Marketingszervezet Vevőorientáció és szervezeti integráció

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
Advertisements

A Vállalkozásfejlesztési munkacsoport
Mennyire projekt érett a mai magyar társadalom? 1022 Budapest, Bimbó út 3. Telefon/fax:
Erőállóképesség mérése Találjanak teszteket az irodalomban
A kontrolling alapjai:
2. előadás.
Microsoft Üzleti Megoldások Konferencia Az informatika szerepe a vállalati kultúra és versenyképesség javításában Dr. Kornai Gábor AAM Tanácsadó.
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
MFG-Pro váll-ir. rendszer bemutatása
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Szervezeti formák.
A vállalat szervezete.
KÖZGAZDASÁGI SZERVEZETTIPOLÓGIA
Vállalati EEM. Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke idő.
Vállalati folyamatok, alrendszerek, tömegszerűség, külső környezet, belső adottságok, hierarchia, kultúra.
Vállalkozásgazdaságtan 1. előadás
Szervezet Szervezet: személyek és csoportok valamilyen célra történő egyesítése, ahol mindenkinek meghatározott feladata és felelőssége van, mellyel hozzájárul.
Szervezet, információs rendszer. Az információs rendszer és a szervezet illeszkedése Mi szervezet? Az egyszerű struktúra Funkcionális felépítés Termék.
Négy vállalkozási alaptípus
SZERVEZETI ALAPFORMÁK
A MÁTRIX SZERVEZETI FORMA
Divizionális (divíziós) szervezet
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
6. Előadás Merevítő rendszerek típusok, szerepük a tervezésben
Szervezeti formák 1. rész
Készítette: Csató Csilla (DVI3UH)
Szervezeti formák Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel BGF - Külkereskedelmi Főiskolai Kar Vállalkozások és Emberi Erőforrás.
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
szakmérnök hallgatók számára
Pannon Egyetem, Szervezési és Vezetési Tanszék
Tudásmenedzsment eredmények és tapasztalatok a MOL Csoportban Tóth Róbert Tudásmenedzsment vezető, MOL Csoport Budapest, 2006.február 23.
A szervezeti felépítés definíciója
A lineáris-funkcionális szervezeti forma
A HEM kialakulása és fejlődése
Szervezeti kultúra Definíció: a szervezet tagjai által elfogadott közösen értelmezett előfeltevések, értékek, meggyőződések, hiedelmek rendszere Hofstede:
II. Logisztikai tervezés
Bauer András - Berács József:
Az értékesítési rendszer
Nemzetközi marketing A globalizáció és ami utána jön
Controlling a gyakorlatban
A válság HR tanácsadása – a HR tanácsadás válsága?
EEM. 12. Változásmenedzselés kultúraváltás
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Szervezeti struktúra és kultúra
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Az EEM helye a menedzsmentben
A controlling alrendszer helye a szervezetben 1.
A piacszegmentáció és a célpiaci marketing
Vállalatgazdaságtan a gyakorlatban
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
Az iskola, mint szervezet
1 Hogyan tovább minőségügy? XIV. Magyar Minőség Hét november 07.
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
Az egészségesség, mint fejlesztési irány lehetőségei - Hogyan fejlesztenek a hazai élelmiszeripari KKV-k? Dr. Polereczki Zsolt Kaposvári Egyetem – GTK,
i.e. SMART üzleti ötletek versenye SWOT analízis workshop
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
BEVEZETÉS A VÁLLALATGAZDASÁGTANBA 5.
A termelés költségei.
Az ÉMGK tagvállalatainak szakképzési igényei Miskolc, június. 09. Dr. Barkóczi István – ÉMGK elnök.
Vállalkozásmenedzsment I.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
A beszállító vállalatok marketing tevékenységének elemzése Dr. Ercsey Ida PhD egyetemi docens Győr, má jus 04. A JÁRMŰIPAR GAZDASÁGI HATÁSA A KÖZÉP-
 Üzleti szervezetek, vállalkozások, vállalatok fogalma  Üzleti szervezetek: azok a fogyasztói igényt kielégítő szervezetek, amelyek gazdasági erőforrásaikkal.
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
Négy vállalkozási alaptípus
Kompetencia menedzsment 4. Modul BGF
A STRATÉGIA KIALAKÍTÁSÁNAK FŐBB SZEMPONTJAI
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Előadás másolata:

Marketingszervezet Vevőorientáció és szervezeti integráció Szervezetépítési elvek és a marketingfunkció elhelyezkedése Marketingtevékenységek megjelenítése Funkcionális szervezet Termékmenedzseri rendszer Földrajzi terület szerinti tagozódás Piacorientált marketingszervezet Szervezeti koordináció Emberi tényező és piaci szervezet Marketingvállalat mint új képződmény

Szervezetépítési elvek és a marketingfunkciók A hagyományos vállalati funkciók létezése - a marketingfunkció eltérő megközelítése sok modell, gyakori váltás szemben néhány modell folyamatos gyártása - a termelési funkció dominanciájának vége Divizionális szervezetek - tárgyi / termék alapú szemben földrajzi Mátrix-szervezet - szervezetképzési elvek összehangolása, konfliktusa

Funkcionális marketingszervezet A marketingfeladatok hatóköre: - törzskari szervezetek szemben értékesítési feladatok - stratégiai és operatív teendők - marketingtervezéstől (64%) a készletezésig (16%) A marketingtevékenységek szerepe a versenyelőnyben Részterület Magyarország (1996) Anglia (1988) Versenyképes ár 36% 8% Termékminőség 35% 18% Vállalat/márka hírneve 22% 26%

