A hulladékkezelési közszolgáltatás néhány neuralgikus pontja

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Advertisements

Kovácsné Kerepesi Márta felülvizsgálati referens
Díjmegállapítás, díjfelügyelet a hulladékgazdálkodási közszolgáltatásban Dr. Szalóki Szilvia.
Hulladékgazdálkodás állami irányítása Dr. Dióssy László c. egyetemi docens.
A hulladékgazdálkodás eredményei és jövőképe Magyarországon
Az artista sem ugrik védőháló nélkül avagy miben segíthet a jog ?
A JOGHARMONIZÁCIÓ. Az államok konszenzusa alapján elfogadott, szerződéses és szokásjogi magatartási normák összessége, amelyek a nemzetközi jogalanyok:
Felsőfokú egészségügyi oklevelek elismerése
Miniszterelnöki Hivatal, Kisebbség- és Nemzetpolitikáért Felelős Szakállamtitkárság Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Főosztály 376/2007. (XII. 23.) Korm.
Az Alaptörvény és a közpénzügyek az önkormányzatok szemszögéből
A személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Önkormányzat építésügyi feladatai 1.településfejlesztés 2.Településrendezés (területek felhasználásának meghatározása és módja) 3.Helyi építészeti értékvédelem.
A vízjog időszerű kérdései
A hulladéktörvény hatása a pályázati forrásokból megvalósult hulladékgazdálkodási projektekre április Köztisztasági Egyesülés.
Közigazgatási alapismeretek
Fogyasztói panaszokkal kapcsolatos hatósági tapasztalatok a közszolgáltatás területén A Fejér Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Felügyelőségének tapasztalatai.
HAT – Oktatáspolitikai kerekasztal március 8. Feladat- és felelősségmegosztás a közoktatásban.
375/2007. (XII. 23.) Korm. rendelet a kisebbségi önkormányzatoknak a központi költségvetésből nyújtott feladatarányos támogatások feltételrendszeréről.
A LEADER és a közigazgatás Készítette: Dr. Tóth Andrea.
Belügyminisztérium Belügyminisztérium dr. Bitay Márton Önkormányzati Stratégiai Főosztályvezető Magyarország helyi önkormányzatairól szóló évi CLXXXIX.
Zalaegerszeg december 13.
Adózási alapismeretek 5.2 konzultáció Helyi adók
Az oktatási intézmények önkormányzati működésével kapcsolatos felvetések ( egy jegyző gondolatai, értelmezései és esetleges válaszai) Készítette: Molnárné.
A magyar csomagolási hulladék kezelési modellje
„Geotermia a XXI. században” Kistelek február 26. Geotermia hasznosítás a bányatörvény módosításának tükrében Szabados Gábor elnök Magyar Bányászati.
„A legjobb és legolcsóbb hulladék az, amelyet meg sem termelünk!”
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
A POLGÁRMESTEREK VÉDELMI IGAZGATÁSI FELADATAI A JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK TÜKRÉBEN MISKOLC, JÚNIUS 06. FAZEKAS GYÖRGY ALEZREDES.
ÖNKORMÁNYZATI SZAKMAI NAP
Gulyás László tű. hadnagy kiemelt főelőadó Tatabánya, november 6. Iparbiztonsági feladatok a nem rendszeres hulladékszállítással kapcsolatosan (az.
Polgári védelmi feladatok a nem rendszeres hulladékszállítás során
1 A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK ÉRVÉNYESÍTÉSI LEHETŐSÉGEI A TERVEZÉSI GYAKORLATBAN A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK.
Főigazgatói értekezlet A KÖZFOGLALKOZTATÁSI TERVVEL KAPCSOLATOS KIRENDELTSÉGI FELADATOK AZ ÁLLÁSKERESÉSI MEGÁLLAPODÁS LEGFONTOSABB VÁLTOZÁSAI november.
