AZ EGÉSZSÉGÜGYI SZAKKÉPZÉSSEL KAPCSOLATOS IGÉNYEK

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A képzett szakemberekért A HEFOP és programok szinergikus eredményei Budapest május 20.
Advertisements

„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
Felnőttképzés az új OKJ rendszerében
Otthonápolási feladatok költségei
Frissdiplomások a munkaerőpiacon - a jövedelmet befolyásoló tényezők
Ápolási Igazgatók Fóruma
A FELNŐTTKÉPZÉS SAROKKÖVEI:
A szakképzés fejlesztés irányai évfolyam beiskolázási létszáma 2009/2010.
Kellenek-e nekünk a TISZKEK? Mártonfi György Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet A Vas Megyei Szakképzés-szervezési Társulás Országos TISZK Konferenciája.
“Hány pontot kapunk érte?” Milotta Lászlóné – asszisztens (Vasútegészségügyi NKK Kft – Pécs) Zsoldiné Turi Edit – fiziotherápiás asszisztens (Egyesített.
ENVI-ART Környezetvédelmi Tanácsadó és Szolgáltató Kft.
A TISZK támogató szerepe a szakképzésben április 18. Szebenyiné Csóka Beáta szakmai vezető.
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről, s az igénybevehető szolgáltatásokról Tisza.
„A szakképzés koordinációjának lehetőségei a Dél-Dunántúli Régióban” Egy konferencia „beharangozója”
Szeretettel köszöntjük a TÁMOP „Jó pályán”! projekt békéscsabai TÁMOP „Jó pályán”! projekt békéscsabai szakmai fórum résztvevőit! szakmai fórum résztvevőit!
A távmunka fejlesztésének lehetőségei és eredményei Simon Gábor Távmunka Tanács elnöke Szociális és Munkaügyi Minisztérium államtitkára Szociális és Munkaügyi.
A szakképzés jövője - a jövő szakképzése
TISZK informatikai rendszerek MS alapon
Mit tud? Mire képes? Kompetencia alapú szakképzés
Borbély Tibor Bors szakmai tanácsadó Budapest, március HEF OP „Képződj, hogy segíthess” Foglalkoztatás és szociális.
1 Felsőoktatási jelentkezés A szeptemberben induló felsőoktatási képzések jelentkezői Forrás: Educatio Kht. – OFIK, Felvi.hu
A szakképzés tapasztalatai a Büttner Kft-nél Dr. Büttner Tamás Ügyvezető igazgató SzaSzeT Konferencia Marcali
A TISZK SZEREPE A SZAKKÉPZÉS SZERVEZÉSÉBEN, A TISZK-BEN REJLŐ LEHETŐSÉGEK Fővárosi Petrik Térségi Integrált Szakképzési Központ (1146 Budapest, Thököly.
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
A szelektív gyűjtés helyzete, eredményei Kommunikációs kihívások
Aktualitások, változások, újdonságok az agrár-szakképzésben Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium VIDÉKFEJLESZTÉSI, KÉPZÉSI ÉS SZAKTANÁCSADÁSI.
Az egészségügyi szakképzés fejlesztésének lehetséges irányai Kiss Mária Balatonfüred, augusztus 25.
A szakképzés jelene és jövője 7. Nevelésügyi Kongresszus augusztus 27. Dr. Szenes György főtitkár.
TÁMOP /1-2F „Mércénk az ember” Oktatásfejlesztési munkacsoport.
A felnőttképzéshez kapcsolódó jogszabályok változásai
Ágazati szakképzés változásai
dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ
Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS ÁLTALÁNOS ÉS SPECIFIKUS JELLEMZŐI HOGYAN TANÍTSUNK EREDMÉNYESEBBEN? TANÉVNYITÓ SZOLNOK, VIII.
Dr Sediviné Balassa Ildikó: JUBILEUM UTÁN A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS JÖVŐJE Munkakultúra – Szakképzési Modellek OKTÁV RÁCIÓ február 4-6.
Dr. Sediviné Balassa Ildikó: TÉNYEK ÉS TERVEK A legfontosabb teendőink 2010-ben Munkakultúra - Szakképzési Modellek Konferencia Hajdúszoboszló, Február.
Érettségi jelentkezések és érettségi eredmények 2008 Tanévnyitó értekezlet Érettségi jelentkezések - érettségi eredmények augusztus 29.
A szakképzés fejlesztés jelenlegi állása
A Fejér Megyei Szent György Kórház
Kompetencia alapú új moduláris képzés
Egészségügyi szaktárca fejlesztései (szakképzést érintő tervek)
Szakképzési dokumentumok
OKJ módosításból adódó feladatok,
A képzés fejlesztését, korszerűsítését indokolttá tevő szakmai fejlődésről Sz. dr. Nyitrai Ágnes Apor Vilmos Katolikus Főiskola,
Onkológiai szakdolgozók képzése
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
Fogyatékossággal élő hallgatók a Nyíregyházi Főiskolán Göncziné dr. Szabó Terézia „Egyenlő esélyek biztosítása a felsőoktatásban” november 26.
Jelentési kötelezettségek a szakfelügyeleti rendszerben Izbéki Jánosné Egészségügyi Igazgatási és Koordinációs Föosztály.
ÁPOLÁS SZAKFELÜGYELET MÓDSZERTANA
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Milyen perspektívákat nyit az új OKJ rendszere? Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet Tanácsadási osztály Nádráné Tóth Borbála.
Takács Erika Zádori Zoltán
Országos szakképzési tanévnyitó igazgatói értekezlet 2010/2011. tanév Tájékoztató a felnőttképzési akkreditációról Torma Gabriella FAT titkárságvezető.
MESZK Gyermekápolás Szakmai Tagozat Beszámoló év Bognár Lászlóné tagozatvezető.
MESZK Gyermekápolás Szakmai Tagozat Szakmai beszámoló Bognár Márta tagozatvezető Bognár Márta tagozatvezető.
Munkaerő- piaci helyzetet gátló tényezők kezelése.
Munkaerő-piaci képzések megközelítése. Törvényi változások n a szakképzésnek és a felnőttképzésnek a munkaerő-piaci igényekkel való összehangolása, n.
TÁMOP-6.2.2/A-09/ Képzési díjak támogatása a Borsod-Abaúj- Zemplén Megyei Kórház és Egyetemi Oktató Kórházban Sürgősségi szakápoló képzés munkahelyi.
Az ápoló tanulók/ hallgatók gyakorlati oktatásának tapasztalatai
Egészségügyi szervezetek az egészségügyről
TÁMOP A-11/ Humánerőforrás-fejlesztés képzési díj és ösztöndíj támogatás által a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kórház és Egyetemi Oktató.
Szakképzési pályaorientációs fórum
Csecsemő- és gyermekápoló képzés munkahelyi gyakorlat
3. célterület keretében részt vevő 3 fő szakorvos jelölt
TÁMOP A-11/ Humánerőforrás-fejlesztés képzési díj és ösztöndíj támogatás által a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kórház és Egyetemi Oktató.
TÁMOP A-11/ Humánerőforrás-fejlesztés képzési díj és ösztöndíj támogatás által a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kórház és Egyetemi Oktató.
Fővárosi Petrik Térségi Integrált Szakképzési Központ
TÁMOP A-11/ Humánerőforrás-fejlesztés képzési díj és ösztöndíj támogatás által a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kórház és Egyetemi Oktató.
TÁMOP-6.2.2/A-09/ Képzési díjak támogatása a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kórház és Egyetemi Oktató Kórházban Ünnepélyes bizonyítvány átadás.
Ferencsik Mária, Zöllei Magdolna SZTE ÁOK I sz. Belgyógyászati klinika
Fejér Megyei Szent György Egyetemi Oktató Kórház
Előadás másolata:

AZ EGÉSZSÉGÜGYI SZAKKÉPZÉSSEL KAPCSOLATOS IGÉNYEK A MUNKÁLTATÓ RÉSZÉRŐL KÖZÉP-DUNÁNTÚLI RÉGIÓ SZAKKÉPZÉSI KONFERENCIA Balatonfüred, 2010. augusztus 25. SZABÓ BAKOS ZOLTÁNNÉ ápolási igazgató Fejér Megyei Szent György Kórház Székesfehérvár

Ápolásvezető: MI? MENNYI? SOK? KEVÉS? KÉPZETTSÉGI SZINT? FEDEZET? MUNKAERŐ PIAC? BELSŐ HIERARCHIA?

Munkáltatói jogszabályi környezet Jogszabályok: szakképzést szabályozó jogszabályok: 1993. évi LXXVI. tv., 1/2006. (II. 17.) OM rend., 32/2008. (VIII. 14.) EüM rend., 15/2010. (IV. 9.) Eü rend, 20/2008. (XII.17.) SzMM Minimum rendelet: 60/2003. (X. 20.) ESzCsM rend. feladatnak megfelelően: Ágy Szakorvosi óra Képzettségi szint

Ápolók képzése ma Magyarországon

Szakképzési struktúra (módosított OKJ szerint) Gyermek aneszteziológiai és intenzív szakápoló Diabetológiai szakápoló Epidemiológiai szakápoló Felnőtt aneszt. és intenzív szakápoló Foglalkozás-egészségügyi szakápoló Geriátriai szakápoló Hospice szakápoló Körzeti közösségi szakápoló Légzőszervi szakápoló Nefrológiai szakápoló Onkológiai szakápoló Pszichiátriai szakápoló Sürgősségi szakápoló 54 723 01 0010 54 02 Csecsemő- és gyermekápoló 54 723 01 0010 54 01 Ápoló 54 723 01 Általános ápoló 54 723 01 0100 52 01 Gyakorló ápoló 54 723 01 0100 33 01 Ápolási asszisztens

