Az informatika tanítása Montessori-jellegű iskolában Kovács Orsolya 2008
Az informatika tanítása Montessori-jellegű iskolában Betekintés a Montessori pedagógiába Az informatika és a Montessori Az informatika oktatás helyzete Magyarországon Oktatási stratégiák Projektek – egy mintaprojekt: Rajzóra Összegzés
Betekintés a Montessori pedagógiába Mária Montessori (1870 - 1952) Olasz orvosnő Fogyatékos gyerekek gyógyítása Pedagógiával könnyebb Casa dei Bambini
A Montessori-pedagógia A gyermek megismerése Gyermekközpontú oktatás Fontos a környezet A pedagógus csak segítő szerepet tölt be Nincsenek külön korcsoportok Jelszava: „Segíts, hogy magam csinálhassam!”
A Montessori-eszközök A gyermekeknek fokozott tudásvágyára épít Csak egy adott nehézségi fokra koncentrál Magában foglalja az ellenőrzést Kicsi bútorok Mindent a gyerekekre szab Az életre nevel
Az eszközök fajtái Mindennapi életre felkészítő Írást, olvasást előkészítő Matematikai gondolkodást fejlesztő Kozmikus nevelés Érzékelést fejlesztő Zenei nevelést megalapozó Testnevelés eszközei
Montessori és az informatika Miért kell montessoris informatika oktatás? A számítógép, mint Montessori-eszköz Miért jó a Montessori pedagógia keretein belül oktatni az informatikát? Mi a baj az oktatással? (saját tapasztalat)
Az informatika oktatás helyzete Magyarországon A kezdetek NAT SDT Kereszttanterv
Az informatika tanítása Tantárgyi Otthoni Integrált
Oktatási stratégiák Probláma alapú tanuláselmélet Konstruktív tanuláselmélet Galperin-féle szakaszos tanulási elmélet Vigotszkij legközelebbi fejlődési zóna elmélete
Projektek Mini projekt Mega projekt
Egy konkrét projekt - Rajzóra Picasso művészetének és műveinek megismerése Milyen lenne egy hagyományos órán? Hogy képzelem el Montessoris kereteken belül az informatika segítségével?
Művészettörténet és informatika Egy órán kétféle tudományterülettel ismerkednek Játszva tanulnak A számítógép használat természetessé válik Saját maguk fedezik fel az ismereteket 2 tanár van jelen: Rajztanár Informatika-tanár
Montessoris-bontás 1-4 osztály (fényképezés, rajzolás, festés, vágás, ragasztás, Picasso-program a nagyobbaknak) 5-8 osztály (fényképezés, egyszerű rajzprogram, professzionális rajzprogram) 9-12 osztály (adott alakzatok, programozás)
Elemzés NAT Montessori Informatika
Összegzés Új képességrendszer kialakítása Mai gyakorlatnak megfelelő problémák megoldására felkészítő oktatás Az informatika oktatás fontos feladat a kérdés csak az: Hogyan? Még sok dolgunk van…