Tudományos közlemények a fizikában: egy műfaj alapú vizsgálat Neumayer Dénes III. Alkalmazott Nyelvészeti Doktorandusz Konferencia, 2009.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Nyiri Lajos, ZINNIA Group
Advertisements

Bodolai Anna Borbála ICCR-Budapest Alapítvány Január 14. Európai Integrációs Modulok-Szakmai Tapasztalatcsere (EIA/2012/4.8.1.)
Tájékoztató a licenszdolgozattal kapcsolatban
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
Tájékoztató a kötelezően választható szakirányokról és specializációkról Német Nyelv- és Irodalomtudományi Tanszék.
Tengeralattjáró győzelmi hírek elmaradása – kilövés
Készítette: Babinszki Helga TEJ3W9
Az EUROSTUDENT V felmérés Projekt megnevezése: Felsőoktatási szolgáltatások rendszerszintű fejlesztése 2. ütem (TÁMOP / ) Főkedvezményezett:
Anyanyelvi mérések Magyarországon Oktatás és foglalkoztatás – Versenyképes gazdaság Magyarországon a XXI. században Szeged, Molnár Edit Katalin.
Szabó Pál ELTE TTK Regionális Tudományi Tanszék Budapest.
Privatizáció, foglalkoztatás és bérek Hozzászólás John Earle és Telegdy Álmos tanulmányához Antal Gábor MTA KRTK Közgazdaságtudományi Intézet Szirák 2012.
Publikáció vagy szabadalom?
Fizika alapszak az ELTE-n
Általános tájékoztatás az oklevélmellékletről
Projektértékelő kutatások alprojekt, reintegrációs adatbázis „TEtt - Program az áldozatokért és tettesekért” nyitókonferencia december 15. Siófok.
Környezettudományi MSc A Szegedi Tudományegyetemen.
Az esszé Segédlet tanulóknak és tanároknak
1 A magyar gazdaság helyzete, perspektívái 2008 tavaszán Dr. Papanek Gábor Előadás Egerben május 7.-én.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Urban Audit Az egységes városstatisztikai adatbázis.
Régióközi tudáshálózatok minőségének hatása a kutatási teljesítményre Sebestyén Tamás és Varga Attila.
Németh Nóra Veronika Debreceni Egyetem
Környezeti kontrolling
Olaszliszka/rasszizmus/ciganybunozes.hu Az internet manipulatív hatásának jelentőségéről XXX. Jubileumi OTDK Konferencia Szeder Dóra Valéria III. Évfolyam.
Hagyományos és internetes társadalmi mozgalmak a taxisblokád és az augusztus 20-i tűzijátékról lemondók Facebook csoportja alapján Országos Tudományos.
Összehasonlító elemzés egyes külföldi választási reformok tapasztalatairól, társadalmi, politikai költségeiről Keil András OTDK április 16.
AVIR – intézményi adatmodell K+F+I szekció február 2.
Verseny és Szabályozás konferencia
FRANCIA NYELV, IRODALOM ÉS KULTÚRA MESTERKÉPZÉSI SZAK.
2006. február 20. Párhuzamos korpuszok Tartalom definíció és terminológia alkalmazási lehetőségek gyakorlati nehézségek publikus és ingyenes korpuszok.
Vezetés és kommunikáció
A SZAKDOLGOZAT.
Összehasonlító pedagógia
Kommunikáció az egyetemen
Ebsco adatbázisok Koltay Klára 2006/ félév.
LB értékelési módszerek, technikák MAB Budapest, 2007 január 17. Topár József.
Kutatási terv A kutatási téma megjelölése - a kutatás alapvető kérdésfeltevései A kutatás témájával kapcsolatos elméleti összefoglalás A kutatás hipotézisei.
LEXINFO Az Informatikai Szaknyelvi Vizsga sajátosságai Babos Krisztina Dunaújváros, május 09.
Tudományos konferencia Nyíregyháza Október
Térképészet és térinformatika
Logika szeminárium Előadó: Máté András docens Demonstrátorok:
Az ökológiai gazdálkodás helyzete Magyarországon
Kémia szakmódszertani kutatások a Debreceni Egyetemen Tóth Zoltán.
A Wlislocki Henrik Szakkollégium részvétele és tapasztalatai TÁMOP „A tudás disszeminációja.” Trendl Fanni.
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
„A” munkacsomag bemutatása Képzésfejlesztési javaslatok, finanszírozási alternatívák
Logika szeminárium Előadó: Máté András docens Demonstrátorok:
A Magyar Tehetséggondozó Társaság kiadványai
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Útmutató a szakdolgozat elkészítéséhez
Marketing információs
TÁMOP A/1-11/1 Tananyag általános formai és tartalmi előírásai, valamint az önellenőrzés és teszt szerkesztési, publikálási lehetőségei a CooSpace-ben.
Bevezető információk. Tanulmány bevezető Körülmények ismertetése 2008/50/EK Irányelv 2009/28/EK Irányelv 2009/33/EK Irányelv Közlekedés Fehér Könyve,
Új Nemzeti Kiválóság Program Ösztöndíjak Bírálati szempontok: Dr. Hórvölgyi Zoltán (tudományos dékánhelyettes)
Bibliometriai kérdések az MTMT-ben Berhidi Anna Semmelweis Egyetem Központi Könyvtár
„R” helyett „Q”? – Új lehetőségek a faktoranalízis alkalmazásában
Ez a formátum csak egy ajánlás, nem kötelező a használata.
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL ÖNÉRTÉKELÉSI SZINTEK
Pedagógus kompetenciák mérése és mérőeszközök kidolgozása
Lívia Vasas, PhD 2018 Disszertációk Lívia Vasas, PhD 2018.
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 2. Az önértékelés végrehajtása 5
Bemutatkozás A kutatás bemutatása
IRODALOMKUTATÁSI MÓDSZEREK Varga Attila Testnevelési Egyetem Sporttudományi Doktori Iskola PhD II. évfolyam Témavezető: Dr.Kokovay Ágnes
Lívia Vasas, PhD 2018 Disszertációk Lívia Vasas, PhD 2018.
A pedagógiai kutatás általános kérdései. A téma váza A pedagógiai kutatás tárgya, célja, helye a tudományos kutatások rendszerében A pedagógiai kutatás.
Ez a formátum csak egy ajánlás, nem kötelező a használata.
Javaslatok a Fogorvosi Szemle megújítására
Címdia mindig azonos betűméretben, és stílusban!
Címdia mindig azonos betűméretben, és stílusban!
Előadás másolata:

