2011. július 27. OST adminisztratív és hatósági nyilvántartások statisztikai célú felhasználását elősegítő munkabizottságának 1 Adminisztratív adatok statisztikai célú hasznosítása Általános ismertet ő Gárdos Éva
július 27. Mi az az adminisztratív adat? I. Közigazgatási szervezet hazai jogszabályban vagy EU-s követelményben meghatározott igazgatási feladatának végrehajtása során keletkező adat. Ide tartoznak a nyilvános, a közhitelű és egyéb nyilvántartások, valamint a hatósági ellenőrzési, gazdasági vagy egyéb tevékenységgel járó adatgyűjtések. Azok az intézményektől származó információk, amelyek a saját tevékenységükre vonatkoznak, és kérdőív vagy az adatgyűjtés egyéb szokásos eszközével kerül összegyűjtésre nem tekinthető adminisztratív adatnak. Közigazgatási szervezet által statisztikai célra gyűjtött adat nem adminisztratív adat!
Gárdos Éva július 27. Mi az az adminisztratív adat? II. Olyan adatállomány, regiszter, amelyet egy közigazgatási szervezet hozott létre annak érdekében, hogy a saját, jogszabályban meghatározott igazgatási feladatának végrehajtását támogassa. Az adminisztratív nyilvántartások: nem- statisztikai programok végrehajtása céljából gyűjtöttek. Például: Adó adatok – APEH Népesség-nyilvántartás adatai – KEKKH BIR – baromfikeltetők listája – OMMI
Gárdos Éva július 27. Mi a különbség a statisztikai és az adminisztratív adat között? Az egyedi adat és az egyedi azonosítás adminisztratív adatgyűjtés során maga a cél, a statisztikai adatgyűjtés esetén csak eszköz a statisztikai becslések elkészítéséhez! !!
Gárdos Éva július 27. Mire használja a statisztika az adminisztratív adatokat? felvételi keret, közvetlenül vagy a meglévő kiegészítéseként; statisztikai adatgyűjtések helyettesítése editálás és imputálás közvetett használat a becslésekben – kiegészítő adatok a statisztikai adatfelvételek értékelése, validálása beleértve a különböző forrásokból származó adatok ütköztetését tájékoztatás kiegészítése, gazdagítása
Gárdos Éva július 27. Előnyök Az erőforrásigény hosszútávon várható csökkenése beleértve az adatszolgáltatói terhek csökkenését is Adatonként egyetlen adatforrás Részletezettebb adatok Lehetőség a statisztikai mutatók gyakoribb összeállítására, publikálására; Az adatok teljessége a célsokaságát tekintve, nincs mintavételi hiba, és a nem-válaszolás aránya is lényegesen alacsonyabb, Esetenként gyorsabb publikálás lehetősége; A statisztika egészét érintő jobb megítélés a hatékonyabb és gyorsabb működés miatt Néha nincs is alternatíva Az adminisztratív nyilvántartások elektronikus formában állnak rendelkezésre Javul az adminisztratív adatok minősége is
Gárdos Éva július 27. Hiányos az egyértelmű jogszabályi háttér, El kell nyerni a közvélemény egyetértését, Nem a statisztika határozza meg a koncepciót és a tartalmat, a célsokaság egysége; az adatok vonatkozási ideje; a definíciók és nómenklatúrák; prioritások; az átvett bonyolult adatrendszerekből nehéz kinyerni a statisztika igényeinek megfelelő információkat, Az adatgazda nem adja időben az adatokat; Az ágazati politikai szempontok változásával a nyilvántartás tartalma, szerkezete módosulhat; Összekapcsolhatóság más adminisztratív vagy statisztikai adatforrásból származó adatokkal; Koordináció az igazgatási és statisztikai célok összehangolására. Hátrányok, nehézségek
Gárdos Éva július 27. Nemzetközi tapasztalatok A skandináv országokban és Szlovéniában a statisztika alapvetően az adminisztratív adatforrásokon alapul 1986 óta a francia statisztikai törvény széles hozzáférést biztosít az adminisztratív adatforrásokhoz Németország
Gárdos Éva július 27. Hozzáférhetőség statisztikai célra - nemzetközi gyakorlat 1.Általános felhatalmazás a statisztikai hivatal részére bizonyos megszorításokkal 2.A magyar gyakorlathoz hasonlóan egyesével rendezik az adatgazdával, tárgyalás, dokumentum Stat. Tv.: hacsak lehetséges azokat az adatokat kell használni, amelyek az adatszolgáltatók rendszeres tevékenysége során előállnak.
Gárdos Éva július 27. Finnország Az adatok ~95%-a adminisztratív adatforrásból származik Stat. törvény: hacsak lehetséges azokat az adatokat kell használni, amelyek az adatszolgáltatók rendszeres tevékenysége során előáll A közvélemény egyetértése Egységes azonosítási rendszer – személyi szám, 1963 Vállalkozásokra, épületekre, lakásokra is Utolsó kérdőíves népszámlálás, 1980 Szoros együttműködés az adatgazdák és a statisztikai hivatal között - fórumok
Gárdos Éva július 27. A Tanács 322/97/EK rendelete a közösségi statisztikákról cikk (1) A válaszadók terheinek csökkentése érdekében és a (2) bekezdésnek megfelelően, a nemzeti hatóságoknak és a közösségi hatóságnak, saját közigazgatási tevékenységi területükön, olyan mértékben kell hozzáférniük az adminisztratív adatforrásokhoz, amilyen mértékben ezek az adatok a közösségi statisztikák előállításához szükségesek. (2) A hatékony hozzáférés megvalósítására vonatkozó gyakorlati rendelkezéseket, valamint a hozzáférés korlátait és feltételeit, ha szükséges, az egyes tagállamok és a Bizottság állapítják meg saját hatáskörükön belül. (3) A közösségi statisztikák előállítása céljából a nemzeti hatóságok és a közösségi hatóság által közigazgatási vagy egyéb forrásokból megszerzett bizalmas adatok felhasználása nem érinti az adatoknak azokra a célokra történő felhasználását, amelyekhez azokat eredetileg összegyűjtötték.
Gárdos Éva július 27. EU: Gyakorlati Kódex 2. elv — Felhatalmazás adatgyűjtésre (2) A vezető statisztikai intézménynek a nemzeti jogalkotás keretében felhatalmazása van az adminisztratív nyilvántartások adataihoz való statisztikai célú hozzáférésre. 8. elv — Megfelelő statisztikai eljárások (1) Ahol az európai statisztikák adminisztratív nyilvántartásokon alapulnak, ott az adminisztratív célú alkalmazások definíciói és fogalmai jól közelítik a statisztikai célú követelményeket. 9. elv — Az adatszolgáltatók terheinek csökkentése (5) Az információgyűjtés megkettőzésének elkerülése végett – ahol lehetséges – adminisztratív forrásokat alkalmaznak. 10. elv — Költséghatékonyság (4) A költséges közvetlen adatfelvételek elkerülése érdekében hatékony megelőző lépések történnek az adminisztratív nyilvántartások statisztikai potenciáljának jobb kihasználására.
Gárdos Éva július 27. Hazai jogszabályok Adatvédelmi törvény Célhoz kötöttség Általános azonosító rendszer tilalma Statisztikai törvény Jogosultság Adat-összekapcsolás Fogalmak, osztályozási rendszerek Adatvédelem Elektronikus információszabadság törvénye Közérdekű adatok közzététele Döntéselőkészítés-törvény Adatösszekapcsolás véletlen mintán 2212/2007. kormányhatározat 1133/2011. kormányhatározat
Gárdos Éva július 27. KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!