2008.04.04.. MENTORÁLÁS MENTORSÁG munkacsoport Braun József.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Támogató Társadalmi Megújulás Operatív Program keretében „Képzés, foglalkoztatás szakembereknek” tárgyú felhívás.
Advertisements

Prof. Dr. Veress Gábor egyetemi tanár
Mit lehet tudni a célcsoportról?
„Ha bejön, akkor bejössz
Migránsok társadalmi beilleszkedése együttműködéssel
Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia Budapest, 2011.június 16. A fogyasztók oktatása Dr. Horváth György Fogyasztóvédők Országos.
Goronné Ondré Katalin Bihari Mentor Hálózat kiépítése a résztvevő szemével.
A Vállalkozásfejlesztési munkacsoport
A felnőttképzés jövőképe (Érdemes-e intézményi stratégiát alkotni?) Akkreditált Felnőttképzési Intézmények Országos Egyesülete – országos konferencia (2008.
Szociálpedagógia szak (BA). A képzés célja: • olyan szociálpedagógusok képzése, • akik képesek a gyermek és ifjúsági korosztály • tanulási, szociális.
Dobbantó program. Kik vesznek benne részt? Országosan 15 iskola Tervezett: 22.
A hátrányos helyzet kezelésének középiskolai modellkísérletei Vályi Péter Szakképző Iskola és Kollégium Tamási június 4.
A gyermekjóléti alapellátások aktuális kérdései
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Tanácsadási szolgáltatások „ A jövő önkormányzatának alapja Pusztamonostoron – ÁROP-1.A.2/A számú forrás felhasználásával” projektben Bíró Gabriella.
„Lépj feljebb! Tanulj tovább! Segítünk! A sarkadi Ady Endre - Bay Zoltán Középiskola és Kollégiumban”
„SZAKMÁVAL AZ ÉLHATŐBB JÖVŐÉRT”
„Megváltozott világ?!” TÁMOP /1-2F projekt Dr. Ádám Szilvia.
Új Esély munkakonferencia október 13. Braun József.
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
Orvos- és Egészségtudományi Centrum
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
Dr. Nyitrai Ágnes, AVKF Paradigmaváltás a családi napközi ellátásra való felkészítésben június 1.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Készítette: Bónisné Fürjesi Magdolna
Fejlesztési, stratégiai útmutató
Dr. Szilágyi Klára Szent István Egyetem
1 Oktatás és iskolázottság – nemi egyenlőtlenségek konferencia Az előadás címe: A hátrányos helyzetűek oktatásban való részvétele gender szempontból (különös.
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
Interkulturális mentorálás
MENTORI MEGSEGÍTÉS A GÖLLESZ VIKTOR SPECIÁLIS SZAKISKOLÁBAN.
“Új Dimenziók” mentorképzési program A program kidolgozói: Artemisszió Alapítvány EcPec Alapítvány Göllesz Viktor Speciális Szakiskola MATISZ MH Líceum.
2008. március 27. Magyar Tartalomipari Szövetség – A/016 – EQUAL IT-mentor projekt.
A mentorrá vált pedagógus a Foglalkoztatásba ágyazott képzés (FÁK) című programban Singer Péter
Magyar Tartalomipari Szövetség – A/016 – EQUAL IT-mentor projekt Motiváció felkeltése és fenntartása internethasználattal.
Vezetői módszereink azonosítása a tanult modellek alapján Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány
Személyközpontú diáktámogatás a Dobbantó programban Győrik Edit Kongresszus után – a változások folyamatában Budapest, május
Patrónus program és ezzel együtt az IPR bevezetése 2007/ 2008-as tanévtől a halmozottan hátrányos helyzetű tanulók esélyenlőségének biztosítása céljából.
1 NÉHÁNY GONDOLAT AZ (INTÉZMÉNY) AKKREDITÁCIÓ MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSSAL KAPCSOLATOS KÉRDÉSEIRŐL Dr. Veress Gábor egyetemi tanár MAB, január 22.
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben TÁMOP 3.1.4/08/2. – A kompetencia.
Az európai országok eredményei és tapasztalatai Szigeti Tóth János © Magyar Népfőiskolai Társaság 2009.
A Megváltozott Munkaképességűek Tematikus Innovációs Hálózatának bemutatása Equal zárókonferencia Szombathely június 5.
Resztoratív módszerek az iskolában
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
Munkamegosztás és együttműködés Iskolapszichológia a nevelési tanácsadó ellátó rendszerében Horváth Ágnes Klinikai szakpszichológus Zuglói Nevelési Tanácsadó.
Az iskola tényleges feladata és a valós helyzet
Keretrendszerek az oktatás rendszerében Felnőttképzés a változó gazdasági és oktatási rendszer környezetében konferencia Eger április
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
AZ ÖSSZEFÜGGÉS- KEZELÉS
Felelősen, egészségesen, biztonságosan
Szeretettel köszöntöm
INNO-REÁL Szövetség Civil Ágazati-szakmai Stratégiai Terv május 21.
Speciális gyermekvédelem
Új Esély munkakonferencia Július 28. Zöld Kakas Líceum Braun József.
Nyíregyháza június 1..  Speciális élethelyzet, speciális és egyénre szabott segítségek.  Érintettségből adódó rálátás a helyi szükségletekre.
Learning by working! Dualizáció Magyarországon „A holisztikus megközelítés” Dr. SZILÁGYI JÁNOS Képzési igazgató Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Magyar.
1 Szervezet és minőség 2. előadás 1. 2 Az előadás tartalmi elemei Alapfogalmak A minőségfejlesztés jogszabályi háttere Minőségfejlesztési megközelítések.
Miskolc, Szenior tudáskormányzás Cédrus-NET Konferencia 1 Szenior kompetencia-deficit Csutorás György - Matiscsákné dr. Lizák Marianna.
A felnőttek bevonásának fejlesztése a kora gyermekkori oktatásba Chris Pascal, prof. és Tony Bertram, prof.
Hálózatok Támogató, segítő szerepek az ifjúsági munkában.
1 Felelősségvállaló szereplő avagy mit tehet a könyvtár a fogyatékosok érdekében.
Szociális foglalkoztatás szerepe a rehabilitációban Csicsely Ágnes Nemzeti Erőforrás Minisztérium Szociális és Gyermekjóléti Szolgáltatások Főosztály.
PROCSEE projekt 1. Szakértői Fórum disszeminációs esemény Racsko Réka
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TERVEI 2008
A szakiskola jelene és jövője
„Lépj feljebb. Tanulj tovább. Segítünk
Előadás másolata:

