Robothadviselés és e-tanulás? Prof. Dr. Kende György Dr. Seres György.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Moodle tapasztalatok, megoldások a Széchenyi István Egyetemen
Advertisements

Mintacím szerkesztése • Mintaszöveg szerkesztése – Második szint • Harmadik szint – Negyedik szint » Ötödik szint Tartalom- és módszerfejlesztés a Műegyetem.
Forrás: Educatio folyóirat 2003/III szám, - E-LEARNING / Buda András: Virtuális oktatás című cikke Előadó: Burai István György cím:
Tutori tevékenység a gyakorlatban
>>0 >>1 >> 2 >> 3 >> 4 >> Gyülekeznek a felhők a felsőoktatás egén - avagy a cloud learning szárnyalása a kibertérben SERES – MISKOLCZI - FÓRIKA - LENGYEL.
Tudástár informatika digitális tananyagok linkgyűjteménye
KATONAI ALAPISMERETEK Előadó: Dr. Felházi Sándor mk. ezredes dékán.
HIPOTÉZIS A képzésben és oktatásban megjelent alábbi három fogalom paradigmaváltást okozott:  Flexible Learning  Distance Education  Open Learning Thomas.
E-learning alapú távoktatásos képzés
E-learning alapú távoktatás tapasztalatai a Széchenyi István Egyetemen
Digitális kompetenciák a pedagógusképzésben Jelli János Apor Vilmos Katolikus Főiskola (HU) Námesztovszki Zsolt Újvidéki Egyetem Magyar Tannyelvű Tanítóképző.
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 1 DISSZEMINÁCIÓ.
Az e-tanulás. •Az e-tanulás csírái már a múlt század 40-es éveiben megjelentek. –Amikor Budapesten gyakoriak voltak a légiriadók, „feltalálták” a rádió-iskolát,
A tanulás jövője Dr. Kuti István oktatási főigazgató-helyettes
Miskolczi Ildikó
A digitális jövő kutatási előrejelzések tükrében
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
VI. Interaktív Tábla Konferencia
MULTIMÉDIA és ELEKTRONIKUS TANULÁS I. (Oktatástechnológia) 4. konferencia.
A portál zártkörű, online, virtuális intranet hálózata A Google segítségével, a drseres.com domain keretein belül létrehoztunk egy online virtuális intranet.
Informatikai Szaknyelvi Vizsga
E URÓPAI P EDAGÓGIAI IKT J OGOSÍTVÁNY EPICT tanfolyam a Calibrate projektben Kárpáti
Könyvtárhasználati verseny
Dr. Élő Gábor július 9. MKE HKSZ 15. Országos Konferenciája
„Kutatás az atipikus tanulási formák (távoktatás/e-learning) modelljeinek kifejlesztésére célcsoportonként, a modellek bevezetésére és alkalmazására” Megbízó:
E-Learning alkalmazások KÜRT Zrt. Információmenedzsment © 2007 KÜRT Zrt. Előadó: Dr. Remzső Tibor
Köszöntjük az Internet a tudás szolgálatában, avagy „ A jó pap is holtig tanul” - de nem mindegy hogyan ! című konferencia résztvevőit! Eger, május.
Hogyan legyünk e-tanárok?
E-learning és a multimédia
50 éves a szegedi informatika
Az e-learning gyökerei, az e-tanulás fejleményei
E-learning alapú távoktatásos képzés
e-Learning a tanárképzésben
Nyíregyházi Főiskola március 6. Dr. Kokovay Ágnes Kompetenciaalapú képzés és a távoktatás.
Gazdasági ismeretek.
OAIS. Megőrzés feladatai Viability –Meg kell őrizni a bitfüzér változatlanságát és olvashatóságát a tároló eszközön Rendbebility –Meg kell őrizni a bitfüzér.
