A vidéki tér sikertényezői Szörényiné Dr. Kukorelli Irén MTA doktora tudományos tanácsadó, egyetemi tanár „A vidék fejlesztésének titka, sikeres vidéki térségek és települések Nyugat-Magyarországon” konferencia Széchenyi István Egyetem, J. épület Győr, 2009. április 27-28
Mikor sikeres a vidéki tér? Ha van népességmegtartó ereje Ha van közösségformáló ereje A cél érdekében: vidékfejlesztés: A fenntartott és fenntartható gazdasági, társadalmi, kulturális , politikai és környezeti változásoknak egy olyan szándékosan megtervezett folyamata, mely a helyi lakosság életminőségének javításához járul hozzá. Terület- és vidékfejlesztési stratégiák: életminőség javítása
Siker látható és láthatatlan elemei Fizikai földrajzi fekvés infrastruktúra helyi gazdasági erő helyi erőforrás Humán társadalmi tőke humán tőke helyi kultúra hagyomány tisztelete, megőrzése tudás adaptációs képesség valódi közösség
A sikerhez vezető tényezők Rurális innováció Fenntartható fejlődés Tudásra alapozott rurális társadalom Új funkciók elfogadása és megtelepedése
A rurális innováció és a kistérségi szervezetek kapcsolata Innovációs potenciál vizsgálat: nagy területi differenciákat mutat, de nem képezi le a nyugat-keleti lejtőt legnagyobb gát a humán erőforrás és a mezőgazdasági szektor versenyképességének hiánya egyenes arányos és szoros a kapcsolat a telekommunikációs infrastruktúra és a innovációra való hajlandóság között fordított a kapcsolat a térség népességmegtartó ereje és a szervezet innovációs hajlandósága között a szervezet és a térség innovációs hajlama között szignifikáns az összefüggés a két szélső esetben: innovációra való hajlandóság nincs a térségben, akkor a szervezetből is hiányzik, de sok innovációt hordozó kistérségben a kistérségi szervezetek is sok innovációs kezdeményezést indítottak el
Új funkciók – átalakuló rurális tér Rurális terek differenciái erősödnek Európában és Magyarországon is – posztproduktivista rurális terek kialakulása Oka: CAP és az urbánus térség hatása Diverzifikáció Információs társadalom – képzés szerepe és hatása Rurál-turizmus Fókuszban a helyi fejlesztés mintái Természetvédelem – természeti értékek bemutatása Egyes rurális terek felértékelődése – szolgáltatások szélesedése
Miért az oktatás, miért a tudás? Az Európai Fenntartható Fejlesztés Stratégia megvalósításának egyik pillére: társadalmi fenntarthatóság Egyik gátja: szegénység és társadalmi kirekesztettség A rurális területekről jövő válasz: megállítani a migrációt és új munkahelyeket teremteni
Cselekvések a MARGINALIZÁCIÓ elkerüléséért a vidéki területeken: Az alapvető kiút: a tudás alapú rurális társadalom Eléréséért: iskolarendszerű iskolarendszeren kívüli tanulás különböző eszközökön keresztül, mint egész életen át tartó tanulás, távtanulás, e-tanulás, stb..
A vidéki térségek versenyképessége - igény a tanulásra A vidék szempontjai A vidéki térségek versenyképessége - igény a tanulásra Kihívás a vidéki közösségek felé: átláthatóság, összehasonlíthatóság, átruházhatóság és a kompetenciák felismerése szorosabb kapcsolat a vidékfejlesztésben érdekelt „civilekkel”, a tudás alapú vidéki társadalom elismertetése és képesítés megszerzése képességen alapuló tudásérvényesítés elismerése Korlátok: gyengeség az IKT tekintetében – technikai hiányosságok idegenkedés az IKT-től – társadalmi oldal
Köszönöm a figyelmüket!