Az objektív tápláltsági állapot, a szubjektív testkép és a kortárs bántalmazásban való érintettség vizsgálata országosan reprezentatív adatokon Várnai.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
„A NÖVEKEDÉS ÉS A TÁPLÁLTSÁGI ÁLLAPOT ÉRTÉKELÉSE C. PROGRAM BEMUTATÁSA
Advertisements

Iskolai agresszió és pszichoaktív szerhasználat a HBSC 2010 adatai alapján Arnold Petra , Zsiros Emese , Költő András, Huhn Zsófia , Németh Ágnes  
MÉREI FERENC FŐVÁROSI PEDAGÓGIAI ÉS PÁLYAVÁLASZTÁSI TANÁCSADÓ INTÉZET 1088 BUDAPEST, VAS U TEL.: Április 29.Németh Margit A
A Szegeden tanuló külföldi középiskolások egészségi állapota
Az első házasság felbomlása
Egészségérték-gazdálkodás: Mitől függ az egészségünk?
Az onkológiai betegek pszicho-szociális szükségleteinek felmérése
Az internet, a TV és társas támogatás összefüggései
A tanári munka sikerességének vizsgálata a pedagógiai attitűdök, a tanár-diák viszony és az iskolai élmények összefüggésrendszerében Indoklás.
Iskolai teljesítmény pszichológiai determinánsai
Serdülőkorúak egészsége
Tanulom magam…. Készségfejlesztő tréning November
Méltósággal segíteni, Jót s jól tenni
NEMZETKÖZI KITERJEDÉS, HAZAI DATFELVÉTELEK
Béres Egészség Hungarikum Program Egészségrecesszió Kutatás Sajtótájékoztató április 23.
Az elhízás.
A nevelés stílusa.
MTA - SZTE Képességfejlődés Kutatócsoport XIII. Országos Neveléstudományi Konferencia Eger, november 7-9. A természettudományos tudás és alkalmazásának.
Gyermekkori depresszió
Pszichoprofilaxis és pszichoedukáció a rehabilitációban
Dr. Gombos Tímea SE, III.sz. Belgyógyászati Klinika
III. Sz. Belgyógyászati Klinika
Az emberi tanulás.
A gyermekek egészségének társadalmi összefüggései.
Kutatás-történet : Magyar Háztartás Panel vizsgálat (TÁRKI, Budapesti Corvinus Egyetem elődje, KSH) 2007, NKTH Jedlik-pályázat: Háztartások Életút.
A társadalmi t ő ke, az internet- elérés és a túlzott TV-nézés összefüggései Dr. habil Németh Erzsébet, BKF, főiskolai tanár, a Viselkedéstudományi Intézet.
Identitás a határon és azon túl… A határon túli magyarok nemzeti identitásdimenzióinak alakulása a magyar- szlovák-ukrán határ mentén Pakot Ágnes BCE Szociológia.
Dr. Kovács Zsuzsanna, Dr. Scheiber Dóra, Toma Andrea
Országos Gyermekegészségügyi Intézet
SERDÜLŐK RIZIKÓMAGATARTÁSA
Rizikómagatartás és reziliencia 2006-os HBSC adatok tükrében
Iskoláskorú gyermekek egészségmagatartása Németh Ágnes 1, Aszmann Anna 1, Kovacsics Leila 2, Kökönyei Gyöngyi 1, Örkényi Ágota 1, Páll Gabriella 1, Sebestyén.
Dr. Bödecs Tamás Pécsi Tudomány Egyetem ETK
SERDÜLŐKORÚAK DOHÁNYZÁSI SZOKÁSAI, ISMERETEI
Mi jellemzi az egyetemisták mobiltelefon használati szokásait? H1: A fiúk többet kommunikálnak SMS-ben, mint a lányok. H2: A diákok szociodemográfiai.
Az élettársi kapcsolatban élők házasságkötése - az értékek és beállítódások szerepe a párkapcsolatok (ki)alakulásában Spéder Zsolt Kapitány Balázs KSH.
Mi segít az erőszakkal szemben?
Szabó-Bartha Anett Szabó-Bartha Anett A KRÓNIKUS BETEGSÉGGEL VALÓ MEGKÜZDÉS VIZSGÁLATA A BETEGSÉG-REPREZENTÁCIÓ JELENSÉGÉN KERESZTÜL Debreceni Egyetem.
Máténé Pusztai Annamária* Gődény Anna**
Evészavarok A táplálkozási rendellenességek olyasfajta súlyos betegségek, melyek következtében valaki olyan abnormális evési szokásokat tesz magáévá, melyek.
Személyiségváltozók szerepe a kapcsolati hálózatok szerveződésében
Mi is az a társadalmi integráció?
EGÉSZSÉGMAGATARTÁS Egészségmagatartásnak nevezünk minden olyan tevékenységet, amelyet egy önmagát egészségesnek tartó személy vagy preventív céllal végez,
Puszta Sándor: Rendeltetés „Amit kigondoltál vidd tovább, ami lettél vállald, de soha ne feledd ami még lehetnél.” - Iskolarendszeren kívüli - Falusi gyakorlati.
A Z ANOREXIA ÉS A BULIMIA NERVOSA KÖZÖTTI KAPCSOLAT MEGÉRTÉSE EGY SVÉD NEMZETKÖZI IKERMINTÁN Kovács Petra BME Kognitív pszichológia I. évfolyam Április.
A lelki egészség védelme az iskolában
A kriminálpszichológia
Egészségi állapot és öngyilkosság kapcsolata serdülőkorúaknál 2001/2, OKTK pályázat dr. Hajnal Ágnes, Susánszky Éva.
HALLGATÓI ELÉGEDETTSÉGI VIZSGÁLATOK A WJLF-EN A es tanév eredményei.
Mindennapi veszteségeink
Az iskola világa I. A tanulók világa. Demográfia Életmód Iskolázottság.
A szociális képességek fejlesztése módszertana
ROMA GYEREKEK AZ ISKOLÁBAN, ROMA FELNŐTTEK A MUNKAERŐPIACON
Az érettségi utáni továbbtanulást meghatározó tényezők
Személyiségünk szerepe - a lelki-, és energiaegyensúly megtartásában
Magyarország lakosságának életmódja és egészségi állapota
EGÉSZSÉG ÉS JÓL-LÉT SZÉKESFEHÉRVÁR POLITIKÁJÁBAN Östör Annamária.
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Táplálkozástudományi kutatások – PhD konferencia Budapest, 2012
Kutatásmódszertani dilemmák
Fiatalok szegmentálása táplálkozási szokásaik szerint
Gyermekek, gyermekes családok egészsége „Legyen jobb a gyermekeknek!” Nemzeti Stratégia Értékelő Bizottságának évi jelentése május 11. Tokaji.
Az iskolai zaklatás jelensége alapfogalmai. Az agresszió fogalma pszichológiai háttere Agresszió minden olyan szándékos cselekvés, amelynek indítéka,
„Kincs, ami nincs” - a hazai szegények egészségi állapota - Havasi Éva és Horváth Gergely.
Megfélemlítés iskoláskorú gyerekek körében A Megfélemlítés Elleni Program® pilot állapotfelmérésének eredményei Parti Katalin Országos Kriminológiai Intézet.
Serdülők iskolai teljesítménye a testkép és szorongás kapcsolatának tükrében Témavezető tanár: Dr. Dósa Zoltán Végzős hallgató: Gothárd Emília-Ida.
Miért jönnek Magyarországra más országokból a tanulni vágyók?
A szexuális abúzus és a lelki elakadások kapcsolatának vizsgálata
Bevezetés a pszichológiába motiváció, emóció
Langerné dr. Buchwald Judit Pannon Egyetem Neveléstudományi Intézet
Előadás másolata:

