KREATIVITÁS ALKOTÓKÉPESSÉG.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
BEVEZETÉS A PSZICHOLÓGIÁBA 3.
Advertisements

A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Matematika kompetencia
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
MUNKAKERETEK Az óvodai vizuális nevelés tevékenységeit a következő munkakeretekbe soroljuk I. Természet utáni II. Emlékezet utáni III. Elképzelés utáni.
A társadalmi környezet hatása a gyermekek fejlődésére
Így tanítom az erkölcstant… 1.osztályban
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Matematika és módszertana
Projektoktatás április 8. Papp Dolli.
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
Magyar Akkreditált Grafológiai Iskolák Fóruma Grafológiai Konferencia augusztus „A tehetség kibontakozásának göröngyei és gyöngyszemei.”
4. Kreatív döntéshozatal
DIFFERENCIÁLT MOZGÁSÁBRÁZOLÁS
Napocska Napköziotthon
A gondolkodás a legmagasabb szintű megismerés
A képzőművészet-terápia
A munka világával kapcsolatos tudás
Kompetencia alapú oktatás bevezetése az alsó tagozaton
Nem a tudás mennyisége a fontos, hanem a képességek fejlettsége
A matematikai kompetencia jellemzői, fejlesztése, módszerei
Általános, speciális kompetenciák Negyedik félév.
Az egyéni fejlesztési terv
A MŰVÉSZET: „A SZEMÉLYISÉG KÉPE” Dr.Pető Zoltán, Szeged
A szakmai nevelés lényege, célja és feladatai
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Módszertani megújulás a nevelő munkában
Az érzelmi intelligencia készségei
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
Érzelmi Intelligencia, Kreativitás, Tudásmenedzsment
Motiváltság elérésében
A vizuális nevelés tevékenységeinél alkalmazott
TERVEZET.
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
Kompetenciafejlesztés3
„OLYANNAK LÁTOM MAGAM, MINT EGY
Látható hangok Esztétikai foglalkozások 3-8 éves gyermekek
A 4-6 évesek rajzfejlődése
Vizuális kommunikáció kiskamaszkorban
Rajzfejlődés-áttekintés
Általános művészetpszichológia II. 2.rész
A 4-6 évesek rajzfejlődése
Múzeumpedagógia Komárom, Múzeumpedagógiáról általában: Pedagógus feladata: - Múzeumlátogató, értő közönség nevelése - környezeti nevelés.
vizuális kommunikáció
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
Térszemlélet, időérzék fejlesztése
A szövegértési feladatok összeállítása
Információelméleti alapok Adat és információ. Szemléletmód Fogalomalkotás Kommunikáció - konvenciók Az ismeret rokonai - adat, információ Az adatkezelés.
A zene transzfer hatása a roma gyermekek tehetséggondozásában
Jó gyakorlat bemutató.  Az interaktív tábla használata manapság egyre több iskolában elérhető az európai uniós pályázatok révén.  A mai kor követelményeinek.
HURO/1001/138/2.3.1 Egy határon átívelő magyar- román idegen nyelvi dráma tehetségprogram megvalósítása.
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Harmadik matematikakönyvem
A művészeti nevelés hozzájárulása az oktatási– nevelési folyamat interdiszciplináris jellegéhez az elemi osztályokban.
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Ébredő természet Kissné Papp Gyöngyi.
Reflektív gondolkodás
Kultúra értelmező kéziszótár alapján három jelentés
TIOK IKT – tesztelés 1. osztály Pap Ágnes. A csoport bemutatása 6-7 éves korosztályon teszteltem a tananyagot. /12 fő,előképzettség nélkül,tagozat nincs,de.
TÁMOP B.2-13/ Szakmai szolgáltató és kutatást támogató regionális hálózatok a pedagógusképzésért az Észak-Alföldi régióban Dobos Zoltánné.
Kamarai HR Konferencia GYMSKIK 2012.április 19..
Lehetőségek az esztétikai nevelésben - esztétikai nevelés és drámajáték -
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
VIZUÁLIS NEVELÉS az ÖSVÉNY Oktatóközpontban
A képzőművészet-terápia
Hatékony és pontos munkavégzés
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
HELYI ÉRTÉKEK KÖZVETÍTÉSE AZ ÓVODÁS GYERMEKEKNEK
Hatékony és pontos munkavégzés
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

KREATIVITÁS ALKOTÓKÉPESSÉG

Guilford 1950-ben vezette be a KREATIVITÁS fogalmát A gondolkodás típusai: konvergens (összetartó, egy irányba ható) divergens (elágazó)

A vizuális fejlődéshez és fejlesztéshez szükségesek az alternatívák és nem „kész” válaszokra van szükség!