Debrecen, /10 „Matáv oktatás - Ma távoktatás” Krausz János Igazgatóhelyettes Matáv Oktatási Igazgatóság.
E-learning Kovácspál Eszter.
A tananyag alkalmazása során arra a megállapításra jutottunk, hogy a továbbfejlesztéshez és a digitális írástudás széleskörű alkalmazásához szükséges.
Mit kell tennünk: - Célok, tények, tervek Rós László
Bevezetés. A jó pap holtig tanul – tartja a mondás A múlt század közepéig azonban, általában, csak azokra az emberekre volt ez igaz,  akiknek a génjeiben.
Az E-TANÁR portál. A digitális olvasás-tudás már széles körben elterjedt. A digitális írás-tudás széleskörű alkalmazásához azonban alkotói közösségi fórumok.
Az e-tanítás. Felépült az e-tanulás épülete – az Internet. Épülnek a tantermek – a tanulásszervező rendszerekkel felszerelt helyi Intranet hálózatok.
Az E-TANÁR portál © Dr. SERES TechConsult 2008.
Az E-TANÁR portál.
Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében Benedek András Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében VI. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
Győr, dr. Nagy Tamás, Nyitrai Erzsébet
AICC, IEEE, SCORM, fogalmak. Tananyagok cseréje (export-import) Támogatja az együttműködéseket Támogatja a felhasználóbarát környezet kialakítását Megoldja.
Tanulási útmutató Tanulási Útmutató Az Észak-magyarországi Regionális Távoktatási Központ által a TÁVHÁLÓ projektben kifejlesztett e-learning környezethez.
Kémia szakmódszertani kutatások a Debreceni Egyetemen Tóth Zoltán.
Általában a kétszintű informatika érettségiről. Források, ahol utána nézhetünk részletesebben:
GeoGebra A matematikai szabadszoftver tanuláshoz és tanításhoz
A tanulási környezet változásának hatásai a tananyagfejlesztés módszereire Dr. Ludik Péter.
Forgó Sándor H: Az e-tananyag fejlesztés a kompetencia-alapú pedagógusképzés fókuszában Korszerű oktatási módszerek és IT technológiák.
Útmutató a szakdolgozat elkészítéséhez
MTT MA Mérnöktanár mesterszak E lektronikus tanulás 4. konferencia.
MTT MA Mérnöktanár mesterszak Elektronikus tanulás 2. konferencia.
MTT MA Mérnöktanár mesterszak Elektronikus tanulás 1. konferencia.
A MODERN IKT SZEREPE A MESTER-TANÁRKÉPZÉSBEN
e-Portfólió bemutatása hallgatók számára
TANULNI AZ INTERNETET - TANULNI AZ INTERNETEN Sulyok Tamás.
Tananyagfejlesztő és távoktató e-learning keretrendszer intézményi szintű működtetése MELLearN, ELTE Az ILIAS alkalmazása.
TANULNI AZ INTERNETET - TANULNI AZ INTERNETEN Sulyok Tamás.
Dr. Kovács Miklós tanszéki mérnök Műszaki Tanárképző Tanszék E-learning alapú távoktatásos képzés.
A TÁVOKTATÁS LEHETŐSÉGEI ÉS TAPASZTALATAI A FELNŐTTKÉPZÉSBEN DR. ZÁRDA SAROLTA A FELNŐTTKÉPZÉS KIHÍVÁSAI … DEC. 15.
Tananyagok Digitalizálása alprogram eredményeinek bemutatása
Információtechnológiák és tudásbázis az Agrof-MM Leonardo+ projektben M=Mountain; M=Mediterranean
Drótos László – Németh Márton (Országos Széchényi Könyvtár)
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Előadás másolata:

Robothadviselés és e-tanulás? Prof. Dr. Kende György Dr. Seres György

Hogy kerül a csizma az asztalra? Robothadviselés és e-tanulás (e-Learning )

A jó pap holtig tanul – tartja a mondás  A múlt század közepéig azonban, általában, csak azokra az emberekre volt ez igaz, akiknek a génjeiben túltengett a kíváncsiság –  vagy katonák voltak, akiknek békeidőben rendszeresen továbbképzéseken és gyakorlatokon kellett részt venni.  Az emberek nagy többsége, ha kitanult egy szakmát, vagy szerzett egy diplomát, élet­hosszig megélhetett belőle.

A jó pap holtig tanul – tartja a mondás  A huszadik század második felében a tudomány, a technika és a társadalom rohamos fejlődésnek indult.  Az iskolákban megszerzett ismeretek az ember aktív életszakaszában többször is elavulnak.  A munkaerő-piaci versenyképesség megőrzése érdekében újra és újra neki kell veselkedni a tanulásnak.

A század végére megfogalmazódott az „tanulás élethosszig” – angolul „lifelong learning” (LLL) – igénye.  A hagyományos iskolai oktatási rendszer nem képes ennek az igénynek a kielégítésére.  Ezért a nagy cégek – a hadseregek évezredes hagyományait követve – maguk szervezik munkatársaik rendszeres képzését.  A kisebbek számára pedig professzionális oktatócégek biztosíthatják a rendszeres továbbképzést.

A század végére megfogalmazódott az „tanulás élethosszig” – angolul „lifelong learning” (LLL) – igénye.  Az igényen túl, a huszadik század létrehozta a tanítás-tanulás hatékony eszközeit is.  A század elején megjelent a mozgókép- és a hangrögzítés,  a végén pedig a számítógép, a digitális adatrögzítés és adattovábbítás – az infokommunikációs technika (IKT)

A század végére megfogalmazódott az „tanulás élethosszig” – angolul „lifelong learning” (LLL) – igénye.  Például, a televízióban egy egész ország számára be lehet mutatni a legjobb tanárok előadásait.  A digitális videórögzítés és a szélessávú adatátvitel segítségével ezt bárki számára, bárhol és bármikor hozzáférhetővé lehet tenni.  Ez eredményezte, például, a „Mindentudás Egyeteme” sikereit.

Hogy kerül az e-tanulás a robothadviselés eszköztárába?

 A robothadviselés eszközeinek és eljárásainak rohamos fejlődése különösen megköveteli az élethosszig való tanulást  Az élethosszig való tanuláshoz az e-tanulás nyújt ideális megoldást  Az e-tanulás eszközei szoftrobotot alkotnak –Ahogyan azt Munk professzor 2001-ben jelezte az első Robothadviselés konferencián Hogy kerül az e-tanulás a robothadviselés eszköztárába?

Az e-tanulás nagyon rövid múltra tekinthet vissza. Az első Internet órák 1997-ben indultak  európai helyzetéről az  az amerikairól az oldalain találhatunk a legtöbbet e-tanulás (e-Learning )

e-tanulás (e-Learning )

 Felépült az e-tanulás épülete – az Internet.  Épülnek a tantermek – a tanulásszervező rendszerekkel felszerelt helyi Intranet hálózatok.  A diákok fogadására készek a legmodernebb iskolapadok – a számítógépek.  A tanárok rendelkezésére állnak –a táblák – a szemléltetés minden elképzelhető és elképzelhetetlen formáját biztosító multimédiás technikai eszközök –és a színes krétás dobozok – a prezentációs szoftverek. e-tanulás (e-Learning )

 Most már csak az a kérdés, hogy ebben a kiválóan felszerelt épületben: –Kinek e-tanítsunk? –Mit e-tanítsunk? –Ki e-tanítson? –Hogyan e-tanítsunk?  Ezekre a kérdésekre keresünk választ az előadásban e-tanulás (e-Learning )

 Most már csak az a kérdés, hogy ebben a kiválóan felszerelt épületben: –Kinek e-tanítsunk? –Mit e-tanítsunk? –Ki e-tanítson? –Hogyan e-tanítsunk?  Ezekre a kérdésekre keresünk választ az előadásban e-tanulás (e-Learning )

 Az első oktatási segédeszköz, az emberi beszéd, „feltalálása” után a tanítás általános formájává vált, évezredekre – aki tanulni akart, annak először a beszédet kellett megismernie.  Az írás, majd a nyomtatás feltalálása jelentősen megnövelte az emberiség által felhalmozott tudás továbbadásának hatékonyságát – a tanulás feltétele, évszázadok óta, az írni-olvasni tudás. A kinek e-tanítsunk kérdésre viszonylag egyszerű a válasz: előbb-utóbb mindenkinek

 A digitális adatrögzítés, -továbbítás és –meg- jelenítés, a számítógépek, és a helyi, illetve világméretű számítógép-hálózatok elterjedésével vált hatékonnyá a kép-, mozgókép- és hangrögzítés eszközeinek alkalmazása az oktatásban és tanulásban  Az e-tanulás feltétele a „digitális írástudás” lett.  Ennek a feltételnek ma még nem mindenki felel meg – őket csak a hagyományos módon taníthatjuk. A kinek e-tanítsunk kérdésre viszonylag egyszerű a válasz: előbb-utóbb mindenkinek

