Beszámoló a Tanárképzők Akadémiájának 5. tanácskozásáról (2010. április 23.) Falus Iván.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A többfokozatú képzés kezelésének problémái a TVSZ-ben László Gyula.
Advertisements

A tanári munka értékelése
„Ezt egy életen át kell játszani”
A bolognai folyamat 2006 Magyar Bálint oktatási miniszter december 14.
a mai magyar iskolákban
Prof. Csermely Péter a Bölcsek Tanácsának tagja Semmelweis Egyetem Hogy ne legyen az oktatás szárnyként teher… Javaslatok az oktatási rendszer újjáépítésére.
Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja június 15.
Felsőoktatás a közjó szolgálatában Dr. Vass László CSc. rektor, főiskolai tanár
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Dr. Nyitrai Ágnes, AVKF Paradigmaváltás a családi napközi ellátásra való felkészítésben június 1.
Hogyan segítik a tanításkísérő szemináriumok az összefüggő egyéni szakmai gyakorlatot? ELTE PPK N. Kollár Katalin
Bonyhádi Oktatási Nevelési Intézmény
Pedagógusképzési hálózat Közép-Magyarországon TÁMOP /02/B/KMR ELTE Pedagogikum Központ Szakmai vezető: Hunyady György Pénzügyi vezető: Bartha Edit.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A rendszerépítés változó jogszabályi környezetben A pedagógusképzés a magyar bolognai rendszerben – ELTE IV. Pedagógusképzési nap Papp Lajos ELTE Pedagogikum.
A hazai pedagógusképzés stratégiai problémái, a. alapképzés/továbbképzés Érdemi lezárása képesítő vizsgával vagy szakvizsgával 1. BA/MA Szakosodás.
Az alapképzések bevezetésének tapasztalatai
Zákányszéki Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény prezentációja 2009.
Változások a felvételi eljárásban Előadó: Németh Péter hivatalvezető.
ISKOLAI MENTOR SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉSI SZAK
Mentorképzés a Debreceni Egyetemen
Tanulás, kommunikáció, nevelés Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottság IV. Országos Neveléstudományi KonferenciaMagyar Tudományos Akadémia 2004.
DEBRECENI EGYETEM Kompetenciaalapú tanítási-tanulási programok
Benedek András – BME GTK APPI A Bolognai Folyamat hatása a szakmai pedagógusképzésre Budapest, október 25.
Iskolahálózatok itthon és külföldön Pénziránytű műhelymunka MNB, november 10.
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
1 Estefánné Varga Magdolna A modern tanárképzés kapcsolódási pontjai a kompetencia alapú oktatáshoz HMPSZKSZ TÁMOP Nyitókonferencia Eger szeptember.
Előzetes ajánlások a pedagógus témában május
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEM REGIONÁLIS PEDAGÓGIAI SZOLGÁLTATÓ KÖZPONT 1 A KOMPETENCIA ALAPÚ PEDAGÓGUSKÉPZÉS ELŐKÉSZÍTÉSÉNEK (HEFOP PROJEKT) EREDMÉNYEI.
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
Számít, hogy 0,61 m2 ? A pedagógusok élet-, és munkakörülményei, a pedagógus életpálya teljességének tükrében Sági Matild Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
