szempontjából nézve: A szakmában történő magasabb arányú elhelyezkedés Lemorzsolódás csökkenése, jobb elhelyezkedés Gyakorlatorientált minőségi képzés Cégek részére hozzáértő, azonnal működőképes munkaerő Tanulószerződés: munkaszerződés és munkabér Szociális státusz és anyagi függetlenség A cég szempontjából nézve: A cég versenyképességének javítása A foglalkoztatás színvonalának és minőségének javítása A cég kompetencia igényeinek megfelelő képzés A betaníttatás költségeinek megspórolása A téves foglalkoztatás veszélyének minimalizálása Tanulóképzési érdekeltség Tanulók hajlandóságának ösztönzése

A duális szakképzés kialakításának folyamata és működtetésének tapasztalatai Kecskeméten Kecskemét Város szakképzési rendszerének stratégiai célkitűzései: a gazdaság és a szakképzés kapcsolatának erősítése a keresletvezérelt szakképzés továbbfejlesztése a már meglévő gazdasági erők és a partnerség együttműködésével a régió stratégiai képzési célkitűzéseivel összhangban Oktatás területén: munkaerőpiaccal adekvát szakképzési bázis gyakorlatcentrikus, hatékony, átlátható képzési struktúra csúcstechnikai felszereltség új szervezeti modellek, képzési folyamatok módszertani fejlesztések, tanagyagok, új programok kimunkálása nyelvismeret, szakmai nyelvi képzés erősítése pályaorientáció, pályakövetési rendszer Munkahelyteremtés területén: a város integrált gazdaságfejlesztése a kecskeméti beruházások

Az elmúlt években Kecskemét oktatáspolitikai döntései a munkaerő-piaci igények függvényében A 2008/2009. tanévben: 3 szakközépiskolai és két gimnáziumi osztállyal kevesebb Oka: demográfiai hullámvölgy a gazdálkodó szervezeteknek szakmunkásokra nagyobb szüksége van, mint a érettségizett diákokra az érettségit adó középiskolai osztályok számának csökkenése a szakiskola felé irányítja a közepes képességű tanulókat A 2009/2010. és a 2010/2011 tanévben: a Daimler AG., a városban működő gépipari cégek kérésére a gépészeti, informatikai és a közlekedési szakacsoportban mind a szakiskolai, mind a szakközépiskolai és technikus keretszámok emelkedése idegenforgalmi-vendéglátóipari szakmenedzser szakon 2 új osztály alternatív szakiskolai osztályok (Kt. módosítása, 3 éves) indítása a hagyományos 2+2, illetve 2+3 szerkezetű szakiskolai osztályok mellett A 2012/2013. tanévben: egyes iskolákban csak hároméves képzési idejű szakiskolai osztályok indítása mechatronikai alapképzésű osztályban öt évfolyamos magyar-német két tannyelvű szakközépiskolai osztály közlekedési alapképzésű szakközépiskolai osztályban többlet szakmai nyelvóra magyar-angol két tannyelvű osztály A 2011/2012. tanévben: a munkaerő-piaci igények szerint a szakiskolai osztályok számának növelése 3 évfolyamos szakiskolai képzés keretében „Mercedes szakmák” indítása a duális képzés kecskeméti modelljének kialakítása

Szakképző intézmények

Szakképzési adatok Kecskemét Középfokú iskolákban Kecskeméten 2011-ben végző diákok Összesen: 2265

Duális képzésben résztvevők száma 2011/2012. tanévre beiratkozottak – 9. évfolyam   Szak Létszám géplakatos, szerkezetlakatos 27 járműgépészeti szerelő, javító, karbantartó, gépjármű mechatronikus 18 szobafestő-mázoló és tapétázó 12 kőműves járműgépészeti szerelő, javító, karbantartó Gépjárműkarosszéria-készítő, javító, felületkezelő 19 hegesztő 16 női szabó 20 mechatronikus karbantartó 14 villanyszerelő szerszámkészítő kertész/zöldségtermesztő 33 pincér 34 szakács-cukrász 39 szociális gondozó és ápoló 32 Összesen 302

Kecskemét-Mercedes Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. kecskeméti gyára, 2012 2008. június 16. a Daimler AG. 200 milliárd forintos zöldmezős beruházásával új gyár Kecskeméten Új munkahely: több mint 2500 Termelési volumen: évente 100.000 jármű Egyéb fejlesztések: beszállítók megjelenése Kecskeméti Versenyuszoda és Élményfürdő Kecskeméti Gyógyintézeti Központ - a hatékony egészségügyi rendszer Bács-Kiskun megyei modellje Hilton Garden Inn és a Hampton Inn szállodák fejlesztése a Kecskeméti TISZK szakképzés fejlesztési projektjei

