HÁLÓZATI TANULÁS Megújuló pedagógia: hálózati együttműködés Észak-Magyarországon TÁMOP nyitókonferencia EGER, szeptember 3.
Amiről szó lesz… Egy kis „hálózatelmélet” arról, hogy miért léteznek hálózatok, amióta ember él a Földön. Egy izgalmas külföldi példa a tanuló hálózatok működéséről. A hazai tapasztalatok…
Miről beszélünk? A hálózat egy azonos értékű elemekből álló rendszer, amelyben az elemek különböző módon kapcsolatban állnak egymással. Az elemek lehetnek pontok, emberek, városok, sejtek, számítógépek, honlapok, üzletek, iskolák…
Mi é rt szeretj ü k a h á l ó zatokat? Mert skálafüggetlenek, kisvilágok, egymásba ágyazottak, gyengén kapcsoltak
Skálafüggetlenek: Annak a valószínűsége, hogy valamely elemnek egy nagyságrenddel több szomszédja legyen, egy nagyságrenddel kisebb. A skálafüggetlenség kiszámíthatóvá teszi a kiszámíthatatlant, szépséget és izgalmat hoz az életünkbe
Kisvilágok: A kisvilágság segít megőrizni a biztonságérzetünket az elidegenedett világban.
Egymásba ágyazottak: Az egymásba ágyazottság segít megérteni a világot magunk körül.
Gyengén kapcsoltak:. A gyenge kapcsolatok a hálózat két, egymástól távoli pontját kötik össze. Gyakran változnak. A gyenge kapcsolatok stabilizálják a hálózatokat.
Ki tanul a tanuló hálózatban? Az egyén: diák, tanár, szülő – konstruktivista tanuláselmélet A szervezet – Senge öt alapelve: Közös jövőkép Személyes kontroll Közös tanulás Gondolati sémák Rendszergondolkodás A hálózat, mint tanuló szervezet Cél: minden egyes diák tanulási képességeinek és teljesítményének a fejlődése
Egy angol példa: „Networked Learning Communities” Az elmúlt évek legnagyobb szabású programja a tanuló hálózatok témájában. Irányítója: NCSL között 134 együttműködő iskolahálózat szakember diák minden szereplő számára (diák igazgató) hasznos eredmények
Tanulságok: a tanuló hálózatok jellemzői Szándék és tartalom Szándék és tartalom – „fegyelmezett innováció” Kapcsolatok – közös tanulás szakmai kultúra; társadalmi tőke Együttműködés – tapasztalatcsere az eredményesebb munka érdekében. Vizsgálódás – információgyűjtés, reflektivitás eredményesebb gyakorlat Irányítás – jövőképfejlesztés, támogatás, információterjesztés, a diákok teljesítményének növelése érdekében Elszámoltathatóság –akkor valósul meg, ha a dolgozók megfelelő tudással, képességekkel és értékelési rendszerrel úgy irányítják a változásokat, hogy javuljanak a tanulók teljesítményei. Teljesítménybővítés és támogatás – a teljesítménybővítés és az iskolafejlesztés tervezett stratégiái iskolán belül és intézmények között. A támogató stratégiák túlsúlya a biztos jövő érdekében.
Hazai példák Comenius 2000 OOIH Ökoiskola IPR TIOK TÁMOP A hálózati tanulás a horizontális tanulás egyik legeredményesebb formája. De a hálózatok fenntartása és működtetése energiát igényel! ? Szándék és tartalom ? Kapcsolatok ? Együttműködés ? Vizsgálódás – ? Irányítás ? Elszámoltathatóság ? Teljesítménybővítés és támogatás
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET ÉS EREDMÉNYES TANULÁST KÍVÁNOK!