Átalakulási prognózisok Temesi József egyetemi tanár, Bologna tanácsadó „Mesterképzések Magyarországon” Országos oktatási konferencia Felvételi Információs.
A bolognai rendszer Jogszabályok: 2005.CXXIX
Gábor Kálmán A fer hatása a felsőoktatásra Felsőoktatás Nyilvánossága Konferencia 2006 Felsőoktatási Kutatóintézet Institute for Higher.
Jankovits László egyetemi docens PTE BTK
a mai magyar iskolákban
TANÁRKÉPZÉS A BOLOGNAI RENDSZERBEN Gaál István DE TEK oktatási és tanárképzési elnökhelyettes.
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
A Varga Tamás Általános Iskola és az SZTE Neveléstudományi Intézet együttműködése a TAMOP pályázat keretében Fejes József Balázs
Dr. Schiffer Csilla A család és az iskola kapcsolatának fejlesztése
Dr. Polgár Marianna Tanárképzés – továbbképzés. Történeti előzmények A tanárképzés (tágabban pedagógusképzés) a felvilágosodás korától intézményesült,
A tanárképzés szerkezete
Javaslatok a tanár mesterszak gyakorlati félévéhez OKM, OFI bizottság jelentése alapján.
IGAZGATÓI BESZÁMOLÓ 2006/07 I. FÉLÉV. TARTALMI VÁZLAT AZ ISKOLA STATISZTIKAI MUTATÓI A KOMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁSRA VALÓ ÁTTÉRÉS TAPASZTALATAI AZ INTEGRÁCIÓS.
Tanári mesterképzés Tájékoztató Dr. Szabó Antal
A Bologna-folyamat hatása az ifjúság munkaerő-piaci helyzetére
MERRE TART A MAGYAR FELSŐOKTATÁS? Dr. Molnár Károly Budapest,
Bolognai Folyamat a az európai és a hazai mérnökképzésben Jobbágy Ákos BME november 17.
HEFOP és projekteredmények, hasznosíthatóság és egymástól tanulás Dr. Podruzsik Szilárd.
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
A SZAKMAI PEDAGÓGUSKÉPZÉS HELYZETE Tóth Béláné október.
Debreceni Egyetem Kompetencia-alapú tanítási-tanulási programok elterjesztése a Hajdú-Bihar megyei pedagógusképzésben. HEFOP / /1.0.
A tanulás segítése – a tanulás tanítása a napköziben
SZTE Egyetemi Tavasz TÁJÉKOZTATÓ A KÉTCIKLUSÚ KÉPZÉSRŐL Dr. Szendrei Mária Szegedi Tudományegyetem Bolyai Intézete.
A nemzeti felsőoktatási törvényről Kaposi József 2015.
Duális képzés a Miskolci Egyetemen Dr. Gácsi Zoltán egyetemi tanár.
A PEDAGÓGUS-KÉPZÉSTŐL AZ ÉLETPÁLYÁIG Dr. Gloviczki Zoltán november november 17.
Egy csónakban evezünk Gondolatok a pedagógusképzésről és továbbképzésről dr. Liptai Kálmán az MRK alelnöke Pedagógus Hivatás Munkacsoport.
Csík Orsolya, Horváth László TÁMOP X. Pedagógiai Értékelési Konferencia Szeged április Kompetencia- és tanulási eredmények alapú képzési.
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
A tanárképzésről Tél Tamás ELTE.
A szakiskola jelene és jövője
Az osztatlan tanárképzés gyakorlati képzési rendszere
Most akkor ez mit is jelent? - számok és értelem
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
Tájékoztató a Református Tananyagfejlesztő Csoport munkájáról
TÁJÉKOZTATÓ A FAKULTÁCIÓ VÁLASZTÁSHOZ
Előadás másolata:

Beszámoló a Tanárképzők Akadémiájának 5. tanácskozásáról (2010. április 23.) Falus Iván

Néhány feltételezés A természettudományos és műszaki képzés (beleértve a tanárképzést) nehéz helyzete nem vezethető vissza a bolognai folyamatra.

Az okok mélyebben keresendők: - a pálya presztízsében - a középiskolai természettudományos oktatás „eredményességében” – nincs merítési bázis

A bolognai rendszer keretein belül is lehet sikeresen tanárokat képezni.

A bolognai rendszeren belül is lehet javítani a feltételeket.

A bolognai folyamat lényegéhez tartozik, hogy az alapképzés után a hallgató viszonylag könnyű korrekcióval mind a szaktudományos, mind pedig a tanári mesterszak irányába folytathassa tanulmányait.

Az ország különböző iskolái eltérő kompetenciákkal rendelkező tanárokat igényelnek. A tanári alapképzésnek egységesen magas szintű szakmai, elméleti és pedagógiai képességbeli felkészültséget kell nyújtania. Az egyes iskolák igényeihez történő felkészítést az alapképzés után, az ún. bevezető szakaszban (induction period) kell biztosítani.

Az eltérő tapasztalatokon nyugvó különböző nézetek ütköztetése, empatikus értelmezése hozzásegíthet bennünket a problémák gyökerének feltárásához, az optimális megoldások megtalálásához.

Hatvani László akadémikus A rendszerváltoztatás után a tanárképzés súlyos válságba került, amelynek számos oka van. Ezek közül véleményem szerint a legsúlyosabb a társadalmi megbecsültség további csökkenése, ami tovább erősítette a kontraszelekciós folyamatot, bizonyos fontos intézmények (pl. szakfelügyeleti rendszer) megszűnése, bizonyos közösségek (évfolyamok, kollégiumok) fellazulása, eltűnése, a túlzott liberalizálás káros hatása többek között a tankönyvek, tantervek, vizsgarendszerek területén, amely kaotikus viszonyok kialakulásához vezetett.

Hatvani László akadémikus Ezt követte 2006-ban a tanárképzés alapvető reformja a bolognai kétciklusú rendszeren belül, amely – ahelyett, hogy javított volna a helyzeten – csak súlyosbította a válságot. Hangsúlyozni szeretném, nem tartozom azok közé, akik a tanárképzés minden baját a bolognai rendszer nyakába varrják, de azt határozottan állítom, hogy az egyébként is válságban lévő tanárképzést rossz irányba reformálta, tovább mélyítve a válságot.

Hatvani László akadémikus Elsietett volt. Kibékíthetetlen ellentmondás van a kétlépcsős képzési rendszer és a minőségi kétszakos tanárképzés között. Ugyanis: az első év végén esedékes szakirány választáskor eldől a továbbtanulás; valójában „másfél szakos” tanárképzés folyik; az alapszak tanári szakirányát záró BA/BSc-diploma haszontalan, felesleges, idő- és energiapocsékolás. Az egységes tanárképzés lehetetlenné teszi a leendő tanárok felkészítését a tanulók különböző életkori sajátosságainak kezelésére az oktatási-nevelési gyakorlatban. A tanárképzés szakmai színvonala egységesen a korábbi főiskolai képzés színvonalára süllyedt.

Hatvani László akadémikus Javaslatok a bolognai típusú tanárképzési rendszer hibáinak kiküszöbölésére: A tanárképzést ki kell venni a bolognai rendszerből, mert abba sem tartalmilag, sem szerkezetileg nem illeszthető bele. Az alapszak első évének végén egy felvételi és szakmai alkalmassági vizsgát követően tegyük lehetővé az egyciklusú kétszakos tanárszak felvételét az egyetemeken.

A jelenlegi rendszerben MA/MSc után 3 félév alatt egyszakos tanári diploma szerezhető. Ehhez hasonlóan adjunk lehetőséget BA/BSc után 2 vagy 3 félév alatt általános iskolai tanári diploma megszerzésére a főiskolákon és egyetemeken. Újra kell gondolni az egységes tanárképzés intézményét. Biztosítani kell, hogy a tanárképzésbe beépüljön a tanulók különböző életkori sajátosságaiból adódó követelmények figyelembe vétele.

Hatvani László akadémikus Javaslatunk: Meg kell szüntetni a szakmai megjelölés nélküli egységes tanári szakot és visszaadni a tanári szakok önállóságát. Diplomát csak olyan intézmény adhat, amelyben színvonalas kutatások folynak, és amely szakmai szempontból képes a legmagasabb szintű oktatásra, jelesül az önálló, alkotó gondolkodásra nevelésre.