MENTORÁLÁS MENTORSÁG munkacsoport Braun József

A munkacsoport Artemisszió Alapítvány Ec-Pec Alapítvány Göllesz Viktor Speciális Szakiskola és Általános Iskola Magyar Tartalomipari Szövetség MH Líceum Alapítvány (Kiskunmajsai Roma Kisebbségi Érdekképviseleti Szervezet)

Termék 1 MENTORKÉPZÉSI PROGRAM a mentorálás/mentorság újonnan kidolgozott spektrum-fogalma alapján 1

Termék 2 MÁSODIK ESÉLY ISKOLA mint segítő szervezet szervezeti-modell leírása 2

A megismerés dilemmái Egy dologról mindaddig nem lehet tudomásunk, amíg nem rendelkezünk annak fogalmával.

A kérdésfeltevés dilemmái Nem az a kérdés, hogy mi a közös a vizsgált objektumokban. Az a kérdés, hogy mi az a közös elem, ami a vizsgált objektumokat megkülönbözteti más objektumoktól. Jim Collins: Jóból kiváló, HVG Kiadó 2005

Tapasztalat a személyes segítés jelentőségének felértékelődése A megoldandó probléma vetélkedő megvalósulások akadályozzák a mentorálás -szakmai fejlődését -az erőforrásai hatékony felhasználását 1 Mentorképzési program A MEGOLDANDÓ PROBLÉMA

Mentorképzési program a személyes segítés felértékelődése AUTONÓMIA nyílt igény látens igény kényszer 2 A MEGOLDANDÓ PROBLÉMA

