1 MTA Vezetés- és Szervezéstudományi Bizottsága Tudásmenedzsment Albizottságának VIII. workshopja Tudásközösségek – közösségi tudások 2011. március 9.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Működhet-e hatékonyan a társadalmi ügyek piaca? Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár Budapest, Nemzetiségi és Civil Társadalmi Kapcsolatokért.
Advertisements

A kultúra támogatása, a támogatás kultúrája Kultúraközvetítés
Memorandum, 2000 ● Memorandum az egész életen át tartó tanulásról
Mi a SzIA Minőségi Modell?  A SzIA Minőségi Modell olyan szervezet-, és minőségfejlesztési rendszer, amelyet először speciálisan nonprofit területen.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
AZ EURÓPAI KIVÁLÓSÁG MODELL ÉS SZEREPE AZ EU CSATLAKOZÁSBAN STRATOSZ KIADVÁNY 2003.
A menedzsment tanácsadás egy tapasztalt ügyfél szemével November 17. Kapus István Senior Tanácsadó– Nestlé Hungária Kft. Üdvözöljük a világában!
I. AZ EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT SZEREPE A SZERVEZETEKBEN
ENVIROMENTAL MANAGEMENT KÖRNYEZETKEZELÉS (KÖRNYEZETIMENEDZSMENT)  Felelős vállalati magatartás  Ökoaudit  Önszabályozás =környezeti szempontú önkéntes.
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Szemléletformálás és minőség kulcsa: a K É P Z É S Móri TDM Konferencia november 10.
Hivatásos csapatsportágak értékteremtése - számokban (Magyarországon)
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
VI. Köztudatos vállalati magatartás A vállalatok társadalmi felelősségvállalása Szlávik János az MTA doktora tanszékvezető, egyetemi tanár Budapesti.
„Megváltozott világ?!” TÁMOP /1-2F projekt Dr. Ádám Szilvia.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
1 MTA Tudásmenedzsment Albizottság III. workshop „Leadership” dilemmák a tudásmenedzsment szemiformális együttműködési modelljében február 23. Dr.
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
Vállalati EEM. Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke idő.
Vállalkozásgazdaságtan 1. előadás
Kapun kívüli logisztika A nagy kihívást egyre inkább az jelenti, hogy: -mely csatornákon (beszállítókon) keresztül, milyen költséggel és feltételekkel.
A pedagógusok valós igényei, a digitális tananyagfejlesztés aspektusai Eger, október 12.
Munkatársak minőség iránti elkötelezettsége a siker kulcsa Készítette: Taksonyi Bea és Horváth Viktória.
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
Családi vállalkozás.
A felnőttoktatás funkciói Magyarországon
Egyéni döntések a szervezetben
Szervezetfejlesztési Program
Iskolahálózatok itthon és külföldön Pénziránytű műhelymunka MNB, november 10.
Pannon Egyetem, Szervezési és Vezetési Tanszék
Tudásszervezetek értékteremtésének anomáliái
Mentori rendszer a tudásmenedzsment szolgálatában
A partneri kapcsolatok értékelése hálózati együttműködés esetén
Tudásközösség – a hagyományőrzés legősibb és legkorszerűbb formája
HÁLÓZATI TANULÁS Megújuló pedagógia: hálózati együttműködés Észak-Magyarországon TÁMOP nyitókonferencia EGER, szeptember 3.
A HEM kialakulása és fejlődése
Leading Change A változás vezető szemmel. Hogyan lehet sikeresen levezetni egy változási folyamatot?
Sponsorare necesse est
A válság HR tanácsadása – a HR tanácsadás válsága?
Szervezeti viselkedés Bevezetés
III.4. A VEZETŐ SZEREPE ”... tudomásunk szerint minden sikeres minőségi forradalom a felső menedzsment részvételével történt EGYETLEN KIVÉTELT sem ismerünk.”
Pénzügyi-gazdasági ismereteket oktató iskolák hálózatának kialakítása.
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Minőség menedzsment 6.előadás
Az EEM helye a menedzsmentben
„Határon innen, határon túl – integráció és migráció a Kárpát- medencében” – A projekt eredményeinek bemutatása Eger, február 25. Projekt záró konferencia.
Kihívások a HR szakterület előtt Budapest, PSZE HR Szakmai nap Előadó: Rajnai Attila gazdasági vezérigazgató-helyettes.
Web: Boros Áron ügyvezető OTP Hungaro-Projekt Kft. Félixfürdő, május 18. Egyszerűen a siker felé EU és üzlet.
1 Hogyan tovább minőségügy? XIV. Magyar Minőség Hét november 07.
TÁMOP /1/B Gyermekek és fiatalok integrációs programjai Csomópont - Ifjúsági Információs Pont kialakítás Álláskereső klub.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
A hálózati együttműködés lehetőségei és keretei. hálózat  „Minden olyan rendszer felfogható hálózatnak, amely egymástól elkülönült elemekből áll, és.
Mesterképzés Vállalkozásfejlesztés szak NYÍLT NAP
Az Emelt szintű eTanácsadó akkreditált felnőttképzés tapasztalatai Dr. Tóth András - Herpainé Lakó Judit AGRIA MEDIA 2011 KONFERENCIA OKTÓBER ,
Az e-kereskedelem szakma ProInterNet wokshop március 24. Kis Ervin Egon Elnök, SzEK.org.
Vállalkozásmenedzsment I.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
Az EU Duna Régió Stratégia elfogadása, hazai és európai uniós prioritásai Nádasi György Külügyminisztérium Győr, október 11.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
Növekedés a tőzsdével ELITE Program, együttműködésben a BÉT-tel
PROCSEE projekt 1. Szakértői Fórum disszeminációs esemény Racsko Réka
Országos nagykereskedelmi menedzser
A vállalatok társadalmi felelősségvállalása, mint a fenntarthatóságot támogató szemlélet - Berkesné Rodek Nóra -
Vállalati terv bemutató
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
SEEM alapok.
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Előadás másolata:

1 MTA Vezetés- és Szervezéstudományi Bizottsága Tudásmenedzsment Albizottságának VIII. workshopja Tudásközösségek – közösségi tudások március 9. A tudásközösségek / szakmai közösségek világa Dr. Tomka János társelnök, ügyvezető igazgató, KPMG-BME Akadémia főiskolai tanár, Károli Gáspár Református Egyetem

A szakmai közösségek (Communities of Practice) alapvető dilemmája „Mi a tudásteremtő közösség? Röviden: egymással informális kapcsolatban álló emberek csoportja, akiket a szakértelem és közös vállalkozás iránti szenvedély kapcsol össze.” (Etienne C. Wenger, William M. Snyder) „Ezek a gyakorlati közösségek erőteljes menedzsment eszközként szolgálhatnak.” (Richard McDermott, Douglas Archibald) 2

Vázlat 1.Miért van szükség szakmai közösségekre? 2.Képesek-e valódi értékteremtés? 3.Van-e jövőjük? 3

A tudásmunkások kontra szervezetek „Tudásmunkások azok a dolgozók, akiknek a készségei vagy tudása kibogozhatatlanul összekapcsolódik az alkalmazó szervezetük termékével vagy szolgáltatásával.” (M. Amstrong) 4 A szervezet érdekeiA tudásmunkások érdekei A tudásmunkások és a tudás megtartása Növeljék alkalmazhatóságukat A cégspecifikus tudás növeléseA transzferálható tudás fejlesztése A tudás értékének kisajátításaSaját tudásuk birtoklása Szervezethez való lojalitás addig, míg szükség van a munkatársra Szakmához való lojalitás