 Az óvodában a „kakaóbiztos” számítógépek mellett felnövő nemzedék azonban már biztosan e-tanuló lesz.  Vannak azonban már ma is olyan célcsoportok, amelyeknél a digitális írástudás – a számítógép és az Internet alkalmazói szintű ismerete – munkaköri kötelesség.  A nagy vállalatok dolgozói, a közalkalmazottak, és a hadsereg hivatásos állománya számára az e- tanulás ideális megoldást nyújthat az élethosszig való tanulás követelményeinek teljesítésére. A kinek e-tanítsunk kérdésre viszonylag egyszerű a válasz: előbb-utóbb mindenkinek

… ja, és persze a robotok A kinek e-tanítsunk kérdésre viszonylag egyszerű a válasz: előbb-utóbb mindenkinek

Robonauták oktatása a NASA-nál

ASIMO a HONDA robotja

 Most már csak az a kérdés, hogy ebben a kiválóan felszerelt épületben: –Kinek e-tanítsunk? –Mit e-tanítsunk? –Ki e-tanítson? –Hogyan e-tanítsunk?  Ezekre a kérdésekre keresünk választ az előadásban e-tanulás (e-Learning )

 Az e-tanulás nemcsak a hagyományos elméleti képzés hatékonyságát növeli meg, de a legkülönbözőbb virtuális modellek, szimulátorok, és szerepjátékok a gyakorlati képzés költséghatékonyságát is jelentősen javíthatják. A mit e-tanítsunk kérdésre is hasonló választ adhatunk: előbb-utóbb mindent, amit szervezett keretek között kell elsajátítani.

Virtuális modellek, szimulátorok

 Most már csak az a kérdés, hogy ebben a kiválóan felszerelt épületben: –Kinek e-tanítsunk? –Mit e-tanítsunk? –Ki e-tanítson? –Hogyan e-tanítsunk?  Ezekre a kérdésekre keresünk választ az előadásban e-tanulás (e-Learning )

 A hagyományos iskolában a tanár az, aki a kijelölt, vagy kiválasztott tananyagot előadja, szemlélteti, a tanulóval korrepetál, majd az elsajátítást ellenőrzi, vagy számonkéri és értékeli.  Egy konkrét ismerethalmaz – tantárgy, téma stb. – e-tanulással való elsajátításához készült multimédiás tananyagcsomag esetében felmerül a kérdés, hogy ki tanít? A ki e-tanítson kérdésére már sokkal nehezebb választ találni.

 A tanár, aki a tananyagot kiválasztotta és megfogalmazta?  A grafikus, aki elkészítette a megértést elősegítő, szemléltető bemutatókat?  Az informatikus, aki megírta a forgatókönyvet?  A narrátor, aki az előadásokat felolvasta?  A programozó, aki a tanuló által feldolgozható formában, digitális adathordozóra, vagy egy kijelölt hálózati címre rögzítette az eredményt?  A tutor, aki a tanulókkal a kapcsolatot tartja távoktatás esetén? Felmerül a kérdés, hogy ki tanít?

 A legegyszerűbb megoldásnak az tűnne, ha mindezeket a feladatokat egy személy végezné, azonban minden tanárt felkészíteni ennyi szakma kiváló ismeretére lehetetlen, és felesleges.  A felsőoktatási intézmények, és a speciális képzést adó tanfolyamok tantárgyaihoz szükséges e-tananyagok, többnyire, egyedi kidolgozást, és a tananyag megfogalmazásától az elsajátítás ellenőrzéséig szükséges – fent felsorolt – feladatok megoldásában résztvevőktől szoros együttműködést igényelnek. A ki e-tanítson kérdésére már sokkal nehezebb választ találni.

 Most már csak az a kérdés, hogy ebben a kiválóan felszerelt épületben: –Kinek e-tanítsunk? –Mit e-tanítsunk? –Ki e-tanítson? –Hogyan e-tanítsunk?  Ezekre a kérdésekre keresünk választ az előadásban e-tanulás (e-Learning )

A hogyan e-tanítsunk kérdésre annyiféle választ adhatunk, ahány oktatási forma, iskola, tantárgy és oktató van.

