A primer prevenció jelentősége az ifjúsági munkában

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Egyenlőbb és egészségesebb társadalom
Advertisements

Mit lehet tudni a célcsoportról?
A Kompetencia és Tanácsadó Központ bemutatása Tóth Zsófia Kata Szociális Szolgáltatásokért Egyesület Pécs, október 28.
Ifjúsági Egészségnap április 7.. Célcsoport és célok •18-28 éves korosztály •A felsőoktatásban tanuló hallgatók •Egészségmagatartás fejlesztése.
Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia Budapest, 2011.június 16. A fogyasztók oktatása Dr. Horváth György Fogyasztóvédők Országos.
SZÍV- ÉS ÉRRENDSZERI BETEGSÉGEK EPIDEMIOLÓGIÁJA
Egészségérték-gazdálkodás: Mitől függ az egészségünk?
BIZTONSÁG ÉS PARTNERSÉG Lépésváltás az egészségügy korszerűsítésében.
Egyéb prevenció, civilek, iskolán kívüli szervezetek.
Az iskolai szociálismunka
az általános iskolákban
Munka - lakás - szabadidő egysége és szervezése pszichiátriai rehabilitáció gyakorlatában Dr. Pető Zoltán.
Szociálpedagógia szak (BA). A képzés célja: • olyan szociálpedagógusok képzése, • akik képesek a gyermek és ifjúsági korosztály • tanulási, szociális.
Kis Bocs Baba-Mama klub Baba- Mama Egészség, Életmód, Szabadidő és Szociális Információs Közhasznú Egyesület.
Az Országos Esélyegyenlőségi Hálózat tevékenysége és céljai
Közegészség.
dr. Simich Rita mb. főigazgató-helyettes szeptember 29.
Orvos – és Egészségtudományi Centrum
Egészség-műveltség = Health Literacy ☺
15. Egészség-Gazdaságtani Szimpózium Dr. Szócska Miklós Egészségügyért felelős államtitkár EMBERI ERŐFORRÁSOK MINISZTÉRIUMA.
Lőwné Szarka Judit ellátottjogi képviselő
A CSALÁDORVOS PREVENCIÓS MUNKÁJA
MMIK LOGO Ifjúsági Szolgálata egy komplex ifjúsági szolgáltató rendszer egy eleme a kortárssegítés Ifjúsági iroda, közösségi tér Felkereső ifjúsági munka.
Eldöntendő Az egészség egy prioritás, ami marginalizálódott? Vagy
Mire jók a szűrővizsgálatok?
Orvos- és Egészségtudományi Centrum
Magyar Pedagógiai Társaság Szomatikus-nevelési Szakosztály
Dr. Berzéky József április 15.
Primer prevenció = a betegség kialakulásának megakadályozása, a kiváltó tényezők és rizikófaktorok figyelemmel kísérése, csökkentése vagy felszámolása.
Győr Megyei Jogú Város Önkormányzata Családsegítő Szolgálat Gyermekjóléti Központja.
Nyugat – Magyarországi Egyetem Apáczai Csere János Kar
Szomatikus nevelés az egészségügyi szakképzésekben, különös tekintettel a felsőoktatásra Dr. Hollós Sándor nov. 14.
„Környezet- és egészségtudatos iskola” Magyar Bioetikai Társaság 20. Nemzetközi Konferenciája szeptember 21.
Lévay József Református Gimnázium és Diákotthon
Roma egészségklubok létrehozása és működtetése három dunántúli megyében Sex Edukációs Alapítvány.
Nemzetközi projekt az egészség társadalmi és gazdasági meghatározóiról Taller Ágnes december 4. DETERMINE.
Mandrik István ügyvivő Munkavédelmi Bizottság munkáltatói oldal
A megelőzés szintjei, formái és lehetőségei
Oszteoporozis ( csontritkulás ).
Alkohol- drogproblémák és a segítés lehetőségei kurzus
A Magyar Köztársaság kormánya
Egészséges életmód: a testmozgás élettani hatásai
Közösségi Lelki Egészségfejlesztés - 1. ESZMECSERE
EGÉSZSÉGMAGATARTÁS Egészségmagatartásnak nevezünk minden olyan tevékenységet, amelyet egy önmagát egészségesnek tartó személy vagy preventív céllal végez,
AZ EGÉSZSÉGI ÁLLAPOTOT BEFOLYÁ-SOLÓ TÁRSADALMI TÉNYEZŐK
Egészségfejlesztés és helyi ifjúsági munka. a) Az állítás helyes b) Az állítás helytelen c) Az állítás csak részben helyes d) Az állítás nem vonatkozik.
Egészség - betegség Dr. Kincses Gyula ESKI
Kissné Bencze Katalin Nemzeti Erőforrás Minisztérium június 18.
A lelki egészség védelme az iskolában
Bodor Tamás főosztályvezető-helyettes Gyermek és Ifjúsági Osztály
2010. november 19. Ráczné Németh Teodóra: Egészséges életmód szociális dimenziói.
TÁMOP /1/B Gyermekek és fiatalok integrációs programjai Csomópont - Ifjúsági Információs Pont kialakítás Álláskereső klub.
Kortárssegítő képzés Lőrincz Norbert, Kovács Anita Kortárssegítő képző
TÁMOP b-14/ „határokon túl-ha/tár”
A projekt általános szakmai célkitűzései
Az OGYEI kiemelt programjai
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
A Veszprém megyei pszichiátriai ellátó rendszer ismertetése
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
AZ ÁPOLÁS ÉS AZ ÁPOLÓ.
A betegellátás keretei és rendszere
Mentálhigiénés team működése kórházunkban
Gyermekek, gyermekes családok egészsége „Legyen jobb a gyermekeknek!” Nemzeti Stratégia Értékelő Bizottságának évi jelentése május 11. Tokaji.
Horváth-Sziklai Attila hivatalvezető Gyógyszerészek az egészségfejlesztésben Budapest szeptember 29.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS Az egészség fogalma, egészségfejlesztés, prevenció.
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
A területi védőnő szerepe – a 33/2006. (VIII. 23
Mezőgazdasági termékek élelmiszerbiztonsága
Magvas gondolatok a FruitCafé-ról
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