A menedzsment megújulásának szükségessége „A menedzsment kétségtelenül az emberiség egyik legfontosabb felfedezése. Több mint egy évszázadon át a menedzsmentben történt előrelépések — az emberi erőfeszítéseket támogató struktúrák, folyamatok és technikák — szolgáltak a gazdasági fejlődés hajtóerejéül. A baj az, hogy a menedzsmentben a legtöbb alapvető áttörés évtizedekkel ezelőtt következett be.” (Gary Hamel) 5

A menedzsment legnagyobb kihívásai ma 1.„Gondoskodjunk arról, hogy a menedzsmenttevékenység egy magasabb rendű célt szolgáljon! A menedzsment az elméletben és a gyakorlatban egyaránt nemes és társadalmi szempontból fontos célok elérésére irányul. 2.A közösség és a vállalati polgárság eszméje teljes mértékben ágyazódjon be a menedzsmentrendszerekbe! Olyan folyamatokra és gyakorlatokra van szükség, amelyek visszatükrözik az összes érintett csoport egymásrautaltságát. 3.Alapjaiban dolgozzuk át a menedzsment filozófiáját! Annak érdekében, hogy olyan szervezeteket építsünk, amelyek nem csak egyszerűen hatékonyak, vegyük figyelembe más területek (mint a biológia, a politikatudomány vagy a teológia) tanulságait! 4.Számoljuk fel a formális hierarchia betegségeit! Előnyben vannak azok a természetes hierarchiák, amelyekben a hatalom alulról felfelé áramlik, és a vezetőket nem kinevezik, hanem felemelkednek. 5.Csökkentsük a félelmet, és növeljük a bizalmat! A bizalmatlanság és a félelem mérgező az innovációra és az elkötelezettségre, és nincs helyük a holnap menedzsmentrendszereiben. 6

Vázlat 1.Miért van szükség szakmai közösségekre? 2.Képesek-e valódi értékteremtés? 3.Van-e jövőjük? 7

A szakmai közösségek értékteremtő lehetőségei A közösséghez való tartozás igényének kielégítése A tudásmunkások szakmai fejlődésének támogatása A szervezet tudásmegosztó képességének fejlesztése A strukturális és kulturális határok átjárhatóságának megteremtése Közreműködés a tudásmegosztó kultúra kialakításában és fenntartásában 8

A közösségek különböznek a teamektől, de kisebb mértékben, mint gondoltuk 9 HasonlóságokKözösségekre jellemző Célok és teljesítendő eredményekEgy ismeretkör, szakterület hosszú távú fejlesztéséért felelősek Kijelölt menedzserHaladási irány megállapítása, kapcsolatteremtés a tagok között, viták segítése – formális hatalom nélkül Felelősség az eredmények irántTudatos törekvés az egyének rendelkezésére álló belső és külső erőforrások és szakértők körének bővítésére MérőszámokA saját szakterületükön szerzett ismeretek összerendezése a még feltáratlan problémák megoldásának szem előtt tartásával

Közösségek felemelkedése és bukása 10 Példa: London mellett működő víztechnikai nagyvállalat) FelemelkedésBukás Cél: új vízkezelési létesítmények tervezési stratégiáinak megvitatása Hipotézis: ha a közösség túl nagy figyelmet kapna a menedzsment részéről, az rombolná az együttműködés önkéntes jellegét Élénk, tanulságos összejövetelek tömegesen vonzották a „szemlélődőket” Fejlettebb tervezési eszközök, adtatömegek, globális összeköttetés rengeteg új tag: sok idő az adatok rendezésére, távoli kapcsolattartásra Eredmények: tervezéshez szükséges idő és költségek lefaragása (interdiszciplinaritás és az ötletek újrahasznosítása) Bizalmi légkör és az elkötelezettség szintjének romlása, elfogyott az idő az önkéntes találkozásokra

A közösségek bukásának következményei A tudásmunkások más típusú közösségekbe menekülnek A menedzsment lemond egy nélkülözhetetlen menedzsment eszközökről Tovább nő a kutatók (tudósok) és az alkalmazók (menedzserek) közötti szakadék 11

