Balla Gergely kabinetfőnök, szakállamtitkár Mire lesz forrás 2010-ben? stratégiai célok és a pályázati források rendszere Innovációval a versenyelőnyért, Napi Gazdaság fórum Budapest, 2009.11.26. Balla Gergely kabinetfőnök, szakállamtitkár
A K+F ráfordítások megoszlása források szerint (a GDP %-ában) A tavalyi év második felében kibontakozó gazdasági visszaesés ellenére 2008-ban összességében javuló tendenciák jellemezték a kutatás-fejlesztés területét. A KSH napokban közzétett adatai szerint a kutatás-fejlesztési ráfordítások értéke tavaly nőtt, és újra elérte a GDP 1%-át, elsősorban a vállalkozások növekvő aktivitásának köszönhetően, akik – közelítve a kitűzött lisszaboni célokhoz – 2008-ban már többet költöttek kutatás-fejlesztésre, mint az állami költségvetés. Forrás: KSH
A K+F ráfordítások megoszlása források szerint (millió Ft) A középtávú innovációs stratégia alapján kialakított kormányzati ösztönző politikának is köszönhetően a kutatás-fejlesztési ráfordítások tavaly nemzetgazdasági szinten 266,4 milliárd Ft-ot értek el, ami 8,4%-os (mintegy 20,7 milliárd Ft-os) növekedést jelent 2007-hez képest. A nagyarányú növekedésnek köszönhetően a K+F ráfordítások GDP-hez viszonyított aránya is nőtt, és elérte az 1%-ot, amire az elmúlt 15 évben mindössze háromszor, 1993-ban, 2002-ben és 2006-ban volt példa. Minden szektorban növekedtek a K+F-ráfordítások, de a legnagyobb mértékben (13,2%-kal) a vállalkozásoknál. Ennek köszönhetően 2008-ban a vállalkozások finanszírozták a kutatási-fejlesztési tevékenység legnagyobb részét (48,3%-át), átvéve a központi költségvetés eddigi vezető szerepét. A válallkozások arányának növekedése a K+F-ráfordításokon belül megfelel a lisszaboni célkitűzéseknek. Forrás: KSH
Innovatív vállalkozások aránya Forrás: Innobarometer 2009
A cégek reakciója a pénzügyi és gazdasági világválságra Forrás: Innobarometer 2009
A cégek által vélt lehetőségek az innováció erősítésére Forrás: Innobarometer 2009
Átfogó válságkezelés Költségvetési, pénzügyi egyensúly megteremtése Gazdasági, társadalmi stabilizáció A gazdaság növekedési pályára állítása
A válság leküzdése a K+F+I területén - hármas feladat A K+F+I szakterület válság-jelenségeinek megelőzése, kezelése A K+F+I támogatási programok hatékony működtetése, normatív finanszírozás Innovációbarát gazdasági környezet A szakterület hozzájárulása a nemzetgazdasági válságkezeléshez Magas képzettségű munkaerő védelme (KTIA pályázat) A pályázati kifizetések gyorsaságának, hatékonyságának fokozása, dereguláció A szakterület hozzájárulása a válságot követő időszak versenyképességének magalapozásához Tudás- és innovációs bázis erősítése (Kutatóegyetem Program, Pólus program – GOP 1.2.2., Technológiai inkubátor Program) Infrastruktúra fejlesztés (ELI, NEKIFUT, Felsőoktatási kutatási infrastruktúra – TIOP 1.3.1.) Vállalati innovációs tevékenység erősítése (Ötlettől a megvalósulásig, Vállalati innovációs program – GOP 1.3.1-2., GOP 2.1.1., Klaszter program – GOP 1.2.1., Inkubátor program, JEREMIE Program – GOP 4., Beszállítói program GOP 1.3.3.) Kutatások támogatása (Nemzeti Technológiai Program, Vállalati kutatások – GOP 1.1.1.) Regionális innováció erősítése (Baross Program, Innocsekk Plusz, ROP-ok, RIÜ-k)
Stratégiai prioritások változatlanok TTI stratégia 2007-2013 (2007. márc.) TTI stratégia intézkedési terve 2007-2010 (2007. aug.) TTI stratégia intézkedési terve 2009-2010 (2009. márc.) Célok: Erősödjön a vállalatok kutatási-fejlesztési és innovációs (K+F+I) tevékenysége. Épüljenek ki nemzetközileg versenyképes tudományos és innovációs kapacitások, központok. Erősödjön a társadalmi versenyképességet megalapozó tudás. Erősödjön a régiók K+F+I kapacitása.
Kiemelt ágazatok Járműipar Gyógyszeripar, biotechnológia Infokommunikációs technológiák Logisztika (+ mezőgazdaság, környezeti technológiák) A K+F és innováció szempontjából kiemelkedő területek.