Szakképzéssel kapcsolatos feladatok, új kihívások Hiányszakmákra vonatkozó tananyagfejlesztés pl. Knorr-Bremse: finommechanikai műszerész pl. MBMH Kft. esetében: mechatronikus, gépjárműtechnikai szerelő, bevonatkészítő (fényező) Felnőttképzés Duális képzés bevezetése a szakmáknak megfelelő tananyagfejlesztéssel, új képzési irányok Munkaerőigényeknek megfelelő szakképzés Pályaválasztás, pályaorientáció 11

Szakképzés fejlesztése A szakképzés fejlesztése együttműködésben a Bács-Kiskun Megyei Kereskedelmi és Iparkamarával Munkaerő utánpótlás biztosítása a szakképzés területén Duális főiskolai képzés Kecskeméti Főiskola: Stratégiai Együttműködési Megállapodás, járműgyártási szakirány bevezetése a gépészmérnök szakon belül, hosszú távú cél: járműipari tanszék kialakítása Duális szakképzés Stratégiai együttműködési megállapodás az új szakmák érdekében: 1. szerszámkészítő 2. mechatronikus karbantartó 3.  járműgépészeti szerelő, javító, karbantartó 4. gépjárműkarosszéria-készítő, javító 5. gépjármű mechatronikus 12

Tanagyag-fejlesztési Stratégiai Szakképzési Folyamat 2010. december 10. Szándéknyilatkozat aláírása 2011. április 7. Akkreditációs kérelem Előzetes szakmai egyeztetések Tanagyag-fejlesztési munkacsoportok NSZFI NSZFI NEFMI NEFMI NGM MKIK Önkormányzat Szakképző intézmények Kamara 2011. június OKJ Bizottsági ülés Mercedes Támogató nyilatkozat Új műszaki, meglévő szakmák szakmai SZVK központi programok kidolgozása 2011. április 19. Stratégiai Szakképzési együttműködési megállapodás Kecskeméti TISZK Munkaügyi Központ 2011. július OKJ módosítása 2011. július OKJ módosítása 2011. július OKJ módosítása 2011. szeptember 1. duális képzés Regionális gazdasági szereplők tankönyvek, jegyzetek, tantervek, tematika kidolgozása

Stratégiai partnerek Knorr - Bremse Kft. Phoenix Mecano Kecskemét Kft. Vállalati tanműhely Tanulószerződés megkötése A kecskeméti régióban műszaki munkaerő-utánpótlási, foglalkoztatási szakképzési igények közép és hosszú távon való hatékony kielégítése. Knorr - Bremse Kft. Phoenix Mecano Kecskemét Kft. MBMH Kft. CabTec Kft. Sikeres beiskolázás, javaslat képzési kínálatra Tervezett szakképesítések, vállalt létszámok Vállalati – oktatási szakmai kompetenciák egyeztetése MAG Hungary Kft. Bosal- Autoflex Kft. Regionális gazdasági szereplők Freudenberg Simmerringe Kft. Hilti Szerszám Kft. Önkormányzat BKMKI Szimikron Ipari Kft. Lamans Color Bt.

Országos fejlesztés Duális szakképzés bevezetése, műszaki szakmák korszerűsítése Országos fejlesztés 2011. május 5-6. Autóipari HR vezetők találkozója Suzuki Bosch Knorr- Bremse Hankook Kft. Continental Teves Magyarország AUDI Mercedes Autóipari szektor együttműködése GM Powertain

Kecskeméti Főiskola pilot projektje Műszaki szakképzés Gazdasági szükségszerűség Dél-alföldi régió Kecskemét Autóipari technológiai központ Autóipari tudásbázisra épülő technológiai és tudástranszfer tevékenységek fejlesztése TÁMOP 4.2.1 Autóipari kutatásfejlesztési és innovációtámogató központ Kecskeméti Főiskola Közös projektek Önkormányzat Beszállítók Autóipari nagyvállalatok Külföldi egyetemek főiskolák

Stratégiai megállapodás - oktatás Önkormányzat Főiskola Kecskemét, mint élhető város: - KEFO, mint kiváló oktatási intézmény szakközépiskolai kapcsolatrendszer fejlesztése magyarok a világ autóiparában járműipari szabadegyetem Együttműködés, a jövőbeli hallgatók megnyerése: - Roadshow (középiskolai) - Közös programok, rendezvények - Beiskolázási kiadványok - Nyílt nap - Kutatók éjszakája - Állásbörze Erőforrások közös használata: Pályázatokon való közös részvétel Tudósház Közös partnerségi stratégia Felsőfokú duális képzés bevezetése: Duális képzés roadshow, felsős középiskolai tanulók, szülők, tanárok