Mentorképzési program AUTONÓMIA nyílt igény A ma élő gyermekek és fiatalok (és azok, akik az elkövetkező években lépnek be az iskolázásba) másképp viszonyulnak a tanuláshoz, mint az idősebb generációk. Nagyobb mértékét igénylik az autonómiának és a személyes szuverenitásnak, erősebben jellemzi őket az individualizmus. A VII. NEVELÉSÜGYI KONGRESSZUS TÉZISEI 3 A MEGOLDANDÓ PROBLÉMA

Mentorképzési program AUTONÓMIA látens igény A „zűrös fiatalok” azonosított jellemzői pl. -kongruencia-igény -szabálykövetés elutasítása -tekintély elutasítása -vágy egyfajta(?!) szabályozott létre A „zűrös fiatalok”-at, mint hátrányos helyzetű csoportot az A/067 partnerség azonosította a HóGu program keretében 4 A MEGOLDANDÓ PROBLÉMA

Mentorképzési program AUTONÓMIA kényszer a munkaerőpiac egyre inkább felértékeli -a problémamegoldó készséget -az önálló munkavégzés készségét -a folyamatos fejlődés képességét 5 A MEGOLDANDÓ PROBLÉMA

Mentorképzési program A MEGOLDANDÓ PROBLÉMA Autonóm módon való létezés A MEGOLDÁS Személyes segítés 6

Mentorképzési program A fogalmak túlburjánzása - vetélkedése mentor coach tutor peer senior patrónus segítő pár tanácsadó konzulens shadow …….. és a már szakmaként elismert tevékenységek 1 A HELYZET

Mentorképzési program NINCS immanens rendezési elv a segítő tevékenységek közötti összefüggések megértéséhez a praxisban 2 A HELYZET

vetélkedő megvalósulásokkal szemben a CÉL új nézőpont találása egységes értelmezési struktúra alkotása 3 Mentorképzési program A HELYZET

Mentorképzési program Két sejtés erősödött fel a kutatás során -a hiányok tartalmazzák a keresett közös elemeket - spektrum-szerű elrendeződés a valószínű 4 A HELYZET

Mentorképzési program HIÁNY a mentorálás-személyes segítés praxisában munkálkodók nem határozzák meg többek között a segítés cél-állapotát a probléma jellegét azt, hogy a segítés kinek fontos a segítés alapjául szolgáló értékrendet a segítés jellegét a segítés szervezeti hátterét Sokrétű kutatási programunk adatai igazolják fenti megállapításainkat. 5 A HELYZET

személyes segítés SPEKTRUM-FOGALOM szerinti megközelítése 1 Mentorképzési program KLIENSKLIENS CÉLÁLLAPOTCÉLÁLLAPOT A MEGOLDÁS

A probléma jellege A segítés kinek fontos A segítés értékrendje A segítés jellege A segítés szervezeti környezete A segítés formalizáltsága A segítő professzionalizáltsága 2 Mentorképzési program KLIENSKLIENS CÉLÁLLAPOTCÉLÁLLAPOT A MEGOLDÁS

3 Mentorképzési program 1 A probléma jellege intraperszonális → diszharmonia a környezettel → interperszonális 2 A segítés kinek fontos segített társadalom 3 A segítés alapjául szolgáló értékrend „tudattalanul” megélttudatosan választott 4 A segítés jellege retributív humanisztikus 5 A segítés szervezeti környezete magán szféra cél-szervezet 6 A segítés formalizáltsága informális formális 7 A segítő „profesz- szionizáltsága” amatőr profi A MEGOLDÁS

4 Mentorképzési program A MEGOLDÁS 1 A probléma jellege intraper szonális → disz- harmo nia a környe zettel → interper- szonális motiváció- hiány szociális nehézség kapcsolati konfliktus képesség- hiány erőforrás- hiány érték-konfliktus készség- hiány identitás- válság érdek- konfliktus ismeret- hiány életvezeté si válság kulturális konfliktus tapasztalat- hiány

5 Mentor - munkaerőpiac 1 A probléma jellege intraperszonális → diszharmonia a környezettel → interperszonális 2 A segítés kinek fontos segített társadalom 3 A segítés alapjául szolgáló értékrend „tudattalanul” megélttudatosan választott 4 A segítés jellege retributív humanisztikus 5 A segítés szervezeti környezete magán szféra cél-szervezet 6 A segítés formalizáltsága informális formális 7 A segítő „profesz- szionizáltsága” amatőr profi A MEGOLDÁS