Tudományos közlemények a fizikában: egy műfaj alapú vizsgálat Neumayer Dénes III. Alkalmazott Nyelvészeti Doktorandusz Konferencia, 2009

Áttekintés  Bevezetés  Korábbi projektek  Közlemények bevezetői a fizikában Elméleti háttér Eredemények  Tanulságok  További tervek

Bevezetés  Kutatói profil: PhD hallgató: ELTE BTK Fordítástudományi Doktori Program Angol és fizika szak Kutatási terület: természettudományos szaknyelv  A PhD kutatás célja: a szakfordítók oktatását és írástechnikai kézikönyvek megszületését elősegítő tudományos vizsgálódás  A természettudományos szakszöveget alig kutatják Magyarországon, és nemzetközi szinten is viszonylag kevesen foglalkoznak velük  Kapcsolódó kutatások: Árvay & Tankó, 2004; Čmerjková, 1996; Golebiowsky, 1998; Lewin, 2005; Mauranen, 1993; Salager-Meyer, 1990.

Korábbi projektek  Szemináriumi dolgozatok Az írással kapcsolatos tudatosság vizsgálata fizika szakos hallgatók körében Fizikusok közleményírási taktikái Fizika témájú közlemények bevezetőinek vizsgálata

Fizika közlemények bevezetőinek retorikai struktúrája  Pilot kutatás  Jelleg: angol és magyar anyanyelvűek által írt cikkek összehasonlító elemzése Swales CARS modelljének segítségével  Kutatási kérdések: Mennyiben hasonlít illetve tér el egymástól az angol és magyar fizika közlemények bevezetőinek retorikai felépítése? Kielégítően alkalmazható-e Swales CARS modellje a magyar nyelvű fizika közlemények elemzésére?  Korpusz: 25 magyar anyanyelvűek által írt közlemény (Fizikai Szemle) 25 angol anyanyelvűek által írt közlemény (Physics letters A) kiadásokból válogatva; mindkét folyóirat széles témaspektrumot ölel fel  Módszer: manuális elemzés, kvalitatív és kvantitatív módszerek együttes alkalmazása. A megbízhatóságot kettős kódolás biztosítja.