Lövenfeld a kreativitás 8 jellemzőjét elemezte: ÉRZÉKENYSÉG SZENZIBILITÁS Elsősorban problémaérzékenységet és problémalátást jelent. A „lényeg” észrevételének (formakarakter, szín-, mozgásészlelés), vizuális megfogalmazásának és azonosításának a képessége.

2. KONCENTRÁLT ÉRZÉKELÉS ÁLLAPOTÁBAN VALÓ KITARTÁS A téma iránti érdeklődést sokoldalú és érzékletes szemléltetéssel, ábrázolás alatt az érzékletek felelevenítésével segítjük. A természet utáni munkakeretben, a megfigyeltetésnél van nagy szerepe.

Sok ötlet közül a legjobb kiválasztása és alkalmazása. 3. MOZGÉKONYSÁG KÖNNYEDSÉG FLUENCIA Az új helyzetekhez való gyors alkalmazkodni tudás képessége. Sok ötlet közül a legjobb kiválasztása és alkalmazása.

- erre az óvónőnek nyitottnak kell lennie a feladat átgondolása során 4. EREDETISÉG ORIGINALITÁS Szokatlan, ritka megoldások, ötletek alkalmazása - erre az óvónőnek nyitottnak kell lennie a feladat átgondolása során → „beugrik” az ötlet tevékenység közben támad új ötlet, megoldási mód

5. ÁTALAKÍTÁS – ÁTCSOPORTOSÍTÁS KÉPESSÉGE REDIFINÁCIÓ Hogyan lehet pl. az elemekből valami új, más dolgot is létrehozni. Olyan képesség, amely segítségével például valami új funkciót is találunk a tárgy számára.

6. CÉLTUDATOS ELEMZÉS KÉPESSÉGE Ehhez a képességhez az óvónő és a gyermek közös tevékenysége vezet el, mivel erre még önállóan nem képes a 3-9 éves gyermek. Közösen vizsgálják, elemzik a formák tagolódását, színviszonylatokat és más vizuális jelenségeket

7. SZINTÉZIS KIALAKÍTÁSÁNAK KÉPESSÉGE Az elemzés során megértett részek közül a lényeges, a fontos jellemző kiemelésének képessége. A gyermeket fokozatosan vezetjük a szubjektív lényeg felől az objektív lényeg felé – a belső képi világ felől a valóság felé.

8. CÉLTUDATOS SZERVEZÉS Lényegében a keresés, felfedezés megszervezésének a képességét jelenti. Legmagasabb foka a tartalom és a forma szintézisének a megszervezése. Az ellaboráció (kidolgozás) megfeszített munkát, a munka alatti összeszedettséget jelent. A vizuális tevékenység egyes részeit önállóan képes megszervezni a gyermek. (pl. lap formátumának, a kompozíciónak a megválasztása).

Ábrázolás előtt a gyermeket fel kell szabadítani!

VIZUÁLIS JÁTÉKOK Célja nem elsősorban ábrázolás, hanem képzőművészeti játék –játékos tapasztalatszerzés – a vizualitás eszközeinek, eljárásainak, szemléletmódjának alkalmazásával.

Térszemlélet téri tapasztalatok fejlesztése Mozgást utánzó levegőrajzok formatartó levegőrajzok (kontúrrajzok) Koordinált rajzoló mozgások Mozgásutánzás (tükörkép) Mozdulattal, mozgással állapot, érzelem kifejezése

Megfigyelést fejlesztő játékok Összeállító, rekonstruáló képesség fejlesztése Belelátó képesség, fantázia fejlesztése Tárgy és színtranszfer Ismeretek rögzítéséhez, bevéséshez kapcsolódó játékok Technikákhoz, a vizuális nyelv alapelemeihez kapcsolódó játékok

FOLYAMATJÁTÉKOK Egy témára felfűzött, egymásra épülő vizuális tevékenységek sora, melyekben fontos szerepet kap a mese a gyermeki fantázia, a játék. A konkrét tevékenységek menetközben is alakulnak a gyerekek újabb ötleteinek beépítésével.