Kríziskommunikációs ismeretek A katasztrófaveszélyek során a kommunikáció illetve a tömegtájékoztatás szerepe A különböző katasztrófaveszélyek megelőzésére,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
ALKALMAZOTT KOMMUNIKÁCIÓ
Advertisements

Játékváros (Ditzingen játékvárosainak példái alapján) Időpont: június vége- július eleje Helyszín: GYAKI-5.Sz. Általános Iskola és Sportiskola Játékváros.
A helyi lapok szerepe az önkormányzati kommunikációban
Dr. Golopencza Pál szolgálatvezető főorvos
Az új Pmt. alkalmazásának gyakorlati tapasztalatai és az ebből fakadó felügyeleti feladatok Kriminálexpo április 16. Kérdő Gyula PSZÁF.
A direkt marketing fogalma
A publicisztikai és tájékoztató műfajok
7. A PR (Public Relations) tevékenység (Propaganda / Nyilvánosság)
Bontási munkák előírásai
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
KRÍZISKOMMUNIKÁCIÓ A GYAKORLATBAN
Lakosságvédelmi intézkedések katasztrófaveszély időszakában
Az Önkéntes Tűzoltó Egyesületek szerepe
Lőwné Szarka Judit ellátottjogi képviselő
Powerpoint Templates. Page 2  Tehetetlenek  Sajnálatra méltóak  Nem tudnak önmagukról gondoskodni  Nem képesek tanulni  Nem tudnak dolgozni  Az.
Kommunikációs stratégiák
Külföldi módszerek? Mi az amit figyelembe kell vennünk: Hagyományaink, Céljaink. Cégünk összetétele, nagysága.
Asszertív magatartás és viselkedés technikák
OSI Modell.
A számítógép veszélyei és káros hatásai
interperszonális személyiség-koncepciója
Környezetértékelési módszerek
A SZEMÉLYPERCEPCIÓ, SZTEREOTIPIÁK, ELŐITÉLETEK
A kommunikáció elmélete és gyakorlata
Etikai alapelvek az ápolásban
5. A mellékelt kép(ek)en egy üzlet elárusítóterét látja. Ön szerint milyen megfigyeléseket végezhetnénk itt el? Milyen módszerekkel egészítené ki az információszerzésnek.
Alkalmazkodás: megfelelő személyi és tárgyi környezet autizmussal élő gyermekek, felnőttek számára Őszi Tamásné gyógypedagógus Autizmus Alapítvány.
Helyi örökség iránti felelősség a globális turizmus korában (Responsabilităţi în era turismului global)
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A sörétes pisztolytól a távcsöves puskáig Hirdetői módszerek a szakmédiumokban Biró István és Szigetvári József.
IMA MAGYARORSZÁGÉRT. KEDVES SZERETETREMÉLTÓ EMBEREK!
A marketingkommunikáció
FoglalkoztaTárs - Társ a foglalkoztatásban Október 24. Észak-alföldi regionális szakmai műhelymunka A KézenFogva Alapítvány megjegyzései a kerekasztal.
Lakosságriasztás a médiaszolgáltatók közreműködésével
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
Jogszabályi háttér A katasztrófavédelem a polgári védelem és a tűzoltóság országos és területi szerveinek összevonásával alakult meg január 1- jével,
Ajánlás a felkészítések (gyakorlás, munkaműhely) tartalmára és módszerére A gyakorlat bemutatása A gyakorlat célja az etilén termékvezetékek sérülése következtében.
A kitelepítés, kimenekítés, befogadás, visszatelepítés
A területi szervek fő feladatai a nukleárisbaleset - elhárítás területén Jogszabályi háttér § §248/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet az Országos Nukleárisbaleset-elhárítási.
Szép múlt vár ránk Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány.
Tájékoztatás a polgármesterek katasztrófavédelmi feladatairól
A kárhelyparancsnok feladatai
Mediátor képzés Kártérítés.
 1.Interakcióban jön létre!  2.A megoldás is csak interakcióban  lehetséges, melynek eszköze a  kommunikáció  (speciális kommunikáció)  Kommunikációm.
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
Quality Human Management
Kommunikáció a Vincés Családban Készítette: Sz ű cs Péter.
A kriminálpszichológia
Az éghajlatváltozás kommunikációja a médiában Innováció és kommunikáció III. Megyeri Nóra - Turcsán Edit.
Dr. Dobó Marianna október 4..  vízkár elhárítás: az árvizek belvizek, helyi vízkárok, vízminőségi haváriák károkozó hatásának megelőzésére, csökkentésére.
Zeneterápia a Kerek Világ Alapítványban
DIAGNOSZTIKAI ALAPISMERETEK
Dr. Schiffer Csilla A család és az iskola kapcsolatának fejlesztése
Ugrás az első oldalra 1 Skaliczki Judit A teljes körű minőségirányítási rendszer bevezetésének lépései Debrecen, 2004.
A beiskolázás előkészítése
Speciális gyermekvédelem
Érdekképviselet, képzés, távmunka Bihall Tamás alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Budapest, december 7.
Jogi alapfogalmak. Társadalmi normák A társadalmi normáknak nevezzük az emberek életét, tevékenységét meghatározó magatartási szabályok összességét, amelyeknek.
1. FELKÉSZÜLÉS Ami elromolhat, el is romlik Reméld a legjobbat, készülj a legrosszabbra!
A támogatott lakhatás kihívásai
GÁVRILYUK ILONA. A KONFLIKTUS FOGALMA A „konfliktus” a latin confictus szóból származik, ami fegyveres összeütközést jelent, de a mindennapi szóhasználatban.
KRÍZISKOMMUNIKÁCIÓ DOBSON TIBOR tű. dandártábornok.
A kommunikációs folyamat tényezői és funkciói
Pedagógiai kísérés és reflexió az iskolai közösségi szolgálatban Szontagh Katalin Temesvári Pelbárt Ferences Gimnázium és Kollégium, Esztergom.
Konfliktus fogalma: az értékek vagy érdekek összeütközése.
Ágazatközi szakmai találkozók
Kommunikáció típusai.
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