A primer prevenció jelentősége az ifjúsági munkában Dr. Kishegyi Júlia szaktanácsadó 2011. szeptember 29.

Primer prevenció - kiterjesztő értelemben az ifjúsági munkában A gyermek és fiatal formálódó személyiségét érő különféle veszélyes folyamatok kialakulásának okait előzi meg: a rendszeres szabadidős tevékenység szervezésével, a kortárs kapcsolatok, közösségek, az alkalmazkodó együttlét képességének (döntéshozatal és felelősségvállalás) kialakításával és fejlesztésével, az aktív, öntevékeny életmód elősegítésével.

A prevenció szintjei Primer prevenció (elsődleges megelőzés): az egészség általános védelme, az egészségkárosodás és megbetegedés bekövetkezésének megelőzése. Szekunder prevenció (másodlagos megelőzés): a megbetegedés, illetve a kialakulásához kapcsolódó kóros állapotok korai felismerése a hatásos kezelés érdekében – szűrővizsgálatok. Tercier prevenció (harmadlagos megelőzés): sérülések, betegségek kapcsán a szövődmények, szervkárosodás, rokkantság kialakulásának megelőzése (gyógyítás-rehabilitáció)

Egy populáció egészségi állapotát közvetlenül meghatározó tényezők (WHO)

Az egészségfejlesztés alapdokumentuma: Ottawa karta

Egészség műveltség ("Health Literacy") „Az egészséggel kapcsolatos műveltég olyan kognitív és szociális készségeket jelent, amelyek meghatározzák az egyének motivációját és képességét, hogy az információkat olyan módon érjék el, hasznosítsák és értelmezzék, hogy hozzájáruljon egészségük fejlesztéséhez és fenntartásához.” (WHO 1998., IUHPE 2010.)

„Amiben nem betegszem meg, az nincs” Prevenciós paradoxon „Amiben nem betegszem meg, az nincs”

Mikor kezdjük a primer prevenciót? Még a fogantatás előtt. Orvosi szempontból a kis súlyú újszülött fokozott felnőttkori szív- és érrendszeri kockázatot jelent. Az egészségbeli és a társadalmi-gazdasági-környezeti hátrányok egymás hatását erősítik. A gyermek egészségügy kompetenciája a 18 éves korig tart, az ifjúságpolitika figyelme a 30-35 éves korosztályra is kiterjed.

Prevenció orvosi szemmel A gyermekkori primer prevenció legnagyobb vívmánya az életkorhoz kötött kötelező védőoltások rendszere, illetve az életkorhoz kötött szűrővizsgálatok lebonyolítása. A gyermekekre vonatkozó primer prevenció legnagyobb hiányossága: az egészséggel, az egészségmagatartással, és az egészségügyi ellátórendszerrel kapcsolatos ismeretek, készségek átadásának hiánya, mind a rejtett curriculumban, mind közvetlen tantárgyként.

A prevenció az egészségfejlesztés szempontjából Ágazatok és szakmák közös egészségműveltsége és összehangolt tevékenysége szükséges az ifjúság egészségi állapotának javításához, mert ezzel: az egészségben megnyilvánuló egyenlőtlenségeket csökkenteni tudjuk, az egészségesen eltöltött életévek számát növelhetjük, a betegségek megjelenését későbbre tolhatjuk.

Befektetés az egészségbe Minden, ami a gyermekek és fiatalok egészséges életmódját segíti elő – befektetés az egészségbe.

E-mail: kishegyi.julia@oefi.antsz.hu OEFI honlapja: http://www.oefi.hu Köszönöm a figyelmet! E-mail: kishegyi.julia@oefi.antsz.hu OEFI honlapja: http://www.oefi.hu A konferencia a Nemzeti Erőforrás Minisztérium „Komplex gyermek- és ifjúságfejlesztő szakmai tevékenységek, programok megvalósításának támogatására” kiírt IFJ-KX-10-B-0021 pályázat eredményeképpen valósul meg.