Családlátogatások Zalaegerszeg, 2010.02.24. Herczeg Csilla.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Advertisements

Gyermekvédelem mint közügy
A Családoktól tanulunk Kutatást végezte: Hegedűs Réka és Dávid Beáta 2005 Home-Start International Otthon Segítünk Alapítvány MTA Szociológiai Kutatóintézet.
Gyermekvédelmi igazgatás – gyámügyi ismeretek
Korai fejlesztés a bölcsődénkben
Szakmai Tanácskozás Miskolc
A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban
Az iskolai szociálismunka
Gyermekvédelmi alapellátás
Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
Gyermekvédelmi rendszer jogi háttere
„EZERARCÚ CSALÁD” A fiatalokkal való kapcsolatfelvétel és sikeres bizalmi kapcsolat kialakításának egyik lehetősége Pistyur Gabriella Sóti Beáta Törzsökné.
A gyermekjóléti alapellátások aktuális kérdései
Bölcsőde – óvoda közös intézményként történő működtetése
Prof. Dr. Szabó Máté Dr. Lenkovics Barnabás
Törvényi változások a gyermekvédelemben (T/9318)
Gyermek- és ifjúságvédelmi alapismeretek
Sose rázd a kisbabádat Dr. Kovács Zsuzsanna április 30.
Tanévkezdő értekezlet
A gyermekvédelmi ellátórendszer szerepe a bűnmegelőzésben
Az együttnevelés gyakorlata az óvodában (A pedagógusok együttműködésének lehetőségei az egyéni fejlesztés megvalósításában)
CSALÁDSEGÍTŐ INTÉZET MÓDSZERTANI GYERMEKJÓLÉTI KÖZPONT EGER
Velünk egy jobb világért! II. Országos Módszertani Konferencia Szükség szerinti teljes körű ellátás, és a Térítési díj dilemmái.
© Reménység Nevelőszülői Hálózat, Dél-Dunántúl
Fiatal anyák a gyermekvédelmi szakellátásban
Méltányossági elvek a közoktatásban
A kapcsolattartás útvesztőiben
A mai magyar gyermekvédelmi rendszer
Szt. Cirill és Method Alapítvány Gyermekek- és Családok Átmeneti Otthona bemutatása
Győr Megyei Jogú Város Önkormányzata Családsegítő Szolgálat Gyermekjóléti Központja.
Pedagógusok etikai kódexe
Családi napközi.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
A szociálpedagógus feladatai a Deák Ferenc Középiskolai Kollégiumban
Workshop A gyermekvédelmi jelzőrendszer működésének
Szociális ellátás a településeken - család- és gyermekvédelem -
Tanítók: egy szakmacsoport az adatok tükrében Nagy Mária, Országos Közoktatási Intézet Tanítóság: szakma, mesterség, hivatás Előadóülés. MTA, június.
Az Inklúziós Index hazai adaptációja
ÁRVÁK A szülőktől kapott „uticsomag” tartalma: A biztonság érzése
MENTORTANÁRI ÉRTEKEZLET TÁMOP /1-2F MENTORTANÁRI ÉRTEKEZLET A MENTORTANÁROK TEVÉKENYSÉGE JANUÁR
Nyíregyháza, december 2. Tájékoztatás a lakóotthoni kitagolási program szakmai és finanszírozási hátteréről Horváth Péter SZMM, az Országos Fogyatékosügyi.
Tájékoztató a 2011/2012-es tanév legfontosabb feladatairól
Két éven túli védelembe vétel
Forrás: X. Konszenzus füzet Fontos  a megelőzés  a hatékony prevenció érdekében szükséges az összehangolt együttműködés az országos és helyi.
J OGSZABÁLY VÁLTOZÁSOK G YVT. ÉS A C SALÁDTÁMOGATÁSI TÖRVÉNY MÓDOSÍTÁSAI HATÁLYOS :  Családi pótlék – nevelési – iskoláztatási támogatás.
237/2010. (IX. 13. ) korm rendelet alapján
237/2010. (IX. 13. ) korm rendelet alapján
PROTOKOLLTERVEZET családok átmeneti otthonai részére
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
Kapcsolat a vér szerinti családdal © Reménység Nevelőszülői Hálózat, Dél-Dunántúl 3. Nevelőszülői módszertan.
A HOZZÁTARTOZÓK KÖZÖTTI ERŐSZAK MEGELŐZÉSÉVEL ÉS MEGSZŰNTETÉSÉVEL KAPCSOLATOS EGYÜTTMŰKÖDÉSRŐL Horváthné Kecskés Diána intézményvezető VMJV Családsegítő.
Hevesi Kistérség Integrált Szolgáltató és Innovációs Központ
Hevesi Kistérség Integrált Szolgáltató és Innovációs Központ 2010.
A beiskolázás előkészítése
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
Gyermek- és ifjúságvédelmi alapismeretek
Speciális gyermekvédelem
Bentlakásos intézményi ellátás elkerülését célzó szolgáltatások TÁMOP /1. Marcali Kistérségi Többcélú Társulás Együtt az alapszolgáltatások fejlesztéséért.
 Iskolák magatartása  Tanulók motiváltsága  Szülők elhivatottsága  Gyermekjóléti Szolgálatok, családsegítők, gyámok, nevelőszülők véleménye JULI.
Gyermek- és ifjúságvédelmi alapismeretek
Az Országos képesítési keretrendszer 0. szintje Katona Nóra ELTE, PPK, Pszichológai Intézet május 12.
Interprofesszionális együttműködés a gyermekvédelemben Az elhelyezési értekezlet.
Készítette: dr. Retkes Zita.  Jogviszonyok a családban  Az állam szerepe és feladata  Ombudsmani tevékenység a családot érintően  Civil jogvédelem.
Az iskola és a szülők kapcsolattartási formái a Csaholci Általános Iskola intézményében Készítette: Kádár Ágnes mesterpedagógus szaktanácsadó
1 Az alapellátás és a szakellátás kapcsolata, közös feladatok, célok Gyermekjóléti Szolgálatok Országos Konferenciája Budapest, 2007.szept Gulyásné.
A gyermekjóléti szolgáltatás és a Szécsényi Gyerekesély Program kapcsolata Varsány községben Nagyné Mákos Izolda Családgondozó, Varsány.
Család – és Gyermekjóléti Központ
Jelen lenni nem elég, szakértelem kell
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

