Kommunikáció a szervezetben

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
1. A kommunikáció fogalma, fajtái folyamata
Advertisements

Konfliktusok fogalma, okai, kezelése
A kommunikáció.
Csoport munka.
Társismeret.
A KONZULTÁCIÓ FOLYAMATA Konzultáció a segítésben WJLF ÁSZM.
Közösségek és célcsoportok konstruálása dr. Szöllősi Gábor, szociálpolitikus, PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék.
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
A deviancia összetett fogalma
Kommunikációs stratégiák
Picasso: Festival Mondial HUNGART ©
Asszertív magatartás és viselkedés technikák
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
Az ICT hatása az oktatási folyamatra Paradigmaváltás az oktatásban.
Motivációs kérdezés technikája
A VEZETŐI KOMMUNIKÁCIÓS HATÉKONYSÁG
A SZEMÉLYPERCEPCIÓ, SZTEREOTIPIÁK, ELŐITÉLETEK
A kommunikáció elmélete és gyakorlata
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
A TANÁRI HATÉKONYSÁG FEJLESZTÉSE MATEMATIKAI MODELLEK SEGÍTSÉGÉVEL
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
A szociális kompetenciák fejlesztése drámapedagógiai módszerekkel
Egyéni döntések a szervezetben
A tanácsadó és a mentor szerepe
Dr. Berghammer Rita Magatartástudományi Intézet
Konfliktus Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel BGF - Külkereskedelmi Főiskolai Kar Vállalkozások és Emberi Erőforrás Menedzsment.
Kommunikációs politika Összefoglaló feladatok
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
Az erőszakmentes kommunikáció technikája
A meggyőző érvelés pszichológiája
Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége Fogyasztóvédelem Szabályozása képzési program Kommunikáció és konfliktuskezelés     Az előadás a három.
MCE Konferencia MMM – Hatékony kommunikáció MCE Konferencia Pécs MMM – A controller hatékony kommunikációja Megérteni Meggyőzni.
PEDAGÓGIAI KOMMUNIKÁCIÓ
Asszertivitás E. Tóbiás Sára 2009.
Kommunikáció a szervezetben
Szervezeti viselkedés Bevezetés
A kommunikáció A FORRÁS v. ADÓ, aki küldi az információt, aki pedig fogadja az a célszemély, a NYELŐ v. VEVŐ. Az üzenet  a kommunikáció tárgya ( amiről.
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
A verbális, nonverbális- és metakommunikáció
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
Éntudat – identitástudat - énkép
Kommunikáció 4. Bemutató
A kommunikációs folyamat funkciói és tényezői
KUTATÁS CÉLJA Közoktatás-fejlesztési stratégia megalapozása. Közoktatás-fejlesztési stratégia megalapozása. Első fázisát jelenti ennek a megyék közoktatási.
Agresszió elleni program Millenáris. Valami hiányzik, és mástól követeljük.
Elégedett ügyfél – sikeres üzlet Terjesztési konferencia Disicimus Üzleti Akadémia 2004.május 28.
MARKETING-KOMMUNIKÁCIÓ
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Az alapvető kommunikáció
Kommunikáció szerepe a kapcsolattartásban
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Szociálpszichológia 2. Illés Anikó. A kommunikáció folyamata Feladó Üzenet Vevő Csatorna Kód Kontextus.
A kommunikáció alapjai. Nem lehet nem kommunikálni Többcsatornás: verbális, nonverbális Többszintű: információközlés, viszonymeghatározás. Körkörösen.
Képes Érzelmi Intelligencia Teszt a éves korosztály számára
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
A kommunikációs folyamat tényezői és funkciói
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
Balogh Andrea Johanna MKSZ, Siófok április 27.
A kommunikáció A FORRÁS v. ADÓ, aki küldi az információt, aki pedig fogadja az a célszemély, a NYELŐ v. VEVŐ. Az üzenet  a kommunikáció tárgya ( amiről.
Teamek, kommunikáció.
Konfliktus fogalma: az értékek vagy érdekek összeütközése.
Hatalom és szervezeti politika
A KOMMUNIKÁCIÓ FUNKCIÓI A SZERVEZETBEN
Kognitív és emotív jelentés
Dr. Rozgonyi Tiborné Debrecen 2010.
Kommunikációs gyakorlatok Koncz Katalin egyetemi tanár
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Szervezeti Kommunikáció
Asszertív kommunikáció
Előadás másolata:

Kommunikáció a szervezetben

Kommunikáció a szervezetben Formális Informális Horizontális Vertikális

Kommunikáció a szervezetben Vezetői feladat: kommunikációs rendszer létrehozása Beosztottak irányítása célok meghatározása Elvárások, értékek kommunikálása A jutalom, büntetés közvetítője Munkakörnyezet értelmezése Kultúra közvetítése Döntés Kontroll

Kommunikáció megközelítései a szervezetben Információelméleti: információtovábbítás Személyiségpszichológiai: a viselkedés befolyásolása  észlelés, tanulás, motiváció, nyelv Csoportlélektani: Csoportnormák, -vélemény megváltoztatása Szervezetelméleti: a szervezet, mint információt áramoltató hálózat

Kommunikáció a szervezetben Leavitt (1966) kísérletei Egyirányú. Ha csak az egyik embertől halad a másik felé: gyorsabb, Kétirányú: oda-vissza áramlik: pontosabb, a megoldás helyességének jobb megítélése, több vita, részvétel, felelősség

MI A KOMMUNIKÁCIÓ? Jelentéssel bíró üzenet közlése (kódolás) E közlés átvitele (csatorna – zaj) Az átvitt üzenet megértése (dekódolás) Visszacsatolás (félreértés, megértés ellenőrzése)