A települések polgári védelmi sorolásának szabályai Jogszabályi háttér § §114/1995. (IX. 27.) Korm. rendelet a települések polgári védelmi besorolásának.
A KÉTTÉNYEZŐS TELEPÜLÉSI HULLADÉKKEZELÉSI KÖZSZOLGÁLTATÁSI DÍJ Előadó: Kneifel Ferenc ügyv. igazgató Gyulai Közüzemi Kft.
A hulladékgazdálkodási közszolgáltatás szervezése, működtetése az önkormányzatok szempontjából Hosszútávon csak a közszolgáltatásokat nyújtó önkormányzatok.
A közszolgáltatási díj meghatározásának szempontrendszere Dr. Hornyák Margit hulladékgazdálkodási szakértő c. egyetemi docens XX. Nemzetközi Köztisztasági.
Változások a szakképzés irányítási rendszerében A szakképzés és a Térségi Integrált Szakképző Központok jelentősége Szőke István szakmai igazgató 2008.
Az orvos szabálysértési felelőssége
MAGYAR KÖZBESZERZÉSI INTÉZET
Közforgalmú közlekedés a határon átnyúló agglomerációban Dr. Prileszky István Széchenyi István Egyetem Somorja,
A helyi önkormányzatok az Alaptörvényben
1 Változások az önkormányzatok évi tervezésének, gazdálkodásának szabályozásában.
Az egyenlő bánásmód elvének érvényesülése a hatósági tapasztalatok tükrében.
TÁMOP H ulladékgazdálkodás Kocsis György Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Az OHÜ évi tapasztalatairól és az idei feladatairól dr. Wégner Krisztina Főosztályvezető, Koordinációs főosztály január 24. Szombathely.
2005.évi CLXXXIII. törvény a vasúti közlekedésről
A NEMZETI KÖZLEKEDÉSI HATÓSÁG Dr. Kerekes István.
Belügyminisztérium Önkormányzati Feladatok Főosztálya
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 2.
AZ EGYES SZOCIÁLIS, GYERMEKVÉDELMI, CSALÁDTÁMOGATÁSI, FOGYATÉKOSSÁGÜGYI ÉS FOGLALKOZTATÁSI TÁRGYÚ TÖRVÉNYEK MÓDOSÍTÁSÁRÓL SZÓLÓ ÉVI CLXXI. TÖRVÉNY.
2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről Hatályos: január 1-től.
Jegyzői értekezlet szeptember 8.. Jegyzői értekezlet 2011 szeptember 8. Helyi lakásfenntartási támogatás Jogalkotási kötelezettség: Szoc tv. 38.
Könyvtári fejlesztési koncepció a községekben, megvalósítási lehetőségek Dr. Kenyéri Katalin NKÖM Könyvtári Főosztálya 2005.
Jegyzői értekezlet június 29.. Jegyzői értekezlet 2011 június 29. A jogszabályok társadalmi előkészítése július 1-től hatályos az Ötv. 103/B.
A BEJELENTŐ-VÉDELEM HELYE ÉS SZEREPE AZ OMBUDSMANI TEVÉKENYSÉGBEN
KÉPVISELET A POLGÁRI PEREKBEN
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
ORSZÁGOS KÖRNYEZETVÉDELMI ÉS TERMÉSZETVÉDELMI FŐFELÜGYELŐSÉG 1 Gábriel Edit Engedélyezési Főosztály január 21. felsőfokú ügyintéző.
A közbeszerzések elméleti háttere I. A szeptember 15-től hatályos Kbt. alapján.
§ Törvényen kívül és belül §. Atipikus foglalkoztatás az Mt-ben Az atipikus foglalkoztatási formákat az Mt. „A munkaviszony egyes típusaira vonatkozó.
J EGYZŐI ÉRTEKEZLET ÉHOT T ÖRVÉNYESSÉGI F ELÜGYELETI O SZTÁLY Pécs, február 29.
Önkormányzat és állam.
A közigazgatási eljárás II.
A magyarországi nemzetiségek és támogatásuk rendszere
a logger-használat kérdései
Jogharmonizáció az Európai Unióban Dr
A helyi önkormányzatok feladatrendszere és költségvetése
Jogharmonizáció az Európai Unióban
Előadás másolata:

A hulladékkezelési közszolgáltatás néhány neuralgikus pontja Dr. Csepregi István ZÖLDJOG Kft. E-mail: zoldjogkft@gmail.com 06/30-922-6886

Mottó gyanánt…. „Nem elég a mai időkben törvényeket írni; de azok iránt sympathiát is kell gerjeszteni. És ha valaki olyas törvénynek nem hódol, mely előtte gyűlöletes, melytől természete visszaborzad, sújthatja őt a betűnek szigorúsága ugyan, de czélját veszti mert martírt emel, ez pedig fanatismust szül.” (Széchenyi István)

Szabályozási probléma I. a) Közszolgáltatás egyenlően kezelve a tiszta piaci gazdasági tevékenységgel A közszolgáltatás részlegesen korlátozott piac Szerződéskötési kötelezettség Díjfizetés hiánya nem szolgáltatás megtagadási ok (veszteséges tevékenységre kényszerítettség) Nyomott, tk. hatósági ár Feloldás: új szabályozás Többféle megoldás lehet, de az a közszolgáltatók különböző csoportjai számára eltérő hatású: pl. tulajdoni vagy szervezeti forma, tevékenységi korlát  adózási, illeték-kedvezmények, speciális nyilvántartás, eltérő hatósági kontroll

Szabályozási probléma II. b) A települési hulladékkezelési közszolgáltatás, mint állami (önkormányzati) feladatellátás, a szervezési, valamint a szakmai szabályok keveredése - a Hgt. a közösségi jog által determinált szakmai anyagi jogi szabályozás és nem szervezeti/szervezési norma, ezért rugalmatlan - a települési önkormányzatok feladat-ellátási rendszere dinamikus és rugalmas, lakosság-centrikus igényű + metajurisztikus elemek - a feladatellátás feltételei, tartalma, formái és intézményei eltérő jogintézményeket igényelnek Feloldás: a) A Hgt. elkülönült része + mögöttes szabályok b) A Hgt-től független önálló települési hulladékkezelési közszolgáltatási törvény c) b) eset + Hgt. mint mögöttes szakmai szabály d) Önálló közszolgáltatási törvény (+ szakmai szabályok) e) Önálló településügyi törvény (és annak részeként a hulladékos közszolgáltatás)

Szabályozási probléma III. c) A jogharmonizáció hiánya - a 2008/98/EK irányelv átvételének elmaradása (Hi: 2010. december 12.) - eltérő fogalomrendszer, új jogintézmények - lejáró engedélyek meghosszabbítási problémái (irányelv közvetlen alkalmazásának nehézségei és jogi anomáliái) - nem közvetlenül érinti a közszolgáltatást Feloldás: szabályozás, de mindegy milyen tartalommal (pl. meglévő jogviszonyok érintettsége, gazdálkodó szervezetek közszolgáltatásba bevonása, EU forrásokból létesített kezelő létesítmények sorsa…..)

Gyakorlati probléma - a Hgt. eredeti koncepciója A díjhátralékok „ügye” (örökzöld téma) - a Hgt. eredeti koncepciója - a jelenlegi helyzet - az állam mögöttes helytállása (vö. Magyarország Alaptörvénye) - szerződéskötési problémák (jogviszonyok!) Feloldás: - közigazgatási alapon - polgári jogi alapon - speciális: ahol kommunális adó A települési önkormányzatok együttműködése - kerete: Ötv, Ttv, Hgt. - Hgt. korlátozottsága: 22. § - a megyei önkormányzat szerepe ! (Hgt. 38. §, csak feladat, konkrét hatáskör nélkül)

Hgt. 22.§ 22. § (1) A települési önkormányzatok a hulladékgazdálkodási feladataik ellátása érdekében, e törvény céljainak és alapelveinek figyelembevételével együttműködnek egymással. Együttműködésük tartalmát és feltételeit együttműködési vagy a társulási törvény szerinti társulási szerződésben állapítják meg. (2) A települési önkormányzat a közszolgáltatás megszervezésére vonatkozó kötelezettségének önálló közszolgáltatás szervezésével tehet eleget, illetve a szomszédos vagy egymáshoz közeli települési önkormányzatok közösen tarthatnak üzemben hulladékkezelésre szolgáló létesítményt vagy a közszolgáltatás ellátására közös gazdálkodó szervezetet hozhatnak létre. (3) A települési önkormányzat szerződést köthet a 11. § szerinti szervezettel a gyártó 8. §-ban meghatározott visszavételi felelősségébe tartozó hulladékok települési hulladékból történő szelektív begyűjtésére vagy válogatására. (4) A települési önkormányzat képviselő-testülete az (1) bekezdés szerinti együttműködés keretében - a vonatkozó terület- és településrendezési tervekben foglaltak figyelembevételével és a helyi hulladékgazdálkodási tervnek megfelelően - kijelöli az érintett települések igényeit kielégítő települési hulladékkezelési létesítmények helyét.

Gyakorlati probléma A települési önkormányzatok feladat-, hatásköreinek delegálhatósága - önkormányzati rendelet-alkotás nem delegálható ! - a díj meghatározása rendelet ! Tehát…… Közszolgáltatási szerződések lejárta, meghosszabbíthatósága Az utógondozás költségeinek viselése A települési önkormányzati rendeletek tartalmi és formai megfelelősége

Osztott közszolgáltatás Elválik egymástól a begyűjtő, szállító és az ártalmatlanító (Hgt. 27. § (1), 28. § (2)-(3) bek) Számos esete lehet, problémák köre: eltérő időtartam (legfeljebb/legalább 10 év) eltérő kiválasztási mód eltérő tulajdoni forma az „élő” szerződés időtartama alatti önkormányzati kötelezettségvállalás, együttműködés, vagy annak megváltoztatása a közszolgáltatók egymás közötti jogviszonyának szabályozása/szabályozatlansága a díjhátralék viselésének rendezése! a közszolgáltatás megszűnésekori elszámolás kérdése

Megoldás 1. Központi szabályozás 2. Települési önkormányzati szabályozás (ez a preferált!) 3. Szerződéses szabályozás Önkormányzati rendeletek felülvizsgálata minden osztott közszolgáltatás esetében!

Két záró Churchill idézet Az emberek néha felbuknak az igazságban, de aztán felpattannak, és nyargalnak tovább, mintha mi sem történt volna. Nem csak ahhoz kell bátorság, hogy az ember kiálljon és beszéljen, hanem ahhoz is, hogy leüljön, és meghallgassa a másikat.

谢谢 !