 Az Egyesült Államokban, 1997-ben a Pentagon, a Fehér Ház támogatásával elindította az e-tanulás legszélesebb értelmezését és gyakorlatát megalapozó programot: az Advanced Distributed Learning (ADL) Initiative – a Fejlett Megosztott Tudás – kezdeményezést A hogyan e-tanítsunk kérdésre annyiféle választ adhatunk, ahány oktatási forma, iskola, tantárgy és oktató van.

 Az ADL kezdeményezés által 2001-ben létrehozott SCORM – Megosztható Tartalom Objektum Hivatkozási Modell (Sharable Content Object Reference Model) – magába integrálta a legtöbb, a világon addig, a különböző szervezetek által kidolgozott oktatási-tanulási szabványt, és 2004-re olyan szabvánnyá vált, amelyet a legelterjedtebb tanulás-, illetve oktatási tartalom-szervezési keretrendszerek világszerte, alkalmaznak. A hogyan e-tanítsunk kérdésre annyiféle választ adhatunk, ahány oktatási forma, iskola, tantárgy és oktató van.

AICC ARIADNE IMS IEEE LTSC STB. IEEE Learning Technology Standards Committee Aviation Industry CBT Committee IMS Global Learning Consortium Alliance of Remote Instructional and Distribution Networks for Europe

A SCORM szabvány az oktatási egységeket – tanóra, témakör, tantárgy – internetes elemekből: –szöveg (.doc,.pdf), –grafika (.gif,.jpg), –táblázat (.xls), –hang (.wav,.mp3), –videó (.avi,.mpg,.wmv), –bemutató (.ppt,.swf), –teszt (.html,.swf,.js), –weblap (.html,.php) álló Megosztható Tartalom Objektumokba (Sharable Content Objects - SCO) szervezi Sharable Content Object

Megosztható tartalom objektum (SCO) Weblap (html;php) Grafika, fotó (jpg;gif) Videó (avi;mpg; wmv) Szöveg (doc;pdf) Bemutató (ppt;swf) Táblázat (xls) Teszt (html;js) Sharable Content Object

Reference Model Az így „csomagolt” objektumokból felépített kurzust (tantárgy, tanfolyam) a tanulásszervező (Learning Management - LMS) keretrendszer egy speciális leíró-illesztő-szervező – imsmanifest.xml - fájlban elhelyezett adatok alapján „vezényli”. Sharable Content Object

Reference Model Sharable Content Object SCO1 SCO7 SCO6 SCO2 SCO3 SCO5 SCO4 Leíró- illesztő fájl (xml) imsmanifest.xml

Az eTanulás néhány eszköze SmartBoard (OkosTábla) Figyelemfelkeltés, lényegkiemelés, időmegtakarítás,Figyelemfelkeltés, lényegkiemelés, időmegtakarítás,

Az eTanulás néhány eszköze SmartBoard (OkosTábla) Figyelemfelkeltés, lényegkiemelés. időmegtakarítás,Figyelemfelkeltés, lényegkiemelés. időmegtakarítás, A diákok bevonása a magyarázatba.A diákok bevonása a magyarázatba.

Az eTanulás néhány eszköze SmartBoard (OkosTábla) Figyelemfelkeltés, lényegkiemelés, időmegtakarítás.Figyelemfelkeltés, lényegkiemelés, időmegtakarítás. A diákok bevonása a magyarázatba.A diákok bevonása a magyarázatba. Digitális „tinta” alkalmazása és a bemutatók „mobilizálása”.Digitális „tinta” alkalmazása és a bemutatók „mobilizálása”.