A Kecskeméti TISZK Nonprofit Kiemelkedően Közhasznú Kft A Kecskeméti TISZK Nonprofit Kiemelkedően Közhasznú Kft. szakképzés fejlesztési projektjei 1. „Iránytű a jövő szakemberének szak- és felnőttképzés fejlesztése a munkaerőpiaci alkalmazások elősegítésére” című (TÁMOP-2.2.3-09/1 számú ) projekt Elnyert támogatás összege: 323.160.000.-Ft Stratégiai célkitűzés: Szakképzés minőségi javítása Kompetencia alapú moduláris képzés megvalósítása Tudástranszferek – konvertálható tudás Felnőtt szakképzési tevékenység erősítése Projekt megvalósítása: Idegen nyelvi képzés Tananyagfejlesztés Tanárok módszertani továbbképzése Mi a pálya?” pályaválasztási pályaorientációs központ 2. „Keresletvezérelt szakképzés megteremtése a Kecskeméti TISZK munkaerőpiaci igények alapján történő infrastrukturális fejlesztésével” című (TIOP 3.1.1-09/1 számú) projekt Elnyert támogatás összege: 864.270.000.-Ft Projekt megvalósítása: gyakorlati képzés korszerű technológiai, technikai feltételeinek megteremtése képzőhely,tanműhely kialakítása épület felújítások, átalakítások eszközbeszerzések szakképző intézmények infrastruktúrájának fejlesztése piacképes szakképzés munkanélküliségi ráta csökkentése

Pályaválasztás, pályaorientáció Mi a pálya?” központ: Pályaválasztási börze és kiállítás Munka-pálya és karrier tanácsadás 2010 és 2011. évben rendhagyó szakmai fórum és börze Több, mint 1000 diák részvétele – 6-7-8 osztályos tanulók Életpálya tervezése Információnyújtás Szakmabemutatók, tanműhely látogatás Együttműködés: Kecskeméti TISZK Nonprofit Kft. Bács-Kiskun Megyei Kereskedelmi és Iparkamara Intézmények Cégek Kecskeméti Főiskola Munkaügyi Központ Cél: Életút támogató pályaorientációs rendszer Pilot projekt Kecskeméten Iskolai pályaorientáció fejlesztése Diákok, felnőttek- információ, tanácsadás Közös pályaválasztási programok Üzemlátogatás, nyílt nap

Börze - szakmabemutatók

Mercedes – előzetes kiválasztás, felvételi próba Tanműhelylátogatás Szakmák gyakorlati bemutatása Motiváció Szakképző intézmény - Mercedes Szóbeli felvételi eljárás Személyes meghallgatás Alapkészségek vizsgálata Ajánlat a kiválasztott tanulóknak Szülők tájékoztatása Szakképzési workshop a gyakorlati oktatók részére 2011. szeptember 1. Első évfolyam képzésének megkezdése

2011. szeptember 1. - Welcome day Mercedes 2011. szeptember 1. - Welcome day 76 új gyári dolgozóval – 1600 fő felvétele eddig - együtt 34 tanuló köszöntése tanévnyitás 10 gépjármű karosszéria előkészítő, felületbevonó 10 tanuló gépjármű mechatronikus 14 mechatronikus karbantartó Tanulószerződés Sikeres vizsga-jó esélyek Foglalkoztatás életpálya modell

Jövőbeni szakképzési együttműködés keretei a szakképzési fejlesztési tervek közép és hosszú távon közös koncepció munkatervek elkészítése a szakközépiskolai kapcsolatrendszer fejlesztése az elméleti és gyakorlati oktatás személyi és tárgyi feltételrendszere az iskolai , vállalati oktatók szakmai továbbképzése a szakmai elméleti és gyakorlati képzési programok tantervek összehangolása nyílt napok, üzemlátogatás Pályaorientáció erősítése tanulmányi versenyek tanórán kívüli foglalkozások, iskolán kívüli tevékenységek, programok szervezése a tanulók kiválasztásában való folyamatos részvétel pályakövetési rendszer a foglalkoztatás javítása érdekében a tanulók életpálya modellje a tanulók ösztönzési rendszere a gyakorlati képzőhelyek, tanműhelyek kapacitása felmérése, kihasználása

megtisztelő figyelmüket! Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Szekszárd, 2011. november 16.