Az objektív tápláltsági állapot, a szubjektív testkép és a kortárs bántalmazásban való érintettség vizsgálata országosan reprezentatív adatokon Várnai Dóra, Hajós Anett, Zakariás Ildikó, Németh Ágnes Országos Gyermekegészségügyi Intézet 2008. szeptember 20.

Bevezetés A társas kapcsolatok jelentősége a kamaszkorban: biztonságérzés, valahová tartozás szükséglete, identitás kialakítása, a kultúrához és a közösséghez való kapcsolódás, társas referencia. Társas kapcsolatok segítik a megküzdést, védenek lelki és testi betegségek ellen, míg a kirekesztés éppen az ellenkezőjét idézi elő. Kortárs bántalmazás: hosszabb időn keresztül, ismétlődően, egyenlőtlen erőviszonyok esetén, szándékosan, fizikai, verbális vagy szociális formában.

Kortárs bántalmazás (HBSC, 2006) HBSC vizsgálat: 11-18 évesek, N=5450 a nemi különbségek minden korosztályban szignifikánsak: a tettesek és tettes-áldozatok között jóval több a fiú, az áldozatok között pedig nagyobb arányban találunk lányokat általános iskolások körében gyakoribb az iskolán belüli bántalmazás jelensége, mint a középiskolás osztályokban soktényezős jelenség (egyéni, családi, iskolai, társadalmi faktorok)

Kutatások A külső nagy mértékben befolyásolja (a variancia kb. 20%-ért felelős) az önelfogadást és a társas elfogadottságot is. A gyermekkori áldozattá válás és a testkép között fordított az összefüggés (Tager et al., 2006): a túlsúlyosak általában alacsonyabb önelfogadásról számolnak be és gyakrabban válnak áldozattá. Lunde (2006) vizsgálatában azt találta 960 fős svéd mintán, hogy a szociális kirekesztés kapcsolatban áll a külső általános megítélésével, a testsúly értékelésével, és azokkal a hiedelmekkel, hogy mások hogyan értékelik a külsejüket. Roth&Storch (2004): felnőttek gyermekkori bántalmazás élményeit retrospektív módon vizsgálta: a gyermekkorban kortárs bántalmazás áldozatainak a későbbiekben gyakoribb nehézségei voltak az evéssel és a testképükkel. Wild et al., 2004: testkép ill. az önértékelés zavara és a rizikómagatartások összefüggése inkább lányok esetében egyértelmű - ugyanakkor férfi bűnelkövetők esetében az alacsony testtel való elégedettség összefüggésben állt a megnövekedett fizikai és verbális agresszióval és az alkoholfogyasztással, míg ez egyéb rizikómagatartásokra nem volt igaz. Miller és Vaillancourt (2007) a gyermekkori indirekt bullying és a felnőttkori szociális kívánatosság – saját magára irányuló perfekcionizmus között mutatott ki kapcsolatot. Fosse (2007) összefüggést talált a bulimia nervosa és a kortárs bántalmazás (ill. az agresszió egyéb formái) között.

