Magyar Szociológiai Társaság Változás. Válság. Váltás. Hu éves konferencia és közgyűlés november Debreceni Egyetem (4032 Debrecen, Egyetem tér 1.) Absztrakt címe: Munkanélküliség a pályakezdő fiatalok körében. A posztert készítette: Tóth Ibolya DE, szociális munka szak, III. évfolyam Debreceni Egyetem Tehetséggondozó Program Tutor: dr. Csoba Judit 1
A kutatás központi kérdése: Mennyit ér a diplománk? Lesz e munkánk az Egyetem elvégzését követően? 2
Forrás: KSH (2007): Nők és férfiak Magyarországon, Szociális és Munkaügyi Minisztérium, Budapest,
A pályakezdő fiatalok munkanélküliségének lehetséges okai: demográfiai okok, keresleti és kínálati oldal különbségei, az oktatási intézmények nem tudnak megfelelni a változó munkaerő-piaci elvárásoknak, a munkaerőpiac szegmentált, globalizált, a szülői és az „örökös generáció” munkáról alkotott elképzeléseinek eltérései, 4
Válságban a munkaparadigma Mihez alkalmazkodnak a fiatalok? FORDIZMUS = SZÜLŐI GENERÁCIÓ ELKÉPZELÉSE Bérmunka Tömegtermelés Futószalag Alacsony szakképzettség Kollektív szerződés, szakszervezetiség Teljes foglalkoztatás: „Aki akar, tud is dolgozni!” Teljes idős foglalkoztatás Határozatlan idejű munkaszerződés Lojalitás Kiegyenlített jövedelemelosztás Biztonság, kiszámíthatóság Kötelező biztosítási mechanizmus Lineáris karrierpálya GATESIZMUS = AZ „ÖRÖKÖS GENERÁCIÓ ELKÉPZELÉSE” „Csak a legjobbak”= verseny: a piac, mint szelektáló erő Csökkenő állami szerepvállalás Nem törekszik teljes foglalkoztatásra Határozott idejű munkaszerződés Versenyképes áru (alacsony ár) Önkéntes biztosítás Harang alakú karriergörbe 5
A kutatás -A Debreceni Egyetemen között készült interjúk elemzése: - „Fiatalok pályaképe” -Milyen elképzeléseik vannak a éves, felsőfokú képzésben résztvevő, ill. pályakezdő fiataloknak a munkáról? 6
A kutatás három fő dimenziója: munkaerő-piaci ismeretek a munka fogalma speciális kompetenciák köre 7
A kutatás eredményei I.: munkaerőpiaci ismeretek a fiatalok kevés ismerettel rendelkeznek a munkaerőpiacról, meglévő ismereteik is zavarosak, hiányosak, az ismeretek beszerzésének leggyakoribb módja a média, mely sokszor nem reális képet mutat a munkaerőpiac aktuális állapotáról 8
A kutatás eredményei II.: a munka fogalma a pályakezdők értelmezése szerint A munka nem cél, hanem eszköz az anyagi források megszerzéséhez. Cél: a biztonság, mint elsődleges érték, csak a legjobbaknak lesz állása határozatlan idejű szerződés, rugalmas munkaidő, magas teljesítményelvárások, részmunkaidő, sok szabadidő, változatos, érdekes munka, alacsony „stressz-szint” „első a család”, cél: a magas jövedelem és a karrier magas jövedelemelvárás, alkalmazotti státus biztonsága a vállalkozói lét bizonytalanságával szemben A „fordi” és a „gates-i” modell határán vannak a fiatalok. Érzékelik a változást, de munkafogalmukba nem következetesen építik be. 9
A kutatás eredményei III.: speciális kompetenciaelvárások a munkaadók részéről Ideális munkavállaló?! A képzettség önmagában kevés a munkaerőpiacon: jó kvalifikáció+ gyakorlat, munkatapasztalat, kapcsolati tőke, minimum egy idegen nyelv ismerete, saját család hiánya, „szingli lét” preferenciája, alkalmazkodóképesség, kitartás, precizitás, nyitottság, fejlődőképesség, talpraesettség, kreativitás, teamben történő hatékony munkavégzés képessége, Egymásnak ellentmondó elvárások! Nincs ideális munkavállaló. 10
A kutatás eredményei IV.: -az átmeneti értékrendszerben nincsenek kikristályosodott elvárások a partnerek részéről, -a gyorsan változó feltételrendszerben mindkét fél a biztonságot és a garanciákat keresi, miközben tisztában van a folyamatos innováció szükségszerűségével, -nincs egységes tartalmú munkafogalom, mely elősegítené a partnerek egymáshoz és a valósághoz alkalmazkodását, -a képzésből a munka világába való átmenet rugalmatlansága nehezíti a partnerek egymásra találását 11
Köszönöm érdeklődésüket! Tóth Ibolya DE, szociális munka szak, III. évfolyam DETEP 12