Az eTanulás néhány eszköze Videó-tanárokKonzerv-előadók  Az előadó a tananyagot –fejből, vagy papírból mondja el

Az eTanulás néhány eszköze Videó-tanárokKonzerv-előadók  Az előadó a tananyagot –fejből, vagy papírból mondja el –fejből, demonstrációval ismerteti

Az eTanulás néhány eszköze Videó-tanárokKonzerv-előadók  Az előadó a tananyagot –fejből, vagy papírból mondja el –fejből, demonstrációval ismerteti –demonstrátorokkal, interaktív lehetőségekkel adja át

Multimédiás tananyagok Két példa a ZMNE-ről

Információs Műveletek Multimédiás Oktató Program Készítette: Dr. Várhegyi István - Dr. Haig Zsolt - Dr. Kovács László

 Célja, hogy a tantárgyhoz multimédiás formában az Interneten, illetve hálózati elérési lehetőség hiányában CD- n, olyan átfogó, rendszerező információhalmazt nyújtson, amely segíti elsajátítani és megérteni a tananyagot.  Törzsanyaga összefoglalja a tantárgy főbb tartalmi anyagát. A képek és videofilm bejátszások a törzsanyag jobb és könnyebb elsajátítását hívatottak elősegíteni. Információs Műveletek Multimédiás Oktató Program Készítette: Dr. Várhegyi István - Dr. Haig Zsolt - Dr. Kovács László

Haditechnikai kutatás-fejlesztés Multimédiás tananyag KÉSZÍTETTE: Prof. Dr. Kende György - Dr. Seres György

 A Haditechnikai kutatás-fejlesztés e-tanuláshoz alkalmas multimédiás tananyaga a tantárgy hagyományos jegyzetén alapul.  Az egyes fejezetek tartalma, lényegében, megegyezik a jegyzet szövegével – mégis mi az a többlet, amiért érdemes volt elkészíteni a tananyag multimédiás változatát? A Haditechnikai kutatás-fejlesztés tantárgy e-tanulási modellje

 A tananyag internetes portál formájában, automatikusan induló CD-re készült.  Ez lehetővé teszi, hogy a számítógép előtt ülve a tanulók szörfölhessenek a tanterem, a tanulószoba, a könyvtár – és ha rendelkeznek Internet-kapcsolattal – a világ bármely pontja között.  A tananyag szöveges részét nyomtatható formában is megjeleníthetik, illetve a saját részükre ki is nyomtathatják – a szerzői jog betartásával. A Haditechnikai kutatás-fejlesztés tantárgy e-tanulási modellje

 A portál – a szorosan vett tananyag mellett – tartalmazza az előadások szemléltetésére szolgáló bemutató vetítéseket és a forrásmunkákat.  Ezen kívül, a CD-n megtalálhatóak –az egyes fejezetek alapjául szolgáló forrásmunkák, –a szerzőknek az egyes témakörök mélyebb elsajátításához, –illetve a további kutatásokhoz ajánlott publikációi –és tudományos konferenciákon megtartott előadásaik prezentációja is. A Haditechnikai kutatás-fejlesztés tantárgy e-tanulási modellje

 Ezen kívül a CD-n található – és a tanulás megfelelő fázisában, egy egérkattintással elérhető – egy sor fontos és érdekes dokumentum, amelyeket egyébként csak hosszas keresés és utánjárás után találna meg az olvasó. A Haditechnikai kutatás-fejlesztés tantárgy e-tanulási modellje

 A multimédiás tananyag egy CD lemezt, és egy nyomtatott Útmutatót tartalmaz.  A bejelentkező képernyő tartalmazza az induláshoz szükséges lépések elérését és az állandóan látható tartalomjegyzéket, amely lehetővé teszi a tananyagban való tájékozódást és az olvasó igényei szerinti szörfölést A Haditechnikai kutatás-fejlesztés tantárgy e-tanulási modellje

 A tantárgy és a felvétele után a hallgató egy „Jelentkezési lapot” tölt ki, amelyet az Egyetem Intranet hálózatán, vagy az Interneten keresztül, formájában megküld a tutornak. A Haditechnikai kutatás-fejlesztés tantárgy e-tanulási modellje

 A tananyag a ZMNE intranet hálózatának ORACLE- iLearning távoktatási rendszerében is hozzáférhető és így, megfelelő jogosultság mellett, az Interneten keresztül is elérhető.  Ez lehetővé teszi, hogy –a hallgatók nyilvános vitafórumokon cserélhessék ki tapasztalataikat, –hirdetőtáblán tehessék közzé kutatási eredményeiket, –nyilvános csevegéseket folytassanak egymással és a vezető tanárral (a tutorral), –valamint késedelem nélkül hozzájussanak a tananyag frissítéseit tartalmazó új oktatócsomagokhoz. A Haditechnikai kutatás-fejlesztés tantárgy e-tanulási modellje

