A 2014-ben esedékes Peer Review (szakértői vizsgálat) A Hivatalos Statisztikai Szolgálat tagjainak érintettsége Országos Statisztikai Tanács
A Peer Review és a nemzeti statisztikai szolgálatok Fő cél Az Európai Statisztika Gyakorlati Kódexének való megfelelés nem csak a nemzeti statisztikai hivatalokkal szemben, hanem a nemzeti statisztikai szolgálatok felé is elvárás Tradicionálisan a nemzeti statisztikai szolgálatok irányítói a nemzeti statisztikai hivatalok, ezért velük szemben nevesített elvárás, hogy a Peer Review teljes folyamatát, így a nemzeti statisztikai szolgálatok egyéb szerveit érintő feladatokban is aktív koordinációt lássanak el A koordináció kiemelt fókuszban (külön kérdőív az önértékelő kérdőív mellett): a nemzeti statisztikai hivatalok nemzeti statisztikai szolgálaton belüli koordinációs szerepkörének és az együttműködés hatékonyságának felmérése minden olyan intézményre kiterjed, amelyik európai statisztikát fejleszt, állít elő, tesz közzé 2
Tagországi statisztikai adatok Nemzeti statisztikai hivatalok és a nemzeti statisztikai szolgálatok más szervei Európai statisztika Eurostat Szervezeti szint Európai Statisztikai Rendszer (ESR) Az európai statisztikák előállítása Adat szint 3
Európai statisztikát fejlesztő, előállító, közzétevő hazai intézmények Kik ezek a szervezetek? Nincs egységes európai álláspont vagy definíció Gyakorlati értelmezés lényegében a nemzeti statisztikai szolgálatok vezetőire van bízva KSH értelmezése szerint ide tartoznak, akik: Adatot küldenek az Eurostat vagy más, európai statisztikák rendszerében érintett európai szervezet részére és Ténylegesen statisztikai tevékenységet végeznek Ennek megfelelően a Hivatalos Statisztikai Szolgálat (HSSz) tagjainak 2 körét azonosítottuk: 1. Akik a Peer Review-ban érintettek (aktív alanyai), mert megfelelnek az értelmezésnek (Peer Review partnerek) 2. Akik a Peer Review-ban nem érintettek (nem aktív alanyai), mert nem felelnek meg az értelmezésnek Mivel jár mindez? A szervek HSSz tagságát nem befolyásolja, hogy „ki melyik körhöz tartozik” A magyar statisztikai rendszer egészének átvilágítását a KSH irányítja 4
Peer Review koordinációs terve Tagországon belül Tagország EU Eurostat Statisztikai Hivatal Más statisztikát szolgáltató szerv Statisztikai Hivatal Más statisztikát szolgáltató szerv 5
Az audit aktív részesei lesznek Emberi Erőforrások Minisztériuma (EMMI) Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) Vidékfejlesztési Minisztérium (VM) Belügyminisztérium (BM) Magyar Nemzeti Bank (MNB) Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) Eddigi fejlemények Minden érintett szerv (aktívan és nem aktívan részt vevők egyaránt) tájékoztató levelet kapott a KSH-tól Az aktívan részt vevők kapcsolattartói kijelölésre kerültek Kapcsolattartó: az intézmény statisztikai munkájának jó ismerője; a felkészülést segítő megbeszéléseken, oktatásokon fog részt venni; ezek alapján elvégzi az önértékelő kérdőív intézményi kitöltését; az audit során személyesen megjelenik a konzultációkon (amennyiben azt a felülvizsgálatot végző peer-ek igénylik) A Peer Review partnerek listája 6
Jövőbeli fejlemények Eurostat listája a magyar nemzeti statisztikai szolgálat azon tagjairól, akik európai statisztikát fejlesztenek, állítanak elő, tesznek közzé, frissülni fog: Ütemterv a Peer Review partnerek bevonására Cél, hogy minden Peer Review partner felkészült legyen az önértékelés elvégzésére Szükséges: fogalmak, szempontok, önértékelő kérdőív állításainak közös értelmezése és egyetértés az értelmezésről A Peer Review-ban érintett szervezetek listája 7
Az ütemterv főbb sarokpontjai Szakmai tájékoztató az európai statisztikát előállító szervezeteknek szeptember-október Tematikus munkacsoport ülések a Peer Review-ba bevonandó HSSz tagok képviselőivel, szakértőivel; a CoP elvek-ismérvek megismertetésére, átbeszélésére intenzíven, december 31-ig bezárólag Egyszerűsített önértékelés elkészítése, ezzel egyidőben az Eurostat-nak kiküldött dokumentumok, módszertani segédletek feltárása, begyűjtése január A hiányok azonosítása európai statisztikát előállító intézményenként január-február A fejlesztésre javasolt területek közös rögzítése, fejlesztési javaslatok intézményenként, jó gyakorlatok megosztása február Közös fejlesztési intézkedések meghatározása, a Peer Review előkészítéseként, az auditot követő további együttműködés területeinek kidolgozása; a rögzített fejlesztések elkezdése február 8
Köszönjük az együttműködést! Vereczkei Zoltán Módszertani főosztály