Kutatási kérdés Vizsgálatokból sokszor nem egyértelmű, hogy az objektív tápláltsági állapot vagy a szubjektív testkép van-e összefüggésben az agresszióval ill. kortárs bántalmazással? Cél: ennek vizsgálata az Iskoláskorú Gyermekek Egészségmagatartása (HBSC) c. országosan reprezentatív vizsgálat 2006-os adatain (N=5450)

A bántalmazást bejósló testképpel összefüggő tényezők - 1. modell Elemzési módszer: multinomiális logisztikus regresszió, nemenként Objektív tápláltsági állapot (Cole nemzetközi cutoff szerint): normál, alultáplált, túlsúlyos, elhízott Szubjektív tápláltsági állapot: „sovány vagyok”, „megfelelő vagyok”, „kövér vagyok” Szociális önértékelés: „nehezen barátkozom”, „sok barátom van”, „nehezen szoktak megkedvelni”, „a velem egyidősek körében népszerű vagyok” Referencia csoport: Bántalmazásban nem érintett tanulók Bejósló változók Nem Osztály (életkor) Objektív tápláltsági állapot Szubjektív tápláltsági állapot Szociális önértékelés Kimeneti változók: Bántalmazási érintettség kategóriái: Áldozat Elkövető Elkövető-áldozat

A bántalmazást bejósló testképpel összefüggő tényezők - 2. modell Elemzési módszer: multinomiális logisztikus regresszió, nemenként Objektív tápláltsági állapot (Cole nemzetközi cutoff szerint): normál, alultáplált, túlsúlyos, elhízott Testkép skála: „nyugtalanít a kinézetem”, elégedett vagyok a külsőmmel, „utálom a testemet”, „jól érzem magam a testemben”, „dühös vagyok a testemre”, „szeretem a külsőmet, annak ellenére, hogy nem tökéletes” Szociális önértékelés: „nehezen barátkozom”, „sok barátom van”, „nehezen szoktak megkedvelni”, „a velem egyidősek körében népszerű vagyok” Bejósló változók Nem Osztály (életkor) Objektív tápláltsági állapot Testkép Szociális önértékelés Referencia csoport: Bántalmazásban nem érintett tanulók Kimeneti változók: Bántalmazási érintettség kategóriái: Áldozat Elkövető Elkövető-áldozat

Eredmények – 1. modell BMI nincs direkt kapcsolatban a bántalmazással Fiúk esetében az áldozattá válás esélyét növeli, ha túl soványnak tartja magát Fiúk esetében, ha akár túl soványnak, akár túl kövérnek tartja magát az a tettes-áldozattá válást valószínűsíti Lányoknál a soványság inkább bántalmazás elkövetésére hajlamosít, a kövérség pedig inkább elkövető-áldozattá válásra Lányok esetében az áldozattá válásra mind az önmagát túl soványnak, mind pedig az önmagukat túl kövérnek tartók esélyesebbek, mint az önmagukat megfelelő súlyúnak minősítők

Eredmények – 2. modell BMI nincs direkt kapcsolatban a bántalmazással A testtel kapcsolatos magasabb elégedettség csökkenti az áldozattá ill. tettes-áldozattá válás valószínűségét fiúk és lányok esetében is (a többi változó rögzített értéke mellett), ugyanakkor a tettessé válással nem mutat kapcsolatot A szociális önértékelés a testkép változó mellett is szignifikánsan összefügg a bántalmazásban való érintettséggel: az alacsony szoc. önértékelés növeli az áldozattá és tettes-áldozattá válás esélyét

Következtetések A testkép formálása a bántalmazás szempontjából fontosabb, mint az objektív tápláltsági állapot . Az áldozattá válást ezek szerint a testtel kapcsolatos hiedelmek, az önelfogadás és ezen keresztül a társas elfogadottság észlelt szintje befolyásolják. A kövérség mellett az alultápláltság, soványság is hatással van a bántalmazásra. Az elhízás és az alultápláltság prevenciója az egészségi állapoton túl a közösségbe való beilleszkedés szempontjából is fontos, ugyanakkor a tápláltsági állapot nem önmagában, hanem a szubjektív testkép közvetítésével válik döntővé. A testkép- és énkép reális megítélésben fontos szerepe lehet a testközpontú és csoport-terápiáknak.

Köszönöm a figyelmet! varnai@ogyei.hu