Swales műfaj-definíciója  Műfaj: egyszerre nyelvi, kognitív és társadalmi jelenség  „A műfaj olyan kommunikatív események összessége, amelyekben a résztvevők bizonyos kommunikatív céljai megegyeznek. A célokat az anya- diskurzusközösség szakterületen jártas tagjai ismerik és elfogadják, e célok teremtik meg a műfaj funkcióját.” (Ford.: Károly, 2007.)

A CARS modell  Angol nyelvű empirikus közlemények bevezetőinek prototipikus modellje  CARS=Creating A Research Space (A kutatás terének megteremtése, KTM)  Mozzanat-lépés modell 1. mozzanat: A vizsgálandó terület kijelölése (A téma központi jellegének megállapítása, Általánosítások megfogalmazása a témában, A korábbi kutatások áttekintése) 2. mozzanat: A hiányzó vizsgálatok helyének kijelölése (Ellentétes állítások megfogalmazása, Kutatási űr megjelölése, Kérdésfelvetése, Hagyomány folytatása) 3. mozzanat: A hiányok pótlása (Célok meghatározása, A kutatás bejelentése, A kutatás fő eredményeinek bejelentése, A tanulmány felépítésének áttekintése) (Ford.: Károly, 2007)

Eredmények  Az angol és a magyar közlemények bevezetői jellegzetes különbségeket mutattak az alábbi területeken: A vizsgálandó terület kijelölése: a magyar írókra jellemzőek az általánosító megjegyzések, míg az angol írók ragaszkodnak a hivatkozások szisztematikus használatához A hiányzó vizsgálatok helyének kijelölése: a magyar al-korpuszban gyakoribb A hiányok pótlása: az angol al-korpuszban gyakoribb; a magyar fizikusok szinte soha sem utalnak eredményeikre  A különbségek feltehetően az eltérő tudományos tradíciókból erednek

1. példa  Az M1L1 ( A téma központi jellegének megállapítása ) és az M1L3 ( A korábbi kutatások áttekintése ) összeolvasztása egy angol cikkben: “Predicted by Ehrenberg and Sidney [1] and Aharonov and Bohm [2], this phenomenon, known as the Aharonov-Bohm (AB) effect, has been a source of lively controversy and stimulating physics.” „Az Aharonov-Bohm (AB) effektus, melyet Ehrenber és Sidney [1] valamint Aharonov és Bohm [2] jósolt meg, élénk viták és izgalmas fizika forrása volt az elmúlt időkben.”

2. példa  Szétszórt hivatkozások egy magyar cikkben (M1) “A mikrorobbantásos fúzió ötlete az 1970-es évek elején merült fel [1, 2], a rövid idő alatt felszabaduló nagy energiának békés és hadi alkalmazásai is lennének. Ez utóbbit nem véletlenül említettem meg, hiszen pl. az Egyesült Államokban a lézerfúziós kutatások anyagi támogatásuk nagy részét katonai kutatások címén kapják. […] Itt hivatkozunk Strom és mtsai részletes összefoglalására a publikálható eredményekről [3] amely egyúttal kitűnő összefoglaló is. A MJ felszabaduló termonukleáris energia kicsiben, laboratóriumi körülmények közt hoz létre olyan feltételeket, amelyeket egyébként csak termonukleáris fegyverek képesek létrehozni.”

3. példa  Az M3L1A&B ( Célok meghatározása & A kutatás bejelentése ) összeolvasztása egy angol cikkben “Our aim in this note is to sharpen Peres’ observation by using the Ito stochastic calculus to obtain Eq. (2) directly as an infinitesimal specialisation of the global transformation of Eq (1).” Ebben a cikkben pontosítani szeretnénk Peres megfigyeléseit: az Ito-féle sztochasztikus módszer segítségével (2)-t közvetlenül (1) teljes átalakításának egy infinitezimális alakjaként fogjuk megkapni.

Tanulságok, nehézségek  A CARS modell alkalmazhatónak bizonyult a magyar szövegekre  A magyar nyelvű cikkek száma igen alacsony  Úgy tűnik a fizikusok nagyrészt angolul írják meg publikációikat  Feltehetően igen kevés fordítás történik a területen (eredeti terv: fordítások összevetése)

További tervek  A kutatás további tervezett lépései Hangsúly áthelyezése: az angol befolyása a magyar nyelvű közleményekre Diakrón szemlélet bevezetése Újabb módszerek kipróbálása (pl.: gépesített struktúraelemzés)

Köszönöm szépen!