A kontextus hatása a kollokációk megértésére Csiszár Orsolya ELTE Nyelvtudományi Doktori Iskola
Bevezetés A kollokációk: „Olyan szókapcsolatok, melyeknek két vagy több szava »általában együtt fordul elő«, gyakori használatuk során állandósulnak” (Burger 1998). Egy szemantikailag autonóm tagból és egy ahhoz affin kollokátorból áll (Hausmann 1984).
A kollokációk vizsgálatának területei frazeológia korpusznyelvészet anyanyelvi kommunikáció stilisztika nyelvművelés idegennyelv-oktatás (fordítás)
A kutatás célja A kollokációk előhívása tükrözi-e a mentális lexikonban feltételezett tárolási sajátosságokat? Vannak-e eltérések a tipikus fejlődésű és diszlexiás tanulók között? A mondat mint kontextus hatással van-e a kollokációk feldolgozására?
Kísérleti személyek 1. 20 fő diszlexiás tanuló (17,9 év) 20 fő gimnáziumi tanuló (17,4 év)
Kísérleti személyek 2. 20 fő 8. osztályos általános iskolai tanuló 20 fő 5. osztályos általános iskolai tanuló
Anyag és módszer 1. - feleletválasztós feladatok - 20 eltérő gyakoriságú kollokáció (pl. dugába dől, betette a kiskaput, karót nyelt) saját kidolgozású feleletválasztós (multiple choice) teszt 10 perces megoldási idő (diszlexiások és 5. osztályosok +5 perc)
Anyag és módszer 2. - magyarázatok - 20 kollokáció (pl. Isten háta mögött, vérszemet kapott, megüti a bokáját) saját kidolgozású teszt magnetofonra rögzített, 2:18 perces, felolvasott mondatok (női beszélő) kollokációk jelentésének magyarázata megoldási idő: 10 s szünet a mondatok között (diszl., 5. osztályos: +5 s)
Hipotézisek - feleletválasztós feladatok - minden személy megválaszol minden kérdést a diszlexiások és az 5. osztályosok kevesebb helyes választ adnak mindegyik csoport jobb eredményt mutat, mint a magyarázatok esetében a fonetikai hasonlóság mindegyik csoportnál befolyásolja az eredményeket
Hipotézisek - magyarázatok - a diszlexiások és az 5. osztályosok kevesebb helyes választ adnak a diszlexiások és az 5. osztályosok kevesebb kérdésre adnak választ a gimnazisták adják a legtöbb helyes választ
Az eredményeket befolyásoló tényezők a nyelvi zavar ténye életkor a szavak fonetikai hasonlósága a szavak jelentésének ismerete a kontextus
Átlageredmények - feleletválasztós feladatok -
Átlageredmények - magyarázatok -
Átlageredmények (pontszám)
A hibátlan teljesítményt elérők száma az összes csoport esetén (fő)
A leggyakoribb hibás válaszok eredete
Hibatípusok fonetikai hasonlóság összeszűri a levet ~ összeveszik valakivel hegyezi a fülét ~ hallójáratot tisztít szemantikai hasonlóság felkopik az álla ~ leesik az álla karót nyelt ~ egyest kapott az iskolában
A hibátlanul aktivált kollokációk - feleletválasztós feladatok -
Az 50% alatt aktivált kollokációk - feleletválasztós feladatok - 5. osztályosok csütörtököt mond karót nyelt
A hibátlanul aktivált kollokációk - magyarázatok - 8. osztályosok falra mászik
Az 50% alatt aktivált kollokációk - magyarázatok -
5. osztályosok nem sok vizet zavar csapja a szelet valakinek tőrbe csalta bekötik a fejét kötélnek állt forr a vére
Következtetések a kontextus nem minden esetben segítette elő a kollokációk megértését „értem, de nem tudom megfogalmazni” rossz rögzülés fejlődés: év között (14-18 év között nincs!) a diszlexiások eredményeinek okai
A kollokációk megértési nehézségének okai észlelési zavar lexikális bizonytalanság vagy hiány morfológiai bizonytalanság szintaktikai bizonytalanság tárolási probléma a mentális lexikonban asszociációs zavar feldolgozási lassúság
A magyarázatok magyarázata „ízelítő” 1. Isten háta mögött ~ vidéken kötélnek áll ~ fűzni kellett vérszemet kapott ~ betegség számot vetett az életével ~ öngyilkos lett „Ha valakinek a körmére ég a munka, lassan dolgozik.”
A magyarázatok magyarázata „ízelítő” 2. végleg betette a kiskaput ~ full off öngólt rúgott saját magának ~ leoltotta magát kenyértörésre kerül sor ~ összekötjük a bajszunkat; el kell válniuk (nem házastársi értelemben) forr a vére ~ fiatalosan aktív; szexuálisan még használható; a falu bikája
Köszönöm a figyelmet!