Munkáltató munkaerővel szemben támasztott igénye: szakképzettség szakmai kompetenciával bíró (licenc) szociális és társas kompetenciákkal bíró szakmai gyakorlat érvényes működési nyilvántartással rendelkezzen

Munkáltató által figyelembe vett szempontok a humánerőforrás biztosítására korösszetétel képzettségi szint figyelése éves képzési tervek Közmunka program Uniós pályázatok: HEFOP 3.2.1. (szakképzőknek) TÁMOP 2.4.1. (szakképzőknek) 6.2.2. (munkahelyeknek)

Közmunka program Induló létszám: 29 fő Eredmény: 19 gyakorló ápoló 3 ápolási asszisztens

Végzett ápolók országosan 2001-2007. végzés éve nappali tagozat (fő) 2001. 2002. 2003. 2004. 2005. 2006. 2007. 5.4 ápoló 516 238 280 198 261 267 317 csecsemő- és gyermekápoló 245 119 106 133 207 168 főiskolai ápoló 242 256 188 150 125   100 összesen 1003 692 587 454 519 574 585 Forrás: Csetneki Júlia: Ápolók kritikus helyzetben (előadás)

Végzett ápolók száma 2001-2007. forrás: Hivatásunk 2008/2.

„Minden nap elhull egy, s mindig a legjobb: meddig lehet így pazarolni „Minden nap elhull egy, s mindig a legjobb: meddig lehet így pazarolni? … s az utánpótlást nem látom sehol.” (Márai Sándor)

Szakdolgozók életkori megoszlása

A szakdolgozói létszám szakképzettség szerinti megoszlása kórházunkban

Szakdolgozók szakképzettsége Veszprém Megyei Csolnoky Ferenc Kórház Nonprofit Zrt.

Szakdolgozók szakképzettsége Szent Borbála Kórház Tatabánya

Pályakezdő ápolók munkába állása 2010-ben Fejér Megyei Szent György Kórház: 5 fő Veszprém Megyei Csolnoky Ferenc Kórház Nonprofit Zrt.: 1 fő Szent Borbála Kórház, Tatabánya: 3 fő

Képzés és piac

Mennyi az annyi?..... Forrás: www.felvi.hu – az adatok levelező képzésre vonatkoznak

Egészségügyi szakképzők Országosan: 23 szakképző folytat egészségügyi képzést iskolarendszerben 425 bejegyzett gazdasági társaság végez valamilyen egészségügyi szakképzést (Bt, Kft, Kht, Egyesület, Alapítvány) TISZK??

Egészségügyi szakképző iskolákkal szembeni elvárás: lépést tartani: pályaorientáció technológia és medicina fejlődésével (tankórtermek, oktatók) munkaerőpiac igényével (kínálat-kereslet) pályakövetés

Munkáltatói igények, javaslatok 1. - az előzetes tanulás útján szerzett tudás beszámítása, - a munka- és élettapasztalat beszámítása 2. - nagyobb hangsúly a gyakorlatokra, mely a problémamegoldást, kreativitást, módszerek elsajátítását helyezi előtérbe (mentor) 3. elvárás a moduláris képzéstől: személyre szabott - tanulási idő rövidebb, - költségek csökkentése, - munkahelyi távollét csökkentése

Munkáltatói igények, javaslatok 4. - csak hiteles képzési programú szakképzők legyenek az oktatási piacon (18 hónap ápolóképzés!), - akkreditáció szigorítása, - vizsgák rendszeres ellenőrzése 5. - vizsgáztatási rend egyszerűsítése (5 nap!) pl. ápoló: 26, csecsemőápoló: 22, mentőápoló: 22, boncmester: 21 vizsgarész - a képzési és vizsgáztatási költségek csökkentésére: pályázati lehetőségek, ösztöndíj program a kiváló eredményű tanulók segítésére (2002 óta a képzési díjak ötszörösére emelkedtek!!!) - felzárkóztató program támogatása (általános és felnőtt szakápolók)

Munkáltatói igények, javaslatok 8. Megfelelő kommunikációs stratégiák kidolgozásával és alkalmazásával növelni kell a pálya vonzását! 9. Ápolók körében új gondolkodásra, szemléletváltásra van szükség! 10. Az ápolók erkölcsi megbecsülését a társadalom értékrendjében történő változásnak is támogatni kellene. Hirdetések, reklámok, kampányok az ápolói hivatás elismerését célozzák, és ne fordítva!

Köszönöm megtisztelő figyelmüket! …avagy: a képzés, pályára irányítás kezdete… Köszönöm megtisztelő figyelmüket!