 A tananyag multimédiás változatában a nyomtatott jegyzet ábrái helyett interaktív bemutatók és videóklippek segítik a megértést A Haditechnikai kutatás-fejlesztés tantárgy e-tanulási modellje

Cél Katonai rendszer Környezet Túlélés Eredmény Saját Semleges Ellenséges Technika Ember Szervezet A katonai rendszerek speciális modellje: a harci robot Számítógép Ember

 Az egyes témakörök befejezéseként a tanulók önellenőrző tesztekkel győződhetnek meg a szükséges lexikális ismeretek elsajátításáról, A Haditechnikai kutatás-fejlesztés tantárgy e-tanulási modellje

 Az egyes témakörök befejezéseként a tanulók önellenőrző tesztekkel győződhetnek meg a szükséges lexikális ismeretek elsajátításáról,  A képzési szintnek megfelelő témazáró feladatot ben küldik el a tutornak, aki a feladatok elbírálása után ben tájékoztatja az értékelésről. A Haditechnikai kutatás-fejlesztés tantárgy e-tanulási modellje

 Az összes előírt feladat pozitív elbírálása után a tutor ben engedélyezi a hallgató vizsgára jelentkezését.  A vizsgaengedély birtokában a hallgató elkészíti a képzési szintjének megfelelő évfolyamfeladatot és elküldi a tutor címére  Az évfolyamfeladat értékelése a vizsga alkalmával történik. A Haditechnikai kutatás-fejlesztés tantárgy e-tanulási modellje

Tapasztalatok  A multimédiás tananyagot tartalmazó CD-t a 2004/2005-ös és a 2005/2006-os tanévben egy- egy levelező és egy-egy PhD hallgatói csoportnál teszteltük.  Észrevételeiket és javaslataikat az anyag véglegesítésénél már figyelembe vettük.  A doktori képzésben résztvevő hallgatói csoport hallgatóinak anonim értékelése a tananyag hasznosíthatóságáról, érthetőségéről, szemléletességéről és újdonságáról 4,43 volt az 5- ös skálán.

 Kidolgoztuk a tananyag első fejezetének angol nyelvű próbaváltozatát Továbbfejlesztés

 Elkészítettük az angol változat egy előadásának „hangosított” változatát –A címlap és néhány kocka az előadásból Továbbfejlesztés

Chapter 1: Role of technology in military systems Lecture 2: Some models of armed combat Prof. Dr. György Kende - Dr. György Seres: Research and Development of Military Technology

Anti-terrorist using of military system Anti-terrorist using of state military system can be successful if it tries to prevent terrorist attack,it tries to prevent terrorist attack, it has direct information about all of subsystems of terrorist military system – including information of human intelligence,it has direct information about all of subsystems of terrorist military system – including information of human intelligence, it strikes all subsystems of terrorist military system – including financial founds of organization from terrorist environment.it strikes all subsystems of terrorist military system – including financial founds of organization from terrorist environment.

Survival Result Organization Human Technology Survival Result Neutral Terrorist Environment Technology Human Organization Anti-terrorist using of military system State

 Kidolgoztuk a tananyag első fejezetének angol nyelvű próbaváltozatát  Elkészítettük az angol változat egy előadásának „hangosított” változatát –A címlap és néhány kocka az előadásból –Az önellenőrző teszt az előadáshoz Továbbfejlesztés

Self test Choose a model!

 Kidolgoztuk a tananyag első fejezetének angol nyelvű próbaváltozatát  Elkészítettük az angol változat egy előadásának „hangosított” változatát –A címlap és néhány kocka az előadásból –Az önellenőrző teszt az előadáshoz –Készül egy robot-tutor az előadáshoz Továbbfejlesztés

 Shahin Maghsoudi, az újzélandi Robot-Hosting Company műszaki igazgatója –kifejleszt az előadásunkhoz egy 24 órás konzultációs lehetőséget biztosító intelligens robot-tutort - LUCÁ-t –mivel az animáció még nem készült el, „kölcsönözte” számunkra egy, a csillagászattal foglalkozó robot asszisztens - NELA (Neutralnet E-Learning Android) animációját Továbbfejlesztés

Prof. Dr. Kende György Dr. Seres György