Nyelvi szocializáció – Eltérő utak a nyelvhez. A nyelvi szocializáció Utal egyfelől a szocializációnak azokra a részfolyamataira, amelyek a nyelv használata.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kapcsolattartás a szülői házzal
Advertisements

Jánosi Beatrix szeptember 08.
Neveléselmélet, nevelésfilozófia
Kis csoport szeptember
Tommy's Window dia ♫ Hangszóró szükséges A gyerekek örökkévalók
Munka - lakás - szabadidő egysége és szervezése pszichiátriai rehabilitáció gyakorlatában Dr. Pető Zoltán.
Család.
Felkészítés az örömeteli együttműködésre otthon és az iskolában
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
Szociális beszéd, egocentrikus beszéd, belső beszéd
Szemiot i ka.
Szakmai hét ig Vokony Éva: Bölcsődei ellátás Budaörsön
M ISKOLCI E GYETEM A T UDOMÁNY Ü NNEPE A JELNYELVI ÉS A HANGZÓ NYELVI KOMMUNIKÁCIÓ PERSPEKTÍVÁI Miskolc, November 23.
A személyiség.
A család Tóth József.
Szocializáció Fogalmak:
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
 A nyelv megismerése mint  Kommunikációs eszköz  A tanulás eszköze  Árnyalt és reflexív ismeretek a nyelvről  A társadalom belső kohéziójának.
Szociális tanulás formái
Stílus és jelentés /társalgási stílus, publicisztikai stílus, tudományos-szakmai stílus, hivatalos stílus /
A gondozás,nevelés egysége
Szabóné Kármán Judit PTE NTI BTK Oktatás és Társadalom Doktori Iskola
Szocializáció Dr. Szabó-Tóth Kinga.
A pedagógus külső kapcsolatokat kialakító és fenntartó kommunikációja Készítette: Veress Boglárka.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
CSALÁD.
Átadása - közvetítése - kialakítása - fejlesztése - kialakulásának segítése.
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
Kultúra és Szocializáció
Iskola és mobilitás Tantárgyfelelős: Dr. Kovács Ernő Az előadást készítette: Péter Erzsébet.
„A kultúra azért különlegesen szép terméke az emberi viselkedésnek, mert egyedi és megismételhetetlen. Minden igaz közösség egyszeri jelenség. A kultúra.
A gyerekek nem várnak Gyerekesélyprogram 2007
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
I. Előadás Az anyanyelvi nevelés alapjai, célja, területei és elvei
III. előadás: Írásbeliség, egyén, társadalom
Az anyanyelv elsajátításának elméletei
Nyelvi jog és hivatali nyelvhasználat Molnár Csikós László.
A TÁRSADALMOSODULÁS LEGFONTOSABB FELTÉTELE A SZILÁRD IDENTITÁS TUDAT, VALAMINT AZ ALKALMAZKODÁSI-, A BEILLESZKEDÉSI-, ÉS A VISELKEDÉSI NORMÁK ELSAJÁTÍTÁSA.
Hallássérültek Rehabilitációjáért Küzdők Egyesülete – 2008, az első öt év
PÁL LEVELE A RÓMAIAKHOZ ig Az okos istentisztelet.
NEVELÉSELMÉLET.
MŰVELŐDÉSTÖRTÉNET.
Pedagógiai antropológia és etika
EEM. 12. Változásmenedzselés kultúraváltás
♫ Hangszóró szükséges ♫ Hangszóró szükséges Az oldalak kattintásra haladnak tovább. Copyright © 2008 Tommy's Window. All Rights Reserved David Brandt.
Edward Sapir ( ).
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Nevelés és nevelői attitűdök
(Program-akkreditációs lajtsromszáma: PL-2661)
Ami a Közös Európai Referenciakeretből (KER) és az Akkreditációs Kézikönyvből (AK) kimaradt.
Városközponti Főigazgatóság Kossuth Lajos Általános Iskola Tájékoztató az „Önkéntes segítő gyakorlat” tárgyhoz augusztus 23.
Az alapvető művelődési igények meghatározói
Y generáció Viselkedési jellemzők és változások az Információs Korban.
A Magyar Parlament Nemzetbiztonsági Bizottsága részére Készítette: Szilvásy Péter december 3.
LOVAGGÁ VÁLÁS ÉS LOVAGI ERÉNYEK
A NEVELÉS TERÜLETEI.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
Speciális gyermekvédelem
A latencia kori személyiségalakulás. A fejlődés mintázatainak ismétlődése  Josselson(1980) a latenciában és a serdülő korban megismétlődnek a szeparációs-individualizációs.
Civil szervezetek szerepe a nevelési és oktatási feladatok ellátásában Harmóniában a környezettel=egészséges életmód.
Állami szabályozás és önszabályozás a médiában Médiaszabályozás 2015.feburár 19. Készítette: Dr. Pintér Szilvia.
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki, ha nem tud addig tartani, amíg megnövök, hanem guggoljon ide mellém, ha nemcsak hallani, de érteni is akar, hogy.
Generációk közötti kapcsolatok és kulturális transzmisszió Gisela Trommsdorff: Intergenerational Relations and Cultural Transmission Feitel Balázs,
Hogyan lesznek növendékeink iskolaérett gyermekek?
A kommunikációs folyamat tényezői és funkciói
ÉRTÉK, ESZMÉNY, NORMA A NEVELÉSBEN
A nyelvi tudatosság fejlesztése Meixner Iskola, Szakmai nap
A nyelvhasználat értékelésének lehetősége
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Nyelvi szocializáció – Eltérő utak a nyelvhez