Termékmenedzseri rendszer A termékmenedzser (gyakran márka- menedzser) felelős egy adott termék (márka) értékesítése érdekében valamennyi részfeladat (termelés, beszerzés, tervezés, eladás stb.) koordinálásáért a piaci bevezetéstől a piacról történő kivonásig. A termékmenedzserrel szembeni elvárások: szívósság, konfliktustűrés kapcsolatteremtő képesség A szervezeti forma előnyei és hátrányai A márkamenedzsmenttől a kategória-menedzsmentig

A földrajzi tagozódástól a piaci menedzserig A földrajzi távolság és a kritikus méret A régiók szerepének átrendeződése - Kelet-Közép-Európa a multik szemében A régió mint azonosan viselkedő entitás A piaci orientáció totális érvényesülése a piaci menedzserben: - fogyasztók jól definiált csoportja - figyelem a felhasználási jellemzőkre - szegmentumok „rendszerszemléletben” A „piaci rövidlátás” veszélye

Szervezeti koordináció A koordinációtól az integrációig: célkitűzés Koordinációs mechanizmusok (Kieser: 1995) - személyes utasítások - önálló összehangolás - programozás, általános szabályok - tervezés A marketingtevékenység szervezeti megoldásai Magyarországon A szervezeti formák kialakításának irányzatai - kontingenciaelmélet - tranzakciós költség elmélete

A vállalati marketingszervezet jellemzői 1996-ban és 2000-ben Szervezeti megoldás 1996 2000 Elkülönült marketingosztály van 12 11 A marketing az értékesítési/kereskedelmi osztályhoz tartozik 35 35 Az értékesítés a marketing osztály része 10 13 A marketing közvetlen igazgatói hatás- körbe tartozik 59 65 A marketing közvetlenül képviselve van az igazgatótanácsban 22 30 A marketingtevékenységet termék és/vagy márka menedzserek köré szervezzük 19 21 A marketingtevékenységet piaci és/vagy területi menedzserek köré szervezzük 26 29

A hierarchikus (belső) és a piaci (külső) szervezettípusok Strukturális Belső szervezet Külső szervezet jellemzők Bürokratikus forma Tranzakciós forma Centralizált Alkalmas környezet Formalizált Teljesítménymutatók Nem specializált Példák Organikus forma Kapcsolati forma Decentralizált környezeti bizonytalanság versenypiaci feltételek Nem formalizált nagyon adaptív nagyon adaptív Specializált termékmenedzser reklámügynökség

Emberi tényező és piaci szervezet Vállalati kultúrán a szervezet tagjai által közösen vallott (követett) értékeket, célokat, nézeteket, ismereteket értjük. Értelmes feladatkijelölés és ellenőrzés Készségek: vezetési, eladási, elemző, empatikus Ismeretek: termék, szakterület, módszertan, pszichológia A marketingvezetőkkel szembeni elvárások változása Magyarországon: nyitottság, nyelv, dinamizmus Tanuló egyén és tanuló szervezet Marketingvállalat, mint új forma

A szervezeti kultúra tipológiája (1) (Deshpandé-Webster: 1989) Klán Adhokrácia Hierarchia Piac A szervezet típusa Emberközeli, nagy család Dinamikus Vállalkozás Formalizált Struktúrált Termelés-orientált A szervezet vezetője Tanácsadó, szülő Vállalkozó Kockázatvállaló Koordinátor Szervező Technikai beállítottság Mi tartja össze a vállalatot? Hűség, tradíció Innováció, elsőség Formális szabályok Feladatok, célok Mi fontos a vállalat számára? Emberi erőforrás Növekedés, új kihívások Állandóság, stabilitás Verseny-képesség

A vállalat szervezeti megközelítése 2000-ben (2) (Százalék, N=572, 20 főnél több foglalkoztatott A szervezet típusa Említés %-a Klán Szervezetünk emberközeli, olyan mint egy nagy család. Az emberek nagyon sok mindent megosztanak egymással 35 Piac Szervezetünk termelésorientált. A kollegák személyes érintettség nélkül végzik a munkájukat 19

A vállalat szervezeti megközelítése 2000-ben (3) Mi fontos a vállalat számára? Említés %-a Klán Szervezetünk az emberi erőforrásra helyezi a fő hangsúlyt. Az össze- tartás és a morál fontos a cég számára. 22 Piac Szervezetünk a versenyképesség tevékenységre és eredményekre helyezi a hangsúlyt. A számokban kifejezhető, „mérhető” célok fontosak a vállalat számára. 27

A szervezeti kultúra tipológiája (4) Klán Adhokrácia Hierarchia Piac A szervezet típusa Emberközeli, nagy család 35 Dinamikus Vállalkozás 24 Formalizált Struktúrált 22 Termelés-orientált 19 A szervezet vezetője Tanácsadó, szülő 17 Vállalkozó Kockázatvállaló 34 Koordinátor Szervező 23 Technikai beállítottság 26 Mi tartja össze a vállalatot? Hűség, Tradíció 29 Innováció, elsőség 14 Formális szabályok 17 Feladatok, célok 39 Mi fontos a vállalat számára? Emberi erőforrás 22 Növekedés, új kihívások 22 Állandóság, stabilitás 29 Verseny-képesség 27 Együttesen 103 94 91 111

Magyar és japán vállalatok szervezeti kultúrájának összehasonlítása (5) Klán Adhokrácia Hierarchia Piac Magyar vállalatok 103 94 91 111 Japán vállalatok 117 79 101 106 Magyar nagyvállalatok (300-500 fő) 74 117 98 113 Forrás: OTKA kutatás, Marketing Tanszék