Vázlat 1.Miért van szükség szakmai közösségekre? 2.Képesek-e valódi értékteremtés? 3.Van-e jövőjük? 12

Előfeltételek  Beismerés: elértük a Menedzsment 1.0 határait  A status quo-val szembeni elégedetlenség – jogos felháborodás Miért van szükség egy szervezetben a teljesítmények drasztikus esésére ahhoz, hogy változás történjen? Miért kellene a szervezeteknek annyival jobbnak lenniük a működésben, mint az innovációban? Miért kell olyan sok embernek motivációk nélküli vállalatoknál dolgoznia? Miért szóljon a menedzsereket érő első impulzus arról, hogy a felelősséget inkább elkerüljék, mint elfogadják?  Bátorság és magas mérce 13

Példa: szolgáltatási területek vs. iparági kompetenciák Szolgáltatási területek: formális teamek –Könyvvizsgálat –Adótanácsadás –Üzleti tanácsadás Iparágak: szakmai közösségek –Pénzügy szektor –Energetika és közművek –Uniós és kormányzati szektor –Ingatlanszektor és turizmus 14

Példa: szolgáltatási területek vs. iparági kompetenciák (folytatás) A működés jellemzői A cégvezetés által választott, iparágért felelős vezetők Formális üzleti célok, és hozzájuk rendelt teljesítménymutatók Nincs közvetlen irányítói, utasítási jogkör a szakmai közösség tagjaival szemben Az iparági vezetők feladata az üzletszerzés és a teljesítés támogatása Célok Iparági szakmai kompetencia erősítése Kapcsolatépítés a fő partnerekkel (ügyfelek, hatóságok, iparági szakmai szervezetek) Külső kommunikáció, pozícionálás erősítése (sajtó, konferenciák, kiadványok) Bevétel növelése szolgáltatási területeken átívelően és a legfőbb ügyfelek irányába 15

Példa: szolgáltatási területek vs. iparági kompetenciák (folytatás) Kihívások – dilemmák Kell-e közvetlen irányítói, utasítási jogkör a szakmai közösség tagjaival szemben? Ki legyen az ügyfél elsődleges partnere, ”tulajdonosa” a cégen belül? Az üzletszerzés vagy a teljesítés a fő feladat? Hosszú távú befektetés vagy az éves profit a cél? Kockázatok és lehetőségek Az iparági vezető saját csoportot épít ki valamelyik szolgáltatási területen belül Belső versengés más, szintén az iparági közösségbe tartozó csoportokkal Kompetenciák duplikálása Spontán belső átszerveződés 16

A közösségi munka hatásának fejlesztése Megfelelő idő biztosítása a közösségekben való részvételre A közösségi vezetők és a felső vezetői szponzorok képzése az újszerű szerepkörökre Személyes részvételt igénylő események szervezése: bizalmi légkör, kapcsolatteremtés, segítség kérése és elfogadása, hibák beismerése, egymástól való tanulás Egyszerű informatikai eszközök biztosítása: vitafórumok, dokumentumtárak, szakértelem- kereső, telefonkonferencia 17

Irodalom Amstrong, M.: A Handbook of Human Resource Management Practice; 10 th Edition Kogan Page, London, 2000 Hamel, G.: „Holdra szállások” a menedzsmentben; Harvard Business Review, szeptember McDermott, R.; Archibald, D.: Az informális dolgozói kapcsolatrendszerek hasznosítása; Harvard Business Review június Tomka J.: A megosztott tudás hatalom; Harmat Kiadó, Tomka J.; Bőgel Gy.: Vezetés egykor és most – A Biblia és a menedzsment; Nemzeti Tankönyvkiadó, Wenger, C.E.; Snyder, W.M.: Tudásteremtő közösségek; Harvard Businessmanager, 1/