Családlátogatások Zalaegerszeg, Herczeg Csilla

Egy kihalóban lévő műfaj? Már az ókori görögök is megfogalmazták: „ Minden a családból indul ki”

Történeti áttekintés A győri tanítóképző gyakorlóiskolájának 1.osztályos tanítója végiglátogatta a növendékeit Sok helyen szegénységet talált – „ ezekhez a növendékekhez a szeretet pedagógiájával kell hozzáférkőzni…” Sokat tanult a látogatásokból A családi környezet megismerése elősegíti a gyermekek megismerését

„ A szülő joga, hogy gyermeke fejlődéséről rendszeresen részletes és érdemi tájékoztatást, tanácsot, segítséget kapjon. A családlátogatás ennek egyik formája, de a pedagógus erre nem kötelezhető.” / Közokt. Törvény 14. § /(1)bekezdés /

A szülő sem köteles beengedni pedagógust a PTK 1959.évi IV. törvény 82. § értelmében a törvény védi a magánlakáshoz fűződő jogot. Ennek értelmében a szülő nem kötelezhető arra, hogy lakásába bárkit beengedjen.

Veszélyeztetett családok Az évi XXXI. Törvény: A családsegítő szolgálatok munkatársai jogosultak családlátogatásra, erről környezettanulmányt is készítenek. Ezt a szülőnek el kell fogadni!

