Szervezeti kultúra Definíció: a szervezet tagjai által elfogadott közösen értelmezett előfeltevések, értékek, meggyőződések, hiedelmek rendszere Hofstede:

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A Stratégiai vezetés gyakorlati kérdései
Advertisements

Csoport munka.
A tervezés mint menedzsment funkció
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
INNOSTART Nemzeti Üzleti és Innovációs Központ
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Karrierfejlesztés lehetőségei és dilemmái
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Szervezetpszichológia
A vállalat szervezete.
VÁLTOZÁSMENEDZSMENT „Semmi sincs állandóbb, mint a változás”
Vállalati EEM. Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke idő.
Vállalati folyamatok, alrendszerek, tömegszerűség, külső környezet, belső adottságok, hierarchia, kultúra.
Szervezeti kultúrák „A kultúra embercsoportok viselkedési formáit meghatározó közös értékrendszer és gondolkodásmód… A szervezet mint közösség egyedi arculata.
Szervezet Szervezet: személyek és csoportok valamilyen célra történő egyesítése, ahol mindenkinek meghatározott feladata és felelőssége van, mellyel hozzájárul.
Munkatársak minőség iránti elkötelezettsége a siker kulcsa Készítette: Taksonyi Bea és Horváth Viktória.
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Négy vállalkozási alaptípus
SZERVEZETI ALAPFORMÁK
A MÁTRIX SZERVEZETI FORMA
Kulturális tőke (Capital cultural). A kulturális tőke halmozódása, a kultúra (magas kultúra) kialakulása már az ókorban elsősorban városi jellegű, erősen.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Szervezeti kultúra Vezetés és szervezés BA Pécs.
Egyéni döntések a szervezetben
Szervezeti formák Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel BGF - Külkereskedelmi Főiskolai Kar Vállalkozások és Emberi Erőforrás.
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
Tudásmenedzsment eredmények és tapasztalatok a MOL Csoportban Tóth Róbert Tudásmenedzsment vezető, MOL Csoport Budapest, 2006.február 23.
SZERVEZETI FORMÁK A SZERVEZET ÉRTELMEZÉSE „mechanikai” paradigma
SZERVEZETI KULTÚRA Mi a kultúra?
A szervezeti felépítés definíciója
Tanuló szervezet.
Bauer András - Berács József:
Szervezeti kultúra A szervezeti kultúrát meghatározó kategóriák
A MINŐSÉG FOGALMA A minőség az egység (az egyedileg leírható és vizsgálható folyamat, termék, szervezet, illetve ezek kombinációja) azon jellemzőinek összessége,
A válság HR tanácsadása – a HR tanácsadás válsága?
EEM. 12. Változásmenedzselés kultúraváltás
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Szervezeti struktúra és kultúra
ELTE PPK VIZSGAANYAG Felhasználva: Holland-magyar KÖVI Tóth Béla által szerkesztett anyagait.
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
Változások menedzselése felsőfokon Készítette: Schalli Adrienn Dinya László.
A stratégiai kulcsmentorok bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.
Kihívások a HR szakterület előtt Budapest, PSZE HR Szakmai nap Előadó: Rajnai Attila gazdasági vezérigazgató-helyettes.
A projekt szervezeti formái
Az iskola, mint szervezet
VII. Szervezeti kultúra
A kereskedelmi vagyonvédelem aktuális kihívásai OKSZ-OKÉ OKSZ-OKÉ
Illyés Gyula Gimnázium és Közgazdasági Szakközépiskola
Szervezeti kultúra a közszolgálati- és a versenyszférában
SZERVEZETI MAGATARTÁS V.
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
A pedagógus helye az iskolai szervezetben
Szervezeti kultúra.
Kamarai HR Konferencia GYMSKIK 2012.április 19..
Miskolc, Szenior tudáskormányzás Cédrus-NET Konferencia 1 Szenior kompetencia-deficit Csutorás György - Matiscsákné dr. Lizák Marianna.
Hálózatok Támogató, segítő szerepek az ifjúsági munkában.
Közösség-ifjúság-esélyteremtés Jászberény, szeptember 14.
Dr. Beck György Compaq Computer Mo. Kft. Vezérigazgató
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
Négy vállalkozási alaptípus
Kultúra és kommunikáció
Tanuló szervezet, szervezeti tanulás
Kompetencia menedzsment 4. Modul BGF
SEEM alapok.
VÁLTOZÁSMENEDZSMENT „Semmi sincs állandóbb, mint a változás”
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Előadás másolata:

Szervezeti kultúra Definíció: a szervezet tagjai által elfogadott közösen értelmezett előfeltevések, értékek, meggyőződések, hiedelmek rendszere Hofstede: a kultúra a gondolkodás és cselekvés közösségi programozottsága

A szervezeti kultúra kialakulását meghatározó tényezők 1. Külső hatások Természeti környezet Történelmi események 2. Szervezetspecifikus tényezők Technológia Struktúra 3. Szervezetek történelme Alapítók (példájuk hosszú időre meghatározza az értékeket, gondolkodásmódot) Válságkorszakok A kultúra egy társas tanulási folyamat eredménye, kialakulása a szervezet megalapításakor kezdődik!

Kultúramodellek - Handy Kiindulópont: különböző tevékenységet végző szervezetek = eltérő értékrend = eltérő kultúra Négy jellegzetes szervezeti kultúrát különböztet meg, eltérő szervezeti formák 1. Hatalomkultúra 2. Szerepkultúra 3. Feladatkultúra 4. Személykultúra

Handy – hatalomkultúra A hatalom a középpontban összpontosul, a vezető innen irányít Koncentrikusan, körkörösen helyezkednek el a szereplők Minél közelebb van valaki a vezetőhöz, annál befolyásosabb Ellenőrzés mértéke: csekély Értékelés: eredmény alapján Kis bürokrácia, kevés szabály, az egyénben hisznek, szóbeli kommunikáció jelentősége Előnye: gyors reagálás a változásokra Hátrány: a vezető alkalmatlan emberekkel veszi körül magát, Példa: kisvállalkozások

Handy – szerepkultúra Tartóoszlopai a funkcionális egységek, felsővezetés Hatalom a pozícióhoz kötődik Hatásköri listák, eljárási szabályok, ügyrendek : erős bürokrácia A szerep fontosabb, mint az azt betöltő személy A koordináció fontosabb, mint a rugalmasság Stabil, lassan változó, kiszámítható piaci környezetben működő szervezetek pl. államigazgatás

Handy – feladatkultúra Központi szerepet a feladatok, projektek töltenek be Nagy hangsúly az erőforrásokon Értékelés eredmény alapján Befolyás, hatalom alapja: szakértői tudás Érétkei: elkötelezettség, kihívás, team-munka A vezető inkább koordinátor Nehéz a koordinálás Ott előnyös, ahol erős a piaci verseny, a termékek rövid élettartalmúak, fontos a gyorsaság és kreativitás Pl.: nagyvállalatok, szakmai intézmények, oktatási intézmények

Handy – személykultúra Fókuszban az egyén, az egyéni célkitűzések A szervezet az egyének képességei, tehetsége köré épül Minimális szervezettség Nem működik irányító mechanizmus, vezetői hierarchia Magasan kvalifikált szakemberek, kreatív, innovatív feladatok megoldására társulnak Tanácsadó cégek

A versengő értéke modell (Quinn-Rohrbaugh)

Racionális célmodell – Célorientált kultúra Belső folyamatok modell – Szabályozó kultúra Emberi kapcsolatok modell – Támogató kultúra Nyitott rendszer modell – Innovatív kultúra