Hatvani László akadémikus Néhány további javaslatunk: Vonzóvá kell tenni a tanári pályát erkölcsi és anyagi szempontból, hogy megszűnjön a kontraszelekció. Szigorú kiválasztási rendszert, követhető, kiszámítható követelményrendszert kell kidolgozni a tanárok számára. Újra kell szervezni a szakfelügyeleti rendszert. Újra kell szervezni a tanártovábbképzést. Ki kell alakítani egy tanári életpályamodellt, beleértve a tudományos kiemelkedés lehetőségét.

Prof. Csermely Péter a Nemzeti Tehetségsegítő Tanács elnöke Semmelweis Egyetem A tanárképzés megújítása, mint a magyar oktatás megújításának kulcseleme

Az oktatást érintő nemzetközi változások az ezredfordulón 1.információrobbanás (elmélyedés, hiteles információ: kincsek) 2.az emberi kapcsolatrendszer gyökeres átalakulása (közösségbomlás, cuccok és virtuális kapcsolatok az emberek, természet, spiritualitás helyett) 3.értékrend elbizonytalanodása (jogok és kötelességek, felelősség egyensúlyának megbomlása, túlfogyasztási válság, mennyiség a minőség helyett)

Az oktatást érintő hazai változások a rendszerváltás után fokozódó társadalmi differenciálódás (társadalmi ellentétek, kibeszéletlen frusztrációk, neheztelés, reménytelenség, kiúttalanság, anómia) iskolai demográfiai hullámzás (tömegesedés majd csökkenő iskolás korosztályok) a pedagógusi pálya leértékelődése (ördögi kör: egyre rosszabb pedagógusjelöltek  leértékelődés  még rosszabb pedagógusjelöltek)

A legfontosabb hibák (31. és 76. oldal között 35 oldalon listázva) koncepcionális és konszenzusos oktatási stratégia hiánya (4 éves ciklusokra korlátozott tervek „csemegézése” a hosszú távú elgondolások elemeiből) tisztázatlan irányítási és finanszírozási viszonyrendszer (rendszeres, külső, komplex szakmai értékelés hiánya, bizalmatlanság a pedagógusokkal szemben, differenciált kezelésmód) kudarc- és hátránycentrikusság (hiánytudat, értéktelenség tudat értéktudat helyett, ötször annyi dicséret kell, mint szidás

A legfontosabb teendők hosszú távú, kiszámítható oktatási stratégia a pedagógusképzés  elitképzés a pályán lévő pedagógusok segítése (mentorokkal, segítő felügyeleti hálózattal, a legjobbaknak többletlehetőségekkel) értékek és sikerek a hátrányok és kudarcok helyett az oktatási rendszer integrációja külső, egységes, komplex értékelés a leszakadó iskolák célzott segítése a legjobbaknak szabadság + pályázatok ezzel együtt és ennek eredményeként: az iskola mint értékőrző sziget

A tanárképzés megújítása Cél: a pedagógushallgató egy megkülönböztetett és irigyelt elitcsoport tagja legyen a felsőoktatáson belül a legkiválóbb oktatók oktatják toborzókampány, fizetéssel egybemérhető ösztöndíj, álláslehetőség  csak annyi tanár, amennyi kell pedagógiai alkalmasság vizsgálata: igen fejlett írás-, olvasás- és számoláskészség, kapcsolati-kommunikációs készség, tanulásra való készség és a tanítás vágya gyakorlati idő megőrzésével ötéves, kétszakos tanárképzés pályán lévő kiváló szakemberek átképzése gyakornoki idő (orvoshoz hasonlóan) + mentorálás, coaching

Patkós András akadémikus Az együttműködés hiánya: a hazai természettudományi tanárképzés csődje.

Patkós András akadémikus A „Bologna-rendszer” sommás hibáztatása ugyanolyan hiba, mint odébb tolni a „Bologna-rendszerrel” egyidejűleg bevezetett új tanárképzés modell kritikai vizsgálatát, annak koraiságát hangoztatva. A hiba szerintem nem a „Bologna- rendszerben”, hanem a tanárképzés hazánkban(!) kialakított rendszerén belül az általános pedagógia és a szakpedagógia szembeállításig fajult elkülönítésében van!