A nyelvi szocializáció Utal egyfelől a szocializációnak azokra a részfolyamataira, amelyek a nyelv használata révén, a nyelv segítségével valósulnak meg. Ez a meghatározás a nevelés különböző elemeire utal, amelynek során a szülő vagy gondozó a nyelven keresztül közvetíti az adott társadalom struktúráját, értékeit, hiedelmeit, szokásrendszerét, az egyén jogait és kötelességeit, vagyis mindazokat a tudnivalókat, amelyek birtokában a kisgyerek majdan teljes jogú tagja lehet a társadalomnak. A nyelv ebben az értelemben egyfajta kultúraközvetítő, “az út a nyelvhez – út a világhoz is egyben”. Utal egyfelől a szocializációnak azokra a részfolyamataira, amelyek a nyelv használata révén, a nyelv segítségével valósulnak meg. Ez a meghatározás a nevelés különböző elemeire utal, amelynek során a szülő vagy gondozó a nyelven keresztül közvetíti az adott társadalom struktúráját, értékeit, hiedelmeit, szokásrendszerét, az egyén jogait és kötelességeit, vagyis mindazokat a tudnivalókat, amelyek birtokában a kisgyerek majdan teljes jogú tagja lehet a társadalomnak. A nyelv ebben az értelemben egyfajta kultúraközvetítő, “az út a nyelvhez – út a világhoz is egyben”.

A nyelvi szocializáció A kifejezés másik értelme: szocializálás a nyelv használatára. Ebben az értelemben a nyelv cél, vagyis törekvés azoknak az adekvát nyelvhasználati módoknak az átadására és elsajátítására, amelyekre az adott beszédhelyzetben a leginkább szükség van. A kifejezés másik értelme: szocializálás a nyelv használatára. Ebben az értelemben a nyelv cél, vagyis törekvés azoknak az adekvát nyelvhasználati módoknak az átadására és elsajátítására, amelyekre az adott beszédhelyzetben a leginkább szükség van.

A nyelvi szocializáció A szocializáció és annak nyelvi része a kultúra közvetítése mellett egyben kultúrafüggő is preferenciákkal, korlátokkal, szigorúan igazodva egy bizonyos kultúra világnézetéhez. A szocializáció és annak nyelvi része a kultúra közvetítése mellett egyben kultúrafüggő is preferenciákkal, korlátokkal, szigorúan igazodva egy bizonyos kultúra világnézetéhez.

Eltérő utak a nyelvhez 1. A Pápua-Új- Guineában élő kalulik 1. A Pápua-Új- Guineában élő kalulik „minta és gyakoroltatás” „minta és gyakoroltatás”

Eltérő utak a nyelvhez  2. Szamoa társadalom  Rang- és beszédbeli kötelezettségek

Eltérő utak a nyelvhez  3. Tractoni fekete közösség “Csináld magad!” “Csináld magad!”

Eltérő utak a nyelvhez  4.Roadville-i fehér munkásközösség “Kövesd az írást!” “Kövesd az írást!”

Eltérő utak a nyelvhez  5.Hagyományos cigány nyelvi közösség  beszédműfajok a legkorábbi életkortól kezdve  párbeszéd-modellálás  tesztkérdések

Felnőtt – gyermek kommunikáció Gyermekközpontú kommunikáció: Gyermekközpontú kommunikáció: A gyermek perspektíváját elfogadó, az ő szintjéhez alkalmazkodó modell A gyermek perspektíváját elfogadó, az ő szintjéhez alkalmazkodó modell A nyelvhasználat érvényben lévő mintái, szabályai egy, a gyermek adott szintjéhez alkalmazkodó, egyszerűsített beszédmódot „írnak elő” a felnőttek számára A nyelvhasználat érvényben lévő mintái, szabályai egy, a gyermek adott szintjéhez alkalmazkodó, egyszerűsített beszédmódot „írnak elő” a felnőttek számára Helyzetközpontú kommunikáció: Helyzetközpontú kommunikáció: A gyermektől várják el, hogy az éppen felmerülő beszédhelyzet kívánalmaihoz alkalmazkodjék, s ebben a közösség által elvárt módon nyilatkozzék meg A gyermektől várják el, hogy az éppen felmerülő beszédhelyzet kívánalmaihoz alkalmazkodjék, s ebben a közösség által elvárt módon nyilatkozzék meg