6 Mentor – kortárs segítő A probléma jellege intraperszonális → diszharmonia a környezettel → interperszonális 2 A segítés kinek fontos segített társadalom 3 A segítés alapjául szolgáló értékrend „tudattalanul” megélttudatosan választott 4 A segítés jellege retributív humanisztikus 5 A segítés szervezeti környezete magán szféra cél-szervezet 6 A segítés formalizáltsága informális formális 7 A segítő „profesz- szionizáltsága” amatőr profi A MEGOLDÁS

7 Mentor – tanoda A probléma jellege intraperszonális → diszharmonia a környezettel → interperszonális 2 A segítés kinek fontos segített társadalom 3 A segítés alapjául szolgáló értékrend „tudattalanul” megélttudatosan választott 4 A segítés jellege retributív humanisztikus 5 A segítés szervezeti környezete magán szféra cél-szervezet 6 A segítés formalizáltsága informális formális 7 A segítő „profesz- szionizáltsága” amatőr profi A MEGOLDÁS

1 Mentorképzési program o Egységes értelmezési keret a praxis minden tevékenységéhez oAz egységes értelmezési keret egyúttal a mentorálás mélyebb megértésén alapul o Eredményesebb – és hatékonyabb mentorálás lehetősége ELŐNYÖK

1 Mentorképzési program oSpektrum-fogalom értelmezése oSegédlet a mintázat felvételéhez oMentor-képzési program (akkreditálásra benyújtva) oVizsgaanyag oA program hosszútávú gondozási/fejlesztési feltételeinek biztosítása -a spektrum-fogalom, és a képzési anyag rendszeres aktualizálása - képzések - gondozásawww.mentor.lap.hu A TERMÉK RÉSZEI

Mentorképzési program 2

ERŐSSÉGEK Az értelmezési keretrendszer mintázatként való megjelenítése segíti az alkalmazást. Kikerüli az „igazi mentorképző megoldás” csapdáját Eredményesebb és hatékonyabb mentorálást tesz lehetővé GYENGESÉGEK Az új gondolati megközelítés erőfeszítést igényel az alkalmazótól ERŐS ÉS GYENGE PONTOK

A fejlesztés készültsége A mentor-képzési program A mentorálás, mint spektrum-fogalom kidolgozott A spektrum-fogalmon alapuló képzési program kipróbálás alatt áll, akkreditációra való előkészítése megkezdődött Elkezdődtek az előkészítő megbeszélések a spektrum-fogalmon alapuló mentor-képzés további sorsát illetően az OFI-val és az EDUCATIO-val SPEKTRUM-FOGALMON ALAPULÓ MENTORKÉPZÉS

A bevezetés feltételei Mindkét termék egyaránt érdeklődésre tarthat számot -a közoktatás és szakképzés -a szociális ellátás -a munkaerőpiaci ellátó rendszer szakpolitikusai, szakemberei és intézményei részéről. Eredményeinket érvényesíteni kívánjuk a mentorálás- sal kapcsolatos törvénytervezet szakmai vitája kere- tében.

A bevezetés feltételei A termék az u.n. érték-orientált szervezetek esetében a szervezet-, vagy minőségirányítási rendszer alapjául szolgálhat. Jól példázza ezt az A/067 partnerség más eredményeivel való kompatibilitása: -kompetencia-tanúsító rendszer - rendszer-tanúsító eljárás -személy-értékelési eljárás -kompetencia-fejlődés indikálása -kölcsönös- vagy együtt-tanulási helyzetek -együttműködési technikák -resztoratív szemlélet érvényesítése stb.

A bevezetés feltételei A program zárását követően a termék szakmai gondozására a munkacsoport felkészült. A szerzői jogvédelmi kérdések megoldottak. A kidolgozók a közös produktumot szabadon hozzáférhető lényegi eredményként jelenítik meg – lehetővé téve egyúttal, hogy az arra épített verziók már saját tulajdonná válhassanak.

köszönöm a figyelmet