A KOMMUNIKÁCIÓ HAGYOMÁNYOS MODELLJÉNEK REJTETT ELŐFELTEVÉSEI A felek tudnak és akarnak kommunikálni Közös értelmezésre törekszenek Közös az érdekük A felek elfogadnak egy szervezeti realitást, status quot

Az értelmezés problémái Minden ember saját magának alkot a környezet jelenségeiről logikus képet  Szociális reprezentációk Közlésünk a másik fél számára szükségszerűen „hiányos” Mert: feltételezzük a kontextus ismeretét

A kommunikáció racionális modelljének magatartási „burkai” - ZAJOK ÉSZLELÉSI ÉRZELMI HATALMI KULTURÁLIS

ÉSZLELÉSI BUROK GESTALT HIEDELMEK MOTIVÁCIÓ FIGYELEM SZŰRŐK INTERPRETÁCIÓ

ÉRZELMI BUROK RACIONALITÁS HELYETT: SZIMPÁTIA – ANTIPÁTIA – EMPÁTIA SZEREPEK FELVÉTELE FÉLELEM ÉS BIZONYTALANSÁG ÖNÉRTÉKELÉS CSOPORTNYOMÁS

HATALMI – POLITIKAI BUROK Önmagáért való kommunikáció helyett: Feltárt és rejtett célok, üzenetek Befolyásgyakorlás Szándékos félretájékoztatás Szándékos félreértés

KULTURÁLIS BUROK EGYÉN ÁLTAL IRÁNYÍTOTT KOMMUNIKÁCIÓ HELYETT: Rutinok, sémák Tradíciók Rituálék Kontextusba illeszkedés

Herbst: „félreértések nélküli kommunikáció” A különböző emberek különböző dolgokat értenek egy és ugyanazon fogalmon „ A saját szempontjából mindenkinek igaza van” „LETS AGREE TO DIFFER”

A kommunikáció egyik fontos célja A tényleges és a vélt valóság (a valóságról alkotott különböző felfogások) között feszülő ellentmondások tisztázása információk cseréjén keresztül

Szociális reprezentációk Többé-kevésbé kialakult gondolati sémák, ismeretrendszerek, előítéletek Új információ beilleszkedése A meglévő rendszer módosulása, átstrukturálódása

Szociális reprezentációk Pszichikai struktúráink védelme különböző mechanizmusokon keresztül EMBER, ASZTAL, KÉS, TERÍTŐ

Szociális reprezentációk SEBÉSZ, VÉR, ÉRZÉSTELENÍTŐ

A VEZETŐI KOMMUNIKÁCIÓS HATÉKONYSÁG TÉNYEZŐI KONGRUENCIA ALACSONY ZAJSZINT KAPCSOLATÉPÍTÉS GAZDASÁGOSSÁG CÉLKITŰZÉS

Kommunikációs jártasságok Figyelés Önkifejezés Konfliktusmegoldás Együttműködés, problémamegoldás Jártasság kiválasztása

A KOMMUNIKÁCIÓT GÁTOLJÁK ÍTÉLKEZÉS MEGOLDÁ-SOK KÖZLÉSE AGGODALOM ELKERÜLÉSE Kritizálás Utasítás Elterelés Címkézés Fenyegetőzés Logikus érvelés Diagnosztizálás moralizálás Megnyugtatás Értékelő dicséret Túlzott kérdezés Tanácsadás

Figyelés: értelmezés, megértés Részvétel Követés Visszajelzés Érdeklődő testtartás Ajtónyitogatók Körülírás Megfelelő testmozgás Apró bátorítások Érzelmek tükrözése Szemkontaktus Ritka kérdések Jelentések tükrözése Figyelmet el nem vonó környezet Figyelmes csend Összegző visszajelzések

A visszajelző reakciók tükröt nyújtanak a beszélőnek Érzés megfogalmazása A beszélő közlése tartalmának  Érzelmet kifejező szavak  tartalom  testbeszéd  hogyan éreznék én

Az emberi kommunikáció jellegzetességei Találgatni kell Az első probléma lehet, hogy nem a legfontosabb Érzelmek Figyelem problémái A szavak: a kommunikáció pontatlan eszközei Szűrők torzítása

A kommunikáció folyamatának pontatlansága HOGYAN GONDOLTÁK? Gondolatok, érzések (magánjellegű) HOGYAN TOVÁBBÍ-TOTTÁK? Tettek és szavak (pontatlanság, elrejtés) HOGYAN FOGADTÁK? A rejtett jelentés értelmezése

A kommunikáció folyamatának pontatlansága HOGYAN GONDOLTÁK? „ Ön 20%-al marad alatta értékesítési kvótájának.” HOGYAN TOVÁBBÍTOTTÁK? „ komolyan neki kellene látni most már a feladatának. Maga nincs jelen ugyanúgy, mint a többiek” HOGYAN FOGADTÁK? „úgy gondolja nem vagyok megfelelő erre a munkára.”

A figyelés tökéletesítése Ne színleljük a megértést Ne mondjuk: tudom, mit érzel Reakciók váltogatása Összpontosítás az érzelmekre Az érzelmek pontos megfogalmazása Szóbeli empátia-kifejezés (követés) Legyünk konkrétak Nem dogmatikus, de határozott válaszok A beszélő erőforrásainak visszajelzése Eredménytelenség elfogadása Visszajelzés rövid interakció során

ASSZERTÍV ÜZENETEK A viselkedés rövid, kritika mentes leírása Az érzelmek kinyilvánítása Konkrét hatás közlése VALÓSZÍNŰ: védekező reagálás Ennek kezelése  felkészülés  asszertív üzenet küldése  hallgatás  figyelés visszajelzéssel  a folyamat megismétlése  összpontosítás a megoldásra