Kríziskommunikációs ismeretek A katasztrófaveszélyek során a kommunikáció illetve a tömegtájékoztatás szerepe A különböző katasztrófaveszélyek megelőzésére, elhárítására továbbá a helyreállításra történő minél hatékonyabb felkészülés az egész világon a legnagyobb kihívások közé sorolható. A kommunikációnak, különösen a veszélyhelyzetben folytatott kommunikációnak a társadalom valamennyi tagja számára közérthetőnek, iránymutatónak kell lennie. Komoly felelősség hárul a médiára, hiszen az ellenőrizetlen, vagy nem hiteles információk etikátlan szenzációnak szánt megjelenése hisztériát okozhat. A kommunikációért elsősorban nem a média, hanem az adott információnak továbbítását eldöntő és végző "információbirtokosok" a felelősek. A veszélyhelyzetek hatására kialakuló magatartásformák és az ebből következő kommunikációs zavarok összefüggése A rendkívüli helyzetek különböző irányú veszélyeket jelentenek, de a kialakult szituációra az emberek teljesen eltérő módon reagálhatnak. Az adott helyzetben kialakuló félelem alapvetően normális és hasznos jelenség, mert élesebbé teszi az érzékeket, növeli a testi erőt, gyorsítja a reakciókat, ezáltal segít az egyénnek olyan magatartási formát választani, amellyel megfelelő választ tud adni a veszélyre.

A veszélyhelyzet és reakció kapcsolata 1. A félelem iránya és tárgya ismert, a káros hatás esetleges bekövetkezése előtt külső segítséggel vagy saját erőből is lehetőség van a veszély elkerülésére. Ilyen például az előre jelezhető természeti veszélyforrások - árvíz - miatt a polgári védelem lakosságvédelmi intézkedései. (Tájékoztatás és felkészítés az esetleges kitelepítésre stb.) A félelem ebben az esetben már nem csak pozitív de negatív érzelmi elemeket is tartalmaz és megjelenthet az esetleges kudarctól való rettegés, amely viszont frusztrált állapotot, céltalan haragot okozhat. 2. A félelem iránya és tárgya ismert, viszont bekövetkezésének elkerülési lehetősége bizonytalan vagy kizárható. Ebben az esetben fel kell készülni a veszélyeztető állapot negatív élményével történő szembekerülésre. Ebben az esetben már feltétlenül számolni kell a frusztráció káros hatásaival. Ekkor már azonnal határozott és egyértelmű utasítással szükséges a cselekvés irányát, és a követendő magatartásformát megjelölni, természetesen a mentési folyamat részeként, ezáltal kizárjuk a negatív irányú ösztönös reakciókat.

