Differenciálás a tehetséggondozás szolgálatában A cég emblémájának beillesztése: Kattintson a Beszúrás menüre Válassza a Kép parancsot Határozza meg a cég emblémáját tartalmazó fájl helyét Kattintson az OK gombra Az embléma méretezése: Kattintson az embléma területére. Az embléma a körülötte megjelenő négyzetek segítségével méretezhető Ezeknek a mozgatása húzással lehetséges. Ha az alakzat méretezése közben a SHIFT billentyűt lenyomva tartja, az alakzat oldalainak aránya nem változik meg. Differenciálás a tehetséggondozás szolgálatában Kulcsárné dr. Papp Enikő
Tehetségfogalom: olyan kiemelkedő képesség vagy képesség együttes, amelynek kiművelése révén az egyén ( viszonylag hosszú időn át ) magas színvonalú teljesítményre képes.
szomatikus/motoros képességek Képességfajták: kognitív képességek szomatikus/motoros képességek művészi képességek szociális képességek
Kognitív képességek észlelés figyelem képzelet gondolkodási műveletek ( analízís, szintézis, absztrakció, konkretizálás, viszonyítás, kiemelés stb )
Szomatikus / motoros képességek Fizikai erő, állóképesség Testi ügyesség Izmok hajlékonysága, rugalmassága Tárgyakkal való bánni tudás
Művészi képességek Kompozíciós képesség Zenei-, tér-, színérzék Improvizációs képesség Művészi kifejezőképesség
Szociális képesség Kommunikációs formák összhangja Kapcsolatteremtés és az emberekkel való bánni tudás Együttműködés és meghallgatás Vezetési képesség Döntési bátorság
Szükséges személyiségjegyek: Kiemelkedő képesség / képesség együttes Kíváncsiság / probléma érzékenység Motiváció / érdeklődés magas szintje Kitartás / szorgalom /akaraterő Kreativitás / alkotó képesség (Renzulli)
A kreativitás jellemzői: Fluencia /gyors gondolatáramlás Flexibilitás / rugalmasság a gondolkodásban Originalitás / képesség a nem szokványos megoldások keresésére Elaboráció / kidolgozottság
Szükséges környezeti feltételek: Bátorító családi nevelés Támogató óvodai / iskolai szocializáció Ösztönző társas / baráti kapcsolatrendszer Elismerő társadalom (Mönks)
Tehetséggondozás útjai: Elitképző intézményekben Dúsítás Gyorsítás Léptetés Tömegképzésben Differenciálás a tananyagban / módszerekben Individualizáció
A differenciálás lehetőségei Az oktatási folyamatban (oktatási tartalom, rugalmas szervezeti keretek, szervezési módok, szervezeti formák )
A differenciálás megfogalmazódhat a PP-ben : Az intézményi célok szintjén A nevelési folyamatban ( tanulmányi munka fizikai munka önkiszolgálás önkormányzat kulturális tevékenység )
Differenciálás szempontjai: Előzetes tudás mennyisége Tanulási készenlét Motiváció szintje Önállóság mértéke A tanulási tempó A tanulók pszichés állapota A tanulók szociális státusza
Az iskola arra való, hogy az ember megtanuljon tanulni, felébredjen tudásvágya, megismerje a jól végzett munka örömét, megízlelje az alkotás izgalmát, megtanulja szeretni, amit csinál, és megtalálja azt a munkát, amit szeretni fog. Szent-Györgyi Albert nyomán