Patkós András akadémikus A többfajta pedagógiai kiválóságot a szakmai körök nem egymás rovására érvényesülő, hanem egymást támogató rendszerelemekként ismerik el. Számomra érthetetlen a hagyományos kiválóság gyakorlatának mindenáron való megszakítására való ideologikus hátterű törekvés („a természettudomá- nyok intenzívebb tanítása sztálinista maradvány”).

Patkós András akadémikus A hazai szakpedagógiai teljesítmény nemzetközi összehasonlításból egyértelműen kitűnő fejletlensége a szaktudományok (tehát a fizika szakmódszertana tekintetében a fizikusok) felelőssége. Újra be kell vonni a legtekintélyesebb szaktanárokat az egyetemi szakpedagógiai (szakmódszertani) képzésbe! Szakmódszertani docensi és professzori állásokat kell meghirdetni a TTK-kon, ha nem megy másként, akkor európai (lengyel, cseh, olasz, osztrák, német) szakemberekkel kell azokat betölteni!

Patkós András akadémikus Alkalmassá kell tenni az egykori tanárképző főiskolák szaktanszékeit a BSc alapszak tanári szakirányú programjának megvalósítására. Ezek egyike sem rendelkezik ma elegendő szakmai erővel. A fejlődéshez kormányzati programra és a vezető egyetemek együttműködésére van szükség!

Dr. Hunyady György akadémikus CSŐD. Mi a bizonyíték? –Kevés a természettudományos tanárjelölt. DE: –Ez a túlzsúfolt BSC hibája. –Hallgatók szétválasztása az első év után kevésbé piacképes tanár szakos alapozás.

Hunyady György akadémikus MINŐSÉG A két világháború közötti tudós- tanár képe irreális. Az egyciklusú képzés kontraszelektív volt: -A gyengébbek jelentkeztek tanárszakra. -Őket gyengébb oktatók tanították. -Pedagógiai eszköztelenség híján sokan nem mentek tanárnak.

Hunyady György akadémikus A TANÁR SZAK A pedagógiai hangsúly egyértelmű. A szakmai tárgyak volumene eléri az egyik szakon az egyetemi, a másikon a főiskolai szintet. Intézményesen garantált szakmaközi együttműködés nélkül tanárképzés nem tud működni.

Hunyady György akadémikus AZ ÁR A tanárképzés bevezetésének volt koncepciója. Széles körű vita volt: kompromisszumok, ha egyetértés nem is, de elfogadás igen (MRK, HEFOP). A tanárképzés bevezetés alatt álló rendszerének felcserélése egy merőben újjal roppant nagy erőfeszítést igényel(ne): intézmények megmozgatását, pénzt, időt, szakértelmet, a manapság oly sokszor hiányolt hatásvizsgálatokat. Egy régivel való felváltása azonban teljesen reménytelen.

ÖSSZEGZÉS A bolognai folyamatból látszólag könnyű kiemelni a tanárképzést, de a problémák nem fognak megoldódni (pálya presztízse, kis merítési bázis, felsőoktatás létszámnövekedése). Az egységes tanárképzést nem szabad eltérő szintekre szabdalni, mert a társadalom szakad tovább. Fel kell oldani a szakmai és a pedagógiai, az egyetemi és a főiskolai képzés képzés között feszülő ellentmondást. Rövid távon is hozzá kell látni a bevezetés hibáinak kiküszöböléséhez, de csak hosszabb távon szabad a bolognai rendszer egészére vonatkozó következtetéseket megfogalmazni.

ÖSSZEGZÉS A szakmai (politikai) érdekcsoportok harcának nem eshetnek áldozatul a pedagógusképzők, a hallgatók, a tanárok és legfőképpen nem a gyerekek. A megoldásoknak szakmai műhelyekben kell kialakulniuk. A TKSZ szívesen vállal ebben szerepet.