Kiemelt feladataink Szemlélet- és kultúraváltás Hatékony, koordinált irányítás működtetése Hatékony támogatási rendszer megteremtése Vállalkozások innovativitásának erősítése, szellemi alkotások eredményes hasznosítása, védelme A K+F+I terület széleskörű társadalmi elismertségének növelése Nemzetközi kapcsolatok erősítése
Szemlélet- és kultúraváltás A válság hosszú távú kezeléséhez szemlélet- és kultúraváltás kell az innovációs szereplők részéről: Az együttműködés kultúrája, A verseny kultúrája, A hatékonyság kultúrája, A szellemi termékek védelmének kultúrája. (ötlettől a piacig)
2009-2010-ben rendelkezésre álló pályázati források: Több K+F+I forrás Éves szinten 250-280 milliárd Ft-ot fordítunk K+F+I célokra (KSH bevallási adatok alapján, 2008. évben 266 Mrd Ft; GDP 1%) 2009-2010-ben rendelkezésre álló pályázati források: ~ 170/180 Mrd Ft évente, ebből a cégeknek 85 Mrd Ft jut évente Hazai: KTI Alap ~ 30-60 Mrd Ft évente OTKA ~ 5 Mrd Ft évente Strukturális alap, EU társfinanszírozott: ÚMFT (GOP, TIOP, TÁMOP, Egyéb OP-k KFI prioritásai) ~ 100-140 Mrd Ft évente Egyéb – (svájci h., norvég a., ETE) ~ 5-8 Mrd Ft évente EU-s: FP7, CIP ~ 22-28 Mrd Ft évente A vállalkozásoknak átlagosan 50%-os önrészt kell biztosítani a támogatásokhoz. FORRÁSKOORDINÁCIÓ 13
Teljes pályázati portfolió GOP (Gazdaságfejlesztési OP ) I. prioritás TIOP (Társadalmi Infrastruktúra OP) - 1.3.1. konstrukció TÁMOP (Társadalmi Megújulás OP) - felsőoktatási K+F KTIA (Kutatási és Technológiai Innovációs Alap) OTKA (Országos Tudományos Kutatási Alapprogramok) ETE (Európai Területi Együttműködés) FP7 (Európai Unió 7. K+F keretprogram 2007-2013) CIP (EU Versenyképességi és Innov. Keretpr. 2007-2013) CH 7. (Svájci-Magyar Együttműködési Program (Svájci Hozzájárulás) - 7. prioritás 2009-2010-ben: 80 db pályázati konstrukció, közel 350 Mrd Ft értékben
Mire lesz forrás 2010-ben? AZ ÁT MÓDOSÍTÁSOK MÉG FOLYAMATBAN VANNAK TERVEZET, A KORMÁNY ÁLLÁSPONTJÁT NEM TÜKRÖZI
K+F támogatások az innovációs értéklánc mentén Alapkutatás / Akadémiai jellegű tudományos tevékenység Alkalmazott kutatás, technológiafejlesztés Vállalati-szervezeti- társadalmi innováció, termelés, értékesítés Kutatási és Technológiai Innovációs Alap Gazdaságfejlesztési Operatív Program Hazai forrás Társfinanszírozott uniós forrás Folyamatos koordináció van a forrásgazdák között, hogy ne legyenek az értéklánc finanszírozásában rések és átfedések
NYITOTT GOP pályázatok Konstrukció száma Elnevezése Keret (Mrd Ft) Beadási határidő GOP-1.1.1. KMOP-1.1.1. Piacorientált kutatás-fejlesztési tevékenység támogatása GOP: 12 KMOP: 2,79 2010.01.04 GOP-1.1.2. KMOP-1.1.2. Kutatás-fejlesztési központok fejlesztése, megerősítése GOP: 1,98 KMOP: 1,27 2010.07.05 GOP-1.2.1. KMOP- 1.1.3/A Innovációs klaszeterek támogatása GOP:12,5 KMOP : 4,067 2010.08.30 GOP-1.2.2. Innovációs és technológiai parkok támogatása GOP: 8,9 2010.12.10 GOP-1.3.1/A KMOP-1.1.4. Vállalati innováció támogatása GOP: 8 KMOP: 3,63 2010.02.15 GOP-1.3.1/B KMOP-1.1.4/C Innovációs klasztertagok vállalti innovációjának támogatása GOP: 2 KMOP: 1,4 2010.08.31 GOP-1.3.2 KMOP-1.1.5. Vállalati K+F kapacitás fejlesztése GOP:5 KMOP: 1,36 GOP-1.3.3. Vállalkozások beszállítói és technológiai innovációs együttműködésének fejlesztése GOP: 2 2010.02.05 Összesen: 66,897 Mrd Ft
2009-ben még megjelenő pályázatok a KTI Alapból Nemzeti Technológia Program (9 Mrd) december közepe Technológiai Inkubátor Program (1,6 Mrd)
pénzügyi mutatók finomítása támogatható tevékenységek körének növelése Abszorpciónövelés pénzügyi mutatók finomítása támogatható tevékenységek körének növelése automatikus/gyorsított konstrukció támogatási intenzitásra vonatkozó korlátok feloldása
Átláthatóság, elérhetőség javítása DEREGULÁCIÓ A deregulációs folyamat célja a pályázatok átfutásának gyorsítása és az adminisztratív terhek csökkentése. Néhány konkrét elvárt eredmény: - Egységes tartalmú pályázati útmutatók alkalmazása - Írásbeli nyilatkozatok egységesítése - Eljárási határidők rögzítése - Írásbeli panasz lehetőségének megteremtése - Szerződés kötelező elemeinek egységesítése - Késedelmes teljesítésének szankcionálása - Tárgyalásos bíráltatás bevezetése
Köszönöm a figyelmet!