3. A félelem tárgya ismert, de iránya illetve bekövetkezésének elkerülés bizonytalan. Ez a fenyegető helyzet stressz-hatást kelt, amely során az addig sikeresnek hitt problémamegoldó módszerek eredménytelennek mutatkoznak, ezért a belső feszültsége egyre erősebbé válhat. Ezáltal reménytelenség érzet jöhet létre, amely irányíthatatlan pánik állapotot, és teljes fizikai-pszichikai összeomlást okozhat. A kapcsolatteremtés sok esetben, csak nem verbális úton - jelek, jelzéseken keresztül - lehetséges. Legfontosabb a lehetőség szerinti gyors közvetlen kapcsolatfelvétel és a veszélyes helyzetből történő minél előbbi kiemelés, amely történhet a veszélyben lévők együttműködési lehetőségével és szándékával, vagy attól függetlenül. 4. Amennyiben a félelemnek tárgya, iránya vagy bekövetkezése sem ismert. Ez a szituáció tartós szorongást okozhat, amely a gyakorlatból vett példák közül kialakulhat a vonatkozó információk hiánya miatt egy veszélyesnek hitt lakóhelyhez közeli létesítmény miatt is. Az ehhez hasonló esetekben elsősorban a tájékoztatást, az indokolatlan félelem szétoszlatását javaslom alkalmazni, a minél közérthetőbb ismeretek párbeszéd útján történő biztosításával. Az adott veszélyhelyzeti szituációba került személyek lelki terhelésének megemlítése azért fontos, mert a kommunikáció nem csak a külső tájékoztatást, vagy a média érdeklődésére adott válaszokat jelenti, hanem legalább annyira fontos a veszélyhelyzetben lévőkkel történő, minél előbbi kapcsolatfelvétel és a követendő magatartásforma velük történő elfogadtatása.

Ehhez a kommunikációs tevékenységért felelősöknek javasolt meghatározni: 1. A kommunikáció célját attól függően, hogy például kiterjed krízis helyzetről, vagy rutinjellegű probléma megoldásáról van szó. A cél megvalósításához el kell végezni a kialakult helyzet elemzését például: a helyszín(ek) az időpont(ok), szituációhoz kapcsolódó módszerek továbbá a kommunikátor(ok) kiválasztását. 2. A kommunikációt végző személyeknek, vagy azok részére gondoskodni kell az illeszkedő szövegről a kommunikációs funkcióknak megfelelően (pl. tájékoztatás vagy befolyásolás stb.). 3. A kommunikáció során az információ továbbításnak módjait ki kell választani úgy, hogy az közérthetően jusson el a címzettekhez. A veszélyhelyzetekben történő kapcsolatfelvétel után, a kommunikáció sikere vagy hatékonysága attól függ, hogy a választott, illetve eldöntött módszerek mennyire illeszkednek a szituációhoz. Amennyiben a megfelelő eljárástechnikát nem sikerült megtalálnunk, könnyen kialakulhatnak olyan kommunikációs zavarok, amelyek a kialakult veszélyhelyzet megoldását tovább súlyosbíthatják. A kommunikáció zavarai elsősorban az előítéletek stabilizálódása, az adott szituációra utaló feltételezés téves volta, vagy a többértelmű fogalmazás miatt jöhet létre. A hitelét vesztett kommunikáció nem kevésbé válhat személyessé, mint maga az esemény.

A tömegtájékoztatáshoz kapcsolódó felelősség és az adott helyzetben a működéshez szükséges feltételek megteremtésének fontossága Az információ továbbításánál feltétlenül gondoljuk át, hogy azzal mit akarunk elérni és vegyük figyelembe az elektronikus és a nyomtatott sajtó specialitásait. Az eseményről, továbbításra szánt tájékoztatás alkalmával nem szabad megfeledkeznünk a partner szervezetekkel, együttes koordinációról sem. Rendkívül fontos szempont a sajtó munkatársai részére a helyszínen történő munkafeltételek egyszeri, rendszeres vagy folyamatos biztosítása, a mentést végző erők tevékenységének zavarása nélkül. Az eseményről szóló közleményünkben mindig ki kell térni az alapvetőbb visszatérő kérdésekre, mint pl.: mi történt? mikor? hol? miért? mi várható? életveszély vagy sérülés? A kiadott információ viszont ne tartalmazzon kétségeket, bizonytalan utalásokat vagy ne sértsen személyi, intézményi jogokat. Fontos a kölcsönös tisztelet és együttműködési szándék. Az információs társadalmakban szinte az információhordozók és az információ előállítók körül forog a világ. A média szinte meghatározza a közélet alakulását, de keveset tudunk valódi hatásáról és működéséről. A média az értékközvetítésen túl erősen befolyásolhatja a közvéleményt, ezért ne felejtsük el a vélemény szinte mindenkié, de rólunk szól! A tájékoztatásban természetesen nem csak a média közvetít, hanem pl. a személyes kapcsolatok is, de ezek szubjektív információkból illetve saját tapasztalatainkból, még nem biztos, hogy tisztán látjuk az objektív összefüggéseket. Ez akkor is tapasztalható, ha a média személytelen mert nem azt mondjuk, hogy kitől származik az információ, inkább úgy fogalmazunk pl.: a rádióból hallottam, a televízióban láttam, az újságban olvastam stb.