Családlátogatás a gyermekjóléti szolgálat munkájában 15/1998.NM – rendelet 16 § alapján a családgondozó személyes kapcsolat keretében támogatja a gyermeket az őt veszélyeztető körülmények elhárításában. Segíti a szülőket a gyermek gondozásában A családban jelentkező működési zavarok megszüntetésében segít

A gyermekvédelmi gondoskodás formái Védelembe vétel Gyt.68. § Ideiglenes hatályú elhelyezés Gyvt. 72.§ Átmeneti nevelésbe vétel Gyvt.77 §

Ki védi meg a családot látogató szakembert? Veszélyeztetve érzik a testi épségüket A szülő zaklatásnak érzi a rendszeres családlátogatást, ezért agresszív lesz A közfeladatot ellátó személy elleni erőszak bűntettnek minősül, és három évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő! A családgondozó számára biztosítani kell a személyes biztonságot szolgáló eszközöket. /Önvédelmi, segítségkérési eszköz/

Az Oktatási Jogok Biztosának álláspontja A közoktatásról szóló évi LXXIX. tv. alapján a szülő nem kötelezhető arra, hogy a saját lakásában fogadja a pedagógust. A szülői tájékoztatás más formában is megvalósulhat. Fontos a családlátogatás,de nem kötelező eszköze a családi körülmények megismerésének.

Családlátogatások célja A tanulók otthoni környezetének, szüleinek, testvéreinek, nagyszüleinek megismerése Csak akkor eredményes, ha a szülők nem szépítik az otthoni nevelési körülményeket, és a pedagógus is őszintén elmondja a problémáit Kölcsönösen tanácsokat adhatnak egymásnak

Családlátogatások előkészítése A szándékot lehetőleg személyesen közölje Több időpontot jelöljünk meg Ésszerű a családlátogatás tervének átgondolása, ne spontán történjen

Néhány gyakorlati tanács A megjelölt időben érkezzünk Nem rokoni a látogatás Ne fogadjunk el vacsorát Az első szakaszban lehetőleg a családtagok legyenek mind jelen Kezdetben kérdezzünk, a szülők beszéljenek Ne maradjunk sokáig / kb. 1 óra / Igazodjunk a család szokásaihoz Ajándékot ne fogadjunk el

Milyen legyen a pedagógusok magatartása? Ne legyen „túl” hivatalos Közvetlen,nyílt kapcsolat Ne bírálja élesen a szülő eljárásait Először a családi nevelés jó oldalait világosítsa meg Javasoljon nevelési módszereket Tanúsítson őszinte megértést a család szociális problémái iránt Lehetetlent ne kérjen tőlük

Mi ne legyen a családlátogatáson? Ne vendéglátás legyen Ne vegyük számba a szobák számát, felszereltségét,és főleg ezt ne „tárgyaljuk „ ki Ne siessünk, ne formálisan tegyünk eleget

Eredményei Jól megismerjük tanítványaink hátterét, problémáit,körülményeit A pedagógust még jobban tisztelik a szülők, mert érzik, hogy törődik a gyermekkel Igazi jó hatása az iskolában a pedagógus – gyermek viszonyban jelenik meg / jobban tudjuk, hogy milyen „kulcs” kell a szívéhez /

Legyen? Ne legyen? Legyen! A gyermekek érdeke a döntő! A szülők igénylik ezt a formát Talán a feszültségeket is csökkentheti Az osztályfőnöki munka elengedhetetlen eleme a családi háttér felderítése Személyre szabott gondoskodást kap a gyermek

„Néhány sündisznó roppant fázik egy téli éjszakán. Összebújnak hát, hogy egymást melegítve védekezzenek a hideg ellen. De mennél jobban összebújnak, annál jobban érzik egymás tüskéit, annál jobban szúrnak. Próbálnak hát távolodni. Csakhogy akkor ismét dideregnek. Valahogy így van ez az emberrel is. Ha eltávolodik társaitól, minden kihűl körülötte, rideg lesz az élete. Ha közelít hozzájuk, némely szúrást, esetleg akaratlan tüskét el kell viselnie. De még mindig jobb szeretteink tüskés kedvét eltűrni, mint belefagyni az egyedüllétbe. Elvégre nekünk is vannak tüskéink, amelyeket a hozzánk ragaszkodók kénytelenek eltűrni. S ha él bennünk megértés, szeretet, e tüskepárbaj sosem okoz veszélyes sérüléseket.” /Kun Erzsébet/

Köszönöm a megtisztelő figyelmet! Herczeg Csilla